HidekiS
Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Data (Internet) rekening

Goedenavond,

Ik heb pas een maand lang mijn eerste mobiel gekregen. Op die manier kun je natuurlijk altijd fouten maken en die zullen ongehoord tevoorschijn komen. Maar ik heb hier wel een hele vreemde situatie die ik niet kan uitleggen.

Ik heb een rekening gekregen, die ik hier in een afbeelding laat zien:


De reden waarom ik deze rekening totaal niet begrijp is omdat ik minder dan één MegaByte boven mijn 2 GigaByte abonnement zat in de vorige dataroaming cyclus. Het rare is dat ik mijn limiet heb bereikt op ongeveer 7-10 December en niet in November.
Hoe kan het komen dat zulke kosten in rekening zijn gebracht en wat is de oorzaak dat het onder ''Data (internet)'' staat terwijl ik nog onder mijn limiet was?

Verder heb ik ook een ander raar geval. Ik heb een abonnement gekregen van een onbekende website. Ik heb een waarschuwing gekregen via Payinfo dus ik ben in staat geweest het direct af te sluiten. Maar kunnen de kosten hiervan verbonden zijn met mijn hoge internet data roaming kosten?
Ik kan me niet voorstellen dat het mijn fout was met de dataverkeer. Alhoewel het abonnement wel mijn fout is ook al heb ik niet toegestemd met het abonnement. Sinds ik inderdaad zat te rotzooien op de internet applicatie op mijn HTC One. Hier is de foto.


Wat wel vreemd is, is het feit dat ik totaal niet bekend ben met de omschrijving van het abonnement.

Verder is het handig te weten dat:

  • a) Geen waarschuwing heb gekregen via SMS van Vodafone over mijn data verbruik.
  • b) Mijn data roaming inderdaad -OVER- het limiet zat, maar NIET meer dan één hele MB. (Voor het eventueele WhatsApp berichtje)
  • c) Ik mijn Data Roaming uit heb gezet behalve voor de boven genoemde WhatsApp bericthjes nadat ik de 2 GB heb bereikt. (2GB is mijn limiet)

Ik hoop snel antwoord te krijgen.
Met vriendelijke groet,
M. Smolka
8 Reacties 8
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes

Hallo M. Smolka,

Heel veel misverstanden.
Allereerst ben jij ergens in November 2013 klant geworden van Vodafone.
Hierdoor heb jij je eerste 3G-databundel naar rato van het aantal resterende dagen van de maand November 2013 toegewezen gekregen. Zie de ingangsdatum van je mobiele abonnements-overeenkomst voor de exacte ingangsdatum. En zie de begeleidende welkoms-brief van Vodafone voor informatie over het naar rato toekennen van 3G-data-tegoed. Evenals het naar rato toekennen van je eerste bel-/sms-bundel voor het gedeelte van de eerste maand dat je klant bent van Vodafone.

Je had in de maand November 2013 dus geen 2 GB (= 2048 MegaByte) 3G-data-tegoed.
Maar een gedeelte daarvan, dat je zelf kunt berekenen.
Op je factuur zie je links van de data-sessie van 29-11-2013 om 19:45 uur een letter T staan.
Alle data-sessies tot en met 29-11-2013 om 19:45 uur vielen binnen jouw toegekende data-tegoed. (T)

In de daaropvolgende data-sessie, ben jij gedeeltelijk buiten je toegekende data-tegoed gegaan. Dit is op de factuur aangegeven met de letter D. Zie voor de verklaring van deze letters: onderaan de factuur.

Daarna is iedere MegaByte data-verbruik in jouw geval buiten-jouw-data-tegoed. Toevallig alle data-sessies op 30 November 2013.

Zeven data-sessies op 30 November 2013 (30.11.2013) hebben een data-verbruik buiten het toegekende tegoed. En die zijn tot op de kilobyte nauwkeurig in rekening gebracht.
Je bent dus niet 1 MegaByte buiten je toegekende data-tegoed van een x-aantal dagen in November gegaan.
Maar ongeveer 700 MegaByte. Tel het verbruik van de laatste data-sessie van 29 November maar op bij het verbruik van alle data-sessies op 30 November 2013.

Waarbij opvalt dat je met name in de data-sessie van 30 November 2013 om 13:19 uur ontzettend veel 3G-data hebt verbruikt.
Alle weergegeven data in kiloBytes moet je delen door het getal 1024 om uit te komen op je data-verbruik in MegaBytes.

Bij vrijwel alle RED-abonnementen berekent Vodafone een tarief van €0,10 per MegaByte buiten-de-bundel-verbruik. Dat tarief is inclusief 21% B.T.W.
Kijk in je eigen tarief-plan, behorend bij jouw abonnement hoeveel Vodafone per MegaByte in rekening brengt.

Ik ben het met je eens dat Vodafone een duidelijker toelichting bij de factuur kan geven.
Op 1 December 2013 is jou een volledige data-tegoed van 2 GB (= 2048 MegaByte) toegekend.
Let op: zie "my Vodafone" voor precieze informatie over de ingangsdatum en het aan jou toegekende datategoed !!!

Content Media diensten hebben niets te maken met bovenstaand verhaal over dataverbruik. Daar kom ik later op terug.

Data Roaming geldt alleen in het buitenland, indien je smartphone op zoek moet gaan naar een buitenlands Netwerk. Aangezien je binnen Nederland gebruik maakt van het Netwerk van Vodafone, maakt het niet uit of Data Roaming aan of uit staat.

Kudo's zijn altijd welkom, indien je dit antwoord verhelderend vindt. 😉

Netwerker



Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes

Hallo M. Smolka,
Vodafone heeft helemaal niets te maken met de Content Media services die via andere bedrijven worden aangeboden.
Zoals je kunt zien op de factuur, waarvan jij een gedeelte hebt geplaatst, gaat het om het bedrijf: "mpornvideo.com"
Bij dit bedrijf kun je klagen indien je inderdaad geen diensten van hun hebt afgenomen. En indien je inderdaad geen abonnements-overeenkomst bij hen bent aangegaan.
Je meldt zelf dat je flink hebt "zitten rotzooien" met je nieuwe mobiele smartphone.

Het zou best kunnen dat je wel per ongeluk hebt ingestemd met een Content Media dienst van "mpornvideo.com"
Zie hun website voor meer informatie en postbus-adres-gegevens om een klacht in te dienen.

Reageren zij niet op jouw klacht.
Dan kun je na ongeveer vier weken, een klachtenbrief sturen aan:
Vodafone
T.a.v. de Afdeling Klachten
Postbus 1500
6201 BM Maastricht

Vodafone zal zich aan de hand van jouw klacht wenden tot de Commissie Handhaving van de Stichting Gedragscode Mobiele Diensten.

Je moet wel absoluut overtuigd zijn van je gelijk, alvorens je besluit om een klachten-procedure te beginnen.
Daar moet je nog goed over nadenken. En bij jezelf nagaan of je niet toch per ongeluk iets hebt aangeklikt op de website van "mpornvideo.com" wat niet de bedoeling was.

Anders: heel veel doorzettingsvermogen toegewenst bij jouw klachten-procedure.


Netwerker
HidekiS
topicstarter
Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Top,

dank je wel voor de geweldige reactie. Dit heeft me goed geholpen. Ook al ben ik niet bekend met de website van de content media service. Is het goed mogelijk dat het mijn eigen schuld. Wederom is de 4 euro niet de moeite waard om achter aan te gaan.

Waar ik wel problemen mee heb is mijn data gebruik.
U zegt dat ik inderdaad meer dan 600MB over mijn limiet ben gegaan. Maar hoe is dit in vredesnaam mogelijk? De cyclus van mijn data gebruik (wat er op mijn mobiel stond) was ongeveer 10-20 November tot 11 December.
Hoe komt het dat wat er bij mijn instellingen staat *NIET* klopt? Mijn gegevens cyclus is dus gister vervangen en nu staat er dat ik maar 27,23MB heb verbruikt.

Hoe weet ik dat ik in een nieuwe cyclus zit als de vorige informatie niet accuraat was?
Nu staat mijn gegevensgebruikcyclus op 12 DEC. 2013 - 11 JAN. 2014

Kan het zijn dat die cyclus eigenlijk andere datums heeft?
En waarom krijg ik een rekening voor gegevens gebruik, waarvan op mijn mobiel niets gemeld werd (via Vodafone SMS of in mijn instellingen waar mijn cyclus informatie staat)? Kan ik hier iets aan doen?

Excuses als ik onduidelijk ben in mijn vraag stelling, ik werdt een paar keer afgeleid.

Groeten,
M. Smolka
HidekiS
topicstarter
Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb hier nog twee afbeeldingen die u wellicht verder kunnen helpen om mij te helpen.





Volgens mij snapt u nu waarom ik door de war ben.

Verder wil ik ook melden dat ik snap dat u zegt dat ik maar een gedeelte van mijn 2GB had in de maand van November. Maar ik heb hier verder geen informatie over gekregen.
Ik weet ook dat er staat dat het anders berekent kan worden door de providor, maar een berekenings fout van 700~MB lijkt me vrij sterk.
Maartje
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2859Reacties
  • 180Oplossingen
  • 207Likes

Hi @HidekiS

Elke klant van Vodafone krijgt de bundels op de eerste van de maand. Dan begint een nieuwe periode. De databundel van 2GB die je hebt gekregen is deze maand dus geldig van 1 december tot 31 december. Dit zie je ook op je rekening terug. Als je abonnement bijvoorbeeld op 15 november actief is geworden betaal je de abonnementskosten van november naar rato (van 15 november tot 30 november) en krijg je de bundels dus ook naar rato (in dit voorbeeld de helft, dus 1GB). Op de eerste van de nieuwe maand krijg je dan de volledige bundels. Zie ook even de volgende links voor meer informatie: hier

Het dataverbruik dat op je telefoon wordt bijgehouden kun je wel als indicatie gebruiken maar deze informatie is niet leading. De juiste informatie vind je altijd terug in My Vodafone. Je moet dus sowieso even de informatie bij "Gegevensverbruik opnieuw instellen" veranderen naar "op dag 1 van elke maand" want dan begint een nieuwe cyclus en op die manier kun je ook zelf een beetje bijhouden hoeveel data je verbruikt.
HidekiS
topicstarter
Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ok, ik begrijp het stukken beter nu. Ik zal hier ook op letten.

Is er enige mogelijkheid om hier een bepaald bedrag voor terug te krijgen (sinds het wel een schokkend bedrag is gezien mijn situatie)? Ik heb verder namelijk ook geen informatie / waarschuwing gekregen over deze "regel" i.v.m. het data verbruik. Niet bij de aankoop of via SMS.

Of moet ik dit toch echt maar doorslikken en mee verder gaan?
Maartje
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2859Reacties
  • 180Oplossingen
  • 207Likes

@HidekiS

Ik kan niet zeggen dat er helemaal niks mogelijk is maar ik kan je ook niet garanderen dat er wel iets mogelijk zal zijn. Dit wordt namelijk per klacht/melding beoordeeld. Je kunt het beste eens contact opnemen met onze klantenservice zodat mijn collega's het voor je kunnen nakijken. Ze kunnen dan jouw gegevens erbij pakken en ze kunnen dan ook voor je nakijken waarom je geen waarschuwing hebt ontvangen. Dan kunnen mijn collega's samen met jou de mogelijkheden bespreken.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes

Zoals de door jou geplaatste afbeelding laat zien, kun je je data-verbruik-cyclus opnieuw instellen.
Bij jouw abonnement moet je je data-cyclus instellen vanaf de eerste van de maand tot en met de laatste dag van de maand. 1 - 31 December 2013.
Hierbij wordt dan geen rekening gehouden met de data die jij reeds hebt verbruikt vanaf 1 December 2013 | 00:00 uur tot moment van wijzigen data-cyclus.

De weergegeven data-cyclus op de afbeelding is afkomstig van het Android-besturings-systeem. Jij bent zelf verantwoordelijk dat de cyclus gelijk loopt met de cyclus die Vodafone hanteert. De informatie die Moderator Maartje jou heeft gegeven, had je ook kunnen nalezen in de welkoms-brief die je van Vodafone bij je nieuwe abonnement en nieuwe Vodafone SIM-kaart hebt gekregen.

Ik adviseer je om in de resterende dagen van deze maand je data-verbruik goed in de gaten te houden via "My Vodafone" Zeker nu je de data-cyclus via Android-besturings-systeem gaat wijzigen. En de verbruikte data gereset wordt naar nul MegaByte. Noteer dus hoeveel data je tot op dit moment reeds hebt verbruikt. En hoeveel je deze maand nog aan data-tegoed hebt.

Bedankt voor de kudo's. Jij ook Maartje ;-}


Netwerker

Uitgelicht topic