DennisPl

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beveiligingspatches Samsung S7 komen maar eens per kwartaal

Op het moment dat ik dit schrijf haal ik op mijn Vodafone-branded Samsung Galaxy S7 - eindelijk - weer eens een update binnen, dat is voor het eerst sinds eind januari / begin februari toen de beveiligingspatch van 1 januari 2018 kwam. Ook vorig jaar heb ik enkele maanden lang op dezelfde patch gezeten. Geeft Vodafone maar eens per kwartaal een patch door?
Ik zou toch mogen verwachten dat Vodafone netjes iedere maand de door Google gepubliceerde beveiligingspatch doorzet naar hun klanten? Er is de afgelopen maanden behoorlijk wat te doen rondom security, denk aan Meltdown en Spectre maar ook de Consumentenbond die Samsung aanklaagt m.b.t. (te korte) ondersteuning met updates.
Ik lees wel her en der dat het hele proces met branded toestellen langer duurt dan met unbranded, maar Vodafone moet hierin toch ook een verantwoordelijke rol in spelen? Al hebben Google en Samsung nog hun zaakjes netjes op orde, als patches maanden bij Vodafone blijven liggen, heeft het nog weinig zin...

Ben benieuwd naar een reactie of verklaring van Vodafone, liefst met een belofte voor verbetering 😉

PS: ik heb mijn S7 bewust los van Vodafone gekocht (via 4Launch) in een poging de vertragende factor te omzeilen, maar ben helaas toch opgezadeld met een branded toestel...
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
DennisPl, voor toestellen met Vodafone software ondersteunen we meestal meer diensten zoals Vodafone Wallet, maar denk bijvoorbeeld ook aan bellen via WiFi en 4G (VoLTE en VoWiFi). Zo zijn er nog tal van andere zaken, zichtbaar en onzichtbaar. Als er een nieuwe 'bug' wordt geïntroduceerd door het testen te overhaasten kan dit weer leiden tot veel ongemak in gebruik of zelfs dataverlies.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi DennisPl,

Ik begrijp dat het vervelend is dat je langer moet wachten op een update.
Echter zal er vanuit Vodafone getest moeten worden of alles compatible is met onze diensten en services. Dit neemt enige tijd in beslag. Sorry voor het ongemak!
DennisPl
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Sietske, bedankt voor je antwoord. Maar precies het punt "testen of alles compatible is met onze diensten" snap ik dus niet, m.n. waarom dit zo lang kan duren. Samsung en Android hebben (hopelijk) toch al uitvoerig getest, en specifieke Vodafone apps heb ik niet gevonden op mijn S7. Wat valt er dan nog te testen? Of je nog wel kan bellen of internetten? 😉
Dat dit testproces voor grote upgrades (nieuwe Android versie) langer kan duren kan ik me nog wel indenken, maar voor (inmiddels) reguliere maandelijkse security patches had ik toch een soepeler proces verwacht...

Overigens bleek de update van 2 weken geleden slechts de update van 1 februari te zijn - gelukkig een week later gevolgd door de update van 1 maart. Geen peil op te trekken...
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
DennisPl, voor toestellen met Vodafone software ondersteunen we meestal meer diensten zoals Vodafone Wallet, maar denk bijvoorbeeld ook aan bellen via WiFi en 4G (VoLTE en VoWiFi). Zo zijn er nog tal van andere zaken, zichtbaar en onzichtbaar. Als er een nieuwe 'bug' wordt geïntroduceerd door het testen te overhaasten kan dit weer leiden tot veel ongemak in gebruik of zelfs dataverlies.
DennisPl
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor je toelichting Marc. Het verklaart mijns inziens nog steeds niet waarom sommige BEVEILIGINGSupdates maanden op zich laten wachten, en andere slechts een week, maar ik doe het er mee 😉
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic