foemeltje

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Future target bv Onterechte abonnemenstdienst

In oktober 2015 kreeg ik plotseling een sms met een vreemde tekst.
Bang voor fraude heb ik dit genegeerd, maar dat had ik beter niet kunnen doen.
Er wordt namelijk sinds die tijd 5 euro per week aan extra content op mijn Vodafone factuur berekend
voor nl.izetv.com .
Voetbal tv op je mobiel !? Daar weet ik niks van.

Op de eerste plaats ben ik een vrouw en heb ik een hekel aan voetbal.
Op de tweede plaats vul ik nooit surveys in en doe ik nooit mee aan betaalde sms diensten, loterijen, polls of wat dan ook uit angst voor dit soort praktijken.
Bij Vodafone heb ik een klachtenformulier ingevuld en in heb me op advies van Vodafone bij payinfo.nl volledig geblokkeerd voor alle betaalde sms diensten.

Heeft iemand ervaring hoe dit wordt afgehandeld door Vodafone ?
5 Reacties 5
omgitsalive

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ja ik heb er ervaring mee en het antwoord is "bijzonder matig".

Ik heb inmiddels al met "Joyce" en met "Erica" gesproken van de klantenservice en ze zeggen allemaal hetzelfde "De kosten zijn correct en terecht berekend".

Ik moest bijna lachen, als het niet zo krankzinnig was: Daarbij baseren ze zich nl op een in elkaar geflanst PDFje met een ip adres en een telefoonnummer, dat helemaal niets bewijst, alleen dat de aanbieder in kwestie ergens jouw ip adres en telefoonnummer heeft gevonden. (dus bijv door het op een banner klikken per ongeluk). Er is een gedragscode voor opgesteld ( http://www.payinfo.nl/system/uploads/pdf_file/32/mid-gedragscode-mobiel-internet-diensten-01-04-2014... ), maar als je aantoont dat die gedragscode niet gevolgd wordt, hoor je opeens niets meer van "Joyce" of "Erica" van de klachtendesk.

Deze verhalen staan ook op de sites van KPN, van Tele2, van T-Mobile etc, tot nu toe gaat de KPN hier nog het best mee om, maar alle aanbieders blijven volhouden dat de stomme klanten beter moeten opletten en de geweldige operators eventueel over hun hart zouden kunnen strijken en coulance kunnen tonen.

Maar de werkelijkheid is dat ieder bedrijfje met een KVK nummer in Nederland blijkbaar aan de Vodafone kan vertellen dat ze geld horen te krijgen van hun klanten, en Vodafone zorgt wel direct voor de automatische incassering, zonder hoor en wederhoor _vooraf_. Bah.

Ik ben een zaak voor de Geschillencommissie Telecommunicatie aan het voorbereiden en zoek nog naar meer mensen met hetzelfde verhaal!
Anonymous
Niet van toepassing
Vervelend om te lezen dat jullie hier last van hebben
Dit soort dingen kunnen geactiveerd worden door op website, spelletjes etc. Je nummer in te vullen of alleen akkoord te geven. Vaak staat het ergens onderaan in kleine lettertjes wat het kost etc. Ik vind het persoonlijk altijd erg misleidend. Het enige wat ik hier kan adviseren is om het feedback formulier hierover in te vullen met alle gegevens etc. Vanuit hier kan ik hierin helaas niks betekenen. https://www.vodafone.nl/e-mail/


omgitsalive

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor je reactie, maar op dit moment ondervind ik meer last van de houding van je Vodafone collega's achter het feedback formulier, dan van de misleiders / criminelen van izeplay / izetv / enzovoorts.

Er staan dus geen kleine lettertjes op een pagina en er is geen misleiding, er is alleen maar diefstal. Mede mogelijk gemaakt door Mobiele Operators.

Er wordt door een nietsvermoedende mobiel internet gebruiker 2 cm naast het "kruisje" geklikt om een Wordfeud-banner weg te klikken en meteen daarna wordt een bericht naar Vodafone gestuurd "ip adres 192.23.432.432 - telefoonnummer 0612345678 - 5 euro per maand" en vervolgens wordt direct een incasso gestart.

Als je mazzel hebt kom je er snel achter, en dan mag je dus een klachtenformulier invullen en om je geld bedelen. Het eerste dat de collega's gaan doen na zo'n klacht is "we gaan eens bij IZEPLAY vragen of ze wel terecht incasseren".
Dan krijgen ze een of ander PDFje teruggestuurd met precies diezelfde gegevens als bovenstaand en een printscreentje erop van een aanmeldscherm dat zogenaamd bezocht zou zijn (zonder mobiele weblink erbij en niet eens op mobiel formaat) en dat is dan voldoende voor de conclusie "terechte incasso".

News flash: Dit.is.niet.legaal! Dit.kan.niet! Je kunt als Vodafone niet "zomaar" gaan incasseren voor een derde partij. Dat is niet alleen je eigen klanten belazeren, het is ook tegen de wettelijke regels die gelden voor "verkoop buiten de verkoopruimte of verkoop op afstand". EN het is ook tegen de Gedragscode Mobiel Internet Diensten (mede ondertekend door Vodafone).

Zo lang er geen bewijs is van een expliciete overeenkomst tussen mij en een andere partij, inclusief complete informatieverstrekking VOORAF over voorwaarden en inhoud, is iedere incasso die in dat kader wordt uitgevoerd een illegale.

Edit: No offence, jij kunt er persoonlijk niets aan doen natuurlijk 🙂
foemeltje
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Precies omgitsalive,

het zou me tegenwoordig trouwens niks verbazen als de aanbieders onder één hoedje spelen met zulke louche zaken als future target bv.
Nadia
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes
Topic gesloten
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic