ventru

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Buitenland bundel aangezet maar toch hoge gebruikskosten buiten bundel

Ik heb de buitenlandbundel in Zweden geactiveerd, maar ik zie dat ik toch al ruim 50 euro verbruik buiten mijn gewone bundel opgebouwd heb. Controleer ik mijn tegoed van de buitenlandbundel, dan zie ik dat ik binnen de 35 Mb blijf. Ikkan het support forum niet bereiken en bellen naar Vodafone geeft een wachttijd van meer dan 10 minuten. Heb een klachtenformulier ingevuld om mijn vraag te posten maar hoor nog altijd niets.

Mijn dringende vraag: waarom doet mijn buitenlandbundel het niet.

PS: Ik ben niet van plan om al die in rekening gebrachte kosten buiten mijn bundel te gaan betalen!
18 Reacties 18
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hoi @ventru
Hmm kosten maken buiten de bundel is nooit fijn. Via het forum kunnen we geen individuele case behandelen. Hiervoor zijn privacygevoelige gegevens nodig die je niet openbaar kunt zetten.
Wel kan ik een algemene tip geven waar je iets aan zou kunnen hebben:
- De kosten voor gebruik van de bundel worden als "buiten bundel"weergegeven
- Stel je gebruikt hem 10 dagen en blijft onder de 35 MB limiet, dan zie je €50 als kosten buiten de bundel.

Zou dit misschien de oorzaak van de verwarring kunnen zijn? Indien niet 😞 Dan duikt de collega die je formulier behandelt er eens in en geeft je terugkoppeling.

Groetjes en goeie reis, Per
ventru
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank je wel voor je antwoord.

Maar begrijp ik het goed: ik heb de buitenlandbundel aangezet, die kost mij 2 euro per dag, maar de hoeveelheid data die ik gebruik buiten mijn vaste bundel zou bijvoorbeeld 50 euro zijnn, maar op mijn definitieve rekening wordt dan niet 50 euro maar (als ik 10 dagen die bundel zou gebruiken) 10x2 = 20 euro in rekening gebracht.

Het bedrag in de App dat bij Buiten Bundel zou dus het bedrag zijn als ik de buitenlandbundel niet aangezet zou hebben?????? Het is wel heel verwarrend zo. Ik ben bang dat ik straks alsnog de maximale buitenlandkosten in rekening gebracht krijg. Ik heb gelukkig even WIFI hier, want bellen met de klantenservice kost me minimaal 10 minuten en contact opnemen via Facebook lukt helaas niet omdat ik steeds een foutmelding krijg.


Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@ventru

Nee, als je de bundel van €2 per dag aan hebt staan, zou je €20 verbruik moeten zien buiten je bundel. Je zegt dat je in Zweden bent, ben je misschien op een boot geweest?

** Het Noorse netwerk Maritime Communications, het Italiaanse netwerk TIM Maritime Services en het Vodafone Malta Maritime SE netwerk vallen niet onder de Voordeelregeling. Dit netwerk maakt communicatie op schepen mogelijk.
ventru
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maartje, ik heb op de Stenaline gewoon gebruik kunnen maken van de WIFI aan boord. Dus dat is het niet. Ik denk zelf dat de buitenlandbundel bij Vodafone niet goed functioneert. Bij mij is hij wel geactiveerd, telt keurig de beschikbare Mb's maar het gebruik buiten de bundel loopt op zodra ik mijn buitenlandbundel gebruik.

Graag bij jullie eens goed kijken wat hier nu fout gaat, want ik durf mijn bundel nu niet meer te gebruiken! Waardeloos als je midden in de bush zit en ver moet rijden om even te kunnen WIFI-n
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@ventru

In dat geval moet je echt even contact opnemen met onze klantenservice want daar is het forum niet voor bedoeld. Hier kun je alleen terecht voor algemene tips&tricks. Ik kan ook nu niet in je gegevens kijken.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Je kunt misschien beter wachten totdat je factuur verschijnt. Dan zie je precies wat er aan de hand is. Vaak blijkt het dan ook gewoon ineens te kloppen...

Heb je aan boord van Stenaline ook niet gebeld trouwens? Want dat zijn ook prijzige minuten... (rond de 2 euro per minuut ofzo)
ventru
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De kosten van het gebruik buiten de bundel lopen op terwijl ik in de bush van Zweden zit, inmiddels 56,32
dus helaas, de boot is niet als schuldige aan te wijzen. Ik ben heeeeel benieuwd naar mijn factuur, ik heb mijn bundel nu bijna niet meer durven gebruiken, heb -tig keer naar een WIFI punt moeten gaan en ik ben nog lang niet thuis.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@ventru

Dat is niet handig. Ik raad je toch aan om eens te kijken naar het verbruik dat je telefoon aangeeft. Misschien ben je toch een dag - zij het onbewust - buiten je bundel gaan internetten.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Je kosten buiten de bundel lopen sowieso op als je die bundel gebruikt. Namelijk met 2 euro per dag. Dus dat is wel normaal. Als je kosten ineens met 10 euro per dag stijgen dan is dat niet normaal.

Waar de rest van die kosten vandaan komen zul je op de factuur zien, maar in de tussentijd kun je wel veilig internetten lijkt me. Blijf wel je verbruik een beetje in de gaten houden. Je krijgt trouwens bij 80% en bij 100% van de bundel een sms'je. In het verleden heb ik die altijd op tijd gehad. Zelfs een keer 100% zonder extra kosten (ze sturen die sms al bij 99% ofzo :P)
ventru
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik kreeg keurig een sms als ik 80% had bereikt van mijn datalimiet en als ik 100% had gebruikt. Uiteraard ben ik daarna niet doorgegaan met internetgebruik. Terug op de Stenaline nogmaals gecontroleerd of Wifi aan boord gratis is en dat is idd zo. Over 2 dagen krijg ik mijn factuur in te zien, ben heel benieuwd...... trouwens, buiten mijn bundel staat nu op 62 euro buiten bundel. Ik hoop toch echt dat deze fout aan de App te wijten is.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes

Dan raad ik je aan om je factuur even na te kijken. Overigens gaat de factuur die je deze maand gaat over verbruikskosten van januari. Indien je daarna nog vragen hebt kun je contact opnemen met onze klantenservice.
ventru
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
En ja hoor, ik heb mijn rekening en er wordt gewoon 62 euro extra in rekening gebracht en mijn buitenlandbundel wordt niet vermeld. Ik ga deze kosten uiteraard storneren als ze worden ingehouden en ga contact opnemen met de klantenservice. Ik heb dit uitgebreid gemeld en er is verder niet naar gekeken. Slechte service. Ik heb uiteraard schermafdrukken waarin de bundel weergegeven staat en de smsjes over het aan- en uitzetten van de buitenlandbundel heb ik ook bewaard.
Anonymous
Niet van toepassing
Hey @ventru,

Vervelend voor je!
Voor dat je dat doet raad ik je aan eerst even contact op te nemen met de klantenservice. Anders wordt namelijk t nummer geblokkeerd. Schiet je verder zelf ook niks mee op.

De klantenservice kan zien wanneer het verbruikt is. Helaas niet waaraan ivm de privacy wet.

Wat voor een telefoon heb je? Het kan namelijk ook een instelling in je telefoon zijn.

Groetjes stevied86
*moderator edit: tag gefixt*
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
@ventru heb je de vraag van stevied86 nog gelezen?
ventru
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Marc, zonet je bericht gelezen. Wij hebben uiteraard onze rekening kritisch doorgenomen en de kosten worden door de volgende items veroorzaakt:


  • Op de boot van Duitsland naar Zweden zou ik om 2.02 's nachts gebruik gemaakt hebben van een Noorse provider. Ik vermoed dat mijn telefoon dus ongevraagd data is gaan downloaden via een scheepsprovider. Ik had data uitstaan en geloof me, om 2 uur 's nachts sliepen wij. Kosten 17 euro voor 1.9 Mb
  • In Zweden heb ik eenmaal 4,5Mb teveel gebruikt, Vodafone rekent hier voor 6,43, terwijl een Mb in Zweden 0,24 zou kosten...
  • Een dag later gebruik ik 3,5 Mb teveel, nu wordt 0,57 in rekening gebracht.
  • Op de dag dat de bundel nog aanstaat kost een sms-je in Duitsland 1,65.
Ik heb waarschijnlijk te laat een sms gehad dat ik mijn Limiet had bereikt, maar dan blijft het vreemd dat er zulke grote verschillen zijn in kosten per Mb. En ja, die Noorwegen provider, daar zou ik wel van willen weten wat ik daar gedownload heb.

Ik ga dit met de klantenservice opnemen, want telefonisch werd het niet duidelijk. Storneren doen we nog niet, wel gaan we het melden via een klachtenformulier.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
1. Dataverkeer op de boot is inderdaad duur. Als je data én wifi aan hebt staan en als wifi heel even uitvalt, dan zit je al voor gewone data te betalen. Vodafone zal waarschijnlijk niet echt kunnen nagaan wat je precies hebt gedaan. Als je Android 4 of 5 hebt dan kun je kijken wanneer je mobiele data hebt verbruikt bij dataverbruik in de instellingen.

2. Dat is raar. Hier zit niet nog data van die Noorse provider bij toevallig? Want dat klopt anders niet natuurlijk. Let wel op: Vodafone rekent voor de bundel altijd 1,65. Als je eerst een sms stuurt en daarna pas data gaat gebruiken dan staat er bij die sms 1,65 en bij de rest 0,00 omdat het binnen de dagbundel valt (lekker verwarrend)

3. Da's weer weinig... beetje raar.

4. Zie 2.

Storneren helpt over het algemeen niet. Je kunt het beste de chat proberen (via de My Vodafone-app). Als er een probleem wordt gevonden dan wordt het verrekend met de volgende factuur.
DREEKE

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Succes, Als jij begrip en service voor elkaar krijgt. kun je mij dan misschien adviseren over hoe je het hebt gedaan?

Service en klantgerichtheid zijn ver te zoeken. 1e lijns callcenter medewerkers, prima, niets anders dan lof.
Op zoek naar de oplossing krijg ik antwoorden waaruit ik alleen kan opmaken dat er inhoudelijk niet goed wordt gekenen. Want de antwoorden, sluiten niet aan op de vragen en vallen onder de category, verschuilen achter een procedure of regel!




RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Heb je het al eens via de Vodafone-chat geprobeerd? Volgens mij zitten daar mensen die net wat effectiever zijn.

Anders zou ik het met een brief of officiële klacht proberen. Gewoon duidelijk zoals hier aangeven wat er volgens jou niet klopt op de factuur, factuurnummer en klantgegevens vermelden, en vragen of ze kunnen uitleggen waarom er ruim 6 euro voor 4 MB in rekening wordt gebracht binnen de EU.

Storneren van facturen zou ik niet doen, met wat pech word je geblokkeerd. Uiteindelijk moet Vodafone het te veel betaalde bedrag crediteren zodat je het via de volgende factuur dus terugkrijgt.

Ik ben alleen bang dat je die data op de boot echt hebt gebruikt (ook al was het onbewust en onbedoeld en is het tarief belachelijk hoog). Enige dat me raar lijkt is dat hoge MB-tarief dat je in Zweden hebt betaald. Alle bedragen op de factuur zijn excl. BTW dus je zou maximaal 0,20 per MB moeten betalen op het moment dat je over de bundel heen ging.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic