Boudewijn

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

GSM verbinding lijkt okee maar toch onbereikbaar

Beste mensen,
 
Met enige regelmaat krijg ik klachten dat ik onbereikbaar ben thuis. Ik ontvang geen telefoonoproepen en geen SMS. Mijn toestel geeft aan dat hij verbinding heeft met het GSM netwerk, keurig drie streepjes.
Als ik zelf probeer te bellen, komt het toestel niet verder dan 'dialing', en dat is dan de eerste gelegenheid dat ik merk dat de verbinding er schijnt te zijn, maar niet meer werkt.
Als ik mijn toestel uit/aan zet, komt er plotseling een stroom voicemailberichten binnen en werkt alles weer.
 
Dit probleem heb ik een poos geleden ook gehad, maar na de brand bij Vodafone heb ik geen last meer gehad. Nu recentelijk treed dit probleem weer op.
 
Vanochtend heb ik contact gehad met Vodafone, die mij aanraadde om de band mode op 'alleen GSM' te zetten en daarmee UMTS uit te schakelen. Maar zo'n optie heb ik op mijn toestel (HP iPaq Voice Messenger 514) helemaal niet.
 
Suggesties? Herkenbaar?
 
Alvast dank!
Boudewijn
20 Reacties 20
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi Boudewijn,

Hoe oud is je simkaart al. Het zou ook goed zijn om deze in ieder geval even te laten vervangen. Het kan zijn dat deze niet helemaal goed werkt. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn, dan is een simkaart probleem in ieder geval uitgesloten.


Boudewijn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Annabelle,
 
Dank voor je reactie.
De SIM-kaart is nu een dikke 3 jaar oud. Ik zal een dezer dagen even langs de Vodafone winkel lopen om 'm te laten vervangen. Daarna kijk ik het even aan en laat ik je het resultaat weten.
 
Groeten,
Boudewijn
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Boudewijn schreef:
Hoi Annabelle,

Dank voor je reactie.
De SIM-kaart is nu een dikke 3 jaar oud. Ik zal een dezer dagen even langs de Vodafone winkel lopen om 'm te laten vervangen. Daarna kijk ik het even aan en laat ik je het resultaat weten.

Groeten,
Boudewijn
Hi Boudewijn,

Dat is prima! Dan horen we het heel graag van je! 😄
Boudewijn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemorgen dames,
 
Vrijdag heb ik de SIM-kaart vervangen. Zaterdag is hetzelfde probleem weer opgetreden, evenals vanmorgen.
 
Groetjes
Boudewijn
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Het klinkt alsof er wellicht problemen zijn met het 2G-netwerk in jouw regio, misschien ivm werkzaamheden. Het netwerk wordt (met name in de randstad nu) klaargemaakt voor 4G.

Ook kan het een probleem met je telefoon zijn. De iPaq 514 wordt al heel lang niet meer gebouwd en ondersteunt geen 3G. Voor snelle data en zo goed mogelijke dekking kun je beter een 2G/3G-toestel nemen dat op beide banden kan. Of liefst nog met 4G erbij, voor straks.

Heb je de mogelijkheid om je simkaart een tijdje in een andere telefoon te proberen? Goeie kans dat dat het probleem al oplost. Je kunt ook altijd je postcode opgeven zodat een Vodafone-medewerker kan checken of daar problemen/werkzaamheden zijn.

http://www.gsmarena.com/hp_ipaq_514-1900.php
Boudewijn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ruud, dank voor je antwoord. Ik kan maar beperkt proberen hoe het in een andere telefoon werkt, in de iPaq zit mijn agenda en mijn contactenlijst. Maar ik zal het proberen. Overigens, ik gebuik de iPaq NIET voor data. Dat staat uit in het toestel en ook in mijn abonnement. Het probleem betreft puur niet kunnen bellen/gebeld worden.
cvdg

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste mensen,
 
Ook ik heb sinds een maand of twee last van onbereikbaar zijn. Ook ik merk het pas als ik zelf wil gaan bellen. Aan en uitzetten is dan het enige wat werkt. Ik heb op advies van Vodafone een nieuwe simkaart gehaald, maar helaas.....
Mijn man had hetzelfde probleem en met zijn nieuwe simkaart is het nog niet voorgekomen dat hij niet bereikbaar is.
We hebben allebei de samsung galaxy ace. Ik lees op de diverse forums van de diverse telecomaanbieders dat dit probleem al een aantal jaar speelt met mobieltjes van diverse merken, maar heb tot op heden nog geen oplossing gevonden.
 
Heel vervelend. Ik vertrouw op deze manier mijn telefoon niet meer en wil/moet 24/7 bereikbaar zijn. Het probleem doet zich niet alleen in mijn woonplaats voor,  zelfs in het buitenland was ik onbereikbaar.
 
Ik lees nu dat ik mijn telefoon op 'alleen GSM' moet zetten en UMTS daarmee moet uitschakelen. Wat betekent dit in lekentaal. Wat zijn daar de gevolgen van?
 
Alvast bedankt
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
De grote telecomproviders hebben allemaal een 2G-netwerk (GSM) en een 3G-netwerk (UMTS).

Het 2G-netwerk is vroeger alleen gebouwd voor bellen en sms'en. Het 3G-netwerk is later gebouwd voor mobiel internetten. Als je op 3G zit dan kun je ook bellen/sms'en via dat netwerk, maar in sommige gevallen (vooral bij grote netwerkdrukte) geeft 3G eerder problemen bij normaal bellen dan 2G. Ook heeft het 2G-netwerk vaak wat betere ontvangst binnenshuis vanwege de gebruikte frequenties.

cvdg: Je problemen in het buitenland, heb je daar dezelfde symptomen?

Boudewijn: vergeet niet je contacten / agenda te backuppen hè, als je toestel ineens stuk is heb je een probleem als je dat niet doet! (ongerelateerd aan dit probleem verder)
Boudewijn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hmmm dan ben ik benieuwd of de "proef" met een ander toestel iets uithaalt. Dat is een oude NEC 411i en ik vraag me af of die uberhaupt op het 3G netwerk aansluit. Wellicht toch maar eens een veegfoon van mijn kinderen lenen.... Dank voor je reminder voor de backup. Ik heb daar gelukkig geen last van: contacten en agenda staan in Outlook en daar ActiveSync't de iPAQ mee 🙂
cvdg

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
In Italië bleken zowel mijn man als ik onbereikbaar terwijl wij daar zelf geen erg in hadden. Dit heeft tot grote ongerustheid geleid bij de thuisblijvers.  Ook na het gebruiken van een nieuwe simkaart blijft het probleem in Nederland bestaan. Er is geen peil op te trekken wanneer het gebeurt en als het gebeurt is het niet zo dat wij beiden onbereikbaar zijn. Het resultaat zoals al eerder beschreven is dat ik mijn telefoon niet meer vertrouw en dus meerdere malen per dag een nummer bel om te kijken of ik wel bereik heb. Dat kan toch niet de bedoeling zíjn. 
Groeten cvdg
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
cvdg schreef:
In Italië bleken zowel mijn man als ik onbereikbaar terwijl wij daar zelf geen erg in hadden. Dit heeft tot grote ongerustheid geleid bij de thuisblijvers. Ook na het gebruiken van een nieuwe simkaart blijft het probleem in Nederland bestaan. Er is geen peil op te trekken wanneer het gebeurt en als het gebeurt is het niet zo dat wij beiden onbereikbaar zijn. Het resultaat zoals al eerder beschreven is dat ik mijn telefoon niet meer vertrouw en dus meerdere malen per dag een nummer bel om te kijken of ik wel bereik heb. Dat kan toch niet de bedoeling zíjn.
Groeten cvdg
Hi Cvdg,

Gebeurt dit dan voornamelijk op één bepaalde locatie? Of gebeurt het overal?
cvdg

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Maartje, 
Bedankt voor je reactie.  Het probleem doet zich overal en dus zelfs in het buitenland voor. Op willekeurige momenten. De laatste keer ( waar ik het van weet) was twee weken geleden in Goes. Ook mijn man heeft er ondertussen na het wisselen van de simkaarten eenmaal last van gehad. (Ik  weet alleen niet meer waar en wanneer) Na het aan en uitzetten van de telefoon doet hij het weer en komen de gemiste berichtjes en oproepen binnen. Zoals al eerder geschreven, lees je op de forums van diverse providers dat het probleem al langer bestaat. Er staat alleen nergens een oplossing :(. Ik heb mijn hoop dus op jullie gevestigd.
Groetjes cvdg
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Als je dat ook in het buitenland hebt klinkt het eerlijk gezeg alsof er iets met het toestel aan de hand is hoor. In het buitenland werk je namelijk met een heel ander netwerk.

Je geeft aan dat het uit- en weer aanzetten van de telefoon de gemiste berichtjes e.d. doet binnenkomen: dat geeft aan dat er een netwerkprobleem was met de provider waarop je op dat moment in het buitenland ingelogd was. Anders had je die berichten al eerder gekregen.

Goede kans dus dat er toch iets raars met (instellingen van) het toestel is. Heb je de nieuwste firmware erop gezet en alle softwareupdates gedaan? Dat kan soms helpen bij vage problemen,

Ben ook benieuwd wat je bedoelt met het probleem dat al langer bestaat op forums van diverse providers. Welk probleem precies? Iets met die Samsung?
cvdg

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Ruud,
 
Heb nog niets met firmware en updates gedaan. Wel de instellingen via de klantenservice en de winkel laten controleren. Was niets mis mee. Mijn man was overigens dit weekend weer onbereikbaar in Assen terwijl ik wel gewoon bereikbaar was ( dus gewoon via vodafone).
 
 
....Je geeft aan dat het uit- en weer aanzetten van de telefoon de gemiste berichtjes e.d. doet binnenkomen: dat geeft aan dat er een netwerkprobleem was met de provider waarop je op dat moment in het buitenland ingelogd was. Anders had je die berichten al eerder gekregen.....
Dit gebeurt ook als ik in Nederland ben en dus op het vodafone netwerk zit.
 
...Ben ook benieuwd wat je bedoelt met het probleem dat al langer bestaat op forums van diverse providers. Welk probleem precies? Iets met die Samsung?...
 
Als je bij google zoekterm mobiel onbereikbaar of mobiel direct op voicemail kijkt, dan zie je hetzelfde probleem bij andere providers en met diverse merken telefoons en ook al berichten van 2010. Een collega van mij heeft sinds een maand of twee een abo bij hollands nieuwe en had er van de week ook last van. Ik heb nu een leentoestel van een (andere) collega om te kijken of ik het met deze telefoon ook heb.
Maar mede door de berichten op internet heb ik het idee dat het niets met simkaarten en /of toestellen te maken heeft. Ben benieuwd. Hou jullie op de hoogte en nog bedankt voor je reactie.
 
Groetjes cvdg
Boudewijn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Tijdens mijn vakantie in Frankrijk geen centje pijn gehad. Altijd bereikbaar, 24 x 7. Twee weken lang.
Terug thuis in NL duurde het feest precies 1 nacht: de volgende ochtend was ik weer onbereikbaar.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Klinkt als mogelijk een capaciteitsprobleem op het GSM-netwerk in jouw regio. Heb je er weleens last van dat je meerdere keren moet proberen te bellen omdat je "Network busy" in beeld krijgt, of dat hij er na een paar seconden gewoon zonder melding mee kapt? (bij zelf bellen dus)

Tenminste, als het alleen maar op één locatie in Nederland voorkomt, dan lijkt me de kans groot dat dit de oorzaak is.

Het zou zin kunnen hebben om je volledige postcode door te geven zodat een VF-medewerker kan kijken of er iets bekend is, of het eventueel kan escaleren naar de technische dienst.
cvdg

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Boudewijn en Ruud.
Ook ik (wij) hebben nog steeds problemen met onze telefoons. Ik heb zoals aangeraden de laatste updates binnengehaald (had ik nog nooit gedaan) en daarna ong twee weken geen probleem gehad maar .... van het weekend was het weer raak. Deze keer gewoon in onze woonplaats, maar omdat ik het ondertussen in verschillende delen van Nederland heb ondervonden en in het buitenland ligt het in ons geval niet aan de regio waarin we wonen.
Ik wordt er zo langzamerhand wel een beetje moedeloos van. We hebben dan wel niet het duurste abonnement, maar we betalen wel iedere maand voor iets waar we niet op kunnen vertrouwen.
Ik hoop dat hier gauw een oplossing voor komt.

groetjes cvdg
Boudewijn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Ruud,
 
Network busy heb ik hier nog nooit gehad, weleens (zelden) elders.
Het probleem treedt op gedurende de nacht: 's-avonds is alles okee en de volgende morgen ben ik onbereikbaar. Ik heb hier bij mijn weten nooit capaciteitsproblemen.
 
Als ik onbereikbaar ben en zelf wil bellen, blijft de telefoon een 20-25 seconden op Dialing staan, dan stopt ie zonder boodschap. Niet zoals bij Network busy dus.
 
Aan wie zou ik mijn gegevens moeten doorgeven?
 
Groeten,
Boudewijn
Boudewijn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Update: Sinds 2 maanden heb ik een nieuwe telefoon. Zo nu en dan treedt het probleem nog steeds op. Even data uit/aan is dan een oplossing.
Tot op heden heb ik van Vodafone alleen gehoord dat IK iets moest doen: nieuwe SIM kaart, andere instellingen, andere telefoon. Die houding ben ik nu zat, per 1/4 stap ik over naar een andere provider.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic