Ik ben zelf 2 jaar lang blij geweest met mijn Bold 9700, al is ie na veelvuldig gebruik wel duidelijk aan het aftakelen. Ook bezitter van de PlayBook. RIM maakt in principe prima apparaten, hier en daar wat details die beter kunnen, maar over het algemeen zijn ze zeer gebruiksvriendelijk. Het zit ze alleen niet mee m.b.t. het aanbod aan apps. Vicieuze cirkel. Waar het begon weet ik niet precies, maar: minder apps > minder verkoop > minder apps > minder verkoop etc. Developers verliezen het vertrouwen om een return on investment (ROI) te halen dus zullen ze niet zo makkelijk voor een platform apps ontwikkelen als dat weinig garantie voor winst geeft. Veel verder dan dat kijken ze helaas niet. Om met de PlayBook even een voorbeeld te geven. De PlayBook ondersteunt Android apps. De gebruiker is daardoor in staat via een omweg een heel scala aan apps op de PlayBook te instaleren. Echter, vaak werken deze apps niet meer precies zoals ze zouden moeten. Voor een developer daarentegen hoeft een directe port, met een paar hele kleine aanpassingen, bijna niets te kosten. Heel jammer dat ze hier de moeite niet voor nemen, dat terwijl Blackberry-gebruikers er om bekend staan niet te schromen voor een app te betalen (hier zijn cijfers van te vinden).
Vandaag weer een positief bericht over de beurscijfers van RIM. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Omdat er veel te veel mensen rondlopen op deze aardbol die geilen op de absolute aantallen van beschikbare apps in app-stores, zal er eerst daar iets drastisch moeten veranderen. Opnieuw heel jammer. Men wil niet inzien dat slechts 5% van zo´n mega-aanbod aan apps er ook echt toe doet. Gemiddeld genomen niet meer dan dat. Daar moet ik wel eerlijk bij zeggen dat bij BlackBerry een hoop goede apps nog ontbreken, mede door het bovengenoemde denkbeeld van ontwikkelaars.
Aan de nieuwe telefoons zal het denk ik niet gaan liggen. Draaiend op een versie van de OS die vergelijkbaar is met die van de PlayBook belooft het een goed platform te worden (ik voel wel een reeks aan updates aankomen die de software zullen moeten verbeteren, maar dat zien we bij ieder platform tegenwoordig, zeker relatief nieuwe). Persoonlijk vind ik daarbij komend het design van de BlackBerry Z10 (ik zie hem echter ook verschijnen als L10), de touch-variant, fantastisch. Lekker strak, heeft wat weg van een mini-PlayBook. De geleakte foto´s van de versie met het fysieke toetsenbord vind ik een ietwatig oudbollig design tonen. Wel heel slim om het iconische fysieke toetsenbord te houden. Het was voorheen voor mijzelf een van de hoofdredenen om een BlackBerry te nemen. Geen enkele telefoon, met touchscreen of fysiek toetsenbord, haalt het bij het gebruiksgemak van een BB Qwerty-toetsenbord.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben erg benieuwd naar het platform en heb vertrouwen in de kwaliteit. Ik vrees wel dat het niet ver zal komen zonder support van developers.