Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Gebeld worden door Vodafone om je gegevens te controleren

Deze vraag zie ik nu de laatste paar dagen steeds vaker op de Community van Vodafone en dat is zorgelijk. In eerste instantie wist ik niet goed hoe hierop te reageren en heb daarom contact opgenomen met Vodafone om hier meer uitleg over te krijgen.

Via de klantenservice kreeg ik de melding dat het goed mogelijk is dat Vodafone klanten belt met de vraag om informatie op te vragen en te kijken of alles nog klopt. Maar dit doen ze alleen met duidelijke uitleg en geven aan dat ze van Vodafone zijn. Gelukkig heeft Sharon van Vodafone (Moderator hier op de Community) uitleg gegeven en het lijkt me slim om deze dan ook in een losse topic te plaatsen. Bij deze 🙂

Sharon info:
Het is inderdaad zo dat wij zelf wel eens bellen om het één en ander te verifiëren. Dat komt meestal voor bij een bestelling; wanneer de gegevens niet volledig zijn of onduidelijk, contacteren wij de betreffende klant. Maar, er zijn ook voorbeelden bekend waarbij wij het niet waren en het inderdaad een vorm van phishing was. Het is dus ook lastig om klanten hiervoor te waarschuwen. We raden aan om altijd om kritisch te zijn wanneer je gebeld wordt. Heb je inderdaad recent een bestelling geplaatst? Dan zou het goed kunnen dat we nog even checken. Heb je niks besteld en komt het telefoontje vreemd over? Geef dan geen gegevens door en neem daarna zelf contact met ons op om dit te checken.

Ze zijn ervan op de hoogte dat er ook mensen gebeld zijn en denken dat dit telefoontje niet van Vodafone was, maar ze kunnen hier lastig op anticiperen. Wat ik ook wel begrijp want je kan niet alles in de hand hebben en mensen kunnen altijd zomaar bellen, kijk maar met de Microsoft Helpdesk die helemaal geen Helpdesk is.

We kunnen bij deze dan misschien alleen maar denken aan de reclame over fraude:

Vertrouw je het gesprek niet, HANG OP!
Bij twijfel, bel de klantenservice van Vodafone of stuur een privé bericht via Facebook en/of Twitter. Maar geef nooit informatie als je het niet vertrouwd.

Lees hier alles over phishing via de telefoon: https://www.veiligbankieren.nl/overige-fraude/telefonische-oplichting/
5 Reacties 5
Ricoderits

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb gisteren een belletje gehad voor gegevens controle,deze persoon had al mijn gegens al en vroeg of ze nog juist waren.
Vond het toch een vreemd belletje en heb daarom zojuist via chat contakt met een medewerker van jullie gehad.
Deze persoon (Marley) zij mij dat vodafone noooooit om gegens check belt.
Dus ik weet nu nog niet of het belletje echt of nep was.
Beetje verwarrend dit.
Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi Ricoderits
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Vodafone belt alleen als je bv net een abonnement hebt afgesloten en ze hebben niet al je gegevens. Dan willen ze je nog wel eens bellen om alles door te nemen. Maar ben je al jaren klant dan zal Vodafone dit niet meer doen. Wat je zegt, het is ook heel verwarrend en het lijkt me gewoon altijd het best om dan gewoon op te hangen.

Als ze echt iets van je willen dan kunnen ze je wel vinden via een brief of zo 🙂
Bedankt voor het melden in ieder geval!
Fijne Feestdagen
Simon05

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Afgelopen vrijdag was ik ook gebeld door 'Vodafone' voor gegevens controle. Hij wist naast mijn mobiele nummer het e-mail adres, naam en geboorte datum. Best vreemd aangezien ik dit nummer nog niet zo lang heb. Moet ik me nu zorgen maken? Kan je preventief een melding maken bij politie of is dat niet nodig?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Het kan zijn dat je gebeld bent geworden door ons. Dit omdat er of informatie ontbreekt of om gegevens te checken.
Als wij bellen om dit soort gegevens te checken, zullen wij nooit naar inloggegevens vragen of naar een sms verifcatie code.
Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hi Simon05
Je hoeft geen melding te maken. Als het nog een keer voorkomt en je wilt er niet verder op doorgaan dan zeg je het gewoon tegen de persoon die je spreekt en hang je op. En wat Steven zegt, ze zullen nooit om inloggegevens vragen. Als ze dit wel doen dan weet je zeker dat ze NIET van Vodafone zijn!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic