Djf

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dataverbruik in land waar ik niet eens geweest ben!?

Ik zie ineens 39,75 € kosten voor 6 MB data in NOR (Noorwegen?) in mijn rekening overzicht. En totale kosten van ~54 € (van datakosten waar informatie ontbreekt)

Maar a) ik ben helemaal niet in Noorwegen geweest en b) wat een extreem bedrag voor 6MB. 

Kan het gebeuren dat je telefoon vanuit vliegtuig verbinding maakt met GSM mast op de grond? (ik vloog naar NZ grotendeels over rusland)

Hoe kun je over zoiets reclameren? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zodra je in de lucht zit, kun je verbinding maken met het maritieme netwerk. Het maritieme netwerk is het satellietnetwerk. Zodra je in de bergen zit, op zee of in een vliegtuig kun je hiermee verbinding maken. Als het goed is, zie je dit ook bij het verbruik staan @Djf . Als het goed is zie je ook maritieme netwerk erbij staan bij het verbruik. 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Energieboy
Expert
Expert
  • 11837Posts
  • 3484Oplossingen
  • 3101Likes

Hoi @Djf 
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet eerder vernomen dat iemand in een vliegtuig een netwerk verbinding heeft kunnen maken met de grond. Misschien dat er in dit vliegtuig de mogelijkheid was om je toestel te blijven gebruiken, dan is dat meestal vrij prijzig. Weet namelijk wel dat als je met een boot mee vaart dat je dan soms hele hoge kosten hebt. 10 KM hoogte, lijkt me een beetje stug, als ik eerlijk moet zijn. 

Noorwegen zit in je EU bundel, dus daar kosten van krijgen, geen idee. Staat er extra informatie dan bij deze kosten? Misschien dat een Vodafone Community medewerker met je mee kan kijken wat er is gebeurd. Die komen hier elke dag wel een keer langs en dan helpen ze waar nodig. Succes in ieder geval en ben benieuwd wat Vodafone te melden heeft.

Djf
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je voor je bericht. Ja, gsm data verbinding vanuit vliegtuig (inderdaad >10 km hoogte) leek mij ook al vreemd. Ik vloog met Singapore airlines en zie geen relatie met Noorwegen. Helaas staat in de analyse niet meer dan dat het 6 MB data was. Er was wel een beetje wifi verbinding af en toe maar dat was gratis meen ik. Enfin, ik zit nu in NZ dus beetje lastig de helpdesk te bellen (al was het maar om het 12 uur tijdsverschil . Wellicht dat ik terug in nl nog eens ga zoeken, of misschien kan een Vodafone mdw. er iets over zeggen als hij/zij dit leest. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zodra je in de lucht zit, kun je verbinding maken met het maritieme netwerk. Het maritieme netwerk is het satellietnetwerk. Zodra je in de bergen zit, op zee of in een vliegtuig kun je hiermee verbinding maken. Als het goed is, zie je dit ook bij het verbruik staan @Djf . Als het goed is zie je ook maritieme netwerk erbij staan bij het verbruik. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11837Posts
  • 3484Oplossingen
  • 3101Likes
Steven wrote:

Zodra je in de lucht zit, kun je verbinding maken met het maritieme netwerk. Het maritieme netwerk is het satellietnetwerk. Zodra je in de bergen zit, op zee of in een vliegtuig kun je hiermee verbinding maken. Als het goed is, zie je dit ook bij het verbruik staan @Djf . Als het goed is zie je ook maritieme netwerk erbij staan bij het verbruik. 

Wow, ik wist niet dat dit ook voor het vliegtuig was en voor particulieren. Had eigenlijk alleen verwacht via de boot. Maar satellietnetwerk kan dus ook als je gewoon met je Vodafone abonnement zit en in het vliegtuig? 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat klop @Energieboy of als je in de bergen bent. @Djf kun je eens kijken of je het maritieme netwerk erbij vermeld ziet staan bij je verbruik. Mocht je er niet uitkomen, dan kijk ik graag met je mee. Ik hoor dan ook graag van je. 

Djf
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de informatie @Steven . Het is bijzonder want ik kan me niet herinneren dat me ergens toegang gevraagd is of ik moet daar per ongeluk doorgeklikt hebben. Uit de 'analyse' dataverbruik staat 11 februari, tijd 14:27, data 6MB, kosten €39,75 en land NOR. Verder geen informatie. Maar aangezien we om half elf van Schiphol vertrokken moeten we toen al ruimschoots boven Rusland gevlogen hebben. 

Bedankt alvast, mvg

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Mocht je willen dat ik met je meekijk naar het verbruik, dan hoor ik het graag.

Stuur mij dan een privébericht met je naam, adres, mobiel nummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer.

 

Zodra je roaming en mobiele data / of alleen mobiele data aanzet, maakt je toestel verbinding met het sterkste netwerk. Indien hij een mast kan oppikken, dan zal hij verbinden met de mast. In de lucht kan dit ook het maritieme netwerk zijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic