Pieter3

Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Fair used Policy

Hallo, ik vind de voorwaarden van de FUP redelijk vaag In de voorwaarden staat letterlijk; ‘wat is redelijk verbruik in de EU?’ We spreken over redelijk verbruik wanneer je je abonnement meer gebruikt in Nederland dan in de EU*. We kijken hierbij naar een periode van 4 maanden. Heb je dus in 4 maanden tijd je abonnement meer gebruikt in Nederland dan in het buitenland? Dan kun je je abonnement gewoon blijven gebruiken in de EU. Maar wat schetst mijn verbazing, toen de 40GB op waren kreeg ik gelijk een SMS met de tekst dat ik meer ging betalen per MB. Ben op dit moment in Spanje, heb enkele voetbalwedstrijden bekeken (WK) en ik surf wat op You-Tube, ik vind mezelf geen grootverbruiker.
25 Reacties 25
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Pieter3 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Het klopt, als je een lange tijd gebruik maakt van je databundel in het buitenland dan kijken ze of je binnen 4 maanden meer hebt gebruikt in Nederland dan er buiten. Logisch want anders dan zou je als buitenlander hier in Nederland een abonnement kunnen afsluiten, omdat die goedkoper zou zijn, en al die tijd gebruiken in het buitenland. Daarom is dit opgenomen in de EU regels en mag je dus wel gebruik maken in het buitenland maar meer in Nederland. Ben je langer in Nederland geweest dan kan je gewoon 40GB binnen de EU gebruiken en is er geen enkel probleem. 

Vreemd dat je met verbazing hebt staan kijken toen je een SMS kreeg dat je door je 40GB heen bent. Ik zou eigenlijk wel heel erg blij zijn want daarna ga je een flinke prijs betalen en dat wil je niet. Je kan binnen de EU je BLoX Beperkt Internet aanzetten en daarmee voorkom je extra kosten. De BloX verlaagt je internetsnelheid (maximaal 64 Kbp download) in Nederland en de EU zodat je gratis internet. 

Iedereen zegt over zichzelf geen grootverbruiker te zijn. Maar het valt in het buitenland altijd vies tegen als je internet gebruikt. Het lijkt daar soms sneller te gaan dan in Nederland. Dat beetje wat je hebt verbruikt zal toch echt 40GB zijn, anders krijg je daar geen bericht over. Vodafone krijgt vanuit het buitenland een melding van de provider daar en dan sturen ze een SMS bericht naar jou. 

In het buitenland is het altijd verstandig om via een "veilige" Wifi contact te maken. De mensen van Vodafone kunnen inzien dat je deze data hebt gebruikt, maar niet inzien waaraan en waarom. In je My Vodafone zie je je eigen verbruik en dat is eigenlijk altijd de beste inzicht die je kan hebben. Heb nog even geduld, je bericht zal ook gelezen worden door iemand van Vodafone. 

Pieter3
topicstarter
Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Vreemd…Vodafone vraagt mij, heb je in 4 maanden tijd je abonnement meer gebruikt in Nederland dan in het buitenland ? Dan kun je je abonnement gewoon blijven gebruiken in de EU.

ja Vodafone, ik heb mijn abonnement de laatste 4 maanden meer gebruikt in Nederland dan in Spanje (waar ik nu ben) van Januari 2021 tot Oktober 2021 in  Nederland geweest (woonadres is Nederland)  dan is die limit van 40GB per maand toch niet aan de orde?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Maar er is altijd een limit van 40GB voor je abonnement. Ik neem aan dat je een Red Together abonnement hebt? Dan zou je normaal 50GB krijgen, en als je ook Ziggo hebt dan krijg je 100GB, per maand. Maar ieder Red Together of Red Together Extra abonnement kan tot maximaal 40 GB in de EU gebruiken. Dat is wat Vodafone als plafond heeft bij Fair Use Policy in de EU. En waarom ze zo die keuze gemaakt hebben, geen idee. 

Mocht je geen Red Together abonnement hebben maar een Unlimited, dan krijg je ook maar 40GB in het buitenland binnen de EU.

Pieter3
topicstarter
Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

hallo energieboy,

ik heb een Unlimited abonnement, maar dit terzijde, wat heb ik aan allemaal die ‘voorwaarden van Vodafone’ als ze zich er toch niet aan houden…(bijvoorbeeld de 4 maanden regel)

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoef je niet met dikke letters te vertellen 😉😁
En ja, ieder bedrijf bedenkt allemaal regels voor hun klanten, Vodafone ook.

Waarschijnlijk heb je de afgelopen 4 maanden in het buitenland niet meer gebruikt dan in Nederland. En er staat ook in de Fair Use Policy: Er is sprake van een duurzame band als je hier woont, werkt of studeert. Maar ook wanneer je:

  • in Nederland woont maar in het buitenland werkt of andersom (grensarbeiders)
  • voor een aantal maanden ‘overwintert’ binnen de EU

Misschien is een van deze twee bij jou van toepassing? We kunnen hier zeker nog uren aan besteden maar het is zoals het is en aan die voorwaarden kan ik niets voor je veranderen 😉. Wat Vodafone vervolgens doet om misschien andere regels toe te passen of wat anders, dat weet ik natuurlijk ook niet. Iemand van Vodafone zal je topic oppakken en je eventueel meer informatie verstrekken, als ze deze voor je hebben. Ik kan je hierin verder niet helpen dan de informatie die ik heb gegeven. 

Pieter3
topicstarter
Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

hoi Energieboy,

sorry voor de dikke letters, had ik niet in de gaten☺️als laatste wil ik je nog een citaat sturen van een Vodafone medewerker waar ik mee gechat heb op Messenger omtrent de 40GB regels. (Toen had ik een Red together abonnement)

deze schreef; Je kan van de Red Together in Nederland inderdaad 200 GB gebruiken, maar in de EU is dat een limit van 40GB per nummer per maand.als je alleen een paar maanden in de EU bent en de rest weer in Nederland, dan hoef je je nergens druk om te maken, helaas kun je in My Vodafone nog niet zien hoeveel data je per nummer gebruikt hebt in de EU.

Heb een printscreen van de chat gemaakt, ik hoop dat een Vodafone medewerker hier om vraagt,

381C3B3A-487E-475B-88E6-41F81634AD33.jpeg

als ze al reageren….chat was op 14 mei om 17:44 kunnen zelf nog eens terug kijken😉

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @Pieter3, welkom op de Vodafone Community!

 

Ik zie dat je al een interessante discussie hier hebt gehad met @Energieboy en dat er enkele onduidelijkheden zijn over de Fair Use Policy. Ik zal eerlijk bekennen dat voor mij ook nog niet helemaal duidelijk is waar precies het pijnpunt ligt, dus ik hoop dat ik met het volgende wat meer duidelijkheid verschaf: Je hebt buiten Nederland, maar binnen de EU, altijd een limiet van 40GB met Red Unlimited zoals je hier en hier kunt lezen. Daar komt de hele fair use policy dus verder niet echt aan te pas, die limiet is er ongeacht of jij je 'band met Nederland hebt aangetoond'.

 

Dat is ook wat mijn collega in de chat heeft proberen te vertellen, hoewel ik me kan voorstellen dat de zin daar direct achter misschien juist weer wat verwarring schept.

Pieter3
topicstarter
Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Alex,

kun je mij dan uitleggen waar de Fair use Policy wel voor dient? En de voorwaarden die daar aan gekoppeld zijn.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Goede vraag. Ik zie dat ik het helemaal lostrek in mijn vorige bericht, wat ook weer niet helemaal klopt. De fair use policy is in principe tweeledig:


-Er is voor een aantal abonnementen een EU datalimiet. In de situatie van Red Unlimited is dat 40GB. Zit je daarboven, dan betaal je een toeslag.

-Om misbruik te voorkomen, moet je te allen tijde je band aantonen met Nederland (de discussie over de 4 maanden die we hier eerder voerden).

 

In beide gevallen is er hier meer over te vinden.

Pieter3
topicstarter
Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Alex, stel ik betaal de toeslag niet, Vodafone daagt mij voor de rechter om te betalen.

ik laat dan de printscreen zien van de chat met de Vodafone medewerker, wat gaat de rechter dan zeggen….? Tevens kan ik de andere voorwaarden laten zien (zie printscreen) denk dat ik vrij sterk sta in deze.

24436C9E-FE60-4168-9E76-DF522880355A.jpeg

8BA80BA7-9E30-4E81-B89C-8BF3C48A8F87.jpeg

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hoewel ik niet weet wat hiervoor is besproken, zegt mijn collega daar niets geks toch? Je moet het in dezelfde twee punten ontleden, zoals ook hierboven omschreven:

-"Je kan van de Red Together in Nederland inderdaad 200 GB gebruiken, maar in de EU is dat een limit van 40GB per nummer per maand"

en

-"Als je alleen een paar maanden in de EU bent en de rest weer in Nederland, dan hoef je je nergens druk om te maken"

 

Het is allebei onderdeel van de fair use policy, maar het is niet zo dat de tweede invloed heeft op de limiet van 40GB.

Pieter3
topicstarter
Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Vreemd…Vodafone vraagt mij, heb je in 4 maanden tijd je abonnement meer gebruikt in Nederland dan in het buitenland ? Dan kun je je abonnement gewoon blijven gebruiken in de EU.  Ja Vodafone ik heb mijn abonnement de laatste 4 maanden meer gebruikt in Nederland dan in het buitenland. 

of heeft deze ‘voorwaarde’van Vodafone ook invloed op de 40GB limit regel? Toch vreemd allemaal  hoe wazig Vodafone omgaat met voorwaarden/klanten.

en als die voorwaarde geen invloed heeft op de 40GB regel, waarom stelt Vodafone die regels dan op?

duidelijkheid is anders!

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Persoonlijk denk ik dat je het niet goed leest, of wil lezen. Alex legt het je uit, en het is zoals het er staat. Nu je er zelf teveel van hebt gebruikt kom je vragen over dit beleid en je bent het er niet mee eens. Dat kan, maar het helpt niet om er over door te gaan. Je mag aannemen dat Vodafone dit heel goed op orde heeft en dat deze regels heel goed zijn uitgedacht. 

En wie weet lees ik het wel verkeerd, of Alex en Vodafone. Dat kan natuurlijk ook! Dan zou ik zeggen, vertel hoe het dan wel beter kan worden omschreven zodat iedereen het begrijpt?! 

Pieter3
topicstarter
Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

1C597B25-6D45-45D2-97C3-C286DC7BD803.jpeg

 duidelijker kan niet!

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Je moet natuurlijk wel de volledige site informatie plaatsen en niet alleen een deeltje. Want de FUP is meer dan alleen dat stukje tekst. 

Voor mensen die de FUP ook willen lezen, zie deze link:
https://www.vodafone.nl/abonnement/sim-only/redelijk-gebruik 

Pieter3
topicstarter
Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

B760FC9A-8263-4D55-985C-B6651DF868CE.jpeg

 zoiets bedoel je?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ik laat het verder aan Vodafone over om het je uit te leggen. Ben zelf niet werkzaam voor/bij Vodafone dus laat ik het hier bij. Als je het niet eens bent met de voorwaarden dan kan je een klacht indienen via een klachtenformulier en dan krijg je van de juiste afdeling informatie terug. Alex heeft ook een uitleg gegeven maar je bent het er niet mee eens, dan is de klachten pagina de beste optie. Ik wens je in ieder geval hele fijne Feestdagen!

Pieter3
topicstarter
Meedenker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

 

8951DD8E-A989-40F0-950C-B9296F6CC89F.jpeg

 Wat word specifiek met ‘langere periodes’ bedoeld? 4 weken 8 weken 2 maanden 4 maanden? 
wat is een ‘gemiddeld’ datagebruik’ jullie zullen dat wel begrijpen maar ik vind het  vage meuk richting klant, waar kan ik deze gemiddelden vinden( vertaald in cijfers) op de Vodafone site?

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Je gaat voorbij aan het feit wat jouw abonnement precies inhoudt. Jouw abonnement houdt in dat je onbeperkt data hebt in Nederland, maximaal 40GB data hebt in EU, dat je onbeperkt bellen hebt en dat je geen abonnement hebt in landen buiten de EU. Dat is de inhoud van je abonnement, los van het redelijk verbruik. Dit is het abonnement waar je voor getekend hebt bij het aangaan van het abonnement. 

 

Waar je telkens naar verwijst, is het redelijk verbruik. Maar dat is nog niet op jou van toepassing. Je kunt nog steeds gewoon je abonnement gebruiken in het buitenland. Je kan ook nog steeds gratis bellen. Had je een onredelijk verbruik gehad, dan had je per MB en per minuut moeten gaan betalen, terwijl je nu nog gewoon die 40GB hebt en het onbeperkt bellen. Je vergelijkt dus twee dingen met elkaar, terwijl het ene, het redelijk verbruik, compleet los staat van jouw situatie. Maar dat was al eerder opgeschreven in dit topic.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic