AdW

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Blackberry Q10: automatisch downloaden attachments?

Binnen 2 dagen werd mijn maandelijkse datalimiet van 500 MB verbruikt; iets wat gezien mijn gebruik van mijn BB Q10 praktisch onmogelijk is. Tenzij... attachments van mijn e-mail automatisch gedownload worden op mijn toestel, want ik kreeg een aantal mails met forse bijlagen binnen. De bijlagen heb ik niet zelf geopend of gedownload op mijn toestel, heb slechts de berichten bekeken. Ik heb wat rondgeneusd, en kan geen uitsluitsel krijgen of dit inderdaad het probleem kan zijn. Is er iemand die hier meer van weet?
 
Dit weet ik inmiddels:

  • Het zou niet moeten kunnen. De Blackberry IT Policy stelt dat het automatisch downloaden van attachements default op uit staat. http://docs.blackberry.com/en/admin/deliverables/7229/Allow_Auto_Attachment_Download_204053_11.jsp
  • In de Hub-instellingen onder Weergave en acties kun je aangeven of afbeeldingen in e-mails al dan niet automatisch worden gedownload. (Bij mij staat dit uit, afbeeldingen worden niet automatisch gedownload.) Dit gaat echter over afbeeldingen binnen de body van de mail zelf, niet over attachments.
  • Het gebeurt toch dat attachments automatisch gedownload worden. Op diverse fora wordt dit probleem gemeld, en het zou vooral voorkomen bij POP-accounts (heb ik ook).
  • Het probleem is bekend bij Blackberry, en die zou eraan werken in updates van de software. De berichten erover dateren al uit februari 2013. Of dit daarna inderdaad in updates is verbeterd kan ik niet vinden. Mijn software is echter geheel up-to-date.
Ik kan op de gebruikersfora geen bevredigende oplossingen vinden voor dit probleem. Is hier iemand die me verder kan helpen? Want dit probleem maakt mijn Q10 - die verder naar volle tevredenheid functioneert - in de praktijk onbruikbaar of onbetaalbaar.
 
Alvast bedankt!
Anton
5 Reacties 5
AdW
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Een update: ik heb inmiddels mijn POP-account verwijderd en mijn mail als IMAP-account ingesteld. Dit LIJKT te werken - achter attachments bij de mails staat nu niet meer automatisch een vinkje.
 
Ik blijf dit een uitermate vreemd iets vinden: waarom worden attachments van mails via POP3 automatisch gedownload, en - ook een raadsel - waarom meldt Vodafone dit niet aan gebruikers? Want ongetwijfeld is dit een bekend probleem.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Anton, welkom op ons forum. Ik moet zeggen dat het voor mij persoonlijk geen bekend probleem is. Er zijn zo ontzettend veel toestellen en bijhorende (on)mogelijkheden dat het voor ons onmogelijk is om die allemaal te kennen of te melden. Wij kunnen ook in de meeste gevallen weinig veranderen aan functionaliteiten van toestellen, daar gaat de fabrikant over.

Maar, nu je dit hier gepost hebt, lijkt het me zeker nuttig hier naar te kijken samen. Wellicht dat anderen er weer wat aan hebben.

Schakelen naar IMAP helpt dus? Dat is wat mij betreft sowieso het handigste protocol trouwens, dan houd je namelijk op al je devices de mail identiek 🙂

Vond je bij de POP trouwens geen optie om het downloaden van attachements uit te zetten?

En meer algemeen aan iedereen: heeft iemand dit toestel en misschien een antwoord? 🙂
AdW
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee, bij het instellen van POP is die mogelijkheid er niet. Enkel dus in de algemene instellingen de mogelijkheid om het automatisch downloaden van afbeeldingen in de mail zelf te stoppen. Maar voor afbeeldingen die als bijlage worden meegezonden - of pdf's, documenten, etc - bestaat die mogelijkheid niet. Ze horen ook niet automatisch gedownload te worden, maar bij POP-accounts gebeurt dat dus om onduidelijke redenen wel.
 
Ik hoop dat jullie hier iets mee doen, en toekomstige abonnees in ieder geval waarschuwen. Want hoewel het jullie natuurlijk alleen maar geld oplevert wanneer iemand z'n 500 MB er in een dag doorheen jaagt en daarna meerkosten kan betalen, voel ik me toch persoonlijk nogal belazerd. Dus voor de klanttevredenheid is het niet bepaald goed. (En hoewel ik snap dat dit probleem primair is veroorzaakt door de fabrikant, is degene die mij het toestel verkocht heeft hier toch ook mede voor verantwoordelijk; zeker wanneer het die verkoper is die profiteert van de fabrieksfout.)
 
Bedankt voor het meedenken, in ieder geval.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Onhandig zeg. Ik heb je link net nog iets nader bekeken. Ik zie dat die verwijst naar instellingen voor een enterprise server. Als jullie die hebben kan jullie beheerder eventueel nog bekijken of dit issue te verhelpen valt?

Wat betreft het vermelden van zoiets richting klanten, dat is voor ons vaak moeilijk. Het is lastig om iedereen te informeren, maar ook weer niet te veel mensen te informeren, om ze niet onnodig bang te maken, etcetera. Daarnaast, voor wij iets mogen zeggen over een bug in een systeem van een partner (BlackBerry) dan moet er wel voor 200% vastgesteld zijn dat er iets mis is. Anders wordt de fabrikant nogal boos op ons (en terecht) 😉

Maar: het forum kan hier heel nuttig zijn. Forumposts komen altijd heel hoog in google qua zoekresultaten, dus als iemand anders deze vraag heeft kan het heel goed dat ze voortaan jouw post hier vinden en daarmee geholpen zijn 🙂
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Verouderd topic, gesloten en gearchiveerd
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic