Jakelow

Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

FTP verbinding via 4G niet meer mogelijk

Telefoon: iPhone
Netwerk: 4G
App: FTPmanager
Protocol: FTP with TLS/SSL (FTPS)

 

Het lukt niet meer om een ftp verbinding tot stand te brengen via Vodafone 4G netwerk. Met WiFi kan het wel. Contact met support biedt geen oplossing en op hun aanraden plaats ik deze topic.

Met vier personen gebruiken wij een ftp server voor bestandsuitwisseling. We hebben allemaal een iPhone en gebruiken dezelfde app voor bestandsuitwisseling. Twee van ons gebruiken Vodafone, één KPN gebruiker en één T-mobile. De twee Vodafone gebruikers kunnen niet inloggen via FTP, de KPN/T-Mobile gebruikers wel.

Bij poging tot inloggen verschijnt de volgende melding: "Error, connection failed with the error..:" (welke error wordt niet vermeld).

In totaal drie verschillende modellen iPhones getest mel verschillende iOS en verschillende SIM-kaarten. Volgens de helpdesk medewerker is dit probleem nog nooit voorgekomen en zijn wij de enige met dit probleem. Klopt dat?

Zijn er gebruikers bij wie dit probleem bekend is?


Alvast bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jakelow
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Na nog wat testen kan ik stellen dat er wel een verbinding gemaakt kan worden onder de protocollen “FTP”(p21) en “SFTP”(p22), maar niet onder “FTPS”(p21)

Als hoofdgebruiker/eigenaar (ik dus) kan ik verbinding maken via “SFTP” of “FTPS”
Gastgebruikers mogen van de host alleen verbinden via “FTPS”. Daar loopt het vast dus.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Jakelow 
Welkom op de Vodafone Community. 

Poeh, dit is een hele goede vraag! Ik moet bekennen dat ik hier zelf niet direct een hapklaar antwoord op heb. Als ik je bericht goed lees, dan had je eerder geen problemen om een FTP verbinding op te zetten via het 4G netwerk, maar dat het nu enkel en alleen via wifi nog wel mogelijk is? Heb je de FTP server ingesteld met een vast intern IP-adres? Ik ben wel benieuwd naar de instellingen van jouw FTP server. @Energieboy heb jij een idee of er bij iOS ook iets vergelijkbaars is als de firewall instellingen bij een Ziggo modem? 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Jakelow
Ik zit heel hard te denken en moet eerlijk zijn dat ik het ook niet weet. Op de community kan ik daar niets over vinden en ook op internet zie ik niets. Heb wel iets gevonden bij KPN op de community en zie daar dat ze bij hun iets hebben aangepast, maar wat, geen idee. 

Je zou zeggen dat als het bij KPN kan, en je hebt dezelfde instellingen ook bij Vodafone gemaakt, dat het dan ook zou moeten werken. Of er moet ook bij Vodafone iets omgezet worden wat iemand van de klantenservice niet kan doen. Wat gebruik je voor APN? open.vodafone.nl of live.vodafone.com of office.vodafone.nl? Heb daar wel iets van gelezen, al een lange tijd terug, ergens in 2018, dat iemand ook iets had met FTP of een cam met FTP en het niet lukte tot iemand bij Vodafone er iets aan had gedaan met beveiliging??

Ik kan wel blijven gissen maar ik weet het echt ook niet. Dit gaat mij iets te hoog boven mijn petje, die ik niet eens heb, kun je nagaan. Hoop toch dat Cecilia iemand kan vinden binnen Vodafone die daar meer over weet. 


Hoi @Cecilia Vodafone 
Die is goed, ik weet het dus ook niet 
Ik dacht, laat het aan jullie over want dit kunnen jullie zo uit de mouw schudden 

Jakelow
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

 

Cecilia Vodafone wrote:

Hi @Jakelow 
Welkom op de Vodafone Community. 

Poeh, dit is een hele goede vraag! Ik moet bekennen dat ik hier zelf niet direct een hapklaar antwoord op heb. Als ik je bericht goed lees, dan had je eerder geen problemen om een FTP verbinding op te zetten via het 4G netwerk, maar dat het nu enkel en alleen via wifi nog wel mogelijk is? Heb je de FTP server ingesteld met een vast intern IP-adres? Ik ben wel benieuwd naar de instellingen van jouw FTP server. @Energieboy heb jij een idee of er bij iOS ook iets vergelijkbaars is als de firewall instellingen bij een Ziggo modem? 

Dank voor het meedenken!

Het probleem doet zich zowel voor bij  hostname als het vaste ip-adres.

De ftp instellingen zijn verder niet zo spannend:
Protocol: FTP with TLS/SSL (FTPS), port 21
APN = live.vodafone.com, maar de andere opties maken geen verschil

Het lijkt mij eerder een probleem bij Vodafone dan bij de ftp host, aangezien een verbinding via KPN wel tot stand gebracht kan worden. Ik hoop inderdaad dat er een techneut is die zegt “Eureka”

BTW: ik wilde ook een verbinding over 4G met een andere ftp-server testen, maar het enige wat ik kon bedenken was
ftp.fetchsoftworks.com (protocol: plain ftp) Wat blijkt: hiemee kan ik WEL verbinding maken. Kan het probleem in het protocol zitten?

 

Jakelow
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Na nog wat testen kan ik stellen dat er wel een verbinding gemaakt kan worden onder de protocollen “FTP”(p21) en “SFTP”(p22), maar niet onder “FTPS”(p21)

Als hoofdgebruiker/eigenaar (ik dus) kan ik verbinding maken via “SFTP” of “FTPS”
Gastgebruikers mogen van de host alleen verbinden via “FTPS”. Daar loopt het vast dus.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic