bmns

Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Geen data via 2G meer i.c.m. BMW ConnectedDrive

Sinds vorige week lijkt er geen data meer mogelijk via een 2G verbinding van Vodafone. Het gaat om data gebruik icm BMW ConnectedDrive waarbij de auto alleen gebruik kan maken van  een 2G/3G verbinding. In nederland dus alleen 2G.

In het buitenland werkt de dataverbinding wel. Er is dus geen probleem met de auto.

 

BMW Nederland geeft aan dat er geen problemen zijn. Omdat het in het buitenland wel werkt, lijkt het een probleem met Vodafone 2G in Nederland te zijn. Hoe kan dit verder onderzocht/opgelost worden?

12 Reacties 12
Energieboy
Expert
Expert
  • 12028Posts
  • 3511Oplossingen
  • 3134Likes

Hiervoor heeft BMW Nederland een contract afgesloten met Vodafone. Ik begrijp daarom niet waarom BMW je zegt dat het een Vodafone probleem is, en niet een auto probleem. Deze dienst hoort bij de auto dus is het een probleem van BMW om dit op te lossen. Ik kan het zo met zekerheid zeggen omdat ik zelf ook een probleem had met mijn auto, wel een ander merk, en die ook zaken doet met Vodafone. Ik heb toen iemand van Vodafone aan de telefoon gehad, van de zakelijk markt afdeling, en die vertelde mij dat mijn dealer contact op moest nemen met het merk en dat die dan, na interne onderzoek, bij Vodafone een vraag neer moeten leggen om dit op te lossen. Het is het merk dat contracten heeft met Vodafone, niet de klant, kreeg ik te horen.

Heel vervelends het wel maar je zal toch bij BMW moeten zijn. Misschien is er wel een BMW klantenservice via internet of een afdeling die gaat over deze connectie. Eerst dacht ik ook, onzin dat moet ik toch via Vodafone kunnen regelen. Maar uiteindelijk begreep ik het wel, ik ben geen klant, mijn auto merk is klant met Vodafone en die moeten het samen met elkaar uitzoeken. 2G netwerk blijft sowieso tot eind 2026 beschikbaar bij Vodafone dus is het aan BMW om dit samen met hun op te lossen. 

De community hier is ook alleen voor particulier gebruik en voor zakelijk moet je, als eigenaar van het contract, contact opnemen met de zakelijke afdeling van Vodafone. 

bmns
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Energieboy Bedankt voor de reactie. Helaas is het niet zo simpel om het probleem bij BMW aan te kaarten en te verwachten dat er dan een oplossing gaat komen. Bij BMW klantenservice is de kennis heel beperkt, dus heb ik daar geen enkel vertrouwen in dat er iets bij BMW klantenservice gaat bewegen om het probleem bij Vodafone te melden. 

 

Het lijkt er op dat er vorige week bij Vodafone iets (ongewenst) gewijzigd is waardoor er met M2M via 2G geen data verkeer meer mogelijk is. De auto lijkt nog wel te verbinden met 2G maar er is geen data verkeer meer mogelijk. 

 

Het lijkt me toch dat Vodafone de status van hun netwerk goed in kaart zou moeten hebben en als er ergens een storing zou zijn dit op het overzicht met storingen zou moeten verschijnen. 

 

2G netwerk blijft sowieso tot eind 2026 beschikbaar bij Vodafone dus zou data verkeer voor M2M via 2G toch gewoon mogelijk moeten zijn. Dat probleem ligt overduidelijk bij Vodafone (omdat de ConnectedDrive diensten in het buiteland wel gewoon werken).    

 

   

Energieboy
Expert
Expert
  • 12028Posts
  • 3511Oplossingen
  • 3134Likes

Vodafone hoeft in deze natuurlijk geen storing te melden, als er iets mis gaat tussen BMW en Vodafone. Dit probleem ligt zeker bij Vodafone, zoals ik al schreef over mijn ervaring met mijn auto. Maar het is ook aan BMW om dit met Vodafone op te lossen en daar kan geen BWM klant iets aan doen. Dat de klantenservice van BMW geen kennis van zaken heeft is vervelend want die horen via hun bedrijf iemand te hebben die iets weet over BMW Driving Assistant. Vervelend dat je dit niet makkelijk kunt aankaarten bij BMW maar je zal daar toch ergens een ingang moeten zien te vinden. 

Geloof me, bij BMW moet je zijn en die moeten met Vodafone contact opnemen en het oplossen. Als elke klant, die problemen heeft met de connectie tussen z'n auto en een app, belt met z'n GSM provider om te vragen om dit op te lossen dan zou het einde zoek zijn. BMW heeft het contract met Vodafone afgesloten, die moeten het oplossen. Anders zou ik toch nog eens naar je dealer gaan en zorgen dat ze het oplossen. Je hebt niet voor niets zo'n dure auto gekocht.

bmns
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Energieboy  Wederom bedankt voor de reactie. Ik weet hoe de theorie werkt, maar de praktijk is helaas anders.  Ik hoop via dit forum nog wat reacties te krijgen van andere BMW eigenaren die sinds vorige week hetzelfde probleem ervaren. In het buitenland werkt de dataverbinding wel. Er is dus geen probleem met de auto, omdat het in het buitenland wel normaal werkt,

  • In Nederland is Vodafone netwerk 2G/4G/5G met voldoende signaal sterkte beschikbaar op Mobiele telefoon. Volgens Vodafone is 2G nog landelijk beschikbaar tot eind 2025/ 2026. (momenteel niet duidelijk maar niet relevant voor dit probleem)

De problemen zijn in Nederland icm het het Vodafone netwerk in Nederland zijn:

  • Bestemmingen die via de BMW App worden gestuurd komen niet aan in Nederland. Zodra ik de gens over ga komen deze bestemmingen alsnog aan
  • Geen van de remote diensten van de Auto werken in nederland (Buitenland wel)
    • De BMW kan niet in BMW App niet gelocaliseerd worden indien de BMW zich in Nederland bevindt
    • De BMW kan niet met de BMW App geopend/gesloten worden indien de BMW zich in Nederland bevindt
    • De koelfuntie kan niet worden geactiveerd met de BMW app indien de BMW zich in Nederland bevindt
  • Geen van de andere ConnectedDrive diensten werkt meer in Nederland.
    • BMW Online: Melding: Geen bereik, probeer het op een andere locatie opnieuw
    • TMC ipv RTTI terwijl abonnement actief is


BMW Nederland geeft aan dat er geen problemen zijn.
Zijn er meer BMW eigenaren die een NBT navigatiesysteem  (bv BMW F10/F11)  hebben en dit probleem ervaren? Dan graag een reactie zodat we collectief BMW Nederland kunnen informeren over dit probleem

Energieboy
Expert
Expert
  • 12028Posts
  • 3511Oplossingen
  • 3134Likes

Je kan blijven aangeven dat BMW geen problemen heeft, en dat klopt ook wel, maar BMW moet wel voor jou handelen. Daar gaat het nu uiteindelijk om. Jij als particulier kan verder niets omdat BMW zaken doet met Vodafone en niet jij. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten, toevallig ook dit probleem, en dan zegt Vodafone dat je bij je auto merk moet zijn. Die zijn de klant bij Vodafone en die moeten het onderling oplossen. Ik begrijp dat je hoopt dat je via deze weg geholpen wil worden en in contact wil komen met de juiste mensen. BMW is de klant, niet jij, en BMW moet dit met de zakelijke Vodafone afdeling dit oplossen. 

Ga eens kijken op deze site: https://www.bmwclubnederland.nl of een andere BMW club website. Je wilt het niet van me aannemen, geeft niets, ik was ook radeloos toen het bij mij het niet deed. Ik wens je daarom veel sterkte met je zoektocht en hoop dat BMW je gaat helpen. 

bmns
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Energieboybedankt voor jouw reacties. Omdat BMW geen forum heeft en ik problemen met Vodafone ervaar, heb ik deze post hier aangemaakt. Ik ben op dit moment erg geïnteresseerd naar reacties van andere BMW eigenaren met een NBT navigatiesysteem (bv BMW F10/F11) en dit probleem ook ervaren of juist normaal wel werkt. Mogelijk is het een regionaal probleem, dus berichten dat het normaal wel werkt helpen ook om oorzaak in kaart te brengen.

Ik heb ondertussen opnieuw een verzoek aan BMW gedaan om het i.s.m. Vodafone te onderzoeken en als er nieuws is zal ik het hier ook posten, zodat iedereen met hetzelfde probleem de status van het probleem kan volgen.  

bmns
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Even een korte update. BMW heeft het probleem nog in onderzoek, maar sinds gisteravond ca. 22:30 werkt de verbinding weer nadat het 18 dagen niet gewerkt heeft.  Op 25/4 ben ik s'-avonds uit het buitenland terug gekomen naar Nederland en vanaf dat moment kon de auto geen verbinding maken met het 2G Netwerk van Vodafone Nederland. Ondertussen ben ik nog een paar keer in het buitenland geweest en daar was verbinding gewoon normaal.

 

Omdat E-Call in deze periode ook niet gewerkt heeft, en dus de auto de hulpdiensten niet kan informeren bij een ernstig ongeluk, is het voor mij belangrijk te weten te komen of dit een generiek probleem i.c.m. roaming en terugkeer naar Nederland is of wat anders.


Ik ben benieuwd of er iemand op dit forum dit soort probleem (bv. niet kunnen verbinden met het Vodafone netwerk met een Mobiele telefoon met e-sim) herkend en of de oorzaak bij het opnieuw aanmelden op het Vodafone netwerk ligt komende vanuit het buitenland (roaming situatie).

 

  • Was er afgelopen 18 dagen een storing bij Vodafone met roaming en terugkeer naar Nederland? 
  • Is er gisteravond wellicht onderhoud door Vodafone uitgevoerd, waardoor het probleem opgelost is?
Energieboy
Expert
Expert
  • 12028Posts
  • 3511Oplossingen
  • 3134Likes

Fijn dat het weer werkt en ik denk niet dat je hier nog problemen mee krijgt. BMW zal het netjes hebben opgepakt en hebben besproken met Vodafone en die hebben het probleem opgelost. Op de laatste twee vragen krijg je hier echt geen antwoord op, de community medewerkers hebben hier geen inzicht in en het gaat hier om een zakelijk abonnement tussen BMW en Vodafone. Ik begrijp dat je heel graag een antwoord wenst maar Vodafone mag deze je niet geven omdat jij niet de klant bent maar BMW. 

Ik zou bij BMW een klacht neerleggen, zeker als je voor deze dienst moet betalen. Aangegeven wat je hier schrijft en dat je een compensatie wenst op je volgende abonnement of zo. Ik vraag me af of je bij een ernstige ongeluk deze niet zou hebben kunnen gebruiken. Bij mijn auto was er een communicatie fout tussen de app en de auto maar het systeem werkte wel volledig. Mocht ik een ongeluk krijgen dan zou mijn SOS hulpdienst het nog steeds doen, is mij laten weten. Maar goed, bij BMW kan het anders zijn, net zoals ze zo moeilijk doen met hun eigen klanten te helpen (haal ik hier uit al je berichten). 

Het probleem met je auto is overigens wel heel anders dan wanneer iemand met een mobiel en een eSIM geen verbinding kan krijgen. Uiteraard kan je het vragen voor mensen die problemen hebben met hun mobiel, maar dat zou de vraag hier niet moeten zijn. Maar goed, het werkt weer en het zal vast blijven werken. Succes en wie weet reageert BMW nog eens een keer 😉😁

bmns
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Energieboybedankt voor jouw reactie. De problemen die ik heb gehad lijken op de situatie die in de thread "Problemen met Vodafone netwerk" worden beschreven.  Echter kan , anders dan bij een mobiele telefoon, igv BMW ConnectedDrive door de klant geen harde reset worden uitgevoerd om een refresh te forceren .

 

Quote: "Er moet een harde reset gedaan worden in het toestel. Dat kan je zelf door je aan te melden op een ander netwerk dan Vodafone én weer terug te switchen. Je toestel krijgt dan een refresh op ons netwerk."

 

Ik verwacht dat de benodigde refresh inmiddels , automatisch of handmatig, heeft plaatsgevonden. Ik vraag me wel af hoe dit in een M2M situatie i.c.m. een direct contract met Vodafone door een M2M device een refresh kan worden geforceerd. Heeft iemand op dit forum daar wellicht ervaring mee?  

 

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12028Posts
  • 3511Oplossingen
  • 3134Likes

Dat met een harde reset heeft te maken met normale 06 nummers. Dit heeft niets te maken met nummers die gebruikt worden voor voertuigen. Daar zit echt een heel ander systeem achter en werkt niet zoals met een normaal nummer. Nu is het wel zo dat mijn auto merk een reset knopje heeft om dan vervolgens het volledige systeem te resetten, dan doet die ook een reset naar het mobiele systeem. Maar wanneer er problemen zijn dan is dit op deze manier niet op te lossen, dat moet echt het bedrijf doen die een contract heeft met Vodafone. 

Het is en blijft een auto merk en Vodafone, die moeten dit oplossen als er iets aan de hand is. Gelukkig is dat nu gebeurd 🙂

bmns
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@EnergieboyBedankt voor jouw reactie. je maakt me wel nieuwsgierig. Welk systeem zit er dan achter een M2M systeem dat in auto's wordt toegepast? 

 

  1. Maakt een M2M systeem dan op een andere manier contact met het mobiele data netwerk. In mijn perceptie kent 2G 2 type data verbindingen;  GPRS en EDGE.  Beide technologiën zijn standaard worden volgens mij door M2M en mobiele telefoon gebruikt voor dataverkeer via 2G. 
  2. Hoe werkt een reset (refresh) dan in een M2M situatie en op welke manier worden problemen dan opgelost?  Wat moet een bedrijf of individue die een M2M contract heeft  dan doen om het weer werkend te krijgen?
Energieboy
Expert
Expert
  • 12028Posts
  • 3511Oplossingen
  • 3134Likes

Vragen die je kan stellen aan BMW, dat is het bedrijf waar je de auto van hebt. Deze vragen zijn niet voor deze community, a omdat het hier gaat om een particulieren community en b omdat, en ik schrijf het nogmaals, een klantencontact is tussen Vodafone en BMW. Als je meer wil weten dan zal je BMW daar naar moeten vragen want Vodafone zal echt geen kijkje in de keuken geven.

Zoek een BMW of een M2M systeem community, daar helpen ze je vast graag. Sorry, ik kan je hiermee verder niet helpen en wens je veel plezier met je zoektocht 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic