Hallo Bas en overige Forum-leden,
Hierbij een
nieuwe posting met
nieuwe inzichten en adviezen om je onbewuste 3G - / 4G- dataverbruik aan banden te leggen. En dit te voorkomen.
Titel van deze posting:
Apps en Machtigingen; noodzaak en misbruik In de voorgaande bijdragen in dit topic om je onbewuste 3G- / 4G- data-verbruik te beperken, komt onvoldoende naar voren dat Apps op de achtergrond veel data kunnen verbruiken. Ook de Machtigingen die Apps nodig hebben om te functioneren komt onvoldoende aan bod in dit topic. Vandaar deze bijdrage.
Voordat je een App download uit de Google PlayStore of de Apple AppStore of via Samsung Apps, verschijnt er een scherm met Machtigingen die een App nodig heeft om goed te functioneren op jouw smartphone.
Veel mensen kiezen de optie "Doorgaan" of "Accepteren" om maar zo vlug mogelijk deze App te kunnen downloaden. Zonder goed te lezen, welke Machtigingen de App nou werkelijk nodig heeft.
Voor dit topic is met name de specifieke Machtiging:
Volledige internettoegang van belang.
Sommige Apps hebben deze Machtiging nodig om goed te functioneren.
Maar er zijn ook heel veel Apps die misbruik maken van het feit dat jij hen gemachtigd hebt tot
Volledige internettoegang. Op deze manier staat "de poort" van je smartphone namelijk wagenwijd open voor onbewust en ongewenst 3G- / 4G- data-verbruik. Vaak in de nachtelijke uren.
Daarbij kan het gaan om meerdere GigaBytes aan data-ontvangst / data-verzending over het Netwerk van Vodafone. Met een onaangenaam hoge factuur als gevolg.
Ik kom tientallen topics tegen op dit Forum van mensen die wanhopig vragen waaraan de onverklaarbare data-verbruik is opgegaan. Vodafone kan die vragen niet beantwoorden, vanwege de privacy-wetgeving. Maar in deze posting vindt je het antwoord.
Een App maakt duidelijk misbruik van de Machtiging tot Volledige internettoegang. Dus aan de ene kant is het noodzakelijk dat Apps volledige internettoegang nodig hebben. Anders kunnen zij niet functioneren. Aan de andere kant zijn er veel Apps die misbruik maken van deze Machtiging. Die jij hebt verleend.
Op de volgende wijze kun je bekijken welke Apps het meeste data hebben verbruikt in de afgelopen periode, via het 3G- / 4G- Netwerk van Vodafone:
- Instellingen
- Gegevensgebruik
- Kijk goed naar de Cyclus gegevensgebruik, en of deze wel synchroon loopt met: of de kalendermaand. Of de datum waarop je hebt verlengd. Of de datum waarop je voor het eerst klant bent geworden van Vodafone
- Door de verticale schuifbalken te verplaatsen, kun je zelf de periode bepalen, waarin jij inzicht wilt hebben in jouw 3G- / 4G- dataverbruik. (dat kan zelfs voor één specifieke dag of één specifieke week)
- Door naar beneden te scrollen kun je zien welke Apps het meeste data hebben verbruikt.
- Meestal zijn dat de YouTube App; de Google PlayStore App en de standaard Internet App (met het wereld-bolletje)
- Zie je vreemde zaken. Dus Apps die veel meer data hebben verbruikt, dan jij wenst. Dan kun je deze ongewenste, data-vretende App verwijderen.
Dit doe je als volgt:
- Instellingen
- (bij recente versies van Android moet je hier kiezen voor de optie: Meer)
- Applicatiebeheer
- Selecteer de betreffende App
- Scroll naar beneden om de Machtigingen in te zien
- Scroll vervolgens weer naar boven om de button: "Verwijderen" weer in beeld te krijgen.
- Verwijder de App. Door de button "Verwijderen" te selecteren.
Door regelmatig via Instellingen ---> Gegevensgebruik te kijken welke App het meeste data verbruikt. Daarmee heb je een extra 'tool' om je onbewuste en ongevraagde 3G- / 4G- dataverbruik te verhinderen.
In combinatie met alle adviezen die in voorgaande postings in dit topic zijn gepost, kun je je smartphone zodanig beschermen, dat onbewust en ongewild betaald data-verbruik niet of nauwelijks meer mogelijk is.
Daarnaast adviseer ik om in ieder geval dagelijks via My Vodafone je resterende data-tegoed te controleren.
Alle adviezen opvolgen, voorkomt hoge Vodafone facturen en onverklaarbaar data-verbruik.
Succes !
Netwerker
N.B. Nog niet-vermelde adviezen in dit topic zijn altijd welkom.
Klachten over jouw data-verbruik zullen door de Moderators van Vodafone worden verwijderd.