jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Contactloos betalen handleiding

Hallo,

Even een nieuwe topic, over contactloos betalen.

Ik heb nu een NFC sim, Smartpass app en de wallet app.

Als ik nu wil betalen hoe gaat dit in zijn werk?

Ik neem aan NFC aanzetten, zorgen dat ik een tegoed in mijn Smartpass heb.

Maar moet ik een app open of niet. Moet ik nog een bepaalde handeling verichten?
40 Reacties 40
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Moet maar eens zelf eens kijken hoe het werkt. Effe op het Station Groningen kijken of ik zo'n ding kan vinden.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Hier in Breda zijn dat de Burger King (burgers), Kiosk (snoep), Smullies (frieten en snacks) en De Broodjeszaak (broodjes en koffie).
In Eindhoven heb je bij alle 4 ook + Ola Happiness (ijsjes), Julia's (pasta) en Starbucks (koffie).

Dus in principe kun je bijna overal op NS stations contactloos pinnen.
Alleen bij Döner Company (kebab), AH to go (supermarkt) en dat Aziatische toko kan dat (nog) niet.
Ook bij de Bruna en Etos kan dat trouwens (nog) niet.
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Bedankt weet ik waar ik even kan testen.
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Nou wel heel lullig, heb een NFC sim, twee apps wallet, en Smartpass. Op de smartpass staat 10 euro. En bij Kiosk geweest. Zij hebben een NFC pinautomaat. Maar nee het werkt niet.

Had mijn NFC aan, maar geen reactie.

Heeft iemand uitleg?
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Misschien NFC uit?
Kan zijn dat de NFC in de SIM kaart en de NFC in de telefoon zelf elkaar in de weg zitten en het hierdoor niet lukt.
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Heel lullig, bij de Vodafone winkel geweest, wel raar dat ze zelf daar niet zo'n betaal automaat hebben. Om te testen Wel wat tips gekregen. Dus NFC op telefoon aan, nfc in de Wallet aan. De wallet open. En nu bij Smullers geprobeerd. En Nee het werkt nog niet. Telefoon geeft geen reactie.

Vindt het ook erg jammer dat De Smartcrew in de winkel van Vodafone niet weten hoe het moet.

Is er überhaupt wel iemand die het weet?
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Probeer een van de 2 aan te zetten?
En waarom heb je deze topic als "opgelost" gemarkeerd terwijl je nog steeds vragen hebt?
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Sorry maar hoe kan ik nu weten dat ik het op opgelost heb gezet, dat heb ik bij mijn weten niet gedaan, ik zou niet eens weten waar ik dat kan doen, iets op opgelost zetten.


DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik ook niet, ik heb namelijk nog nooit een topic gestart hier. 😛
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Dus vandaar dat ik door vraag, ik denk dat ik al een stapje verder ben in heb een drietal producten,

1 Vodafone SmartPass NFC SIM kaart
2 Vodafone SmartPass kaart
3 Vodafone SmartPass Online VISA kaart

De NFC Sim kaart en de Kaart hebben dezelfde nummer
de Online Visa kaart heeft een andere nummer. En daar staat mijn 10 euro op.

Als ik nu de app "wallet open, komt de Vodafone SmartPass kaart naar voren. Echter staat hier die 10 euro niet op. Dus denk ik dat ik die eerst moet op waarden.

En begrijp ik het goed dat de Online kaart echt alleen voor online produchten via internet is, en niet voor de NFC tranacties?

Edit: Of is het bedrag wat ik opgewadeerd heb, voor alle producten gelden?

jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Na wat gebeld te hebben met Smartcare en langs de Vodafone shop. Bepaalde zaken door genomen. Helaas zonder resultaat.

Ik heb een radicale besluit genomen, door mijn telefoon terug te zetten naar fabriek instellingen. Daarna de twee apps "wallet" en "smartpass" er op gezet.

En contactloos betalen werkt. Nu begin ik weer mijn app te installeren en in te delen. En zal kijken of de contactloos betalen nog werkt.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Nu weet je het probleem in iedergeval op te lossen, nu de oorzaak nog vinden en het probleem gebeurt geen tweede keer meer.
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Dus het werkt inmiddels weer? Anders moet je maar roepen dan vragen we het even aan de experts! 😄
jelleruben
topicstarter
Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ja het werkt zeker, straks weer testen. Heb nu bij alle app eropgezet. Nu wel puzzelen wat de oorzaak kan zijn (net wat David zegt) zodat ik niet weer hoef te resetten.
Schnitzel

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
you guys need to login and activate your account https://vodafonesmartpass.com/log/nl/ 😛
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Schnitzel schreef:
you guys need to login and activate your account https://vodafonesmartpass.com/log/nl/ 😛
You don't say?
fbslambooy

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Laten we er over ophouden. NFC is te hacken. Mobiele oplossingen zijn tot op heden te hacken via Wifi en Bluetooth.

We moeten dit simpelweg niet willen dat we alles op een device willen zetten daar bij defect of verlies je niets meer kan. Daarnaast is het altijd mogelijk om je saldo te hacken. Mensen die dat onzin vinden weten onvoldoende wat er technisch mogelijk is. Op youtube is voldoende informatie te verkrijgen over hacking nfc via bluetooth en Wifi. Afstanden kunnen daarentegen veel langer zijn.

Het draadloos stelen van geld zal mijns inziens een nieuwe rage worden.

Niet aan beginnen.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hallo @fbslambooy,

Jammer dat je niet gelooft in de veiligheid van NFC betaaloplossingen. Bij pinbetalingen gaat het om het uitwisselen van encrypted data op gecertificeerde veilige betaalautomaten. In het geval van een betaling op basis van NFC wordt er op een afstand van maximaal een paar cm contact gemaakt door het NFC device met de automaat.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Ik heb het simpeler:
NFC betalen via de ING.
Gratis nieuw pinpasje voor gekregen.
en zie daar:
https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/betaalpas/contactloos-betalen-met-uw-betaalpas/index.a...

Wel een duidelijk overzicht hoe het moet.

DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
fbslambooy schreef:
Laten we er over ophouden. NFC is te hacken. Mobiele oplossingen zijn tot op heden te hacken via Wifi en Bluetooth.

We moeten dit simpelweg niet willen dat we alles op een device willen zetten daar bij defect of verlies je niets meer kan. Daarnaast is het altijd mogelijk om je saldo te hacken. Mensen die dat onzin vinden weten onvoldoende wat er technisch mogelijk is. Op youtube is voldoende informatie te verkrijgen over hacking nfc via bluetooth en Wifi. Afstanden kunnen daarentegen veel langer zijn.

Het draadloos stelen van geld zal mijns inziens een nieuwe rage worden.

Niet aan beginnen.
Er bestaat niks wat je niet kan hacken.
Als je iets niet kan hacken, wordt het alsnog gehacked op een gegeven moment.

Wel grappig dat je wel hysterisch over NFC, Bluetooth en WiFi doet, maar als het gaat over EMV ('gewoon' pinnen), magneetstrip of zelfs Dogecoins (alternatief op Bitcoin) hoor ik je niet meer.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic