Rob3rt

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Geen bellen via WIFI of 4G met Samsung S22

Ik heb sinds kort een nieuwe Telefoon (Samsung S22) en een Vodafone Red Unlimited abo.

 

Nu heb ik een vreemd 'probleem', als ik in de settings ga dan kan ontbreekt de instelling 'Bellen via WIFI' en 'Bellen via 4G'.


De telefoon is dual sim, als 2de sim heb ik een T-Mobile kaartje, voor deze sim zijn deze opties wel aanwezig.

Als ik de SIMS omwissel dan blijft het probleem hetzelfde, wel de opties bij T-mobile niet bij Vodafone.
Gebruik ik de SIMS apart (dus bv T-mobile uit de telefoon) dan heb ik hetzelfde effect, met de T-mobile kaart is de optie er wel, met de Vodafone kaart niet.

 

Nu zou je denken het zit in de SIM, als ik echter mijn vodafone Sim in een andere telefoon stop, geprobeerd met een S10 en S20 dan heb ik ineens de optie WEL van het bellen via 4g en bellen via WIFI met mijn vodafone kaartje in deze telefoons.

 

Dus mijn S22 heeft wel technisch de optie bellen via 4G/Wifi maar dit werkt niet met Vodafone, met andere sim kaarten T-Mobile (heb ook nog een KPN sim geprobeerd) heb ik in mijn toestel deze opties dus wel.

 

Herkend iemand dit probleem en belangrijker nog, weet iemand een oplossing hoe ik dit wel krijg?

29 Reacties 29
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2911Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Ro3rt
Een warm welkom hier op de Vodafone Community!

Hmm, dit is een hele goede vraag! Jouw toestel is geschikt voor bellen via Wifi of 4G en ook jouw simkaart is niet de boosdoener, omdat deze wel de optie laat zien in een ander toestel. Ik vermoed dat het daarom ook in de instellingen zit met betrekking tot dual-sim. Wil je het volgende eens controleren?
 

Als je vanuit het beginscherm, van bovenaan naar beneden swiped, opent zich een nieuw menu. 
Als eerste dien je aan te zetten dat je van beide simkaarten de gesprekken kan ontvangen. Dit doe je door te klikken op oproepen altijd vragen. Daarna klik je op dubbele sim altijd aan. (Dit kun je ook vinden onder instellingen - verbindingen - simkaartbeheer).
 

Daarna ga je via de instellingen naar verbindingen en dan naar Wi-FI.
Vervolgens onder Wi-Fi staat bellen via Wi-FI. Door hier op te klikken, kun je per simkaart aangeven of dit mag of niet.

Mocht er bij jou in de omgeving een Vodafone winkel zijn, dan mag je ook altijd even binnen komen wandelen. Mijn collega's helpen je dan ook met alle liefde hierbij! 🙂
 

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

De instellingen staan goed, dit weet ik zeker omdat als ik 2 andere sims: 'T-Mobile + KPN' erin stopt het WEL,  werkt dan bij beide.

Enkel bij gebruik van de vodafone SIM werkt het niet in mijn toestel.

 

Elders (andere topics en forums) werd al gesuggereerd dat het aan de settings binnen voadafone moet liggen.

Bij tweakers werd bv geschreven: '

Om via 4G/WiFi te kunnen bellen moet je nummer zijn ingesteld in de IMS, geen registratie in IMS dan kan je er geen gebruik van maken. Even contact opnemen met klantenservice lijkt me.'

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2911Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Rob3rt

Zou je het voor de zekerheid toch willen controleren? Het moet namelijk per simkaart worden aangegeven 🙂

En ik wil met alle liefde ook de instellingen aan de achterzijde voor je dubbelchecken. Deze setting hoort standaard aan te staan, maar een dubbelcheck kan nooit kwaad. Wil je hiervoor in jouw Community profiel jouw mobiele nummer vermelden? 🙂 

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik had die instelling al gecontroleerd alvorens ik hier melde dat ik wist dat ze goed stonden.

Maar voor de zekerheid, dus JA ze staan zeker goed, extra nog eens gecontroleerd...

 

Ik heb ook mijn mobiel nummer in mijn profiel gezet.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2911Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Bedankt @Rob3rt. Ook de instellingen aan de achterkant staan goed wat betreft het gebruik van bellen over Wifi / 4G. Wellicht dat @Spara nog een handige tip heeft ? 

En anders zou ik aanraden om toch even langs een Vodafone winkel te gaan, zodat ze direct met je mee kunnen kijken en testen. 

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik zal kijken of ik 1 dezer dagen de winkel kan bezoeken....

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik ben vandaag naar de vodafone winkel geweest.

Echter wat ik daar te horen kreeg was ik zeer verbaasd, ze begrepen niet wat ik kwam doen en al helemaal niet dat ik gestuurd was via dit community forum.

De medewerker zei dat de mensen in een vodafone winkel niet technisch zijn en helemaal niet in staat zijn om dit soort problemen op te lossen, al helemaal begreep hij niet dat ik op advies van het community forum moest komen.

Zijn reactie was: die mensen hadden jou ook kunnen helpen, zei hadden ook kunnen bellen/contacten met support, meer kan ik ook niet doen.

 

Dus na een telefoontje is er een case aangemaakt en kon ik weer huiswaarts, gewoon voor jan doedel eventjes 40km gereden dus met als resultaat dat ik geen steek ben opgeschoten.

Mijn telefoontje met de klanten service van afgelopen zaterdag heb ik ook nog niets van vernomen, daar werd toen vermeld dat ik binnen 24uur terug gebeld zou worden (ook op zondag), inmiddels 5 dagen verder en ik wacht nog steeds op dat telefoontje.

 

Melding via dit forum bood ook geen oplossing, hier wordt verwezen naar de Winkel en die weten van niks en kunnen je niet echt helpen, behalve dus dat ze een melding/case hebben aangemaakt bij afdeling netwerk.

 

Nu wachten of die afdeling iets van zich laat horen, maar dat kon 10 tot 15 dagen duren werd me al vermeld in de winkel.

 

Gezien de problemen die ik in het buitenland al had en nu met dit ben ik absoluut niet tevreden over de support van vodafone, het is jammer dat ik een contract heb anders was ik per direct al vertrokken.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2911Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Jammer om te lezen dat je zo'n rare nasmaak hieraan hebt overgehouden @Rob3rt. We zien hier op de Community namelijk ook echt wel andere signalen wat betreft de hulp die in de winkel geboden wordt. Het komt namelijk vaak genoeg voor dat er in de winkel samen het één en ander wordt nagelopen en getest waarna het is opgelost. Het spijt mij dat de ervaring bij jou anders is verlopen en een case noodzakelijk bleek te zijn. Hopelijk is het snel opgelost naar aanleiding van deze case bij ons netwerkteam. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hi @Rob3rt 
Sorry hoor, maar dit is gewoon pure onzin wat deze medewerker je laat weten. De mensen in de winkels weten allemaal hoe een toestel werkt en deze krijgen ook altijd de tijd om toestellen te bekijken, of om uit te proberen. Misschien niet heel diep technisch, maar het helpen om te zien of je toestel goed staat, dat moeten ze toch wel kunnen. Het gaat om de instellingen van een toestel, dat moeten ze kunnen en anders leer je dat wel als je daar werkt. En de reactie dat iemand je op de community ook had kunnen helpen is zo'n vreemd antwoord. Via internet heb je geen toestel in handen en kan je ook niet kijken hoe een toestel staat ingesteld, dus echt een hele vreemde reactie. Maar goed, ik kan dan alleen maar zeggen, jammer dat deze persoon zo z'n eigen collega afvalt. Want wat Cecilia je heeft aangegeven is de juiste weg om te volgen.

Ik zelf hoop ook dat de case je verder helpt en dat het via deze weg wel zal lukken. Er kan natuurlijk altijd wel iets mis gaan en om dan direct te melden dat je absoluut niet tevreden bent over Vodafone is natuurlijk ook alleen een reactie omdat je nu geïrriteerd bent. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed en dan lach je er misschien wel weer om. 

Wilde je alleen nog even vragen welke winkel je bent geweest. Misschien kan @Cecilia daar contact mee opnemen?!

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

De medewerker heeft ter plaatste zelf in de settings gekeken, maar kwam al heel snel tot de conclusie dat de telefoon niet goed was en dat hij daar verder niks aan kon doen en melde dat ie niet begreep dat de community mensen naar de winkel stuurde terwijl ze dat zelf ook konden doen.

Toen ik het verhaal melde dat het niet aan het toestel kan liggen omdat het met KPN en T-mobile wel werkt is die uit eindelijk dus gaan bellen, meld melding dat de community dit ook had kunnen doen, het ging dus een beetje onder protest.

Uiteindelijk is er een case aan gemaakt, ik heb hiervan een bevestiging en case nummer ontvangen.

Dit alles was trouwens in de vestiging te Weert.

 

Ik heb nog gevraagd voordat ik ging omdat hij meld dat het aan het toestel moet liggen mijn om uit te sluiten door mijn SIM (die dus niet werkt) in het toestel wat in de winkel lag (er lag hetzelfde toestel) en te kijken of dat toestel wel/niet werkte.

Maar dat ging niet werd verteld omdat het demo toestellen waren, dus echt uitsluiten dat mijn combi SIM/S22 de oorzaak is dus ook niet gebeurd.

Was snel te controleren, sim eruit en erin in ander toestel en kijken of de settings er wel/niet staan...

 

Wat betreft de irritatie, het is niet alleen dit maar ook wat me (2weken) geleden is gebeurd op vakantie toen ik 'echt' support nodig had, een oplossing kwam er niet.... Maar dat is een geheel ander verhaal/probleem..

Het is dus niet alleen dit maar 2 dingen direct achter elkaar.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Een gevalletje, winkel medewerker had even z'n dag niet. Want wat hij doet is juist het fysiek controleren of alles goed staat en dat is wat Vodafone medewerkers hier op de community, net zoals ik als Super Expert, moeten laten controleren door een winkel. Op afstand is dit gewoon niet te doen en Vodafone medewerker hier weten ook niet wat de klant wel, of niet weet. Beetje jammer dat deze heeft zitten mopperen en onder protest gaat bellen om uiteindelijk een case aan te maken. 

Toestellen die in de winkel liggen zijn niet volledige toestellen. Er zijn toestellen die een werkende scherm hebben maar verder niets kunnen of toestellen die echt helemaal leeg zijn. Dus het testen met zulke toestellen is logisch dat het niet werkt. Maar dan zou ik zelf mijn eigen toestel genomen hebben om te kijken of ik de klant gerust kan stellen. Maar goed, ik werk niet voor Vodafone en ik zou het anders hebben gedaan 😎😊. Wel jammer dat je hier een rare nasmaak van hebt gekregen en ik hoop dat de support afdeling je nu wel kan helpen. Begrijpelijk dat je er dan nog meer genoeg van hebt, zeker als er twee keer iets achter elkaar gebeurd. Ik hoop dat Vodafone je in deze helpt en dat alles uit eindelijk goed komt. 

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb nog extra info, wellicht voor andere gebruikers handig.

 

Na een oproepje of Facebook wie ook een S22 had kreeg ik een reactie van een kennis van me.

Wat blijkt, hij had dus inderdaad ook een S22 en ook vodafone, heb hem naar de instellingen laten kijken en ook bij hem ontbreken deze functies.

Ik kan hiermee eigenlijk met grote zekerheid uitsluiten dat het hier om een defect toestel gaat, zeker als je in je achterhoofd houd dat 2 andere providers wel deze functies weergeven.

Dus 2 S22 toestellen, beide met vodafone werken bellen over wifi en bellen over 4g dus niet.

Ook heb ik nog iemand met een vodafone abo gevonden en zijn sim in mijn toestel gezet, ook bij deze andere vodafone sim werkt de instellingen niet.

 

Dus heb jij een S22 toestel met vodafone, check je instellingen (instellingen ->verbindingen -> mobiele netwerken) en kijk of er bij staat 'Bellen via 4g Vodafone' en' Bellen via Wifi Vodafone', staat dit er niet **meld** dit dan bij vodafone (en/of hier in het topic) en verwijs naar dit topic!

 

Wellicht de vodafone medewerkers ook hier verder naar willen kijken, want het is blijkbaar geen individueel probleem.

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Sorry voor m'n late reactie.

 

Ik weet het zo ook niet, maar ik vind het wel echt een hele rare reactie van die winkelmedewerker. Zo'n ervaring heb ik zelf nog nooit meegemaakt.. Uiteraard weten zij ook niet alles, maar fysiek meekijken is met dit soort problemen bijna cruciaal om het op te kunnen lossen. Bovendien zouden winkelmedewerkers inderdaad vervolg acties kunnen uitzetten, indien het probleem aan Vodafone ligt.

Daar lijkt het nu inderdaad wel op. Jammer zeg, die medewerker zit niet echt op z'n plek. Of mag ik dat niet zeggen?🤭

 

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, heb je dit toestel (en je kennis) gekocht bij Vodafone of ergens anders? Wellicht dat er verschil zit tussen Vodafone branded toestellen en andere branded of geen branded toestellen.

 

Jaren geleden toen ik nog bij Tele2 zat had ik ditzelfde issue. Toen had ik geen Tele2 branded toestel (dus mijn toestel was ergens anders dan bij Tele2 gekocht) en werkte bellen via WiFi (bellen via 4G bestond toen nog niet) ook niet met mijn Tele2 sim. Ik zou zeggen dat het inmiddels niet meer zou moeten uitmaken of het toestel nu wel of niet branded is door de gebruikte provider, maar goed, wie weet...

 

Mijn broertje heeft een S22 gekocht bij een andere provider. Wellicht zie ik hem volgend weekend, mocht ik hem zien, dan zal ik even mijn simkaart in zijn telefoon doen om het ook even te testen. Zijn telefoon komt bij Tele2 vandaan en is dus Tele2 branded. Ik laat het weten!

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Geen probleem @Spara 
Beter een laat antwoord dan helemaal geen 🙂
En ja hoor, je mag het gerust zeggen, die verkoper zit niet op z'n plek. Dat dacht ik dus ook gelijk!

Jammer genoeg is de TS daar niet mee geholpen en brengt het Vodafone wel met 1-0 achterstand. Maar goed, wat je zegt, het kan ook aan een branded toestel liggen, niet eens meer aan gedacht. Fijn dat je nog even wil kijken bij je broertje, ik ken niemand met een Android toestel dus kan ook niet even spieken. Hebben iPhone's ook branded toestellen bij Vodafone? (vraag voor mijzelf) 🙂

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

het is geen branded toestel, nieuw gekocht in de losse verkoop, dus zonder abo gekocht.

Daarnaast heeft dus een kennis exact hetzelfde probleem, hij heeft zijn toestel ook apart in de winkel gekocht en zijn bestaande abo gebruikt.

 

Wij beide hebben hetzelfde probleem, alle 2 de toestellen geen optie met wifi/4G bellen in de menu's

Via een andere kennis heb ik ook nog eens een andere vodafone SIM geprobeerd in mijn toestel, die deed het ook niet.

 

Samenvatting:

- met alle andere merken providers sim kaarten, dan werkt de optie wel in de S22

- geheel andere S22 toestel met ook, maar andere vodafone sim kaart heeft exact hetzelfde probleem

- vodafone sim in een ander toestel, dan de s22, dan werkt de optie wel

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

@Energieboy Volgens mij zijn er geen branded iphones, maar dit durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

 

@Rob3rt Helder! Beiden dus een unbranded telefoon.

Om te kunnen uitsluiten of branded/unbranded hiermee verband houdt, moeten we eigenlijk iemand zien te vinden die een S22 bij Vodafone gekocht heeft.

 

Ps. Ik weet absoluut niet zeker of we het in deze hoek moeten zoeken. Maar dit is in ieder geval wel een overeenkomst tussen beide telefoons. Vandaar dat ik het benoem.

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

er zijn geen branded Samsung Galaxy S22 toestelllen, de toestellen dit vodafone verkoopt zijn identiek aan losse verkoop.

Ze zijn niet gesimlocked en hebben ook geen eigen of aparte vodafone firmware/software aan boord.

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Hoe weet je dat? Als ik rond Google, zijn de nieuwe Samsungs ook gewoon branded, mits je ze bij een provider koopt. Wel is Samsung afgestapt van per land een firmware versie, maar branded bestaat volgens mij nog steeds.

 

Branded betekent ook niet dat de telefoons een simlock hebben, dat is immers al jaren verboden. Maar er staat dan wel provider specifieke software op, waardoor updates ook altijd later pas beschikbaar zijn voor branded toestellen ten opzichte van unbranded toestellen.

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Ik heb afgelopen weekend m'n broer niet gezien, dus ik heb het helaas niet kunnen testen.

@Rob3rt Heb jij al reactie op de case? Is er vooruitgang? 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic