Slovaniangod

Gedreven Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Geen internet tijdens bellen als ik verbonden ben met 4G

Het valt mij de laatste tijd op dat wanneer ik een telefoon gesprek aan ga (zelf bel of ik word gebeld) gaat mijn internet uit.

Binnen mijn mobiele gegevens bij netwerkmodus staat een vinkje bij LTE/WCDMA/GSM.
Als ik een vinkje zet bij WCDMA/GSM dan gaat mijn internet niet uit bij het bellen.

Dit lijkt me toch niet de bedoeling dat ik steeds moet gaan wisselen tussen de 2 om wel op internet te kunnen tijdens het bellen voor het geval ik iets zou moeten opzoeken op internet tijdens het gesprek.

Kan iemand mij aangeven waardoor dit komt ?

Edit moderator: Titel aangepast.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Anonymous
Niet van toepassing
Het klopt inderdaad dat het netwerk automatisch omspringt, echter op 2g kun je alleen bellen en op 4g alleen internetten. 3g is voor zowel bellen als internetten.

Bekijk in context

19 Reacties 19
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Slovaniangod ,

Als je via het 4G netwerk belt gaat deze automatisch naar 2G. Daarom werkt je internet waarschijnlijk niet mee. Het is inderdaad dus niet anders.

Met 3G werkt het gewoon wel.
Slovaniangod
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Dus eigenlijk simpel gezegd heb je een nieuwere aansluiting welke sneller is maar uiteindeiljk achterhaald is als je gaat bellen want je kan geen gebruik meer maken van beide.

Dit lijkt me niet echt acceptable als je het mij vraagt voor de prijs die je ervoor betaald.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Slovaniangod ,

Helaas is dit toch echter wel het geval namelijk toen 2G ontstond kreeg het de eer naar bellen omdat het netwerk erg stevig was! Dat was internetten niet die kreeg pas de eer met 4G.
Daarom wordt er overgeschakeld naar andere frequenties.

2G+3G+En grote verbetering en ook snel= 4G :).

Slovaniangod
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Als je daarin gelijk hebt ben ik niet tevreden over 4g en kan ik net zo goed weer terug gaan naar 3g waar je wel tegelijk op internet kan als ik gebeld wordt.
Beetje jammer om daarvoor zoveel geld te betalen...
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Slovaniangod ,

Wees niet teleurgesteld er zijn genoeg voordelen aan het 4G netwerk!
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi!

Misschien nog handig om erbij te vermelden dat het technisch gezien echt niet mogelijk is om te bellen via 4G. Daarom schakelt je telefoon ook over naar 2G als je belt of gebeld wordt. Je kunt alléén via 3G bellen en internetten tegelijk.


En @SamsungExpert inderdaad! Voordelen genoeg 😉
Slovaniangod
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik heb het namelijk even getest met een vriend van mij welke ook een vodafone abonnement heeft (Red Super) met een samsung galaxy S4 (net zoals ik) en hij kan wel gewoon internetten en bellen tegelijk via de 4g verbinding.
Als het dan technisch onmogelijk is waarom kan hij het dan wel ?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Slovaniangod ,

Zoals @Maartje zij is dit echter niet mogelijk waarschijnlijk stond het Wi-Fi netwerk nog aan waardoor diegene stond verbonden. En echter is dit dus niet mogelijk of stond het 3G aan maar dat je dit niet opmerkte.

En als er wel echt echt heel ver wel deze optie beschikbaar staat zal @Maartje dit vermelden.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@Slovaniangod Nee, dit is écht niet mogelijk. Wellicht heeft het toestel tijdens het bellen toch verbinding gehad met 3G. Via 4G is het in ieder geval technisch gezien niet mogelijk om tegelijkertijd te bellen en te internetten. Dat is alleen mogelijk via 3G.

Als je verbinding hebt met 4G en je wordt gebeld, schakel je over naar 2G. Ook daarmee is het niet mogelijk om te bellen en te internetten tegelijk.
Slovaniangod
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik ben afgelopen avond wat op google wezen kijken en ben erachter gekomen dat het inderdaad een limitatie is in het 4g systeem en dat men daar blijkbaar nog mee bezig is.

Beetje jammer vind ik alleen dat Vodafone ervoor gekozen heeft om de 4g terug te zetten naar 2g als men gaat bellen of gebeld wordt terwijl een andere provider zoals T-Mobile dit terug heeft laten vallen naar 3g, wat vodafone ook zou kunnen doen. Beetje jammer.

Ik heb de instellingen bij die vriend van mij gecontroleerd en hij staat inderdaad op 3g, hij herinnerde zich weer dat dit door een vodafone winkel is ingesteld omdat hij wel dagelijks zijn internet nodig heeft tijdens het bellen.

Het lijkt me in iedergeval handig dat de mensen ervan op de hoogte worden gebracht dat je bij vodafone geen internet hebt als je gaat bellen op 4g. Niet iedereen is technisch genoeg om op de juiste plaatsen te kijken of zoeken.
Rinwis

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Voordelen genoeg? Nog los van dat ik geen idee heb welke voordelen... Ik vind geen enkel voordeel opwegen tegen het wegvallen van internet tijdens het bellen. Ik heb een red abonnement genomen omdat ik veel lange gesprekken voer. Het kan echt niet dat ik al die tijd niet bereikbaar ben!
Anonymous
Niet van toepassing
Hey@Riniwis,
Dan zet je 4g toch uit als je wilt bellen en internetten tegelijk?.
Op 4g ben je ook gewoon bereikbaar alleen zal het netwerk omspringen naar 3g of lager

Groetjes stevied86
Jieve

Gedreven Liefhebber
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wil niet vervelend zijn, maar als de techniek dit niet zou toelaten, waarom kan het bij KPN wel?
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Daar zal vast een reden voor zijn. Daar hebben wij echter geen precieze informatie over. Vooralsnog is dit dus helaas nog niet mogelijk. Wellicht in de toekomst.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Jieve Als aanvulling: Je kunt bij Vodafone ook bellen en internetten via 4G zodra je telefoon overschakelt naar 3G. Echter schakelt je telefoon vaker ook over naar 2G. Via 2G kun je alleen één ding te gelijk. Het kan daarom per gebied verschillend zijn.

Zover ik weet werkt dit op het moment bij andere providers nog hetzelfde. Ik zal de wens om via 4G ook te kunnen bellen en internetten wel intern aankaarten, echter kan ik hier geen beloftes over geven.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Bij andere providers is het (inmiddels) zo dat je als je gaat bellen eigenlijk altijd overschakelt naar 3G. Bij Vodafone in grote steden vaak ook, maar in het buitengebied vaak direct naar 2G (ook als mijn 3G-verbinding zeer goed is pakt hij 2G). Is inderdaad vervelend soms. Ook geen HD Voice in die gevallen trouwens, dat werkt ook alleen op 3G.
Rinwis

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
steven Je zegt dat ik 4G uit moet zetten, en dat ik op 4G bereikbaar ben.... Maar als ik het uitzet ben ik er niet meer op bereikbaar lijkt me 😛

Anyhow, als ik het uitzet lukt het nog steeds niet. Dus als ik de instellingen zet op WCDMA/GSM, kan ik nog steeds niet internetten tijdens het bellen. Bovendien vind ik het echt idioot dat ik 4G handmatig uit moet zetten, als het bij andere providers vanzelf gaat. M'n abonnement loopt gelukkig eindelijk af, dus ik ga overstappen.
Anonymous
Niet van toepassing
Het klopt inderdaad dat het netwerk automatisch omspringt, echter op 2g kun je alleen bellen en op 4g alleen internetten. 3g is voor zowel bellen als internetten.
Desiree-

Raadgever
  • 397Posts
  • 12Oplossingen
  • 53Likes
Goed nieuws! Inmiddels zijn we begonnen met een pilot om te bellen over WiFi en 4G. Er zitten wel een paar voorwaarden aan verbonden om mee te kunnen doen met de pilot, lees ze dus even rustig door en wie weet! 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic