Stevie
Expert
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes

De nieuwste features van de Iphone 5

De features van de nieuwe Iphone 5: het design

Na lang wachten is het dan bijna zover! Vanaf 28 september ligt de nieuwe topseller van Apple in de winkels: de Iphone 5. Er is veel over gespeculeerd, wat is er nieuw, wat is er anders, zowel met betrekking tot software als hardware.

Als voorproefje op de real deal, hierbij een aantal nieuwe features met betrekking tot de hardware.
In een ander topic op het Apple Iphone 5 bord zul je ook de nieuwste features van de software iOS6 kunnen vinden. Maar laten we starten met what meets the eye first: het design.




Een volledig nieuw design:


18% dunner

20% lichter

12% minder volume


De Iphone 5, het toestel wat dunner, lichter en sneller is dan alle anderen, zoals Apple claimt.
Het toestel heeft een groter display, een snellere chip, the nieuwste wireless technologie, een 8MP iSight camera en nog veel meer features. Het exterieur is gemaakt van aluminium en met veel precieze afgewerkt. Het toestel is slechts 7,6 millimeter dik en weegt 112 gram. Het is groter dan de vorige Iphones met een hoogte van 123,8 mm en een (ongewijzigde) breedte van 58,6 mm.




Een groter, helder Retina scherm:

4-inch display
Voor de eerste keer heeft Apple een groter scherm geplaatst in haar Iphones. De Iphone 5 heeft een 4-inch display, waardoor het toestel wat langer is geworden, de breedte is echter onaangetast gebleven. Deze Iphone is dus wel wat langer, maar niet breder geworden dan de Iphone 4S, waardoor hij hetzelfde in de hand ligt. Het voordeel van het langere scherm is dat er meer word afgebeeld, van websites, van je inbox, van je calendar etc. En natuurlijk ook in het hoofdmenu zul je nu meer plaats hebben om apps te displayen zonder te hoeven scrollen.

Retina display
Naast een groter display, heeft de nieuwe Iphone een Retina display, wat betekent dat het 326 pixels per inch heeft. Daarmee heeft de Iphone 5 18% meer pixels dan voorganger Iphone 4S en een resolutie van 1136x640. Dit resulteert in een duidelijker beeld met scherpere lijnen en meer detail. Ook zijn de kleuren helderder met een toename van 44% in kleursaturatie t.o.v. de Iphone 4S.

Ultra snelle mobiele data en wireless connectiviteit


De Iphone 5 ondersteunt meer netwerken over de hele wereld, waaronder ook geavanceerde netwerk connecties zoals HSPA, HSPA+ en DC-HSDPA. De nieuwe Iphone 5 kan hoge upload en download snelheden aan, wat ten goede komt aan de ervaringen met internetbrowsing en contentstreaming. Dit toestel is niet alleen uitgerust voor hoge snelheidsverbindingen met mobiele data, een dual-band 802.11n wireless connectie zal jouw Wi-Fi verbinding ook versnellen tot 150 Mbps.



A6 Chip - tot 2x snellere CPU prestaties






8 uur 3G browsen

8 uur spreektijd

10 uur video playback tijd

10 uur Wi-Fi browsing

40 uur muziek

225 uur standby tijd

CPU performance en graphics
Met de nieuwe A6 chip is alles op de Iphone 5 merkbaar sneller geworden, zelfs tot 2x sneller vergeleken met de A5 chip. Wanneer apps of e-mail attachments worden geopend, internet pagina's worden geladen of games worden opgestart, verschijnen deze vrijwel direct. Graphics zijn voor deze chip geen probleem vergeleken met de A5 chip. Grafische apps of games zullen tot twee maal sneller worden geladen en doorlopen dan met toestellen waar de A5 chip in is verwerkt. Dit zorgt ook voor een betere en realistischere game-ervaring met vloeiende overgangen tussen frames.

Batterijduur
De A6 chip is niet alleen ontworpen om snel te zijn, de chip is zodanig ontworpen om zo energiezuinig mogelijk te werken in combinatie met iOS6. De Iphone 5 heeft genoeg batterij om het een dag vol te houden, zelfs wanneer het toestel op volle toeren draait.



Earpods - Geluid

Apple heeft nieuwe in-ear headphones ontwikkeld die ontworpen en getest zijn om zo comfortabel mogelijk te zitten en te blijven zitten, zonder verlies van geluidskwaliteit. Het resultaat Apple Earpods. En de Apple Earpods zijn nog maar het begin van de verbeterde audio op de Iphone 5.



De nieuwe Iphone heeft 3 microfoons: 1 aan de voorzijde, 1 aan de achterzijde en 1 aan de onderzijde. De microfoons aan de voor- en achterkant werken samen om "beamforming" te creëren, een techniekdie helpt om de Iphone te focussen op geluid van een gewenste locatie voor duidelijkere audio. De noise-cancelling technologie verminderd achtergrond geluiden, waardoor je hoort wat het belangrijkste is als je bijvoorbeeld aan het bellen bent in een volle zaal: de stem aan de andere kant van de telefoon.




iSight Camera



Tegenwoordig worden de meeste foto's genomen met een mobiele telefoon, deze heb je immers altijd bij je. Vaak is het ongelofelijk dat sommige foto's gewoon met een telefoon zijn genomen, zo mooi, duidelijk en helder. Iphone heeft alles wat nodig is om een goede foto te maken in iSight. Dit zat al op de Iphone 4S, maar op de Iphone 5 zijn een aantal features toegevoegd, zoals de Panorama functie. Met een enkele vloeiende beweging kun je een 240 graden panorama foto maken. Dankzij de A6 chip, de camera en camera app kan er een naadloze, hoge resolutie panorama foto gemaakt worden tot wel 28 megapixels.

Naast de panaroma feature zijn er nog meer verbeteringen. Het nemen van een foto gaat 40% sneller, betere prestaties tijdens fotograferen bij weinig licht, en de noise reductie tijdens filmen is verbeterd.
Het opnemen van 1080p HD-video kan nu ook met de iSight camera van de Iphone 5. Video stabilisatie is verbeterd en gaat trillende videobeelden tegen. Face detection is uitgebreid en kan nu tot 10 gezichten herkennen. En tijdens het filmen kunnen foto's gemaakt worden, dus je kunt bepaalde momenten als foto vastleggen terwijl je een film aan het maken bent.

Facetime HD camera
Dan hebben we de FaceTime camera nog, welke aan de voorzijde zit voor FaceTime video gesprekken. Facetime telefoon gesprekken kunnen nu ook via mobiele verbinding plaatsvinden als er geen Wi-Fi beschikbaar is. Ook is de kwaliteit opnames van de FaceTime camera verbeterd en kan ook gebruikt worden om zelfportretten te maken of 720p HD videos.

Lightning aansluiting


Een van de meest opvallende veranderingen, naast het grotere scherm, is de connector. Om de Iphone dunner en lichter te kunnen maken waren een aantal veranderingen nodig, zo ook het vervangen van de 30 pins connector die we van voorgaande Iphones kennen. De nieuwe aansluiting is kleiner en beter. De lightening connector is volledig digitaal en duurzamer dan de voorganger. Daarnaast is deze connector omkeerbaar; er is geen verkeerde manier om hem aan te sluiten, de kabel kan naar beide kanten worden ingeplugd.





Voor zover de belangrijkste veranderingen aan de buitenkant van de nieuwste Iphone. Voor meer informatie over de software van de Iphone 5, bekijk het iOS 6 topic. Hierin zal ingegaan worden op de meest opvallende nieuwe features.

Als jij nog aanvullingen hebt, zijn deze natuurlijk van harte welkom!



9 Reacties 9
Jophop

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gaat Vodafone 4G van de iPhone 5 in Nederland ondersteunen en zo ja, per wanneer?
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi Jophop,

Vodafone zal langzaam beginnen met het uitrollen van het 4G netwerk, maar precieze informatie kan ik je hierover nog niet geven. Zodra er meer informatie bekend is kun je dit terugvinden op het forum of op onze website. Groeten - Kind regards MaartjeModeratorSmartphone Crew - Forum NL


TheBroker

Stamgast
  • 86Posts
  • 0Oplossingen
  • 31Likes
Jophop schreef:
Gaat Vodafone 4G van de iPhone 5 in Nederland ondersteunen en zo ja, per wanneer?
Ter info even een basisverhaal over 4G in NL :
 
T-Mobile komt met een 4g-netwerk op basis van lte in Nederland. Dat heeft de provider aangekondigd. Wanneer het netwerk uitgerold zal worden, is vooralsnog onduidelijk. De aankondiging komt vlak nadat concurrent KPN hetzelfde zei.
KPN zal dit jaar beginnen met het activeren van zijn 4g-netwerk, maar wanneer T-Mobile dat zal doen, is onduidelijk. T-Mobile heeft al een kleinschalig 4g-netwerk in Leiden, Delft, Gorinchem, Den Haag en Rotterdam, dat eerder dit jaar werd aangezet. 
Met de aankondiging van KPN en T-Mobile is het duidelijk dat in elk geval twee providers een groot landelijk 4g-netwerk gaan maken. Het is onduidelijk of Vodafone zal volgen. Vodafone is bezig met grote werkzaamheden aan het netwerk die de omschakeling naar 4g makkelijker maken, maar heeft nog geen concrete plannen aangekondigd voor een 4g-netwerk. Ook is het onduidelijk of er nieuwkomers zijn met grote plannen. Ziggo en Tele2 hebben momenteel op kleine schaal lte-netwerken, maar dat moesten beide bedrijven bouwen om te voldoen aan wettelijke verplichtingen die ze opgelegd kregen nadat ze frequentieruimte kochten in 2010.
T-Mobile houdt zich op de vlakte over zijn planning voor de uitrol van 4g. Alle providers moeten wachten op de grote frequentieveiling die dit najaar plaatsvindt. Momenteel kan alleen de 2,6GHz-band gebruikt worden voor 4g, maar vanwege de hoge frequentie is die niet geschikt om een groot netwerk te bouwen; signalen dringen niet door in huizen en gebouwen, en bovendien zijn relatief veel masten nodig om een klein gebied te dekken. Na de veiling mag 4g ook uitgerold worden op de aantrekkelijkere 800MHz- en 1800MHz-banden. Ook alle andere frequenties worden geveild, zoals de frequenties die nu voor 2g en 3g gebruikt worden.
Jophop

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor de reacties, maar mijn vraag was of Vodafone de 4G van de iPhone 5 gaat ondersteunen.
Maw 4G op de 1800MHZ band, want daar heeft Apple de europese modellen mee uitgerust.
Nu wordt inderdaad op de 2600MHz band door Vodafone getest, maar daar hebben we dus niets aan.
Achterliggende vraag was dus of Vodafone ook achter die 1800 band aan gaat?
 
 
Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
Om daar een antwoord op te krijgen, zul je eerst de frequentie-veilingen van dit najaar af moeten wachten.
 
Totdat de providers in NL weten welke frequenties zij kunnen aanschaffen van de nederlandse regering blijft het een vraagteken wat de mogelijkheden voor de toekomst gaan zijn.
 
 
ype

Gedreven Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik heb mijn Iphone 5 binnen en alles werkt naar behoren alleen, Als ik Siri aan zet. Is hij daarna weer uitgezet als ik weer kijk bij algmeen/siri komt dit omdat mijn iphone "nederlands" is??
 
TheBroker

Stamgast
  • 86Posts
  • 0Oplossingen
  • 31Likes
ype schreef:
Ik heb mijn Iphone 5 binnen en alles werkt naar behoren alleen, Als ik Siri aan zet. Is hij daarna weer uitgezet als ik weer kijk bij algmeen/siri komt dit omdat mijn iphone "nederlands" is??
 
Bijzonder. Heb paar dingen geprobeerd, maar krijg jouw probleem niet. Wellicht even aan je iTunes hangen en resetten.
 
Succes!.
Riffraff

Liefhebber
  • 39Posts
  • 2Oplossingen
  • 27Likes
Ik heb dit ook geprobeerd na te bootsen, bij mij werkt het juist andersom. Als ik in de internationale instellingen de stembediening (voice control) op Nederlands zet en ik zet dan Siri aan springt de stembediening automatisch naar Engels. Ook als ik dan Siri weer uitzet blijft de stembediening engels (heet dan ook weer voice control op het beeldscherm) en moet ik dus handmatig nederlands kiezen. Dit is wel nodig omdat de NLD versie namen veel beter herkent.
 
Voor diegenen die ook met stembediening werken (ik vind het in de auto via de carkit retehandig, en Siri doet het daar gewoon nog niet goed genoeg omdat nederlands uitgesporken namen niet goed herkend worden) bijgevoegd een overzichtje met stemcommando's voor de stembediening met dank aan iphoneclub.nl!!!
 

  • Bellen van personen: “bel” of “kies”, gevolgd door naam van de persoon.
  • Bellen op bepaald nummer: voeg “thuis” of “mobiel” toe, bijvoorbeeld “bel Jan mobiel”
  • Bellen van handmatig nummer: “bel” of “kies”, gevolgd door het nummer, bijvoorbeeld “bel een een twee”.
  • Corrigeren: zeg “fout”, “niet doen”, “niet”, “nee” of “stop”.
  • Afspelen van een nummer starten en stoppen: zeg “speel” of “speel af” en als je klaar bent “pauze” of “pauzeer muziek”
  • Springen door nummers: zeg “volgend” of “vorig”.
  • Album, artiest of afspeellijst afspelen: zeg “speel af” gevolgd door “album”, “artiest” of “afspeellijst” en daarna de naam ervan.
  • Huidige afspeellijst shufflen: zeg “shuffle”.
  • Meer info over een nummer: “hoe heet dit nummer”, “welk nummer is dit”, “wie zingt dit nummer” of “van wie is dit nummer”.
  • Vergelijkbare nummers afspelen: zeg: “Genius”, “speel soortgelijke af” of “speel vergelijkbare nummers af”.
  • De huidige tijd vragen: zeg: “Hoe laat is het” (nieuw sinds iOS 4.0)
  • Stembediening annuleren: zeg “annuleer”.
Oh ja, stembediening activeren door de homeknop ingedrukt te houden, of door op een BT carkit de bedieningsknop kort in te drukken...
Mel
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 564Posts
  • 6Oplossingen
  • 20Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic