Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes

Dataverbruik: tips & tricks om binnen je bundel te blijven

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

Lees meer

Leuk, die nieuwe telefoon! Lekker internetten, foto’s sturen en filmpjes kijken. Maar, als je online bent, verbruik je MB's. En het kan pijnlijk worden als je over je bundel heengaat, want MB's kosten geld.

Dit topic helpt jou om inzicht te krijgen in je dataverbruik en dit onder controle te krijgen. Zo kom jij niet meer voor verrassingen te staan als je telefoonrekening betaald wordt.

 

Ik wil je hier graag uitleggen wat nou eigenlijk "een MB" is, wat je ermee kunt en hoe je kunt bepalen welke bundel je nodig hebt. Als je begrijpt wat een MB is kun je ook precies tot het randje van je bundel gaan, zonder er over te schieten. Daarnaast geef ik je ook wat tips om onnodig dataverbruik te voorkomen.
Zo heb je maximaal plezier van je bundel en toestel zonder dat het je meer kost dan je wilt! 
 

Wat is een MB?


Wil je je verbruik in de hand houden kunnen houden, dan is het belangrijk om te weten wat een MB eigenlijk is. De korte versie eerst:

  • MB - MegaByte: de grootte van een bestand
  • Mbps - MegaBit per seconde: de snelheid waarmee data over het internet verzonden wordt


Achtergrondinformatie:


Alle informatie op je computer of telefoon is op het kleinste niveau een verzameling van énen en nullen. Deze kleinste eenheid noemen we een bit. Bits worden tegenwoordig met name gebruikt om snelheid uit te drukken, dus de hoeveelheid énen en nullen die over het internet gaan in een bepaalde tijd. Vodafone drukt de snelheid van je verbinding uit in Megabits per seconde, ofwel Mbps

Hebben we het over de opslag van informatie dan spreken we over bytes. Dit is historisch de standaard geworden omdat men is gaan kijken naar de hoeveelheid opgeslagen leestekens in een bestand. Alle computercode bestaat uiteindelijk uit leestekens. Vandaar dat is afgesproken: één leesteken is één byte. Eén byte bestaat uit 8 bits. 

Omdat er veel data in bestanden zit staat er meestal een aanduiding van hoeveelheid voor de byte. Zo komen we op de de MB (MegaByte, 1 miljoen bytes) en de KB (kilobyte, 1000 bytes). Deze geven aan hoeveel ruimte bv een MP3'tje op je telefoon inneemt.

Voor het doel van dit topic weet je nu ruim voldoende. Ben je nieuwsgierig naar wat hier nog meer allemaal achter zit dan verwijs ik graag naar deze pagina op wikipedia als startpunt. 


Wat kun je met één MB?


In de onderstaande tabel vind je een schatting van wat je ongeveer met 1 MB kunt. Let op: dit is uiteraard een indicatie. Het is namelijk wel afhankelijk van de kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit, hoe meer verbruik. Er kunnen dus aan deze lijst ook geen rechten ontleend worden. 

Webpagina bekijken
0,5 MB - 2 MB (bij veel plaatjes/advertenties)

E-mail bekijken zonder bijlage
0,05 MB (alleen tekst)

E-mail bekijken met bijlage
0,5 MB + grootte van de bijlage

Foto's uploaden of bekijken (bijvoorbeeld Facebook)
Afhankelijk van de grootte van je foto

Liedje luisteren via bijvoorbeeld Spotify
5 MB (liedje van 4 minuten)

1 uur radio streamen (zonder video)
28 MB (NB: hogere kwaliteit stream kan meer verbruiken)

Bekijken van een video (bijvoorbeeld YouTube)
2,5 MB per minuut (NB: hogere kwaliteit stream kan meer verbruiken)


Bekijken van een HD video (bijvoorbeeld YouTube)
7,5 MB - 12,5 MB per minuut

 

Bekijken van een 4K video (bijvoorbeeld YouTube)
40 - 60 MB per minuut

WhatsApp (alleen tekst)
0,01 MB per bericht

Internetbellen (bijvoorbeeld Skype) zonder video
1 MB per minuut (ook afhankelijk van de kwaliteit) 

Twitter (alleen tekst)
0,04 MB per bericht

Zoals je kunt zien is hoeveel data je verbruikt afhankelijk van wat je doet en hoe lang of hoe vaak je dat doet. Korte teksten versturen via mail of WhatsApp verbruikt amper MB's. Het "streamen" van muziek of film verbruikt veel meer. Een voorbeeld: een uurtje audio streamen via Spotify kost je al snel 1 GB. Pas dus op met alle audio en video die je verbruikt met je mobiele telefoon. Ga niet allerlei radioprogramma's luisteren, programma's terugkijken en series bingewatchen. Zolang je die content niet gedownload hebt, ben je aan het streamen (via internet afspelen) en slurpt dat MB's - of zelfs GB's. Apps waarbij dit gevaar op de loer ligt, zijn onder andere Spotify, NPO, YouTube en Netflix. Hoeveel data dit ongeveer kost, ligt aan de kwaliteit van de video of het geluid. Maar geloof ons, streamen is een echte datavreter.

Als we dit concreet omzetten naar een databundel, in dit geval het voorbeeld van een 5 GB met dataverdubbeling naar 10 GB, ziet dat zo uit: 

 

Sander_0-1683613421559.png

 

Sander_1-1683613421561.png

 


Bekijk jouw eigen mogelijkheden in My Vodafone onder Tegoed. 

 

De Tips en Tricks!

De belangrijkste tip is natuurlijk: maak gebruik van (gratis) WiFi waar en wanneer mogelijk. Gebruik WiFi voor het streamen, een software update, het verversen van apps, het downloaden van kaarten voor navigatie en alle andere genoemde data-slurpers. Let wel op met functies op je toestel die ongemerkt WiFi uitschakelen:

  • De meeste toestellen hebben een optie om wifi automatisch uit te schakelen zodra het scherm uit gaat. Ook hebben veel toestellen een optie om wifi uit te laten schakelen door de batterijspaarstand. Als je toestel eerst de wifi uitschakelt en daarna start met iets dat veel MB's nodig heeft, bv een backup, dan kan dat hoge kosten veroorzaken. Stel je toestel liefst zo in dat het de wifiverbinding altijd actief laat.
  • Verbied apps die automatisch veel data gebruiken, dit te doen via het mobiele netwerk. Ga naar instellingen -> gegevensgebruik -> klik de app aan -> vink deze optie aan
  • Pas op met WiFi assistentie: Dit staat automatisch aan nadat je een update hebt uitgevoerd. Je iPhone schakelt hiermee automatisch over naar het 4G-netwerk als de WiFi-verbinding niet optimaal is. Je kunt deze uitzetten via instellingen -> mobiel netwerk -> vink het vakje bij WiFi-assistentie uit

Gebruik deze link om de juiste WiFi instellingen in je toestel in te schakelen: Toestelhandleiding voor updaten via wifi

Sommige navigatie-apps downloaden een recente kaart voordat ze de navigatie starten. Tip: download de kaart als je op een wifinetwerk zit.

 

Automatische back-ups en het synchroniseren met cloud-diensten gaan ook vaak via mobiel internet. Dit heb je niet altijd in de gaten.

 

Het automatisch afspelen van video’s op je timeline van Facebook en Instagram is funest voor je bundel. Voor Facebook kun je dit uitzetten, voor Insta helaas niet.
Uitzetten voor iPhone
Uitzetten voor Android
 

Het automatisch downloaden van afbeeldingen en video’s in Whatsapp kun je ook beter uitschakelen.

Gebruik een zuinigere browser. Safari is de standaardbrowser op Apple-toestellen, maar er zijn alternatieven die minder data verbruiken. Bijvoorbeeld Chrome, die beschikt over een dataspaarstand, of Opera Mini, waarin je met 'Data Saving' afbeeldingen en video's minder 'zwaar' maakt.

 

Installeer een datateller op je toestel zoals My Data Manager. Android-gebruikers hebben standaard een teller op hun toestel. Bij iPhone ook maar deze moet je elke maand opnieuw resetten. Deze teller loopt namelijk gewoon door als je niks doet. Bekijk meer informatie over datatellers op deze pagina.


Toch buiten je bundel?

Wanneer je bundel voor 80% en voor 100% op is, krijg je van ons een sms. Als je bundel op is en je gaat dan toch internetten, betaal je automatisch het buitenbundel tarief.

Merk je toch dat je elke maand MB’s tekort komt? Koop dan meer data met een BloX voordeelbundel. Je betaalt één keer iets extra's, maar krijgt er een berg MB's bij. Helemaal tof: tijdelijk krijg je nog meer data bij onze Extra data bundels.Je kunt deze bundels eenvoudig zelf activeren via:

< My Vodafone >

Om structureel te voorkomen dat je kosten buiten je bundel verbruikt kun je gebruik maken van onze gratis dienst: BloX Beperkt Internet. Hiermee verlaagt je internetsnelheid in Nederland en de EU zodat je gratis internet. Ook deze BloX zet je aan via My Vodafone.  

Hierop aanvullende is er ook nog de datablokkade:

Als je met je buiten bundeltarief voor € 100 aan data verbruikt hebt, blokkeren we je internet voor de rest van de maand. Zo voorkomen we dat je een hoge rekening krijgt.*

We zetten de blokkade alleen op internet in Nederland. In het buitenland gebruik je de datalimiet op reis

 

Mocht je nog vragen, aanvullingen of opmerkingen hebben, dan lezen wij deze graag als reactie onder dit topic 

Sander_2-1683613421561.png

 

65 Reacties 65
KimAnouk

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb nu volgens de my vodafone app 350 mb verbruikt in een week, terwijl ik dat normaal in een maand verbruik.
Nu heb ik gekeken wat mijn android telefoon aangeeft bij datagebruik (de standaard app) en hier staat dat ik maar 150 mb heb verbruikt.
Ik snap wel dat er een verschil in kan zitten, maar een verschil van 200mb vind ik wel veel.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Groetjes Kim
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@KimAnouk

Ik heb je bericht verplaatst naar het dataverbruik topic. Hier vind je allerlei tips&tricks over dataverbruik en hoe je dit bijvoorbeeld kunt beperken.
René79

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik kan op dit moment verlengen bij huidige provider tot ik vandaag een mooie actie van vodafone zag die dan achteraf toch weer zwaar tegenvalt als je al die berichten op het forum leest.!
Waarom zet Vodafone je internetsnelheid niet gewoon terug als je aan je limiet zit? Levert toch veel meer klanten op als Vodafone gewoon een beetje meewerkt? Een bericht als je 100 euro over je data heen zit? Is dat niet al 100 euro te veel. Vodafone moet toch bergen klanten kwijtraken zo lijkt me. Concurrenten zetten je gewoon naar 64kbps en kom je niet voor verassingen te staan aan het eind van de maand, waarom is dat hier zo moeilijk om dat te doen of word dat bewust gedaan om elke maand mensen veel te laten betalen? Iedereen weet dat je als leek maar ook als niet leek wel eens niet op let of ergens aan denkt door iets niet uit te zetten en zo de boel al snel fout gaat zonder dat je dat bewust doet. Hier moet je als je er aan dekt je blox of zo iets eerst uitzetten en dan maar hopen dat het goed gaat.
Jammer, had graag van de actie gebruik gemaakt maar dat dit al jaren zo gaat heb ik weinig trek in.
Of ze moeten volgende week opeens met de melding komen dat no matter what je aan je eind van je data automatisch teruggezet word naar lage snelheid tot je zelf vraagt om extra dan hebben jullie er een klant bij 😄 , wel meerdere denk.
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo@Rene79
Had je al gezien dat wij op onze recente abonnementen "Flexibele Data" aanbieden. je mag bij ons zelf kiezen wat je graag wil:
- Full speed door blijven internetten buiten de bundel -> je maakt dan kosten
- Als je bundel op is, op een lagere snelheid internetten -> je maakt dan geen verdere kosten. Als je een nieuwe bundel krijgt, heb je automatisch weer Full Speed.

Je kunt deze optie doorgeven bij de verlenging of activeren in My Vodafone. Je kunt hem daar ook weer uitschakelen. Power to You!

Volgens mij staat je niets meer in de weg om van de mooie aanbieding gebruik te maken.
Groetjes, Per

https://www.vodafone.nl/support/internet/internetten-buiten-je-bundel.shtml

Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
http://voda.fo/ne/2wy1aHoeveel data je verbruikt is afhankelijk van wat je doet en hoe lang of hoe vaak je dat doet. Korte teksten versturen via mail, of WhatsApp verbruikt amper MB's. Het streamen van muziek of film verbruikt veel meer.

Een voorbeeld: de standaardkwaliteit waarmee Spotify op dit moment muziek over 3G streamt via zijn app is 160 Kbps. Dat is ongeveer 0,02 MB per seconde. Voor een liedje van 4 minuten heb je dan 0,02 x 60 x 4 = 4,8 MB nodig.

De belangrijkste factoren voor hoeveel je gebruikt zijn tijd en het type dienst dat je gebruikt. Oftewel: hoe lang internet je? En heeft de app die je open hebt veel of weinig MB’s nodig?

Internetsnelheid en datagebruik

Om je een idee te geven hoeveel MB je in in een uur kunt downloaden vind je hier een rekenvoorbeeld: Stel, je internetsnelheid is 1 Mbps. Je download dan 1 x 60 seconden = 60 Megabit in één minuut. Omgerekend is dat 7,5 MB per minuut of 0,125 MB per seconde.
In Nederland haal je bijna overal een snelheid van minimaal 5 of 6 Mbps. Als je een uur met die snelheid zou downloaden dan download je 5 x 60 x 60 x 0,125 = 2250 MB, ofwel 2,25 GB.
De snelheid die je haalt ligt op veel plekken in Nederland hoger. De maximale theoretische downloadsnelheid in ons netwerk is op moment van schrijven 225 Mbps. Met die snelheid download je maximaal 101,25 GB per uur.

Afhankelijk van wat je toestel precies doet kun je dus met gemak honderden MB's tot meerdere GB's per uur verbruiken. Nu is het wel zo dat snelheid op zichzelf niets zegt, het is belangrijk hoe veel data je binnenhaalt. Hoeveel is afhankelijk van de handelingen die je verricht op je toestel en dit is dus iets waar je op kunt letten bij datagebruik.

Waar moet je op letten?

Er zijn meerdere manieren waarop je kunt voorkomen dat je toestel onbewust data verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat de meeste toestellen een optie hebben om wifi automatisch uit te schakelen zodra het scherm uit gaat. Ook hebben veel toestellen een optie om wifi uit te laten schakelen door de batterijspaarstand. Dit zorgt voor onbewust dataverbruik.Als je toestel eerst de wifi uitschakelt en daarna start met iets dat veel MB's nodig heeft, bv een backup, dan kan dat hoge kosten veroorzaken.

Zoek je tips over hoe je het dataverbruik op je toestel in de gaten kunt houden? Discussiëer dan met andere forumgebruikers in het dataverbruik topic: ik: tips & tricks om binnen je bundel te blijven

Let op! Heb jij iOS9 of hoger?
In de nieuwe iOS9 software heeft Apple de functie Wi-Fi-Assistentie toegevoegd, deze staat standaard aan. De optie zit bij Instellingen – Mobiel netwerk en is dan de laatste optie in de lijst. De optie Wi-Fi-assistentie zorgt er voor dat mobiele data automatisch geactiveerd wordt wanneer de Wi-Fi-verbinding te slecht of te langzaam wordt.
Om het onbewust gebruik van data via het mobiele netwerk te voorkomen, kun je deze optie uitschakelen.

-----------------------------
Gebruikers en moderators die hebben bijgedragen aan dit topic:
KevinMLos

Stamgast
  • 69Posts
  • 3Oplossingen
  • 16Likes
Hey Allemaal,

Een goede tip op internet uit je bundel te besparen voor je Samsung:

In de instellingen vind je de optie Gegevensgebruik onder het tabblad Verbindingen. Bij gegevensgebruik vind je een overzicht van je gebruik*.

Wanneer je onder de grafiek drukt op een van de apps zie je ook het achtergrondgebruik! Zo kun je zien wat je bewust hebt gebruikt en wat de app op de achtergrond zonder jouw medeweten heeft gebruikt.

Je kunt achtergrondgebruik beperken aanvinken. Dit zorgt er voor dat de betreffende app alleen via WIFI op de achtergrond gebruik kan maken! Zo kun je een hoop internet besparen!

LET OP: Appjes zoals Whatsapp en je e-mail hebben achtergrondgegevens nodig om te zien of er berichten binnen komen. Je wilt deze dus niet beperken!

Groetjes,
Kevin

*Stel de Cyclus Gegevensgebruik in op 1 (Cyclus wijzigen), dan loopt de grafiek gelijk met je bundel.
*moderator edit: onderwerp verduidelijkt*
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
@KevinMLos

Het advies dat jij hebt beschreven, heb ik al anderhalf jaar geleden vermeld in berichtnummer 11 van dit data-verbruiks-topic. Van mijzelf (Netwerker) dd. 29 augustus 2013.
Gelieve eerst aandachtig dit gehele topic te lezen. En daarna alleen nieuwe, nog-niet-vermelde tips toevoegen. Dat is een regel die op ieder Forum geldt.

Succes!

Netwerker
Irene3

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De laatste 2/3 maanden gaat mijn verbruik van mobiele gegevens echt onwijs hard, terwijl ik mijn telefoon niet anders gebruik dan daarvoor. En toen had ik nog elke maand mb's over. Ik vraag me af hoe dit kan?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! Irene3,

Kan ook aan en bepaalde app liggen die je hebt gedownload! Als je even naar instellingen gaat en dan naar gegevensverbruik kijkt zie je in principe welke app de meeste MB's verbruikt.
Zie je inderdaad dat en app veel MB's verbruikt dan is verwijderen altijd het beste.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Irene3 , welkom op het forum. Over dit onderwerp bestond al een topic. Ik heb jouw topic samengevoegd hiermee. Mocht je de zoekfunctie niet gebruikt hebben dan kun je dit voortaan het beste als eerste doen ;).
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Deze week is iOS9 beschikbaar gekomen voor de iPhones. In deze versie staat de Wi-Fi-assistentie standaard ingeschakeld! Deze functie zorgt ervoor dat er automatisch wordt overgeschakeld naar mobiel internet in het geval dat de Wi-Fi verbinding slecht is.

In dit geval kan het nu voorkomen dat je mobiel overschakelt naar Vodafone's mobiel internet, ondanks dat je thuis bent! Als je dit niet wil kun je deze nieuwe Wi-Fi-assistent uitzetten via Instellingen > Mobiel Netwerk > helemaal naar beneden scrollen en daar zie je de schuif schakelaar voor Wi-Fi-assistentie:



Vooral als je een kleine internetbundel heb kan deze nieuwe mogelijkheid voor ongewenst dataverbruik zorgen.
Anonymous
Niet van toepassing
Bij de HTC one toestellen kun je dit terug vinden onder de Wi-Fi. klik op instellingen, klik op Wi-Fi. klik op de 3 puntjes bovenin, klik op geadvanceerd, de optie Wi-Fi tijdens slaapstaand ingeschakeld staat op altijd en de optie Automatisch naar mobiel netwerk overschakelen dient uitgevinkt te zijn.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes


Dat stond toch al precies in het bericht er boven? Of mis ik nu iets?
Vera

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Nog een tip voor alle iPhone-gebruikers onder ons. Een iPhone instelling die ongemerkt erg veel van je data kan gebruiken is de iCloud-synchronisatie. De meeste van jullie maken gebruik van iCloud voor het maken van een reservekopie van je telefoon of het synchroniseren van bijvoorbeeld foto's. Veel apps gebruiken daarnaast je iCloud Drive voor het bewaren van documenten en gegevens. Standaard mogen ze hiervoor je mobiele netwerk gebruiken. Om dit uit te schakelen ga je naar 'Instellingen' > 'iCloud' > 'iCloud Drive', en vink 'Gebruik mobiele data' uit.


Falkoh

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb dat tussen mijn data verbruik wat mijn telefoon aangeeft en wat de app van Vodafone aangeeft al binnen een dag een verschil van 800mb. Vodafone app geeft meer aan als telefoon. Dit probleem nog nooit eerder gehad!
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
, dat is natuurlijk niet fijn. Er kunnen veel redenen zijn wat een verschil kan verklaren. Welke datateller gebruik je precies? En welke telefoon? Het is ook erg belangrijk dat de datateller gaat rekenen vanaf 1-5-2016 middernacht. Vaak worden datatellers pas overdag gereset waardoor het dataverbruik van de nacht ten onrechte niet wordt meegenomen.

Je kunt het verbruik van de app eventueel ook nog laten controleren via onze klantenservice.
veram

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Bas,

Afhankelijk van de soort telefoon, kun je ook instellingen doen om binnen je bundel te blijven en inzicht te krijgen in je MB-gebruik. Zo kun je bijvoorbeeld in een Android-telefoon waarschuwingen instellen, als je bundel bijvoorbeeld voor de helft op is. Hier staat het precies uitgelegd: https://www.goedkoopstesimonly.net/hoeveel-mb-heb-ik-nodig/

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen,

Vriendelijke groet,

Klara
gullible

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
geloof dat mijn telefoon gek is geworden die verbruikt snachts tussen de 200 en 400 mb terwijl ik slaap en ik de telefoon af en toe voor twitter en facebook gebruik en fotos of filmpies van mn kleinzoon via wifi download overdag dan ik heb nog nooit zoveel verbruikt dit is dus erg vreemd aangezien i knog steeds mn ouwe telefoon en simkaart gebruik begin vandaag pas die nieuwe te gebruiken (bewust iig)
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Blox beperkt internet is tegenwoordig ook voor in de EU 🙂
hjjanssen1973

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb een simpele vraag: hoe kan ik een plafond instellen voor de mobiele databundel van mijn dochter? En dan wil ik NIET horen dat dat vanzelf gebeurt NADAT je 100 euro excl BTW aan dataverbruik hebt bereikt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic