http://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/Hoofdstuk11/112/Artikel119/geldigheidsdatum_26-08-2014
Ik heb een vraag over hoofdstuk 11 van de telecommunicatiewet, artikel 11.9 en dan 1.b.2
Hier in staat in feite dat ik als klant van een telecomprovider (bijvoorbeeld Vodafone) de mogelijkheid geboden moet krijgen om "anonieme nummers" te blokkeren.
Ik kan inderdaad een klacht indienen bij Vodafone over een anoniem nummer dat mij probeert te bellen. Dit is mijns inziens niet het bieden van de optie "blokkeren van alle anonieme nummers".
De optie om automatisch alle anonieme nummers te blokkeren biedt Vodafone zo te zien wel aan, maar alleen in de vorm van een app en een 2 euro per maand abonnement bij die app.
Mijn conclusie: anonieme nummers blokkeren bij vodafone, kost mij 2 euro per maand.
Dit is die app:
https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/apps/mobile-protect.shtml
Er staat:
"Met de Premium versie [...]. En als je ongewenste telefoontjes krijgt, kun je anonieme nummers blokkeren. Mobile Protect Premium kost € 2 per maand. Je kunt dit elke maand uitzetten"
Mijn conclusie: Er is geen gratis manier beschikbaar om anonieme nummers te blokkeren.
1. Mag dit? Mag Vodafone hier geld voor vragen omdat de wet schrijft dat ik de optie moet krijgen om deze blokkering aan te kunnen zetten, maar de wet niks zegt over of dit gratis moet zijn danwel geld mag kosten?
2. Is het dan ook zo dat Vodafone hier 2000 euro per maand voor zou mogen vragen?
3. Moeten zij dit niet gewoon gratis aanbieden?
Overigens:
- Ik word niet lastig gevallen.
- Ik wil anonieme nummers blokkeren. Ook als daar bekenden onder vallen, dat interesseert me verder niet zo
🙂- Ik heb deze vraag ook bij de overheid neergelegd.