Herbert256

Gedreven Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Flash geblokkeerd bij Personal Hotspot (tethering)

Hoi,

Ik heb een zwaar data-abbonnement op mijn iPad (Mobiel Internet Extra SO) mede omdat soms Personal Hotspot nodig heb voor mijn laptop (Tethering).

Doch dan werken flash toepassingen niet ! Wordt dit geblokkeerd ?

Groeten, Herbert
7 Reacties 7
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Herbert, nee hoor. Sowieso is Flash een stukje software dat op een apparaat draait. Wij kunnen dat niet blokkeren al zouden we het willen. Begrijp ik goed dat je een iPad hebt? Is dat ook het apparaat waar je Flash op wilt gebruiken? Want op i-devices heeft Flash nooit gewerkt. Of gebruik je een ander apparaat?
Herbert256
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik gebruik Flash op mijn laptop en dat werkt prima als de internet verbinding via wat anders dan Personal Hotspot (tethering) gaat.

En het valt technisch gemakkelijk te blokeren door Vodafone door het mime-type van flash niet door te laten in de proxy die aktief is aan Vodafone kant.

Er is namelijk een proxy actief ! Die zit na bv photos te onderscheppen en het opnieuw te comprimeren en in een lagere kwaliteit door te geven. Dat is in beginsel een mooi ding, scheelt flink wat data-verkeer, maar het geeft wel aan dat Vodafone de data bewerkt en dingen er mee doet.

Het symptoon dat ik heb lijkt er verdacht veel op, er zijn geen foutmeldingen van flash, het wordt domweg niet geladen.

Ik heb inmiddels ook een chat gehad met een Vodafone medewerker, niet 100% uitsluitsel, maar het bevestigd wel mijn vermoeden dat Vodafone flash blokkeerd.
Mechteld: Oke ik verder nog navraag gedaan bij de technische afdeling, en bij Vodafone worden bepaalde webbrowsers geblokkeerd wanneer dit te veel mb vebruikt via een mobiele aansluiting. Dit is ook het geval bij jouw mobiele aansluiting van je iPad, waardoor ook via de hotspot deze browsers niet geopend kunnen worden.

Jij: ? 8 gb data abonnement, nog geen 6 gebruikt.


Mechteld: Ja dat weet ik, echter doet Vodafone deze browsers standaard blokkeren, om problemen te voorkomen. Deze kunnen niet gedeblokkeerd worden.

Nu is Flash geen 'bepaalde webbrowser' maar een plug-in voor webbrowsers, maar misschien dat het toch hieronder valt. En het valt ook wel te begrijpen, flash wordt veel voor streaming video gebruikt op webpagina's, en dat kan natuurlijk enorm veel traffic genereren.

Is er een technische support pagina wat die proxy van Vodafone nou precies doet?

Is die proxy optioneel? kan ik het uitzetten voor mijn verbinding?



Herbert256
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi,

Als ik via Personal Hotspot (tethering) een internet verbinding opzet lijkt er een proxy aktief te zien. Die oa images comprimeert.

Is er een support pagina waarop staat wat deze proxy precies doet ?

Kan deze proxy uitgezet worden zodat je een pure verbinding hebt zonder bewerkingen aan Vodafone kant?

Groeten, Herbert
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Nu, allereerst bedankt voor de uitleg, zo weet ik precies wat je bedoelt 🙂 Vandaag zijn mijn collega's van de technische dienst niet aan het werk, maar morgen doe ik navraag voor je!
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Herbert, zoals beloofd heb ik navraag gedaan. Je nieuwe topic met dezelfde vraag heb ik hier even toegevoegd 😉

We hebben eea nagekeken en getest, en het zou niet zo mogen zijn dat er problemen ontstaan met Flash. Ik heb zelf even een test gedaan met tethering via dezelfde APN en bv youtube werkt gewoon. Het klopt dat er een stukje comprimeren gedaan wordt via de office apn maar die zou dus geen effect mogen hebben eigenlijk.

Als je graag volledig buiten de proxy om wilt, dan PM me even, dan regelen we dat. Als je zou willen zou het ook prettig zijn als je zou willen PM'en welke toepassingen je precies probeert te gebruiken, wat er mis gaat, of je errors krijgt, etcetera. Want zoals gezegd, voor zover bekend zou er geen probleem mogen ontstaan.
Herbert256
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
het is toch echt de vodafone proxy, die vervangt flash files door javascript zoals onderstaand.



waarschijnlijk denkt die proxy dat ik op mijn ipad zelf zit te surfen, en die kan inderdaad geen flash aan, en dus gaat de proxy dat proberen voor mij op te lossen

maar ik zit (in dit geval) niet te surfen op mijn ipad, maar op mijn laptop via Personal Hotspot (tethering) van de ipad, de specs van wat ik gebruik zijn.

Laptop OS: OS X 10.9
Laptop Browser: Chrome 31.0.1650.63
Connectie: "Persoonlijke hotspot" (tethering) via:
iDevice: iPad Mini retina
iDevice OS: iOS 7.0.4
Vodafone abonnement: Mobile Internet Extra Sim Only

Waarom kijkt die vodafone http proxy niet naar de Agent header die de browser meestuurt? Daaraan is te zien of ik zit te surfen van de browser op mijn iPad of vanuit de browser op de Laptop. (vanuit gaande dat de iPad/iOS hier niet mee zit te kloten als ik via Personal HotSpot verbonden ben)






Herbert256
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ondanks dat ik nu via web.vodafone.nl de hotspot opzet vinden er nog steeds bewerkingen door de vodafone proxy plaats.

DIT IS WEL AFHANKELIJK VAN DE BROWSER, oftewel de Vodafone proxy zit naar de User Agent te kijjken, hieronder 2 gevallen waarbij het fout gaat.

Chrome onder OS X (Macbook)
Chrome onder Chrome OS (Chromebook)


Beide browsers hebben flash ondersteuning, toch de Vodafone proxy de flash onderdelen te vervangen door javascript ....
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic