charliedaf

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Data abonnement op hol

Mijn data abonnement van 2 x 20 Gb en een overloop van 10 Gb is op onverklaarbare wijze aan het begin van de maand februari in zeer korte tijd foetsie. Voor zover ik de berichtgeving na kan gaan, heb ik in zeer korte tijd, binnen een uur, 6 meldingen gehad van jullie terwijl ik aan het sporten was en de telefoon niet aanraakte. De meldingen lijken achter elkaar gestuurd, ik zie geen tijd tussendoor. Vervolgens was de telefoon geblokkeerd qua data. Het is volgens mij onmogelijk om in zo'n korte tijd zoveel data er doorheen te jagen. Mijn verbruik is altijd vrij laag, dus het valt ook niet in mijn verbruikspatroon. Vervolgens heb ik 5 Gb extra data bij moeten kopen om de maand door te komen. Hier ben ik inmiddels ook doorheen. De helpdesk kon het ook niet verklaren. Ik schat in dat we hier te maken hebben met een technische storing. Mijn Iphone 15 pro werkt verder prima, dus ik hoor graag hoe dit te verklaren is. Vanuit mijn mobiele data overzicht haal ik geen vreemde zaken. Ik ben het niet eens met de 120 euro die jullie nu extra bij mij in rekening brengen buiten de bundel. Voorheen heb ik nooit buiten de bundel kosten. Ik heb geen enkele mogelijkheid om dit extra overloop naar beneden bij te stellen en heb ook geen invloed op dit dataverbruik gehad. Ik hoor graag of jullie de oorzaak kunnen achterhalen.

5 Reacties 5
Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes

Wie zegt dat het niet aan je toestel ligt? Vaak lees ik hier op de community dat het toch niet aan Vodafone lag maar dat het toestel een update heeft uitgevoerd, of iets anders. Data loopt altijd een klein beetje achter, dus op dat moment kan het uit staan maar is het data van ervoor. 

Wat heb je op je toestel al gecontroleerd? Er zijn medewerkers van Vodafone hier online en die helpen je graag verder. Echter, door AVG wetgeving kunnen ze alleen maar zien of er zoveel data is gebruikt maar niet aan wat, dat is verborgen. 

 

⚠️ Zorg wèl dat uw Persoonlijke Informatie in uw profielinstellingen staan, dan weten Vodafone-moderators wie u bent en waar u woont. Het spreekt voor zich dat deze informatie alleen zichtbaar is voor medewerkers van Vodafone. Uw Persoonlijke Informatie kunt u HIER invullen.

 

 

charliedaf
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik krijg die meldingen/ waarschuwingen zonder pauze ertussen. Ik zie dat omdat er geen tijdsaanduiding tussen de berichten staat. Je mag van mij mijn dataverbruik zien. Dit zijn honderden gb’s en kan niet gelimiteerd zijn tot februari. Dit lijkt totale looptijd te betreffen of zo te betreffen. De top 2 is persoonlijke hotspot en systeemupdate. Heb ik beiden niet gedaan. Je kan je overloop niet instellen op lager dan 100 euro. Dat is a given fact in mijn abo. Het is heel onprettig dat mijn betaalrekening door vodafone wordt leeggetrokken zodat dat ik daar invloed op heb.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes

Ik werk niet bij Vodafone dus ik kan niets voor je betekenen. Wacht even tot er iemand van Vodafone online is en die zal met je mee kijken. Het is overigens niet zo dat Vodafone niet met je mee wil kijken in je data gebruik, maar het mag gewoon niet. Wet van privacy, zelfs naar de klant toe. Ze kunnen wel inzien hoeveel data er gebruikt is en of het normaal, of juist abnormaal is gegaan. Heb nog even geduld en dan komt iemand je helpen.

Overigens, als het om een zakelijk nummer gaat dan moet je contact opnemen met de zakelijke klantenservice. Dit is een particulieren community. Ik denk, zeg het er nog even bij, voor het geval het om een zakelijk abonnement gaat 🙂

charliedaf
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Thanks! Ik wacht het af. Ik heb gewoon een privé abonnement.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3036Posts
  • 896Oplossingen
  • 1031Likes

Hi @charliedaf 
Logisch dat je baalt van deze situatie en wilt weten waarom de data er vorige maand doorheen is gevlogen. Zoals @Energieboy kunnen wij alleen zien op welke momenten dataverbruik wordt geregistreerd, maar niet waar deze data door wordt verbruikt. Deze informatie mogen we niet inzien vanwege privacy. Het is dus ook lastig voor mij om de vinger erop te leggen wat nu precies de oorzaak is geweest. Feit is wel dat er op het betreffende moment iets is gebeurd waardoor dit dataverbruik is geregistreerd. In veel situaties zien we terug dat dit bijvoorbeeld is geweest doordat de mobiele telefoon automatisch is overgeschakeld op mobiele data omdat de wifi-verbinding op dat moment niet stabiel was. Controleer dus voor de zekerheid ook of je op jouw telefoon de instelling wifi-assistentie uitgeschakeld hebt staan. En controleer voor de zekerheid ook of je in de instellingen uitschakelt dat apps en software updates uitgevoerd mogen worden op een 4G/5G verbinding.

Ook kan je op je mobiele telefoon vaak zien waar het verbruik aan op gaat of een mobiele dataverbruik teller installeren. Zo krijg je wel een inzicht op welke momenten en waar de data dan precies voor wordt gebruikt. Het dataverbruik van Vodafone blijft altijd wel leidend, maar zo krijg je er wel meer zicht op. 

Eventueel kan je ook nog de BloX Beperkt Internet activeren. Deze BloX zorgt ervoor dat als jouw mobiele databundel op is, de snelheid wordt verlaagd en je dus geen extra kosten buiten de bundel krijgt. Indien gewenst kan ik deze ook voor je aanzetten. Hier zijn uiteraard geen extra kosten aan verbonden 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic