Karel2

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

E-sim vervangen vanuit buitenland

Tijdens mijn huidig langdurig verblijf in het buitenland (Cyprus) is door een autobrand het toestel met esim verloren gegaan. Ben nu 4 dagen bezig met contact hierover via klantenservice om nieuwe esim te krijgen

voor een vervangend toestel gezien het onder normale omstandigheden alleen gaat als het oude toestel nog actief met internet verbonden is. De problemen beginnen al met een standaard verificatie code via de telefoon van mijn kleindochter in Nederland die niet atijd bereikbaar is. De verbinding met Vodafone wordt vervolgens verbroken. Er is mij gisteren verteld dat dit niet mogelijk is tenzij ik in persoon naar een Vodafone winkel in Nederland kom. Ik heb een sms gestuurd en 2x een email naar Vodafone waarop geen reactie komt.

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat men, met al de moderne online methodes tegenwoordig, vanuit het buitenland niet mogelijk schijnt te zijn aan een vervangende E-sim te komen bij verlies of een totaal defecte

telefoon. Een en ander impliceert dat men in geval van dergelijk toestel verlies gewoon zonder provider zit.

 

Uitgelicht
Energieboy
Expert
Expert
  • 12221Reacties
  • 3555Oplossingen
  • 3188Likes

Let op: Je SIMkaart en/of eSIM moet in Nederland worden geactiveerd!

Je laatste twee zinnen:
Hier zitten we ook op het Vodafone netwerk, dus activeren zal nu ook wel geen probleem zijn en is overigens ook al eerder gedaan. E.e.a met het oog op een al aanwezige sim met een lokaal nummer in het toestel op het Vodafone/Cyta lokale netwerk.

Uiteraard, een lokaal nummer kan je ook in Cyta lokale netwerk activeren, maar niet een Vodafone NL kaartje. Laat echt je SIMkaart in Nederland activeren anders heb je er in het buitenland niets aan. Daarom is mijn advies om een SIMkaart op te laten sturen en geen eSIM. 

4 Reacties 4
Energieboy
Expert
Expert
  • 12221Posts
  • 3555Oplossingen
  • 3188Likes

Hoi @Karel2 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Heel begrijpelijk dat je, na wat er is gebeurd, een nieuwe eSIM wilt aanvragen. Het is echter niet mogelijk om deze aan te vragen en op te laten sturen naar een buitenlands adres. Een eSIM, of normale SIMkaart zal Vodafone altijd opsturen naar het adres wat in het contract staat. Uiteraard doet Vodafone dit uit veiligheid voor de klant want anders kan iedereen wel een kaartje op laten sturen. Dat je hierin niet zo'n goede ervaring hebt met de aanvraag en/of geen goed contact krijgt met Vodafone is natuurlijk niet fijn en begrijpelijk dat je hier op de community op antwoord vraagt. 

Het is uit veiligheid van de klant, en natuurlijk ook voor Vodafone, dat een eSIM en/of SIMkaart niet naar het buitenland kan worden verzonden. Alleen naar het adres dat in het contract staat en deze kan aangevraagd worden via My Vodafone (app of online). Ga naar Producten - Toestel & SIM en kies daar voor aanvraag van nieuwe eSIM of SIMkaart. Als je bewijs hebt van de autobrand dan kan het zelfs zijn dat je deze gratis krijgt opgestuurd. 

Ik zou een SIMkaart aanvragen en deze dan, door de persoon in Nederland, laten activeren en dan laat je deze SIMkaart naar je opsturen in het buitenland. Wel een SIMkaart aanvragen want een eSIM is lastig, dit is toestel gebonden en een SIMkaart niet. De SIMkaart kan dan wel in Nederland geactiveerd worden, want dit kan alleen op het Nederlandse Netwerk van Vodafone (dit ook weer uit veiligheid van jou en Vodafone) en die laat je daarna opsturen.

Alles zou gewoon via internet geregeld moeten kunnen worden maar veiligheid is natuurlijk ook heel erg belangrijk. Jammer dat het contact met Vodafone zo stroef verloopt maar zoals ik het aangeef is het de beste manier om op te lossen. Laatst was er ook iemand vanuit het buitenland en daarmee is het gelukt. 

Karel2
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goede middag en bedankt voor de snelle reactie. Ik heb getracht via de app producten, toestel en sim maar 

dat werkt niet gezien er alvorens verder te kunnen een melding komt dat er een verificatie sms is verstuurd

naar het betreffende nummer met een code. Gezien dat betreffende toestel met esim er niet meer is werkt dit dus niet. Wellicht is de meest voor de hand liggende oplossing telefonisch contact op te nemen met klantenservice, de verificatie tot stand te brengen dat hopelijk per direct lukt via mijn ander nummer in Nederland en een, indien mogelijk Esim, naar mijn adres in Nederland te laten sturen en vervolgens door te sturen naar Cyprus. Hier zitten we ook op het Vodafone netwerk, dus activeren zal nu ook wel geen probleem zijn en is overigens ook al eerder gedaan. E.e.a met het oog op een al aanwezige sim met een lokaal nummer in het toestel op het Vodafone/Cyta lokale netwerk.

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12221Posts
  • 3555Oplossingen
  • 3188Likes

Let op: Je SIMkaart en/of eSIM moet in Nederland worden geactiveerd!

Je laatste twee zinnen:
Hier zitten we ook op het Vodafone netwerk, dus activeren zal nu ook wel geen probleem zijn en is overigens ook al eerder gedaan. E.e.a met het oog op een al aanwezige sim met een lokaal nummer in het toestel op het Vodafone/Cyta lokale netwerk.

Uiteraard, een lokaal nummer kan je ook in Cyta lokale netwerk activeren, maar niet een Vodafone NL kaartje. Laat echt je SIMkaart in Nederland activeren anders heb je er in het buitenland niets aan. Daarom is mijn advies om een SIMkaart op te laten sturen en geen eSIM. 

Karel2
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
 
 
Goede middag,
Ik reageer hierbij naar aanleiding van dit bericht met de mededeling als zou een oplossing gekozen zijn.
De werkelijkheid is ver van dat. De laatste reactie die ik gekregen heb van "klantenservice" 
(op 05/07/2023) is dat ik voor het vervangen van een e-sim of een gewone reguliere sim maar naar een 
Vodafone winkel in Nederland moet komen. E.e.a. omdat er geen sms controle kan plaatsvinden om een
code te ontvangen omdat het oude toestel er niet meer is !! (Als ze bij klantenservice iets verder kijken dan 
kunnen ze bijv. middels contract gegevens, adres en maandelijkse betalingen nagaan dat er 2 particuliere en 2 zakelijke nummers beschikbaar zijn om sms controles uit te voeren, bovendien kunnen er in plaats van (in dit geval onmogelijke) sms controle ook persoonlijke vragen telefonisch gesteld worden.
Er zijn tal van controle mogelijkheden naast sms controles.    
Na dit bericht heb ik deze issue even gelaten voor wat het was en voor mijzelf een zg. 'cool down' periode
ingelast ter voorkoming dat ik dingen zou gaan roepen die niet netjes zijn.
Temeer i.v.m. het feit dat wij via dit verloren gegane toestel met een e-Sim tot november niet meer bereikbaar 
zijn en daarnaast ook niet meer bij de opgeslagen gegevens kunnen. Om hiervoor in persoon een retour reis naar Nederland te moeten maken is ronduit belachelijk in deze tijd van internet communicatie
Ik kan de behandeling en de reacties van Vodafone - enkele medewerkers daargelaten - absoluut niet als "klantenservice" bestempelen en het ziet er niet naar uit dat dit contract t.z.t. nog verlengd gaat worden. 
Sterker nog, de kwetsbaarheid door een ongeluk met een mobiele telefoon van onszelf met onze meerdere nummers, zowel particulier als zakelijk en ieder ander die in het buitenland verblijft met een Vodafone abonnement is met deze kwestie onaangenaam duidelijk geworden.      
De conclusie is dus dat er helaas tot op heden totaal niets is opgelost en naar blijkt dit vanuit het buitenland ook niet mogelijk te zijn.
 
Met vriendelijke groet,
Karel M. Bogaert 

Op wo 19 jul 2023 om 14:49 schreef Vodafone Community <community@vodafone.nl>:
Tekst uit oorspronkelijke berichten tonen
 
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic