davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes

BlackBerry OS update

Is er al bekend of update 10.2.1 ook al volgende week de 28e bij Vodafone wordt uitgevoerd?


115 Reacties 115
Rik-Salimans

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Deze OS is nu uitgerold voor de Q10 en Z10.
Wanneer voor de Z30 ?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @Rik-Salimans,

De BlackBerry Z30 is door ons nooit geleverd, er is bij ons daarom niets over deze telefoon bekend.
Rik-Salimans

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb dit Z30 toestel met een Vodafone abonnement aangeschaft. Niet rechtstreeks maar dat mag niets uitmaken toch. Het is een Nederlands toestel en heb ook de vorige update via OTA binnen gekregen.
MacDEV

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@Marc-

Fijn zo'n antwoord. In het Z30 topic op ditzelfde forum schrijft een van de moderators:

Hoi iedereen,
De BlackBerry Z30 gaat niet in ons assortiment opgenomen worden.
Je kunt natuurlijk wel het toestel kopen icm een Vodafone abonnement bij een ander verkooppunt dan Vodafone als je het toestel graag wilt hebben

Misschien moeten jullie er dan voortaan maar bij zetten:

oh ja, we geven je dan alleen geen enkele vorm van support!

Ach ja, weer een reden om bij Vodafone weg te gaan...
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
-
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi @MacDEV , @Poita volgens mij lezen jullie in Marc's antwoord iets wat er niet staat 😉

In het geval van een toestel dat niet door ons verkocht wordt zijn wij niet betrokken bij een controle van OS-updates. Het feit dat wij er echter niet bij betrokken zijn wil niet zeggen dat wij een update blokkeren. Sterker nog, een blokkade van zo'n update zouden we niet kunnen doen al zouden we het willen. In zo'n geval gaat de update volledig via BlackBerry. Als zij besluiten hem uit te rollen krijg je hem dus gewoon.

Het enige wat Marc wilde zeggen was: wij zijn niet betrokken bij de update waar het toestellen betreft die we niet verkopen, dus of & wanneer update X voor zo'n toestel komt weten we niet.
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
-
ThorJ

Liefhebber
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Zo kan je altijd wat te mekkeren hebben...

Ik ben blij dat Vodafone zich niet gek heeft laten maken door ongeduldige (nooit tevreden?) klanten, maar de kwaliteit van het product voorop heeft gesteld.

Ik had hiervoor de laatste leak geïnstalleerd, maar daar af en toe spontane reboots mee. Met deze uodate zijn die (tot nu toe) in elk geval niet meer voorgekomen. Verder draait het systeem prima. Ook minder 'wegvallen' van het gesprek onderweg.

Je hoeft niet altijd alle verbeterpunten direct aan het gebruik te kunnen merken, als dit OS beter compatible is met het Vodafone netwerk waardoor haperingen minder voorkomen, is het uiteindelijk ook een kwaliteitsverbetering...

En nee, ik heb geen belangen in Vodafone, werk niet bij Vodafone en wordt niet betaald voor het plaatsen van dit bericht. Ik ben gewoon wel tevreden...
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Poita ,

Vodafone kan zover ik weet een update tegen houden voor toestellen die ze zelf geleverd hebben.

''Een Vodafone logo bij het opstarten is een indicatie dat het een branded toestel is. Dan zul je helaas toch nog moeten wachten op de aangepaste versie van 10.2. Ik weet helaas niet precies wanneer die zal uitkomen.''

Dus dit is gewoon zelf te controleren. Als dit logo er niet is, moet je dus bij blackberry zelf klagen
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
-
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Poita ,

http://n4bb.com/blackberry-os-10-2-1-update-subject-carrier-approval/
We caught up with BlackBerry to discover the truth. Unfortunately, BlackBerry is still relying on the carriers to first approve the OS build before it gets pushed to you.
This means, while BlackBerry intends to launch BlackBerry 10.2.1 on January 28th, the update will first be subject to your carrier’s testing and approval timeline.

Dit was zoals je leest een gerucht, die niet blaar bleek te zijn.
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
-
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Poita ,

Vodafone houdt de update niet tegen op toestellen die door hun zelf beschikbaar zijn gesteld. Dit zijn die met het vodafone logo. en dat geven ze zover ik heb gelezen, ook gewoon toe.
Blackberry's met een vodafone abonnoment maar die bij een andere leverancier weg komen, hebben meestal dit logo niet. En van die telefoons houden ze de update NIET tegen.
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
-
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Poita ,

Dat kan je dus zien aan het opstartscherm. Dan is die branded.
Ik kan niet zeggen of de mensen die die klacht hadden, deze intro hadden...
Maar als jij dat wel kan, dan hielden ze hem inderdaad tegen. Maar dat mog ook gewoon nog steeds.
Soms is het ook een bug, dat het gewoon niet werkt met bepaalde simkaarten er in.
Dus in dat geval kon vodafone er misschien niks aan doen.
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
-
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Poita ,

Vergeet niet dat ik geen vodafone medewerker ben he. De bug waar ik op doel is dat er door veel blackberry experts op hun forum wordt gesproken met een bug in de software voor het updaten.
Deze wordt veroorzaakt door bepaalde simkaarten in de simkaarthouder. Dit zijn geen "Kapotte" Simkaarten, maar gewoon een bug in de software. Daarom wordt er ook geadviseerd om hem er uit te halen.

Dit was ook de klacht die ik bedoelde, dat ze de update niet ontvingen...

Dit is ook het bewijs dat vodafone hem niet zelf tegen hield, want als jij op een branded toestel de update wel opeens ontvangt, dan is de update dus gewoon vrij gegeven... Vodafone controleert altijd eerst de software voordat die vrij komt voor hun branded toestellen. Dus daar zit inderdaad vertraging tussen.

MacDEV

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@NetwerkFreak

Je praat echt onzin met je hele "branded" verhaal. Ik zal het uitleggen:

Ik heb een sim lock vrije Q10 gekocht, buiten Vodafone om. Geheel vrij van enige invloed van Vodafone dus, non branded.

Zodra je een BlackBerry 10 toestel in gebruik neemt en er een sim kaart in plaatst gaat hij automatisch op zoek naar de nieuwste software. Dat is in dit geval dus de laatste software die beschikbaar is via Vodafone want hij kijkt naar de geplaatste sim kaart. Als die eerste update geinstalleerd is verschijnt pas het Vodafone logo op het scherm. Zou ik als eerste een sim kaart van KPN hebben gebruikt zou ik het KPN logo hebben gekregen.

Moraal van dit hele verhaal:

De provider van je sim kaart heeft dus invloed op de software die je op je telefoon kunt installeren. Ze kunnen software actief pushen en ook actief tegen houden. Ondanks alle tegenstijdige berichten die de moderaters hier doen heeft vodafone de controle of je de software wel of niet krijgt. Je kunt buiten vodafone om wel nieuwere software installeren. Dat kan op twee manieren: een sim kaart van een andere provider plaatsten en vervolgens updaten (of herstellen naar de fabrieksinstelling terwijl de sim er nog in zit), of een versie van internet plukken (een leak).

Dit hele systeem heeft een gigantisch nadeel. Als je een BlackBerry Z30 hebt gekocht buiten Vodafone om (wat ze notabene in een ander topic als optie geven) ben je genaaid want Vodafone geeft hiervoor geen software uit. Overigens is Vodafone hier in niet alleen, voor zo ver ik weet heeft geen enkele provider de Z30 actief in hun assortiment. Je bent dus gedwongen een versie van internet te gebruiken (wat bij mij overigens nog nooit problemen heeft gegeven).
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @MacDEV ,

Alles wat hier staat klopt.
Maar ik snap niet zo goed wat ik voor onzin vertel?

Ik heb een link gepost, waar duidelijk wordt verteld dat blackberry nog steeds afhankelijk is van de providers. Die moeten eerst de update toestaan, waarna die naar jou telefoon wordt gepushed. Dit is ook precies wat jij verteld.

Vodafones moderators geven zelf aan dat ze van alleen de door hun geleverde telefoons controleren of deze een update moeten. Ik denk dat ze dit doen doen door de IMEI incl Simkaart, te checken?

Dus als je geen vodafone toestel hebt, krijg je de update niet OTA. Dat is wat ik vertraal uit de mededelingen van de moderators + bronnen online.

Het kan zijn dat KPN deze check niet doet, maar dat is dus aan hun zelf...
MacDEV

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@NetwerkFreak

Ik zal het je nog een keer proberen duidelijk te maken.

Jij schrijft:

"Dus als je geen vodafone toestel hebt, krijg je de update niet OTA."

Ik zeg:

Het maakt niks uit of je nou wel of geen Vodafone toestel hebt. Ook je verhaal "dat kun je zien aan je start scherm" klopt niet. Iedereen met een Vodafone sim kaart krijgt de update tegelijk, of het nou een simlock vrij toestel is of niet. Vodafone bepaald 100% wie de update krijgt, ook voor toestellen die niet via Vodafone verkocht zijn en dus niet branded zijn. Ik kreeg op mijn toestel de update pas nadat Vodafone hem had vrijgegeven (voor alle toestellen tegelijk).

Dat is dus ook het probleem: Vodafone heeft nu invloed op de software versie van MIJN telefoon (die ik zelf heb gekocht, simlock vrij en non branded). Dat is dus ook het probleem als ik een Z30 koop: geen support.

Aangezien jij wel schijnt te begrijpen hoe het werkt is het misschien handig om je andere moderator collega's eens in te lichten want die spreken zichzelf nogal regelmatig en flink tegen!


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic