jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Contactloos betalen handleiding

Hallo,

Even een nieuwe topic, over contactloos betalen.

Ik heb nu een NFC sim, Smartpass app en de wallet app.

Als ik nu wil betalen hoe gaat dit in zijn werk?

Ik neem aan NFC aanzetten, zorgen dat ik een tegoed in mijn Smartpass heb.

Maar moet ik een app open of niet. Moet ik nog een bepaalde handeling verichten?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Dus vandaar dat ik door vraag, ik denk dat ik al een stapje verder ben in heb een drietal producten,

1 Vodafone SmartPass NFC SIM kaart
2 Vodafone SmartPass kaart
3 Vodafone SmartPass Online VISA kaart

De NFC Sim kaart en de Kaart hebben dezelfde nummer
de Online Visa kaart heeft een andere nummer. En daar staat mijn 10 euro op.

Als ik nu de app "wallet open, komt de Vodafone SmartPass kaart naar voren. Echter staat hier die 10 euro niet op. Dus denk ik dat ik die eerst moet op waarden.

En begrijp ik het goed dat de Online kaart echt alleen voor online produchten via internet is, en niet voor de NFC tranacties?

Edit: Of is het bedrag wat ik opgewadeerd heb, voor alle producten gelden?

Bekijk in context

40 Reacties 40
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik neem aan dat je je scherm moet unlocken (zet het scherm aan en ga naar het home menu of een willekeurige app).
Als je scherm inactief is (scherm uit) werkt de NFC chip in je telefoon namelijk niet.

Dit heb ik met Google Wallet ontdekt.
Betaling mislukte altijd omdat ik het in Nederland probeer, maar met het scherm uit doet die niks.
Heb ik het scherm wel aan, dan maakt het niet uit in welke app ik sta, Google Wallet werd automatisch opgeroepen.
Wel moet je er voor zorgen dat onder "Settings" > "Tap & Pay" de Wallet app aangevinkt staat.
Zo dus.
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
@jelleruben

Heb je een sticker of een simkaart? Ook met het toestel op standby zou het moeten werken namelijk. Je hoeft hiervoor de App niet te openen.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Hij gebruikt de SIM kaart en Wallet app, zoals hij het meerdere keren al aangaf (ook in deze topic).
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Hier stond een verouderd advies
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
@Annabelle, ik heb een NFC simkaart (net wat David zegt)

Okay in app moet je toestaan dat ik betalen toe staat, in welke van de twee is dat?
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
De Wallet app, aangezien de SmartPass app deze optie niet heeft.
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
@David, bedankt voor je antwoord.
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Dit klopt niet helemaal!
Je kunt ook betalen met de NFC simkaart zonder dat het toestel aan staat. Zelfs als je batterij leeg is.

https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/wallet.shtml

Voordelen Vodafone Wallet


  • Direct al je uitgaven terugzien via de app
  • Controle over al jouw uitgaven
  • Betalen met je wallet als je batterij leeg is
  • Jouw Wallet is beschermd door de NFC-simkaart



NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Arina ,

Aah in de englse versie moest dit nog wel.
Zie dat het in de nieuwste versie inderdaad niet meer hoeft.
Voorbeeeld.
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Beter dat het nu niet meer hoeft he? Scheelt weer een aantal handelingen en je hebt veel sneller betaald zo 😄
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Arina

Ja maar als ik dus met een mobiele pin automaat die dit kan, door de stad ga lopen, waar als betaling €10 euro opstaat.
Kan ik dus iedereen zonder dat ze het door hebben bestelen?
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Het werkt pas als je het toestel binnen 10 cm van het apparaat houdt, dus dan zou diegene toch echt flink in je persoonlijke ruimte moeten komen om dat te proberen.

Ik heb het even nagevraagd. Je kunt ook bepaalde kaarten uitzetten in de wallet, zodat deze niet geactiveerd wordt, ook niet met toestel uit. Maar dat kost dan toch weer wat handelingen als je gaat betalen. Maar je kunt het dus wel handmatig aan en uitzetten als je dit veiliger vindt 🙂
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Arina ,

als iemand mijn portomonnee uit mijn zak wil halen, moet die ook vrij dicht in de buurt komen. En toch lukt het ze ongezien.

Trek een lange jas aan, houd het mobiele pin automaat in je hand. Trek je hand in je mouw. en loop door de stad, en stoot tegen mensen aan. en hoppa.

Vind het persoonlijk een beetje een gevaarlijk systeem...
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey @NetwerkFreak

Dat klopt inderdaad dat ze ongezien kunnen zakken rollen. Het is wel zo dat elke transactie te herleiden is naar degene die het mobiele pin automaat geregistreerd heeft. Deze apparaten zijn niet zomaar te verkrijgen. Mocht iemand dus op deze manier onrechtmatig geld van jouw kaartje halen, dan is er gemakkelijk te achterhalen wie dat geweest is en kun je net zoals bij het skimmen van een gewone kaart aa.gifte doen hiervan.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Krijg ik dan nu een hersenbloeding, of...?
Als je telefoon niet aan hoeft te staan betekent het eigenlijk dat de Wallet app helemaal niet nodig is, zolang je een NFC SIM kaart hebt.
Dit is weer tegenstrijdig met wat ik al heb geprobeerd (kassa herkende mijn transactie niet, ondanks ik een NFC SIM kaart heb).

Ik heb overigens de sticker en kaart nu binnen.
De sticker ziet er helemaal zo lelijk nog niet uit, lekker stevig en mooi zwart zelfs.
Aan de onderkant lijkt het meer op een koelkastmagneet. xD
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
En als je veilig wilt doen, zet je toch de NFC uit, en als je in de rij staat of bij de kassa, ze je de NFC aan. Moet toch ook geen probleem zijn??

Ik mag dan wel een NFC simkaart hebben, maar hoe lang duur het voor dat ik de sticker en de pas (waar het mij omgaat) binnen?
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@DavidBlaszyk

De app is puur om je transacties te zien. en waarschijnlijk om het in de toekomst op te laden.

Het principe is net als je OV-chipkaart dus.
Bij de simkaart zit dus gewoon een nfc chip in.

DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Als jij dit voor mij kan bevestigen zou ik dit geweldig vinden.
Zowel heel NS Breda als heel NS Eindhoven kent me inmiddels al, aangezien ik sinds dat ik de nieuwe ING pas in februari kreeg overal al contactloos probeerde te betalen.
Dit inclusief Google Wallet en Cash Cloud.

Overigens ben ik net langs de IKEA, Buger King (NS), Kiosk (NS) en The Phone House gegaan.
IKEA en The Phone House hebben wel een contactloze pin automaat, alleen kun je er hoe dan ook er nog niet contactloos mee pinnen.
Bij de Burger King en Kiosk (beide op het NS station in Breda) heb ik de Vodafone kaart geprobeerd, beiden werkten perfect.
Alleen stonden de kassiëres (Kiosk) en andere wachtende klanten (Burger King) me raar aan te kijken toen dit lukte.
Ze zeiden dan "AAAAAAHHHHH, DÁÁR WAS DIT VOOR!!!111eeneen!!".
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Volgens mij is de handleiding niet goed.
Zowel de Nederlandse spotje als de Nieuw-Zeelandse spotje geven aan dat je het scherm aan moet hebben om te betalen met Wallet.
Even allebei erbij gehaald:
NL: https://www.youtube.com/watch?v=B1Jpp6qAcks
NZ: https://www.youtube.com/watch?v=8T0UvrhxW1Y

De Kiwi's hebben zo te zien een beter gevoel voor humor.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic