AJMouse

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Blokkeren van anonieme oproepen - wetgeving. Moet dit niet gratis zijn voor gebruikers?

http://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/Hoofdstuk11/112/Artikel119/geldigheidsdatum_26-08-2014

Ik heb een vraag over hoofdstuk 11 van de telecommunicatiewet, artikel 11.9 en dan 1.b.2
Hier in staat in feite dat ik als klant van een telecomprovider (bijvoorbeeld Vodafone) de mogelijkheid geboden moet krijgen om "anonieme nummers" te blokkeren.

Ik kan inderdaad een klacht indienen bij Vodafone over een anoniem nummer dat mij probeert te bellen. Dit is mijns inziens niet het bieden van de optie "blokkeren van alle anonieme nummers".

De optie om automatisch alle anonieme nummers te blokkeren biedt Vodafone zo te zien wel aan, maar alleen in de vorm van een app en een 2 euro per maand abonnement bij die app.

Mijn conclusie: anonieme nummers blokkeren bij vodafone, kost mij 2 euro per maand.

Dit is die app:
https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/apps/mobile-protect.shtml
Er staat:
"Met de Premium versie [...]. En als je ongewenste telefoontjes krijgt, kun je anonieme nummers blokkeren. Mobile Protect Premium kost € 2 per maand. Je kunt dit elke maand uitzetten"

Mijn conclusie: Er is geen gratis manier beschikbaar om anonieme nummers te blokkeren.

1. Mag dit? Mag Vodafone hier geld voor vragen omdat de wet schrijft dat ik de optie moet krijgen om deze blokkering aan te kunnen zetten, maar de wet niks zegt over of dit gratis moet zijn danwel geld mag kosten?

2. Is het dan ook zo dat Vodafone hier 2000 euro per maand voor zou mogen vragen?

3. Moeten zij dit niet gewoon gratis aanbieden?

Overigens:
- Ik word niet lastig gevallen.
- Ik wil anonieme nummers blokkeren. Ook als daar bekenden onder vallen, dat interesseert me verder niet zo 🙂
- Ik heb deze vraag ook bij de overheid neergelegd.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @AJMouse,

Ik heb het intern nagevraagd. In het artikel staat dat we de mogelijkheid moeten bieden om anonieme nummers te weigeren. Zwart op wit gezien zou je dan op het rode knopje kunnen drukken en zo het gesprek weigeren. Ik kan me het interpretatieverschil wel voorstellen, dit zijn wetartikels en deze zijn niet altijd makkelijk te interpreteren.

Het blokkeren van anonieme nummers is overigens wel met enkele telefoons mogelijk. Ook zijn er bij sommige smartphones gratis apps te vinden in de app store. Dit is dus mede afhankelijk van je telefoon.

Ik heb je idee intern wel doorgegeven om het netwerktechnisch mogelijk te maken, echter kan ik niet beloven dat het technisch, organisatorisch of wettelijk mogelijk zal zijn.

Bekijk in context

5 Reacties 5
AJMouse
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
toevoeging:
- Ik heb deze vraag ook bij de overheid neergelegd >> omdat ik benieuwd ben naar hun interpretatie over de wet hier wat betreft wel of niet gratis aanbieden van een dergelijke blokkering van alle anonieme nummers.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @AJMouse ,

Goede vraag. Vodafone Mobile Protect is voor en gedeelte van Vodafone zelf, degene die de software en overige bestuurd is McAfee (anti virus bedrijf) zij bieden samen met Vodafone deze app aan op je smartphone. Zonder McAfee was deze dienst er ook niet gekomen of niet zo snel dan was en nooit en manier om en nummer per direct te blokkeren ;).

Dit betekent niet dat alles incl is. Je krijgt al en aantal functies op de app maar dat betekent niet dat alles ook erbij zit. Die €2,- is in mijn ogen erg simpel het zijn ook de kosten voor McAfee want anders verdienen zij er ook niks aan...

Dit is naar mijn mening gaande.

Er is inderdaad hiervoor ook en speciaal formulier gemaakt om hier je overlast te melden!

Volgens mij doen providers als T-Mobile niet aan zo en app of Tele2 of overige. Bij KPN kan het net anders gaan maar ik ken de info van hun niet.
AJMouse
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor je antwoord, SamsungExpert.

Ik begrijp dat er kosten verbonden zijn aan McAfee betreffende iets van antivirus of het maken van de app. Dat is allemaal prima. Ik ben niet opzoek naar McAfee antivirus voor op m'n telefoon.

De wet schrijft dat ik de mogelijkheid moet hebben om *alle* anonieme nummers te blokkeren.

Ik heb geen overlast op dit moment, ik wil alleen (gratis) de mogelijkheid om tegen Vodafone te zeggen: "hey doe eens even er voor zorgen dat een anoniem nummer mij sowieso niet kan bellen" - en het maakt me verder niet uit welk anonieme nummer. Ik probeer uit te zoeken of een provider dit gratis moet aanbieden (het blokkeren van alle anonieme telefoonnummers die mij evt. in de toekomst zouden willen bereiken).

Ik denk dat ik toch moet afwachten wat Consuwijzer zegt (Rijksoverheid heeft mijn vraag naar Consuwijzer doorgespeeld).
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @AJMouse,

Ik heb het intern nagevraagd. In het artikel staat dat we de mogelijkheid moeten bieden om anonieme nummers te weigeren. Zwart op wit gezien zou je dan op het rode knopje kunnen drukken en zo het gesprek weigeren. Ik kan me het interpretatieverschil wel voorstellen, dit zijn wetartikels en deze zijn niet altijd makkelijk te interpreteren.

Het blokkeren van anonieme nummers is overigens wel met enkele telefoons mogelijk. Ook zijn er bij sommige smartphones gratis apps te vinden in de app store. Dit is dus mede afhankelijk van je telefoon.

Ik heb je idee intern wel doorgegeven om het netwerktechnisch mogelijk te maken, echter kan ik niet beloven dat het technisch, organisatorisch of wettelijk mogelijk zal zijn.
AJMouse
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt, dit is een stukje duidelijker.

Ik vind het vreemd dat het met "oproep weigeren" in de wet staat.
Sinds het begin van nummerweergave kan je al kiezen om "niet op te nemen" of "weg te drukken". Zonder deze wet zou het zogenaamd dan betekenen dat alle oproepen van anonieme nummers "automatisch opgenomen" *zouden kunnen* worden. Of dat de rode knop mogelijk bij providers niet meegeleverd worden op de telefoon (of op het scherm). 🙂

Ik begrijp de interpretatie aan jullie kant.
Ik wacht ook nog even Consuwijzer af, hoe zij deze wet interpreteren (en zal ook vragen wat het nut van deze wet is als het daadwerkelijk zo is dat het betekent dat de provider de "rode knop" dient te bieden).

Bedankt voor het doorspelen van mijn idee. Als ik meer hoor van Consuwijzer of Rijksoverheid zal ik hier posten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic