ricardomeijer

Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Geen internet in buitenland

Ik heb een vodafone business abonnement en kan hiermee zonder moeite in Nederland op het internet. Maar zodra ik in België kom (BEL proximus, BASE, ...) start mijn mobiel internet niet meer. Als ik mobiele gegevens aanzet gebeurt er niets. Mijn roaming staat aan en ik heb limiet datagegevens uit staan. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ricardomeijer
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb gebeld met 1201 en werd 1x doorverbonden naar een specialist. Na het zeggen om welke telefoon het ging wist hij meteen waar de fout zat. Ik moest namelijk bij mijn toegangspunten het APN veranderen bij "Vodafone internet". Dit moest "office.vodafone.nl" zijn i.p.v. "live.vodafone.com".
Ik heb ook het limiet van 50 euro weggehaald en veranderd naar onbeperkt internetten in het buitenland, mocht dat een probleem worden.
Nogmaals bedankt voor je reactie

Bekijk in context

14 Reacties 14
Potvis

Meedenker
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb het zelfde probleem gehad in het begin
bij mij was het met 1 telefoontje naar 1201 opgelost

probleem was:
ondanks dat ik 4 GB internet in NL kan gebruiken en 1 GB in het buitenland, de teller bij Vodafone na €50 zegt dat je limiet is bereikt (ondanks dat je effectief geen €50 hebt gebruikt natuurlijk)
als de helpdesk deze teller uitzet, is het probleem opgelost.

Laat het even weten of het heeft geholpen

Ed
ricardomeijer
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik zal het gaan proberen. Bedankt voor je reactie en ik laat het weten als het is gelukt.
ricardomeijer
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb gebeld met 1201 en werd 1x doorverbonden naar een specialist. Na het zeggen om welke telefoon het ging wist hij meteen waar de fout zat. Ik moest namelijk bij mijn toegangspunten het APN veranderen bij "Vodafone internet". Dit moest "office.vodafone.nl" zijn i.p.v. "live.vodafone.com".
Ik heb ook het limiet van 50 euro weggehaald en veranderd naar onbeperkt internetten in het buitenland, mocht dat een probleem worden.
Nogmaals bedankt voor je reactie
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Goed om te horen dat het opgelost is! Ben je wel bewust dat je nu dus geen automatisch slot meer hebt op je datakosten in het buitenland. Zorg dat je door je verbruik in het buitenland te monitoren niet voor verrassingen komt te staan:)

Veel plezier met internetten in het buitenland!
berkelj

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wel internet in Nederland, Zwitserland en Frankrijk maar niet in Duitsland.
Al 4 dagen elke dag gebeld met de helpdesk op 1201 en 4 keer resetten kon 1201 nog mij nog steeds niets anders vertellen dan "u heeft een nieuwe sim kaart nodig". Dit is geen goed antwoord, in Nederland werkt het wel, alleen in Duitsland en Engeland niet. Het moet een instelling zijn van mijn Galaxy S5.
Naar een Vodaphone winkel gegaan in Pforzheim, maar een uur rijden, was een alternatief advies.
Begrepen het ook niet, Deutsche Vodaphone kon niet gebeld worden met mijn toestel.
Zij gaven het op. Ze hadden verwacht dat Vodaphone Duitsland mij een lijst met instellingen voor Duitsland zou geven. Wie kan mij die geven? De helpdesk 1201 weigerde om de instellingen in Toegangspunt Bewerken" na te lopen. Tot nu hen ik dus al voor 10 dagen buitenland betaald en nog geen gebruik kunnen maken van de service. Normaal volgt restitutie van de niet genoten dienst f in gebreke. Is hierover een EU richtlijn?

Anonymous
Niet van toepassing
Hey berkelj

Als het alleen in Duitsland niet werkt raad ik je aan om handmatig eens een ander netwerk te selecteren (onder mobiele gegevens en dan netwerk operators). Mocht je een foutmelding krijgen dan raad ik je aan om dit 5x achter elkaar te doen. Er staat dan een voorkeursnetwerk in.
De klantenservice kan verder alleen zien of het simkaartje correct op het netwerk staat en of er een blokkade etc op staat.
Zij kunnen niet zien of er een storing in het buitenland is etc.


berkelj

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank je, dat heb ik gedaan, telekom.de heeft het beste bereik. Geen verschil.
Mijn telefoon is niet aangemeld in hun systeem voor internet, dat kan de helpdesk zien.
Mijn conclusie was dat het aan de instellingen zou liggen, maar waarom werkt het wel in Nederland en niet in Duitsland?
Anonymous
Niet van toepassing
In duitsland heb je bijvoorbeeld alleen netwerken waar je mee kan internetten. Zo zijn er ook weer netwerken waar je alleen mee kunt bellen en smsen. Het ligt er dus aan waarmee je verbind. Zo heeft bijvoorbeeld Vodsfone.de een 4g netwerk in duitsland wat alleen bedoelt is voor internet.
berkelj

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
"Geen Internet in Duitsland"

Het advies van de Vodaphone helpdesk over "Geen Internet in Duitsland" getuigd van een lage vakkennis en niet in staat zijn van doorzoeken mbv een probleemgericht systeem of internet. Het standaardadvies van sim kaart en er uit halen is achterhaalt met de moderne telefoons. SIM kaart is stuk is een knullig antwoord wanneer internet wel werkt in nederland. Fout.

Dus gezocht op Internet met Wifi en na een uur viel het kwartje bij de APN verificatiecode, de instellingen.

Geen internet in Duitsland, wel in Nederland, Frankrijk en Zwitserland wordt logischerwijze veroorzaakt door foutieve instellingen van de verificatie code bij APN, maw geen, two of three way security.

Opties die mogelijk zijn in Nederland: Geen, PAP, CHAP, PAP of CHAP.
Duitse Telekom en Vodaphone eisen PAP, andere instellingen werken niet.
Mijn telefoon stond op Geen.
De optie PAP of CHAP werkt dus, dat zie je binnen een seconde, dan verschijnt het icoontje H+, 3G of 4G op je telefoon. OOk de PAP instelling, maar niet CHAP of Geen.

Merkwaardig dat Nederland, Frankrijk en Zwitserland Geen accepteeren, dit is onveilig.

Nederlandse internet settings voor Android telefoons geconfigureerd door telekombedrijven bij het afsluiten van een abonnement staan vaak op Geen of CHAP. Dit moet zijn "PAP of CHAP".

Op de iPhone 6 is er geen optie, neem aan dat die al op PAP of CHAP staan en verborgen is.

In Duitsland is telekom.de inderdaad de beste provider, ik had zelfs vaak verbinding diep in de bossen van het Zwarte Woud.

De laatste vraag is, hoe kun je zo'n probleem escaleren. De helpdesk weigerede mij door te verbinden, nog met een specialist, nog met een klachtenafdeling.

In Engeland had ik 5 dagen geen bereik, in Duitsland 4 dagen. Als consument kun je dus eisen dat de buitenland kosten voor die dagen gerestitueerd worden aangezien de dienst niet geleverd is door gebrek aan voldoende vakkennis van de helpdesk die redelijkerwijs verwacht zou worden.

Invullen op hun website heeft geen zin, slecht een keer een reaktie gehad, "ontvangen", op 5 ingestuurde klachten, alsof er een teller zit in hun systeem. Nooit een antwoord gehad.

100'n Duitsland reizigers zullen dit probleem hebben, van verschillende telekom providers.

Samenvatting klachten over Vodaphone:
0. Kan ik op mijn huidige Red abonnement een nummer van KPN overzetten, maw, nummerbehoud op eeen bestaand abonnement. Helpdesk: Ja meneer, dit kan. Nee dus, kan alleen bij nieuwe abonnementen.

  • My Vodaphone login werkt niet op verschillende browsers voor Windows, Mac of iPAd. Fout bericht geeft geen hint. Helpdesk weet ervan maar heeft geen goed anwoord wat wel en niet werkt.
  • Vodaphone prepaid helpdesk is onbereikbaar, je zit 1-2 uur in de wacht.
  • Vodaphone Red helpdesk is bereikbaar, vooral de buitenland afdeling maar kennisniveau is gebrekkig. Ze hebben geen zoeksysteem, geven simpele ontwijkende standaardantwoorden, er is geen expert support.
  • Nummerbehoud van KPN naar Vodaphone met een nieuw prepaid abonnement afgesloten in een winkel had 8 weken vertraging. De winkel had nummerbehoud ingevuld in hun systeem maar is niet doorgekomen. Na invullen op de website is het wel doorgekomen en inderdaad overgezet op de afgesproken datum op een prepaid.
  • Vakkennis in Vodaphone winkels is gebrekkig. Zij verkopen alleen abonnementen. Voor advies wordt je doorverwezen naar de helpdesk.
  • Kennis van mij zou een nieuwe telefoon krijgen na diefstal. Eerste keer verstuurd zegt de helpdesk maar niet aangekomen. Tweede keer verstuurd maar niet aangekomen. Vodaphone zegt dat de telefoon gestolen is door de pakketdienst. Interessant antwoord.
  • Op de Vodaphone App voor Android en iPAd/iPhone kun je geen gebruikers verwijderen.
  • Helpdesk heeft geen idee waarom een Android telefoon niet werkt in Duitsland en Engeland op een Red onbeperkt abonnement, maar wel in Frankrijk en Zwitserland. De twee excuus antwoorden (5x): "SIM kaart er uit halen en resetten" en "SIM kaart is stuk" getuigt van slechte service en geen respect voor klanten.
  • Bij de helpdesk is er geen expert support.
  • Er is geen klachtenafdeling die je kunt bellen.
  • Er wordt niet reageerd op klachten ingevuld op hun web site.
  • Bij onvoldoende service krijg je je buitenland kosten niet terug.
Ik ben nu op zoek naar een klachtenafdeling op het hoofdkantoor in Engeland.
Weet iemand een telefoonnummer of adres of website?






Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Bij terugkomst in Nederland moet je dan wel weer de APN netwerk-verificatie-instelling wijzigen in: geen

Deze verificatie-instelling is wel degelijk veilig. Bij Vodafone Nederland (met een f, en niet met ph) worden data-pakketjes heel snel verdeeld over drie verschillende netwerk-frequenties.

Een-derde van die data-pakketjes gaat via de ene netwerk-frequentie. En nog eens een derde via een andere netwerk-frequentie. En het laatste gedeelte van de data-pakketjes gaat via een derde netwerk-frequentie.
Daardoor is het voor iemand die één netwerk-frequentie zou weten te hacken, onmogelijk om iets met die data-brij te doen.

Daardoor is het toch veilig om data te verzenden via het Vodafone Netwerk, zonder PAP of CHAP verificatie.

Voor het overige ben ik het wel volledig eens met
Na twintig jaar Libertel en Vodadone op de Nederlandse markt, zou je toch meer expertise verwachten bij in ieder geval een gedeelte van de telefonische klantenservice medewerkers. Niet iedereen hoeft een expert te zijn in mobiele data-communicatie in het buitenland. Maar het is niet teveel gevraagd als tweede-lijns (expert) klantenservice medewerkers die expertise zouden hebben. Daar ben ik het dus wel mee eens met

Succes!

Netwerker


Anonymous
Niet van toepassing
Hey

Met welke afdeling was je verbonden? Vraag de volgende keer naar de Smartphone crew hiervoor. Zij weten namelijk wel dat ze de apn instellingen dienen te controleren etc. Ook kunnen zij zien hoe het simkaartje etc op het netwerk staat.

berkelj

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik belde met 1201, de smartphone afdeling, gratis voor red abonnementen. Kreeg Belgen aan de lijn.
Mijn sim kaart was niet aangemeld op het network, 5x gecontroleerd met de help desk.

Ik heb gesuggereerd dat het lag aan de telefoon instellingen aangezien het wel werkte in Nederland en direkt geblokkeerd werd in Duitsland, binnen 10 km na overschrijden van de grens.

Gevraagd naar expert support, werd geweigerd.

Standaard antwoord, dooddoener
1. SIM kaart resetten
2. SIM kaart is stuk.

Vandaar dat ik 5x gebeld heb in 4 dagen, dan hoop je dat je uiteindelijk een deskundige aan de lijn krijgt.

Pap of Chap instelling werkt in Nederland, dus the meest generieke instelling.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Helaas kan dit via het Forum ook niet verder worden opgelost. Ik raad aan om opnieuw met de Smartphone Crew te bellen of een winkel met Smartphone Crew te bezoeken. Ik zal het topic nu sluiten.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Topic verplaatst naar archief.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic