Deen

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

EDGE Nederland

Hallo,
ik heb een blackberry en in rotterdam is er op een bepaalde plek EDGE op vol bereik, als ik dan naar mn school ga verandert dat in GPRS, terwijl de afstand maar heeel erg klein is tussen 5 strepen EDGE en GPRS. Dus ik denk dat hij die andere pakt, omdat hij net iets sterker dan die EDGE is. Hoe kan ik verbinding met een andere mast maken??
15 Reacties 15
RoyV

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 9Oplossingen
  • 15Likes
Hoi Deen,

Dit is zelf handmatig niet te regelen, dit wordt gedaan door het toestel zelf. De verbinding kan gewoon door het gebouw tegengehouden worden. Helaas valt er door jezel vrij weinig aan te doen..

Groetjes,
Roy
Jassy

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Is er eigenlijk een kaart beschikbaar met plekken waar ook EDGE beschikbaar is? En wordt EDGE nog verder uitgerold? Dit lijkt mij met name voor de buitengebieden interessant waar geen UMTS beschikbaar is.. Tot nu toe heb ik in de buitengebieden (Regio Twente) uitsluitend GPRS.
Jassy

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Jammer dat hier geen antwoord op komt. Immers is EDGE een mogelijkheid om met relatief lage kosten een sneller datanetwerk te realiseren op het huidige GSM netwerk.
 
Daarom nogmaals mijn vraag of Vodafone van plan is om EDGE verder uit te gaan rollen.
Caspar

Gedreven Meedenker
  • 210Posts
  • 13Oplossingen
  • 29Likes
EDGE is een tussenoplossing voor operators die (nog) geen 3G-netwerk hebben. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat Vodafone hier nog tijd en geld aan gaat besteden.
RoyV

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 9Oplossingen
  • 15Likes
Hoi,

Edge wordt door ons wel uitgerold. Voornamelijk in gebieden waar er geen 3g of nauwelijks 3g is.. echter durf ik niet aan te geven of wij er een duidelijke kaart van is.

Groetjes,
Roy
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
RoyV: weet je of Vodafone wel plannen heeft voor het uitrollen van UMTS op 900 MHz?
RoyV

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 9Oplossingen
  • 15Likes
Hey RuudNL

Got your info you were askin' for!

GSM opereert op de 900 en 1800Mhz freq,
UMTS zit op 2100

je kunt UMTS dan ook niet op ee 900 Mhz freq plaatsen.

Misschien heb je hier iets aan: http://www.frequentieland.nl/umts/umts_freq.htm
Groetjes,
Roy
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hey Roy,
 
Het kan wel. Zie ook de link op frequentieland.nl die je zelf plaatst, in het tabelletje "Additionele Frequentiebanden" VIII: UMTS900. Dit is ook terug te vinden op Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/UMTS_frequency_bands
 
Vodafone Australië gebruikt het al een tijdje voor de landelijke gebieden en de meeste nieuwe telefoons ondersteunen het allemaal.
 
http://www.vodafone.com.au/personal/services/coverage/maps/index.htm
 
In smaller regional areas with Vodafone coverage, Vodafone's 3G network operates on UMTS 900Mhz.

 
Proximus (partnernetwerk België) ondersteunt het ook, maar het is nog steeds relatief nieuw. Vandaar ook mijn vraag of Vodafone Nederland het ook gaat ondersteunen zodra het mag van de Nederlandse overheid... 
RoyV

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 9Oplossingen
  • 15Likes
Hoi Ruud,

je maakt me wel nieuwsgierig!

Kan je helaas die info niet geven gezien wij hier helemaal niks over te horen krijgen of vrijwel niks totdat het op de stoep staat.

Maar ik zou wel graag willen weten waarom dit je interesseert en wat voor jou de meerwaarde is van die informatie 😃

Groetjes,
ROy
Chris
Expert
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes
Hmmz,

Dit is wel een interessant topic, ik heb eea gelezen en ben op onderzoek uitgegaan.

Heb intern wat belletjes gepleegd en de conclusie is dat we echt niet weten of en wanneer dit uitgerold gaat worden door Vodafone Nederland.

Ik zal dit Topic wel blijven volgen, vind het persoonlijk wel interessant. Mocht er meer informatie komen ( ik kan geen beloftes doen) zal ik die mits toegestaan met jullie delen.



RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hey Roy,
 
Is gewoon pure hobby-interesse. Mobiele communicatie in het algemeen is een soort hobby. Heb ontvangers voor allerlei frequentiebanden en soorten liggen.
 
Reden dat UMTS op 900 MHz interessant is, is dat je dezelfde (of zelfs een iets betere) dekking kunt krijgen als met GSM op 900 MHz. Dus als je in een kelder zit of diep in een gebouw, dan hoef je niet meer terug te vallen op 2G. Ook zijn er dan minder antennes nodig door de operator waardoor de kosten voor opbouw en onderhoud van het netwerk lager uitvallen. Eigenlijk win-win dus.
 
Alleen heb ik na wat zoekwerk begrepen dat het officieel nog niet mag van de Nederlandse overheid. Zonde, want eigenlijk heeft iedereen er baat bij... en hoe eerder ermee wordt begonnen hoe meer er wordt bespaard.
 
In Engeland heeft O2 het nu ook sinds kort in gebruik nadat er toestemming is gevraagd bij de overheid:
http://mediacentre.o2.co.uk/Press-Releases/O2-first-to-switch-on-new-superfast-3G-900MHz-network-2f8...
 
Ook in Frankrijk timmert Orange flink aan de weg (gestippelde deel is UMTS op 900 MHz):
http://couverture-reseau.orange.fr/france/netenmap.php
 
Vodafone runt UMTS900 onder andere in Europa al in Portugal 🙂
Chris
Expert
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes
@RuudNL,

Kijk dat is wat ik noem nuttige informatie. Ik ben volledig met je eens dat het een win-win situatie zou moeten zijn.
Schijnbaar werkt de nederlandse overheid dit inderdaad tegen, waarom mag Joost weten ( zal wel een centenkwestie zijn)

Ik hoop dat dit ( als het in NL word toegestaan) door Vodafone opgepakt word zodat het verder uitgerold kan worden.

Kudo's are on your way mate 😄

Greetz,

Chris

Moderator
Vodafone Forum

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Er speelt geen centenkwestie volgens mij. Deze frequentieruimte wordt volgend jaar geveild en in 2013 gaan de nieuwe licenties in, dus ze gaan er sowieso geld aan verdienen.
 
Ook hebben alle operators genoeg spectrum om dit te doen (zelfs T-Mobile, want UMTS900 bestrijkt ook de E-GSM-band). Het is dus puur een regeltjeskwestie.
 
Vandaar ook dat ik de vraag stelde: ik ben benieuwd of er een beetje gelobby't wordt door de providers om de 900 MHz-band al eerder voor UMTS in te mogen zetten in Nederland. Lijkt me stug dat daar geen uitzondering voor zou worden gemaakt namelijk.
RoyV

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 9Oplossingen
  • 15Likes
Hey Ruud,

Wel een leuke hobby die je hebt 😃

Zoals ik lees heb je er ook genoeg tijd ingestoken! tis zoals chris zegt dat we het op het ogenblik ook nog niet weten.
De info die je van mij gekregen hebt heb ik ook van iemand anders gekregen.. dusjhe.


Ben benieuwd!

groetjes
Roy
Caspar

Gedreven Meedenker
  • 210Posts
  • 13Oplossingen
  • 29Likes
Om weer even On Topic te gaan, Vodafone begint met nieuw edge-netwerk in Nederland.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic