ArnoJ

Gedreven Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Data gebruik in buitenland verbeterd

Beste forum lezer

Mijn naam is Arno en ik werk op de Marketing afdeling waar ik verantwoordelijk ben voor Roaming, oftewel het gebruik van de mobiel in het buitenland. We hebben goed nieuws voor reizigers naar verre bestemmingen: vanaf nu zijn de mogelijkheden om data in het buitenland te gebruiken verbeterd.

Voor veel reizigers naar verre bestemmingen zoals Brazilië, Thailand, Zuid-Afrika en Amerika geldt dat ze langer op vakantie gaan. Uit onderzoek blijkt dat zij tijdens hun verblijf steeds meer data verbruiken. Zo is het verbruik van mobiele data het afgelopen jaar sterk toegenomen en is de verwachting dat dit ook het komend jaar verder zal toenemen. Naast de behoefte om te e-mailen, Facebooken of navigatie te gebruiken leren we uit gesprekken met de klant dat er behoefte is om de kosten die hierdoor kunnen ontstaan goed te kunnen controleren. Deze behoefte bestaat met name bij reizigers naar verre bestemmingen, omdat de kosten buiten de bundel daar al snel kunnen oplopen.

Met de introductie van de nieuwe Internet op Reis Wereld dagbundel hebben we hier rekening mee gehouden. Voor €5 per dag krijg je als klant van Vodafone een ruime bundel van 30MB. Je krijgt van ons per sms een waarschuwing wanneer de bundel verbruikt is. Wij denken dat we hiermee een grote stap maken en het hiermee mogelijk maken om ook je mobiel bij verdere bestemmingen te blijven gebruiken.

Klik voor meer informatie over hoe je deze bundel aansluit op deze link.

Als je suggesties hebt wat we nog meer kunnen doen om het gebruik van je mobiele telefoon in het buitenland beter of gemakkelijker te maken, laat dan een reactie achter op deze post. Ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden.

Groeten,

Arno
35 Reacties 35
Hanno

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het nadeel vind ik dat er maar 1 optie is. In Cuba is een lokaal simmetje toevallig ook niet echt mogelijk als je geen inwoner van Cuba bent.

Ik betaal dus in verhouding liever iets meer voor minder Mb's die dan wel langer geldig zijn.
420Mb voor €70,- voor 2 weken en dus elke dag opnieuw aanzetten, klinkt mij niet aantrekkelijk.
Als bv de optie 100Mb voor €20,- per week er zou zijn zou ik die direct nemen zonder twijfel.
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi Hanno,

Bedankt voor je feedback! Je kunt deze het beste ook even toevoegen via onze website, hier vind je een formulier dat bedoeld is voor dit soort tips:).
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ben ik het mee eens Hanno. Andere optie in jouw geval is nu dat je lokaal wifi gebruikt (voor zover je dat in Cuba kunt vinden), en dat je de dagbundel alleen bewust gebruikt op momenten dat je hem echt nodig hebt. Rest van de tijd geen internet.

Als je het dan een paar dagen gebruikt (bijv. 3x per week) dan is het nog betaalbaar.

Wel jammer dat anders zelfs een klein beetje Whatsappen ook al 5 euro kost als je wel op Whatsapp bereikbaar zou willen blijven.
Hanno

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo RuudNL,
Dat is het nou precies, lokaal wifi is dus echt een probleem en praktisch nergens gratis.
Zelfs in het hotel alleen bij de loby en dat is duur en traag.
Nou is Cuba misschien een uitzondering (vorig jaar Thailand was nl minder lastig met wifi), maar inderdaad voor een beetje Whatsappen en andere kleine dingen zou een wekelijkse bundel gewoon zeer de moeite waard zijn.

En ik kan ook echt wel zonder of met minder, maar hé als de mogelijkeid er is en betaalbaar dan zou ik het gelijk doen.
Cecilia74

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Arno,

Het zal wel een heel domme vraag zijn maar ik zie:

- Alles-in-1 op Reis XL, 100 minuten gebeld worden, 100 sms'jes sturen én 100 MB data gebruiken voor maar € 4 per dag

en:
- Internet op Reis Dagbundel Wereld, 30 MB voor € 5 per dag

Ben ik nou gek, meer geld voor 70% minder MB?? Of waarom bestaat überhaupt die Internet op Reis bundel?

Ik zoek gewoon een voordelig pakket voor alleen maar internetten in Duitsland (er hoeft niet perse bellen of SMS bij te zitten).

Het lijkt er dus op dat ik Alles-in-1 op Reis XL moet kiezen. Kan je dat gewoon een dag van tevoren alvast aanzetten, is dat een kwestie van minuten? Of hoe moet ik dat precies doen? Pas bij de grens?
Of moet ik eerst mijn abonnement wijzigen, wat langer duurt??
En begreep ik het goed dat ik twee waarschuwingen krijg als ik bijna door de dagbundel heen ben?

Als ik het bijvoorbeeld 4 dagen op rij wil gebruiken, blijft het dan gewoon werken zo lang ik niks doe, met elke dag nieuw saldo?

Kan ik die bundel ook gebruiken als ik mijn iPhone als hotspot gebruik voor mijn MacBook?

Alvast bedankt voor je antwoorden!
Cecilia
joshee

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
op android [samsung s4] kreeg ik al na 3minuten de sms dat ik 80% had verbruikt en dat terwijl ik alle apps had omgezet naar 'wifi only'. dus die bundel is niet erg handig.

Hoe kom ik te weten wat zoveel data verbruikt?
Hanno

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Je dataverbruik staat eigenlijk los van de vraag over de bundel.
Maar je kan in je Galaxy S4 bij instellingen en dan naar gegevensverbruik gaan en dan zie je welke apps en hoeveel ze verbruikt hebben. Je kan dit zien voor zowel gewoon data en wifi.
remeshg

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dit is leuk maar het probleem is dat je niet zelf kan bepalen welke app(s) die bundel mogen verbruiken op je telefoon. Zodra je aan het roamen bent gebeurt er veel op achtergrond, er worden allerlei updates gedownload denk aan: mail, facebook, instagram, viber deze lijst gaat maar door.

Die bundel is dan heel leuk en aardig maar die is zo weer op. Nu heb ik een een app gevonden "Roamy" waarmee je zelf bepaalt welke app(s) internet toegang hebben tijdens het roamen, het leuke is dat je zelf van een data limiet kan voorzien.

Dit in combinatie met de bundel is een extreem handig vind ik zelf.
DREEKE

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Arno, Ik verblijf regelmatig op Cuba. Nu is me afgelopen junijuli opgevallen dat een nieuwe dag ingaat Nederlandse tijd. Met een tijdverschil van 6-7 uur betekent het dat als ik beging avond lokaal data gebruik, er een nieuwe dag ingaat. Ik was daar al bang voor en had er rekening mee gehouden. Zag op mijn factuur dat een paar dagen belast dubbel belast zijn. een paar kb verbruik die dag om 00:01. Rest van de dag niets meer. Dan is het lokal 18:00 uur! In de praktijk komt het er op neer dat als op gebruikelijke tijden data gebruikt je voor 2 dagen wordt doorbelast. Kan dat aangepast worden?

Verder wil ik je vragen of het niet mogelijk is meer data tegen een redelijk tarief te kunnen kopen. Misschien een hoeveelheid data dat over een periode geconsumeerd kan worden. Vooral nu er steeds meer vanuit de cloud gebeurd, zoals filmpjes maar vooral muziek streamen.

Moet zeggen dat Whatsapp facebook etc prima gaat met 30MB. Las net dat er een signaal sms standaard wordt verstuurd bij 80% verbruik. Erg handig.

De bedragen buiten de blox zijn .... hoog. Laat ik het benoemen, naar mijn mening belachelijk hoog. Misschien is daar een goede reden voor. Ik ben benieuwd. Leer graag.

Kijk uit naar de feedback


RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ben het helemaal eens met @DREEKE ...

Bij gebruik van de bundel ben je nu geneigd direct te stoppen na de 80%-SMS (of later, als je moedig bent).

Als het buitenbundeltarief echter bijv. € 0,25 per MB was dan zou ik het niet zo erg vinden om over de 100% te gaan en zou ik meer gebruiken en dus ook meer omzet genereren voor Vodafone.

Wat betreft de beltarieven geldt eigenlijk hetzelfde: deze zijn (zakelijk) bij Vodafone nu verhoogd naar € 1,80 per minuut, ook voor gebeld worden. Intussen heeft KPN dit tarief (ook voor de uitzonderingslanden) voor gebeld worden verlaagd naar € 1,00 per minuut, zonder starttarief. Ook T-Mobile is met € 1,25 per minuut veel goedkoper. Raar aangezien Vodafone juist de provider voor de (zakelijke/privé) reiziger was maar nu zakelijk (ook als je een Red Business abonnement hebt) een stuk duurder is dan de concurrentie.

Een paar minuten per dag kunnen bellen met je Wereld-bundel zou ook leuk zijn. Dit zou telefoniegebruik buiten de EU wat aanmoedigen. € 18 betalen om 10 minuten te bellen slaat nergens op en moedigt de zoektocht naar alternatieven alleen maar aan, net zoals de hoge SMS-tarieven in Nederland de consument naar Whatsapp hebben gejaagd.

Om maar te zwijgen van tarieven in Rusland (waar je nota bene op Vodafone-partner MTS inlogt). Overigens ligt daar volgens mij nog een kans: in landen met Vodafone-dochters als Zuid-Afrika (Vodacom) zou er best een speciale voordeelbundel mogen komen voor betaalbaar internet en sms. Of het toevoegen van deze landen aan de Voordeellanden zodat je ook echt een duidelijk voordeel hebt t.o.v. je concurrenten (of is dat te un-carrier voor jullie?). Kost misschien niet eens omzet door het toegenomen gebruik + toegenomen klantenaantal. Al helemaal als ook de Antillen, Suriname, de VS en Marokko worden toegevoegd bij de voordeellanden!
lelieblok6

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik was ook in Cuba en minder alert dan DREEKE. Ging er van uit dat de dagbundel op lokale tijd zou gelden. Voorwaarden maar vluchtig gelezen en dus de kleine 'CET' gemist.... Er zijn dus verschilende extra dagen doorberekend. Zelfs de dag dat ik (lokale tijd) alweer uit Cuba vertrokken was is nog een dagbundel berekend....

Ik vind het niet echt logisch om bij een reisbundel rekening te moeten houden met Nederlandse tijden! Wil jullie in ieder geval adviseren om dit duidelijker te vermelden in jullie communicatie over de reisbundels!
Pyotr

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Min ervaring is dat tegen de tijd dat de 80% sms aankomt (veelal vertraagd) de 100% datalimiet al overschreden is en ik dus al behoorlijk extra kosten aan het maken ben.
Is hier iets tegen te doen.
Anonymous
Niet van toepassing
Hey Pyotr

Je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice. Als de notificatie sms'en te laat zijn verstuurd dan ligt de fout bij Vodafone. Is dit niet het geval dan zal er misschien iets uit coulance gedaan worden. Voor dat je contact opneemt schrijf even de tijdstippen en datums op.
NielsWit

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik kom onderstaande tegen op de site. Kunnen jullie vertellen hoe dit werkt?

https://www.vodafone.nl/support/buitenland/kosten-op-reis.shtml
Alternatief product voor gebruik in het buitenland
Met je abonnement heb je een totaalpakket voor bellen, sms'en en internet in binnen- én buitenland. Het is ook mogelijk om een product van een andere telecomaanbieder te gebruiken voor bellen, sms'en en internet in het buitenland.
Om hier gebruik van te maken koop je zelf een bundel bij een andere aanbieder. Deze bundel kun je vervolgens activeren in My Vodafone. De kosten voor deze bundel worden apart door de andere aanbieder in rekening gebracht.
Voor meer informatie over de kosten en mogelijkheden neem je contact op met de alternatieve aanbieder van jouw keuze.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo Niels, wat wil je precies weten? In principe staat er namelijk al beschreven wat het inhoudt en hoe het werkt. Je kunt optioneel een product van een andere lokale aanbieder aansluiten om hier gebruik van te maken in het buitenland. Hiervoor dien je wel eerst contact met de betreffende aanbieder op te nemen. Ik hoor het graag van je.
Nadia
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes
Topic gesloten
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic