Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes

Dataverbruik: tips & tricks om binnen je bundel te blijven

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

Lees meer

Leuk, die nieuwe telefoon! Lekker internetten, foto’s sturen en filmpjes kijken. Maar, als je online bent, verbruik je MB's. En het kan pijnlijk worden als je over je bundel heengaat, want MB's kosten geld.

Dit topic helpt jou om inzicht te krijgen in je dataverbruik en dit onder controle te krijgen. Zo kom jij niet meer voor verrassingen te staan als je telefoonrekening betaald wordt.

 

Ik wil je hier graag uitleggen wat nou eigenlijk "een MB" is, wat je ermee kunt en hoe je kunt bepalen welke bundel je nodig hebt. Als je begrijpt wat een MB is kun je ook precies tot het randje van je bundel gaan, zonder er over te schieten. Daarnaast geef ik je ook wat tips om onnodig dataverbruik te voorkomen.
Zo heb je maximaal plezier van je bundel en toestel zonder dat het je meer kost dan je wilt! 
 

Wat is een MB?


Wil je je verbruik in de hand houden kunnen houden, dan is het belangrijk om te weten wat een MB eigenlijk is. De korte versie eerst:

  • MB - MegaByte: de grootte van een bestand
  • Mbps - MegaBit per seconde: de snelheid waarmee data over het internet verzonden wordt


Achtergrondinformatie:


Alle informatie op je computer of telefoon is op het kleinste niveau een verzameling van énen en nullen. Deze kleinste eenheid noemen we een bit. Bits worden tegenwoordig met name gebruikt om snelheid uit te drukken, dus de hoeveelheid énen en nullen die over het internet gaan in een bepaalde tijd. Vodafone drukt de snelheid van je verbinding uit in Megabits per seconde, ofwel Mbps

Hebben we het over de opslag van informatie dan spreken we over bytes. Dit is historisch de standaard geworden omdat men is gaan kijken naar de hoeveelheid opgeslagen leestekens in een bestand. Alle computercode bestaat uiteindelijk uit leestekens. Vandaar dat is afgesproken: één leesteken is één byte. Eén byte bestaat uit 8 bits. 

Omdat er veel data in bestanden zit staat er meestal een aanduiding van hoeveelheid voor de byte. Zo komen we op de de MB (MegaByte, 1 miljoen bytes) en de KB (kilobyte, 1000 bytes). Deze geven aan hoeveel ruimte bv een MP3'tje op je telefoon inneemt.

Voor het doel van dit topic weet je nu ruim voldoende. Ben je nieuwsgierig naar wat hier nog meer allemaal achter zit dan verwijs ik graag naar deze pagina op wikipedia als startpunt. 


Wat kun je met één MB?


In de onderstaande tabel vind je een schatting van wat je ongeveer met 1 MB kunt. Let op: dit is uiteraard een indicatie. Het is namelijk wel afhankelijk van de kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit, hoe meer verbruik. Er kunnen dus aan deze lijst ook geen rechten ontleend worden. 

Webpagina bekijken
0,5 MB - 2 MB (bij veel plaatjes/advertenties)

E-mail bekijken zonder bijlage
0,05 MB (alleen tekst)

E-mail bekijken met bijlage
0,5 MB + grootte van de bijlage

Foto's uploaden of bekijken (bijvoorbeeld Facebook)
Afhankelijk van de grootte van je foto

Liedje luisteren via bijvoorbeeld Spotify
5 MB (liedje van 4 minuten)

1 uur radio streamen (zonder video)
28 MB (NB: hogere kwaliteit stream kan meer verbruiken)

Bekijken van een video (bijvoorbeeld YouTube)
2,5 MB per minuut (NB: hogere kwaliteit stream kan meer verbruiken)


Bekijken van een HD video (bijvoorbeeld YouTube)
7,5 MB - 12,5 MB per minuut

 

Bekijken van een 4K video (bijvoorbeeld YouTube)
40 - 60 MB per minuut

WhatsApp (alleen tekst)
0,01 MB per bericht

Internetbellen (bijvoorbeeld Skype) zonder video
1 MB per minuut (ook afhankelijk van de kwaliteit) 

Twitter (alleen tekst)
0,04 MB per bericht

Zoals je kunt zien is hoeveel data je verbruikt afhankelijk van wat je doet en hoe lang of hoe vaak je dat doet. Korte teksten versturen via mail of WhatsApp verbruikt amper MB's. Het "streamen" van muziek of film verbruikt veel meer. Een voorbeeld: een uurtje audio streamen via Spotify kost je al snel 1 GB. Pas dus op met alle audio en video die je verbruikt met je mobiele telefoon. Ga niet allerlei radioprogramma's luisteren, programma's terugkijken en series bingewatchen. Zolang je die content niet gedownload hebt, ben je aan het streamen (via internet afspelen) en slurpt dat MB's - of zelfs GB's. Apps waarbij dit gevaar op de loer ligt, zijn onder andere Spotify, NPO, YouTube en Netflix. Hoeveel data dit ongeveer kost, ligt aan de kwaliteit van de video of het geluid. Maar geloof ons, streamen is een echte datavreter.

Als we dit concreet omzetten naar een databundel, in dit geval het voorbeeld van een 5 GB met dataverdubbeling naar 10 GB, ziet dat zo uit: 

 

Sander_0-1683613421559.png

 

Sander_1-1683613421561.png

 


Bekijk jouw eigen mogelijkheden in My Vodafone onder Tegoed. 

 

De Tips en Tricks!

De belangrijkste tip is natuurlijk: maak gebruik van (gratis) WiFi waar en wanneer mogelijk. Gebruik WiFi voor het streamen, een software update, het verversen van apps, het downloaden van kaarten voor navigatie en alle andere genoemde data-slurpers. Let wel op met functies op je toestel die ongemerkt WiFi uitschakelen:

  • De meeste toestellen hebben een optie om wifi automatisch uit te schakelen zodra het scherm uit gaat. Ook hebben veel toestellen een optie om wifi uit te laten schakelen door de batterijspaarstand. Als je toestel eerst de wifi uitschakelt en daarna start met iets dat veel MB's nodig heeft, bv een backup, dan kan dat hoge kosten veroorzaken. Stel je toestel liefst zo in dat het de wifiverbinding altijd actief laat.
  • Verbied apps die automatisch veel data gebruiken, dit te doen via het mobiele netwerk. Ga naar instellingen -> gegevensgebruik -> klik de app aan -> vink deze optie aan
  • Pas op met WiFi assistentie: Dit staat automatisch aan nadat je een update hebt uitgevoerd. Je iPhone schakelt hiermee automatisch over naar het 4G-netwerk als de WiFi-verbinding niet optimaal is. Je kunt deze uitzetten via instellingen -> mobiel netwerk -> vink het vakje bij WiFi-assistentie uit

Gebruik deze link om de juiste WiFi instellingen in je toestel in te schakelen: Toestelhandleiding voor updaten via wifi

Sommige navigatie-apps downloaden een recente kaart voordat ze de navigatie starten. Tip: download de kaart als je op een wifinetwerk zit.

 

Automatische back-ups en het synchroniseren met cloud-diensten gaan ook vaak via mobiel internet. Dit heb je niet altijd in de gaten.

 

Het automatisch afspelen van video’s op je timeline van Facebook en Instagram is funest voor je bundel. Voor Facebook kun je dit uitzetten, voor Insta helaas niet.
Uitzetten voor iPhone
Uitzetten voor Android
 

Het automatisch downloaden van afbeeldingen en video’s in Whatsapp kun je ook beter uitschakelen.

Gebruik een zuinigere browser. Safari is de standaardbrowser op Apple-toestellen, maar er zijn alternatieven die minder data verbruiken. Bijvoorbeeld Chrome, die beschikt over een dataspaarstand, of Opera Mini, waarin je met 'Data Saving' afbeeldingen en video's minder 'zwaar' maakt.

 

Installeer een datateller op je toestel zoals My Data Manager. Android-gebruikers hebben standaard een teller op hun toestel. Bij iPhone ook maar deze moet je elke maand opnieuw resetten. Deze teller loopt namelijk gewoon door als je niks doet. Bekijk meer informatie over datatellers op deze pagina.


Toch buiten je bundel?

Wanneer je bundel voor 80% en voor 100% op is, krijg je van ons een sms. Als je bundel op is en je gaat dan toch internetten, betaal je automatisch het buitenbundel tarief.

Merk je toch dat je elke maand MB’s tekort komt? Koop dan meer data met een BloX voordeelbundel. Je betaalt één keer iets extra's, maar krijgt er een berg MB's bij. Helemaal tof: tijdelijk krijg je nog meer data bij onze Extra data bundels.Je kunt deze bundels eenvoudig zelf activeren via:

< My Vodafone >

Om structureel te voorkomen dat je kosten buiten je bundel verbruikt kun je gebruik maken van onze gratis dienst: BloX Beperkt Internet. Hiermee verlaagt je internetsnelheid in Nederland en de EU zodat je gratis internet. Ook deze BloX zet je aan via My Vodafone.  

Hierop aanvullende is er ook nog de datablokkade:

Als je met je buiten bundeltarief voor € 100 aan data verbruikt hebt, blokkeren we je internet voor de rest van de maand. Zo voorkomen we dat je een hoge rekening krijgt.*

We zetten de blokkade alleen op internet in Nederland. In het buitenland gebruik je de datalimiet op reis

 

Mocht je nog vragen, aanvullingen of opmerkingen hebben, dan lezen wij deze graag als reactie onder dit topic 

Sander_2-1683613421561.png

 

65 Reacties 65
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
pierrenanuru schreef:
ik heb je post gelezen maar kom op mij gespecificeerde rekening geen instellingen tegen zoals de synchronisatie mijn dataverbruik schiet 's nacht om 3 uur omhoog met waarschijnlijk updates die data willen verbruiken.

Toch wel raar terwijl ik altijd mijn wifi aan heb staan?
Of zijn er apps die alleen via een 3g netwerk data verbruiken? en niet via wifi?

is er een manier om dit grondig te onderzoeken?
Er is een manier om dit te voorkomen. Als je echt niet wilt dat je toestel automatisch overschakelt naar 3G als je verbinding hebt met Wi-Fi dan kun je jouw mobiele dataverbinding helemaal uitschakelen. Je hebt die verbinding immers niet nodig als je verbonden bent met Wi-Fi. Je telefoon kan namelijk automatisch overschakelen van Wi-Fi naar 3G en dit gebeurt vaak als je het toestel in standby modus zet (wat dus meestal het geval is als je slaapt om 3u 's nachts. 😉
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Bas en overige Forum-leden,

Hierbij een nieuwe posting met nieuwe inzichten en adviezen om je onbewuste 3G - / 4G- dataverbruik aan banden te leggen. En dit te voorkomen.

Titel van deze posting: Apps en Machtigingen; noodzaak en misbruik

In de voorgaande bijdragen in dit topic om je onbewuste 3G- / 4G- data-verbruik te beperken, komt onvoldoende naar voren dat Apps op de achtergrond veel data kunnen verbruiken. Ook de Machtigingen die Apps nodig hebben om te functioneren komt onvoldoende aan bod in dit topic. Vandaar deze bijdrage.

Voordat je een App download uit de Google PlayStore of de Apple AppStore of via Samsung Apps, verschijnt er een scherm met Machtigingen die een App nodig heeft om goed te functioneren op jouw smartphone.

Veel mensen kiezen de optie "Doorgaan" of "Accepteren" om maar zo vlug mogelijk deze App te kunnen downloaden. Zonder goed te lezen, welke Machtigingen de App nou werkelijk nodig heeft.

Voor dit topic is met name de specifieke Machtiging: Volledige internettoegang van belang.
Sommige Apps hebben deze Machtiging nodig om goed te functioneren.
Maar er zijn ook heel veel Apps die misbruik maken van het feit dat jij hen gemachtigd hebt tot Volledige internettoegang. Op deze manier staat "de poort" van je smartphone namelijk wagenwijd open voor onbewust en ongewenst 3G- / 4G- data-verbruik. Vaak in de nachtelijke uren.
Daarbij kan het gaan om meerdere GigaBytes aan data-ontvangst / data-verzending over het Netwerk van Vodafone. Met een onaangenaam hoge factuur als gevolg.

Ik kom tientallen topics tegen op dit Forum van mensen die wanhopig vragen waaraan de onverklaarbare data-verbruik is opgegaan. Vodafone kan die vragen niet beantwoorden, vanwege de privacy-wetgeving. Maar in deze posting vindt je het antwoord.
Een App maakt duidelijk misbruik van de Machtiging tot Volledige internettoegang.

Dus aan de ene kant is het noodzakelijk dat Apps volledige internettoegang nodig hebben. Anders kunnen zij niet functioneren. Aan de andere kant zijn er veel Apps die misbruik maken van deze Machtiging. Die jij hebt verleend.

Op de volgende wijze kun je bekijken welke Apps het meeste data hebben verbruikt in de afgelopen periode, via het 3G- / 4G- Netwerk van Vodafone:

  • Instellingen
  • Gegevensgebruik
  • Kijk goed naar de Cyclus gegevensgebruik, en of deze wel synchroon loopt met: of de kalendermaand. Of de datum waarop je hebt verlengd. Of de datum waarop je voor het eerst klant bent geworden van Vodafone
  • Door de verticale schuifbalken te verplaatsen, kun je zelf de periode bepalen, waarin jij inzicht wilt hebben in jouw 3G- / 4G- dataverbruik. (dat kan zelfs voor één specifieke dag of één specifieke week)
  • Door naar beneden te scrollen kun je zien welke Apps het meeste data hebben verbruikt.
  • Meestal zijn dat de YouTube App; de Google PlayStore App en de standaard Internet App (met het wereld-bolletje)
  • Zie je vreemde zaken. Dus Apps die veel meer data hebben verbruikt, dan jij wenst. Dan kun je deze ongewenste, data-vretende App verwijderen.
Dit doe je als volgt:

  • Instellingen
  • (bij recente versies van Android moet je hier kiezen voor de optie: Meer)
  • Applicatiebeheer
  • Selecteer de betreffende App
  • Scroll naar beneden om de Machtigingen in te zien
  • Scroll vervolgens weer naar boven om de button: "Verwijderen" weer in beeld te krijgen.
  • Verwijder de App. Door de button "Verwijderen" te selecteren.

Door regelmatig via Instellingen ---> Gegevensgebruik te kijken welke App het meeste data verbruikt. Daarmee heb je een extra 'tool' om je onbewuste en ongevraagde 3G- / 4G- dataverbruik te verhinderen.

In combinatie met alle adviezen die in voorgaande postings in dit topic zijn gepost, kun je je smartphone zodanig beschermen, dat onbewust en ongewild betaald data-verbruik niet of nauwelijks meer mogelijk is.
Daarnaast adviseer ik om in ieder geval dagelijks via My Vodafone je resterende data-tegoed te controleren.

Alle adviezen opvolgen, voorkomt hoge Vodafone facturen en onverklaarbaar data-verbruik.

Succes !

Netwerker

N.B. Nog niet-vermelde adviezen in dit topic zijn altijd welkom.
Klachten over jouw data-verbruik zullen door de Moderators van Vodafone worden verwijderd.






Bas
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Nog iets nuttigs om te weten: Facebook heeft een update van haar app aangekondigd. Na die update speelt de app automatisch video's af, ook via mobiel internet. Je kunt die app zo instellen dat hij alleen automatisch afspeelt als je met wifi verbonden bent, maar dat moet je wel handmatig doen. Standaard staat hij op altijd afspelen.

Zie: http://techcrunch.com/2013/12/11/facebook-autoplay-video/

(Kudo's voor Serkan die het berichtje tegenkwam :))
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Thanks @Bas

De optie is als volgt uit te zetten op een iOS-Device:
- Ga naar Instellingen op je toestel.
- Ga naar Facebook -> Instellingen.
- Bij het onderdeel 'Video' zie je twee schakelaars. De tekst bij de tweede schakelaar is niet goed zichtbaar, maar hier staat ‘Uitsluitend automatisch afspelen via Wi-Fi’. Zet deze schakelaar aan.
ArSiDev

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey vodafoners,

Ik heb last van veel dataverbruik maar ik doe heelweini op mijn telefoon, zelf heb ik de 1gb blo maar van een beetje whatsappen en op internet rond kijken gebruik je geen 80 mb perdag toch?
Rorotan

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vraagje.

Ik zit met een probleem! Al maanden geen last van teveel data verbruik! Maar in januari had ik ineens een teveel aan data verbruik van ruim 100 euro in 3 dagen? Toevallig vanmorgen via de app mijn data tegoed gecontroleerd, bleek 1,6 gb te zijn! Check het nu net een half uur geleden, schijnt het ineens 0.00 gb te zijn terwijl ik de hele dag gewerkt heb en me telefoon niet gebruikt heb...???

Hoe kan het zijn dat mijn data verbruikt wordt terwijl mijn telefoon niet gebruikt wordt! En ten twee hoe kan het dat ik 100 euro data verbruik in 3 dagen?

Ik zit er sterk aan te twijfelen om al mijn abbonnementen met directe ingang te beeindigen op basis van verkeerde inlichtingen!

Graag een respons op bovenstaand.

Met vriendelijk groet,

Roy
Dorserica

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik roep vodafone op om het Data verbruik automatisch te verbreken als je data verbruik op is , stuur dan een sms met uw data verbruik is ten einde pas uw abonnement aan of neem contact op met klantenservice . En niet zoals het nu gaat dat je maar eindeloos door kunt gaan en dan op het eind vd maand een torenhoge rekening gepresenteerd krijgt . Dat is niet netjes tegen over je eigen klanten .
Tja dan kun je zeggen de klant is zelf verantwoordelijk, maar ik vind dat je als provider ook iets kan doen , terwille van je eiegen klanten , . Dus vodafone doe iets aan die dat limiet !! En kom nou niet met ,wij sturen een sms bij dijna verbruik , maar pas het aan en doe het ook bij over gebruik een soort allurt.
TomS

Gedreven Meedenker
  • 151Posts
  • 9Oplossingen
  • 9Likes
Hi All,

Alweer een tijdje geleden dat ik in het topic gekeken heb, ziet er goed uit. Ik zie veel tips om meer inzicht te krijgen in ons data gebruik. Onderstaande tip kreeg ik vandaag te horen en dacht gelijk "Hey hier kunnen meer mensen voordeel uit halen ;)"

Data verbuik van Unified Daemon App.
Wat is dit en hoe kunnen we dit verbruik verminderen?
Het betreft voornamalijk updates m.b.t. het weer, beurs en nieuws etc. Het verbuik van dit soort "apps" kunnen we verminderen door de refresh rate aan te passen in de instellingen van de specifieke app.


Groetjes,
Tom

DisabledD

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
De Unified Daemon app consumeerde bij mij ruim 100mb aan data per dag. Ik ben zo'n 100 euro over mijn internetbundel heengegaan door die app. Het bleek niet mogelijk deze te verwijderen.

Ik heb hem wel stop kunnen zetten door naar instelling > gegevensgebruik te gaan en vervolgens op het icoontje van Unified Daemon te klikken, naar onder te scrollen en 'Achtergrondgegevens beperken' aan te vinken. Sindsdien heeft Unified Daemon op de achtergrond geen data meer verbruikt.

Ik heb op internet gelezen dat het inderdaad gaat om updates m.b.t. het weer, beurs en nieuws, maar ik heb nooit dergelijke widgets of apps gebruikt of gedownload. Ik denk dat de Unified Daemon App automatisch is geïnstalleerd bij de nieuwe Android update. Ook geloof ik dat de app alleen problemen geeft op de Galaxy S4.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem hebben.
sabinel

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hallo allemaal,

We hebben een Android App waarmee je op een makkelijke manier kunt bijhouden hoeveel data je toestel verbruikt: De Netperform App. Met deze app monitor je data verbruik op het Vodafone netwerk en op Wi-Fi. De App geeft je een volledig inzicht in hoeveel data je verbruikt en op welke manier je dat doet.


  • Bekijk hoeveel data je apps gebruiken
  • Monitor je data verbruik op het netwerk en op Wi-Fi
  • Controleer je netwerk dekking en internet verbinding
Naast dat je een duidelijk inzicht verkrijgt in het dataverbruik op jouw mobiele apparaat, help je ons om te bepalen hoe en waar ons netwerk verbeterd kan worden. We krijgen door anonieme data uit de app te verzamelen en dit te combineren met de data van gebruikers in heel Nederland een goed overzicht van de prestaties van ons netwerk. Zo help je ons om het Vodafone netwerk en daarmee onze service aan jou te verbeteren.

Je kunt de App downloaden in de Google Playstore door te zoeken op Netperform, of te klikken op deze link. Of klik hier voor meer informatie over de App.

Groet, Sabine
hildairene

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
vraag: automatische backup van vodafone cloud op Samsung Galaxy S4 gaat door, ook als wifi weer uit staat...instelling is 'wifi only'...
kon dat alleen stoppen door telefoon een poos uit te zetten...hoe kan dit? Bug in the app? Op vorige telefoon en ipad niets aan de hand..
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey @hildairene

Je berichtje was op de een of andere manier in het feedback board beland. Ik heb het weer met dit topic samengevoegd.

Ik heb dit nog niet eerder gehoord. Probeer de app even te verwijderen. Toestel opnieuw opstarten en dan opnieuw installeren. Dan de juiste instelling kiezen. Kijk even of dat helpt, anders horen we het graag!
computeridee

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
3G uitzetten
damien23456

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de tips!
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @damien23456,

Graag gedaan. Welkom op het Vodafone Forum!
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Ongewenst data-verbruik van Apple iPhones in de nacht

Hallo Forum-leden,

Veel eigenaren van een Apple iPhone 4 en iPhone 5 begrijpen niet waarom hun smartphone in de nachtelijke uren zoveel data verbruikt. Deze smartphones binnen vaak in de nacht, enorme hoeveelheden data te verzenden over het Vodafone Netwerk. In één lange data-sessie. En in de ochtend ontvangen zij dan waarschuwings-sms-berichten van Vodafone dat zij xx% van hun data-tegoed hebben verbruikt. Of erger: dat hun data-verbinding is afgesloten omdat zij al honderd Euro of meer buiten-de-bundel zitten. Doordat het één lange data-sessie betreft, kan Vodafone de waarschuwings-sms-berichten pas verzenden als de data-sessie stopt. Dat is het geval als de eigenaar de data-sessie stopt, of als de accu leeg is.

Dit probleem speelt al sinds begin 2012. En is op het officiële support-forum van Apple al sinds Februari 2012 besproken. Het betreft een bug in het iOS (Operating System) waardoor de betreffende typen iPhones automatisch overschakelen naar het Netwerk van Vodafone, bij een zwakker Wi-Fi-signaal. Of als de smartphone in de standby stand is geswitched. Ook een hapering in het Wi-Fi-signaal kan al een oorzaak zijn waardoor de iPhone overspringt naar het Netwerk van Vodafone. En dus data-verbruik dat van je data-tegoed af gaat.

Verder sychroniseren Apple iPhones 4 en 5 zichzelf met de iCloud. En vaak in de nachtelijke uren. Als dat gebeurt via een Wi-Fi-verbinding, dan merk je er niets van. Maar het gaat fout als je iPhone is overgegaan naar een 3G/ 4G verbinding op het Netwerk van Vodafone. Dan raakt je data-tegoed heel snel op. Of verbruik je veel data buiten-je-maandelijkse tegoed.

Ik adviseer iedere bezitter van een iPhone 4 en iPhone 5 dan ook om de My Data Manager App te installeren uit de iTunes Store. De meest aktuele versie is versie 4.5.5

Weblink naar de betreffende App in de Apple iTunes Store: https://itunes.apple.com/nl/app/my-data-manager-track-your/id477865384?mt=8

Als je je data-verbruik met deze App goed in de gaten houdt, dan zal het je opvallen dat met name OS Services veel data verbruikt. Dit verschilt van iPhone tot iPhone. Maar vaak zijn die "OS Services" de boosdoener. En dan gaat het dus om het synchroniseren van je smartphone naar de Apple iCloud.

Maar ook het voortdurend synchroniseren van je Email-programma of WhatsApp, waardoor je iPhone tientallen keren per dag contact maakt met het Vodafone Netwerk, kan een oorzaak zijn van ongewenst en onbewust data-verbruik.

Pas als je de oorzaken kent van je ongewenste data-verbruik. Dan kun je zelf maatregelen nemen om die oorzaken weg te nemen.

Het zou wel goed zijn als Apple Inc. ook eens zijn verantwoordelijkheid zou nemen om deze bug eindelijk weg te nemen in de volgende update van het iOS besturingssysteem. Na 2½ jaar mag dat wel eens een keer.

Hoe de iPhone 6 zich op dit punt gedraagt, weet ik nog niet.

Succes!

Netwerker

Telecommaster

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor alle tips!
Jimmy55

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hele goede tip. Heb hem meteen uitgevoerd!
romyversteegt

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben binnen twee weken over mijn internet heengegaan (2000 mb) plus dat ik €19.95 buiten mijn bundel ben gegaan. Ik heb niks anders gedaan normaal en normaal maak in net 1000 mb op hierbij dus de vraag hoe ditkan. Ik heb al wel vaker van mensen zulke verhalen gehoord dat ze niks anders doen dan normaal en wel over hun bundel zijn gegaan
Bas
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Romy, daar kunnen heel veel redenen voor zijn. 2000MB kan een jaar mee, of in een half uur op. Het hangt helemaal af van wat je (toestel) precies doet. Als je HD video gaat streamen (10-15MB per minuut) dan is die 2000MB zo op. Als je alleen tekst-whatsapjes verstuurt van 0,005 per berichtje, dan gaat hij semi-eindeloos mee. Om twee extreme voorbeelden te noemen.

Check de verschillende topics over dataverbruik hier op ons forum even. Daar vind je heel veel info. Mijn collega's bij de klantenservice kunnen je vertellen tussen wanneer en wanneer het verbruik precies heeft plaatsgevonden en in je toestel zelf vind je in de instellingen bij "gegevensgebruik" welke app(s) er precies hoeveel verbruiken
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic