Ik heb een Samsung Galaxy SIII Mini en kampte sinds kort (begon ergens afgelopen week) met hetzelfde probleem: de accu raakt zeer snel (haast binnen een dag) leeg.
Na enig onderzoek bleek dat gebruikers bij T-Mobile ook al enige jaren een soortgelijk probleem hadden/hebben, onder andere bij toestellen van Samsung.
Een van de mogelijke oorzaken die werd genoemd was een zogenaamde voorziening genaamd Cell Broadcast. Diensten zoals NL Alert maken hier gebruik van. Er werd nergens echt concreet toegegeven dat dit een oorzaak kon zijn, maar wat mij betreft staat dit (in ieder geval in mijn geval) vast. Na het uitschakelen van deze voorziening leken de problemen voorbij, ik heb mijn (voor het grootste deel idle) toestel al 3 dagen niet op hoeven laden en de accu is nog 45% vol op dit moment.
Mensen die kampen met een snel leeglopende accu zouden eens kunnen kijken of dit in hun geval iets uitmaakt. Om Cell Broadcast (tijdelijk) uit te schakelen:
- ga naar (de) Messaging (app)
- selecteer de opties toets en selecteer Settings
- scroll naar Cell broadcast (CB) settings en vink CB activation uit
Dit heeft wel tot gevolg dat je geen broadcasts meer ontvangt (zoals die van NL Alert). En heeft mogelijk andere implicaties.
Nu, wat mij het meeste stoort bij dit soort vraagstukken is dat een remedie wordt voorgeschreven ("vervang de batterij") zonder dat er eerst een fatsoenlijke diagnose is. Dit is zoiets als bij de dokter komen met een verkoudheid en deze zet vervolgens je been af, simpelweg omdat dit toevallig een standaard oplossing is voor veel voorkomende problematiek. Waar is de probleemanalyse?!
Ook het uitzetten van Cell Broadcast is symptoombestrijding. De daadwerkelijke vraag is: waarom vreet dat (ineens?) zoveel stroom (ik had hier voorheen NOOIT problemen mee, en heb bij mijn weten geen recente updates van OS of (relevante) apps gehad), en wat gaan Samsung / de telefoonmaatschappijen hier aan doen? De informatievoorziening over mogelijke (tijdelijke) oplossingen en te ondernemen acties is nogal slecht als je het mij vraagt.
Misschien valt er ook iets voor te zeggen om het oorspronkelijke bericht in deze thread bij te werken met een soort van beslisboom waarin alle vergaarde informatie in deze thread is verwerkt. Ik neem aan dat niet iedereen zin heeft om (alleen in deze thread al) 100+ reacties door te pluizen naar een mogelijke oplossing (en vervolgens met een kluitje het riet in gestuurd te worden).
Zo zou je al helemaal in het begin een splitsing tussen hardware en software kunnen maken: wordt je toestel heet, is de batterij opgezwollen etc. dan betreft het waarschijnlijk een hardware mankement en kan het vervangen van de batterij soelaas bieden. Zoniet, dan ligt het mogelijk in de software hoek: check je apps (media wordt vaak genoemd), zorg dat power saving aan staat (en meer van dat soort praktische tips) of probeer Cell Broadcast (tijdelijk) uit te zetten.
Serieus mensen, schep eens wat orde in deze chaos. De oplossingen zijn er, je maakt het ons alleen wel verdomd lastig om deze te vinden.