tobiastheebe

Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

GPRS op Nokia 6310i

Zou iemand mij kunnen helpen om te proberen GPRS werkend te krijgen op een Nokia 6310i van 2003?

Ik probeer verbinding te maken met de volgende instellingen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/15631483#15631483. Deze zijn echter al erg oud (2002). Ik heb van deze instellingen de naam veranderd naar Vodafone en de homepage veranderd naar Google. Voor de APN heb ik ook live.vodafone.com geprobeerd (zoals tegenwoordig gebruikt). Voor web.vodafone.nl bestaat nog een IP-adres, maar ik heb geen idee of deze nog werkt als APN? Het IP-adres reageert i.i.g. niet op ping vanaf Ziggo.

Wanneer ik de browser open en probeer een URL te openen, dan staat de telefoon een paar minuten op “Connecting via GPRS” en het G-icoontje verschijnt links bovenaan in het scherm. Vervolgens verschijnt de foutmelding “No response, try again.” Ik heb geprobeerd om zowel Google te laden als een zeer simpele pagina op mijn webserver met twee regels tekst. Voor beide dezelfde foutmelding. Ik vermoed dat er een instelling niet goed staat, maar welke? In theorie zou dit volgens mij nog steeds moeten werken.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

Nee, helaas. Was er alleen achter gekomen dat ‘IP Address’ in de instellingen van te telefoon op de MMS-proxy betrekking heeft. Die instelling zou nu dus geen nut meer moeten hebben.

Topic mag wat mij betreft op slot.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @tobiastheebe 
Ik denk dat je deze informatie eens kan doorlezen: 
https://forum.vodafone.nl/netwerkvragen-4/per-4-februari-2020-wordt-3g-uitgefaseerd-288547

Als je geen 4G-telefoon hebt, de Nokia6310i is geen 4G toestel, kun je medio februari 2020 buitenshuis niet meer internetten op je mobiele netwerk. Wel kun je gewoon blijven bellen en sms'en via het 2G-netwerk. Is er wifi in de buurt? Dan kun je nog steeds gewoon internetten met je mobiel.

tobiastheebe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

GPRS is een 2G-techniek en 2G blijft voorlopig nog bestaan.

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

@tobiastheebe 

Kunnen wij je via de Community nog van dienst zijn of heb je ondertussen een oplossing gevonden (wellicht via de linkjes in bovenstaand bericht)?

tobiastheebe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

Volgens mij was Energieboy in de veronderstelling dat de Nokia 6310i een 3G-toestel was en stuurde mij daarom links naar informatie over de uitfasering van 3G, waarvan ik volledig op de hoogte ben. De Nokia 6310i is echter een 2G-toestel en 2G (met GPRS en EDGE) blijft voorlopig nog bestaan. Daarom was ik benieuwd of ik het ingebouwde GPRS-modem op de telefoon nog werkend kan krijgen. In theorie zou het moeten kunnen.

Ik gebruik nu de volgende instellingen, misschien zou iemand deze kunnen controleren?

  • Settings’ name: Vodafone
  • Homepage: http://www.google.com
  • Session mode: Temporary
  • Connection security: Off
  • Data bearer: GPRS
  • GPRS connection: When needed
  • GPRS access point: web.vodafone.nl
  • IP address: 192.168.251.150
  • Authentication type: Normal
  • Login type: Automatic
  • Username: vodafone
  • Password: vodafone
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @tobiastheebe 
Ik kan je dan alleen nog maar naar deze pagina verwijzen:
https://forum.vodafone.nl/buitenland-6/instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roaming-299774

Volgens mij kloppen de gegevens niet die je in je APN instellingen hebt staan.
Het is mogelijk dat je de APN opnieuw moet toevoegen. De gegevens voor de APN zijn:
- Naam: Vodafone Live APN: live.vodafone.com
- Proxy: Niet ingesteld
- Poort: Niet ingesteld
- Gebruikersnaam: Niet ingesteld
- Wachtwoord: Niet ingesteld
- Server: Niet ingesteld
- MMSC: Niet ingesteld
- MMS-poort: Niet ingesteld
- MCC: 204
- MNC: 04
- Verificatietype: PAP
- APN-Type: *
- APN-Protocol: IPv4
- Roamingprotocol voor APN: IPv4 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Heb je het met bovenstaande antwoorden kunnen oplossen @tobiastheebe?

tobiastheebe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

Helaas ben ik er nog niet verder mee gekomen. Topic mag wat mij betreft gesloten worden.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Oke, zover ik weet bestaat web,vodafone.nl niet meer en moet hier live.vodafone.com komen te staan. Heb je dat ook al geprobeerd @tobiastheebe?

tobiastheebe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

Dat vermoeden had ik al, heb de live.vodafone.com APNgeprobeerd maar zelfde foutmelding.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Kun je eens office.vodafone.nl proberen. Mocht dat niet werken, dan kan ik eens kijken of het nummer bij ons correct in de systemen staat @tobiastheebe 
Je mag mij dan een privébericht sturen met daarin je naam, mobiele nummer, geboortedatum, adres, postcode en de laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer.

tobiastheebe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

Helaas… Ik denk dat een andere instelling verkeerd staat, maar ben er nog niet achter welke. Overigens hoor ik het toestel ook niet ‘uitbellen’ als ik het vlakbij een radio leg. Je zou dan het bekende geluid van GSM-interferentie moeten horen. Echter hoor je dat misschien niet bij GPRS omdat het pakketgeschakelde data is…

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor de gegevens! Je nummer staat correct op het netwerk. Ik zie ook dat er een data verbinding wordt gemaakt via GPRS/4G. Ook is er nog tegoed op je nummer. 
Ik zie de live APN staan.

Ik heb je nummer eens gereset op het netwerk. Zou je het toestel eens kunnen uitzetten voor 5 minuten @tobiastheebe 
Mocht dat niet werken, dan kan ik eens voor je intern navragen hoe dit zit. 

tobiastheebe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor het uitzoekwerk. Heb het toestel nu uitgezet en probeer het straks nogmaals via de live.vodafone.com APN.

Ik keek trouwens nog even op de GPRS data counter op de telefoon en zag dat er inderdaad wel wat data is verzonden tijdens de laatste call (<1 kB).

Update: het werkt helaas nog niet. Ik zie overigens dat het toestel wel data kan zenden (405 bytes tijdens laatste call) maar niets terug ontvangt.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat zag ik inderdaad ook @tobiastheebe 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Is het inmiddels verholpen @tobiastheebe 

tobiastheebe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

Nee, helaas. Was er alleen achter gekomen dat ‘IP Address’ in de instellingen van te telefoon op de MMS-proxy betrekking heeft. Die instelling zou nu dus geen nut meer moeten hebben.

Topic mag wat mij betreft op slot.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat is jammer om te horen. Ik zal het topic sluiten

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic