Missloxx

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Datakosten

Hallo, ik schrik me zojuist een ongeluk. Ik heb ergens vannacht een sms waarin werd aangegeven dat mijn databundel op is?? Dat was de eerste shock. Daarna een sms waarin staat aangegeven dat ik voor 100,- aan extra datakosten heb gemaakt. Ik begrijp hier helemaal niets van. Het was nl midden in de nacht en ik was thuis waar ik standaard WIFI heb? Dit kan absoluut niet kloppen!
20 Reacties 20
Anonymous
Niet van toepassing

Wij kunnen niet zien waar aan de data is verbruikt alleen wanneer het verbruikt is(klantenservice, forumleden kunnen niet in de systemen) Waaraan het verbruikt is kunt u terug vinden in het toestel.
Dit heeft er tevens mee te maken met hoe de telefoon is ingesteld, denk hierbij aan updates van software, updates van apps, afsluiten van apps, Apps beperken tot alleen Wi-Fi etc.
Meer informatie hier over vindt u bij ons op het forum zodat u het op uw gemak kunt doorlezen. http://forum.vodafone.nl/t5/Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijven...

Mocht u meer informatie hierover willen kunt u altijd contact opnemen met de klantenservice, afdeling Smartphone Crew.
Zij kunnen dit ook uitleggen aan u.

Bij een IPhone zodra deze in het vergrendel scherm wordt gezet wordt na een tijdje de Wi-Fi verbinding verbroken. Deze staat dan in de spaarstand. Alles wat dan nog open staat of toegang heeft tot het netwerk maakt er dan ook gebruik van. Denk hierbij aan pap updates, synchroniseren van apps, downloaden van een nieuwe software etc.


Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo

Bij een zwakke Wi-Fi-verbinding schakelt jouw smartphone, vanwege de instellingen, automatisch over naar een betaalde verbinding via het Netwerk van Vodafone. Dus naar een 3G/4G - Netwerk van Vodafone.
Het data-verbruik via het Netwerk van Vodafone wordt eerst uit je bundel-tegoed gehaald. En als je bundel-tegoed helemaal is verbruikt. Dan ga je betalen voor data-verbruik. Bij jouw abonnement is dat tarief €0,10 per verbruikte MegaByte.

Het ergste is dat teller pas stopt bij €100,00 aan data-kosten buiten-de-bundel.
Ik vind dat een misselijkmakende taktiek van Vodafone, waar al talloze klanten zijn ingetuind.
Ik heb mij dan ook ontzettend ingezet om middels talloze forum-berichten Vodafone te bewegen een eind te maken aan deze misselijkmakende wanpraktijk. Maar helaas: op dit punt weigert Vodafone naar mij te luisteren.

Ik verzet mij ertegen dat de teller pas stopt bij €100,00 aan buiten-de-bundel-data-kosten. Op deze wijze wordt een verkeerde smartphone-instelling veels te hard afgestraft met een torenhoge factuur van plus-honderd-Euro. En op deze wijze worden mensen de dupe van een minimale instellings-fout, met grote gevolgen. Ik vind dat niet kunnen. Er is in het verleden ontzettend vaak geklaagd over deze misselijkmakende regeling van Vodafone. Helaas tevergeefs. Vodafone gaat gewoon door met het afzetten van klanten, middels €100,00 kosten buiten-de-bundel.

Triest. Intens triest.

Dat het ongewenste data-verbruik in de nachtelijke uren heeft plaats gevonden, dat kun je ook wel zien via de smartphone-instellingen. Bij Gegevens-gebruik of Data-gebruik. Daar hoef je Vodafone niet voor te bellen.

Jammer dat Vodafone op dit gebied zo hardleers is. En niet op een eerlijke wijze de klant compensatie uit coulance biedt. Steven heeft je al verwezen naar het data-verbruiks-topic.
VOLG ALLE INSTELLINGS-ADVIEZEN UIT HET DATA-VERBRUIKS-TOPIC ONMIDDELLIJK OP !

Daarmee bespaar je veel geld, en ellende.

Succes!


Netwerker



Missloxx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Steven, bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. Dit is allemaal geen optie. Ik kan het verbruik niet terug vinden in mijn toestel en bovendien heb ik alle Apps (die zoveel gebruik kunnen genereren) zo ingesteld dat zij enkel gebruik kunnen maken van WIFI. Ik denk dat er sprake is van een technische fout.

Kun je voor mij ook nakijken hoeveel extra kosten er exact gemaakt zijn.
Missloxx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Netwerker, inderdaad slecht van Vodafone dat zij haar klanten niet beschermd tegen dit soort zaken. Dit verdient inderdaad geen schoonheidsprijs en het is totaal niet klantvriendelijk.

Wat mij betreft een goede reden om na mijn contractsduur rond te kijken naar een andere aanbieder die haar klanten op een eerlijke manier beschermd.

Beetje jammer dat je dan zo "kopieer/plakken" antwoord terug krijgt ipv een een persoonlijk antwoord.
Ik ben niet tevreden met dit antwoord en er nog zeker niet klaar mee.
Anonymous
Niet van toepassing
Vanuit hier kunnen wij niet in de systemen, zoals ik al aangaf kun je hiervoor terecht bij de klantenservice. Op de website van my Vodafone kun je ook zien wanneer de datasessies plaats hebben gevonden.

Anonymous
Niet van toepassing
Wat voor een abonnement heb je? Is het namelijk een red abonnement ( moet wel een nieuwe variant zijn) dan kun je de box beperkt internet erop zetten waardoor je niet meer buiten de bundel kan gaan betreft data in Nederland.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo

Even voor de goede orde: ik ben geen medewerker van Vodafone. Maar een onafhankelijk Forum User.
En ik doe niet aan "knippen-kopieren-plakken-antwoorden"
Dat dat even duidelijk is. Als Vodafone in het verleden naar mijn reakties op dit gebied had geluisterd. Dan had jij niet met het probleem gezeten van een faktuur van plus-honderd-Euro, als gevolg van een verkeerde instelling van jouw smartphone. Evenals duizenden andere klanten, bij wie in de afgelopen drie jaar hetzelfde is overkomen.

Succes!


Netwerker
Missloxx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi@Netwerker, de kopieer/plakken opmerking was niet voor jou bedoelt maar voor steve. Sorry was misschien even onduidelijk.

Hij stuurt enkel aan in hoe dit in de toekomst verholpen kan worden en voor de rest mag ik het met de klantenservice uitzoeken. Ik vind dat een beetje kort door de bocht. En daarnaast vreemd dat hij het niet uitzet bij de klantenservice.

Maar goed bedankt Netwerker voor je medeleven en goede tips!!
Missloxx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi steve ik heb een Vodafone red 2 abonnement met €43,- aan vaste kosten. Lijkt mij wel voldoende om "onbeperkt" mee te moeten kunnen internetten. Ik zit naast de rekening van bijna €150,- die eraan zit te komen voor onverklaarbare internetkosten, niet te wachten op €7,- extra vaste kosten per maand.

Verder wil ik aangeven dat ik het hier niet bij laat zitten en bereid ben dit aan te vechten tot aan de Geschillencommissie. Ik wens niet op te draaien voor kosten die niet door mij gemaakt zijn.
Anonymous
Niet van toepassing
De red 2 variant is een oudere variant. Voor de blog beperkt internet moet je een red 3 variant hebben. Je zou eventueel het abonnement kunnen laten migreren naar de nieuwe variant.


Missloxx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
steve, heel erg bedankt voor het meedenken. Maar dit verklaard niet waar de kosten niet. Ik ontving de sms namelijk om 4.30 's nachts terwijl ik lag te slapen. Dus zonder dat ik gebruik maakte van mijn toestel. Zo'n sms zou uiterlijk 2 uur vertraging kunnen hebben. Dit betekend dat ik terwijl ik lag te slapen 100,- verbruikt zou hebben. Heel goed dat je iets probeert iets aan te dragen wat dit in de toekomst zal voorkomen. Maar ik zou het liever bij kern aanpakken. En bekijken hoe dit überhaupt tot stand is gekomen. Dit geintje kost mij namelijk 100,- extra bovenop de kosten van een duur abonnement. Ik ben al jaren klant bij jullie (ondanks dar jullie niet de goedkoopste zijn)
Anonymous
Niet van toepassing
Dan dien je echt zoals ik al aangaf al je settings te controleren via het andere topic en via my Vodafone website. Vanuit hier kunnen wij alleen adviseren. Verbruik kun je terug vinden in de telefoon mits deze correct is ingesteld of een data teller app is geïnstalleerd.

Missloxx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb ik al gedaan en was hier al jaren van op de hoogte. Ben al jaren iPhone gebruiker nl. Graag verneem ik of je mijn klacht in behandeling kan laten nemen. Of dat ik mijn klacht opnieuw kenbaar moet maken via de klantenservice.
Anonymous
Niet van toepassing
Daarvoor dien je bij de klantenservice te zijn. Zoals ik al aangaf kunnen wij niet in de systemen en daardoor alleen adviseren. Door tips and tricks mede te delen etc. Vanuit hier kunnen we er verder niks in betekenen voor je.
Missloxx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Huh je werkt toch voor Vodafone. Beetje vreemd dat je dan niets kunt doorzetten en dat men dan eigenlijk opnieuw van voor af aan moet beginnen bij een klantenservice medewerker. Niets persoonlijks, maar hierin zouden jullie een grote verbeterslag kunnen maken.
Anonymous
Niet van toepassing
Ik reageer op dit moment vanuit thuis, niet vanuit het kantoor (vrijwillig in me eigen tijd om klanten te adviseren wat ze het beste kunnen doen). Aan een nickname alleen kan ik verder geen gegevens achterhalen waardoor ik niet weet om welk nummer het gaat en tevens vanuit hier kan ik geen verificatie doen en niet in de systemen. Als ik dit door speel dan heb ik deze gegevens wel nodig. Dit is dus ook de reden waarom ik je doorverwijzen naar de klantenservice. Het is niet zo dat ik je niet verder wil helpen maar kan het niet, omdat ik niet over de middelen beschik. Ik hoop dan ook dat je dit begrijpt. Het forum is juist bedoelt om alleen tips and tricks te delen voor forumgebruikers en door forumgebruikers.
Missloxx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dat kon ik ook niet weten 🙂 En niet vervelend bedoelt maar als je gegevens wilt om het door te spelen, mag/kun je er ook gewoon naar vragen? (Via een privebericht) Kreeg net de indruk dat het uitgesloten was.

Maar goed, ik bel wel met de klantenservice.
Anonymous
Niet van toepassing
Kun je inderdaad niet weten 😄
Hoop voor je dat ze het oplossen voor je.
Gvdvxx

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gewoon overstappen naar een andere provider zodra je kan! Enigste waar ik altijd klachten over hoor is vodafone met hun rare buiten de blox beredeneringen. Ik heb zelf een blox aangesloten voor 3GB wat krijg ik 1,6 GB en daar betaal je an 15 euro voor...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic