Friesian

Gedreven Raadgever
  • 143Posts
  • 6Oplossingen
  • 57Likes

Bereik XXL muziekfestival

Hallo,

Hoe is het bereik op/in de buurt van een heel groot meerdaags muziekfestival?
Zijn er om het bereik te vergroten meer mogelijkheden behalve een extra zendmast plaatsen?
(Behalve wifi spots.)

Groet,
Friesian
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Da's wel zuur natuurlijk, staat er een mast, gaat-ie stuk. Hopelijk volgend jaar beter. Toen ik voor het laatst op Pinkpop was (niet dit jaar, was al uitverkocht), was Vodafone nog de enige provider die het er goed deed 😉

Bekijk in context

7 Reacties 7
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Friesian ,

Je hebt zeker en leuke suggestie! Alleen dit moet wel gecontroleerd worden of het kan en of de beschikbaarheid bij en muziekfestival voldoende is, deze masten plaatsen is en hoop werk en kost ook wat.
En over je WiFi hotspot nee dat is niet en optie op en groot open terrein inderdaad.

Maar goed hoe meer providers hun mast plaatsen hoe minder het netwerk wordt doordat er vele signalen binnenkomen bij de verschillende masten.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
De mast die op het Pinkpop-terrein staat hebben ze helaas niet op tijd omgebouwd naar 4G, schijnt, waardoor je daar geen 4G had, terwijl 3G dichtslibde en je helemaal niks meer kon. Gemiste kans, want als 4G het al had gedaan was 3G ook minder druk geweest.

Misschien verstandig als Vodafone de festivalagenda even naast de uitrol-agenda legt om te kijken of er niet creatief kan worden geschoven zodat dit niet meer voorkomt.

T-Mobile bood wel 4G-dekking op het Pinkpop-terrein (tijdelijke mast?), net als KPN dat het daar al een paar maanden heeft. Alleen Vodafone-klanten hadden het moeilijk. Waar zijn die small cells nou, Vodafone? Ik heb er nog nooit een gezien...
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi allemaal,

Ik kan me voorstellen dat het erg onhandig is als blijkt dat het bereik op een dergelijk groot festival niet optimaal is. Uiteraard zijn er op dat moment zoveel mensen bij elkaar op één plek, dat het lastig is om volledige 2/3/4G dekking te bieden. We houden bij zulke grote evenementen wel rekening met meer gebruik van ons netwerk en vergroten de capaciteit om ervoor te zorgen dat je toch gebruik kunt maken van je telefoon.

Om even specifiek in te gaan op Pinkpop; op deze locatie staat in ieder geval een vaste mast. Daarnaast is het netwerk tijdens dit festival uitgebreid met een mobiele mast, om een betere dekking te bieden. We hebben er dus van te voren rekening mee gehouden dat we de capaciteit op deze locatie moesten vergroten. Dit doen we op Pinkpop al jaren. Je zou dus aan de hand van deze informatie zeggen: waarom was de dekking dan niet optimaal? Ik heb hierover navraag gedaan bij onze technici, vooralsnog lijkt het erop dat er een onderdeel van de vaste antenne op het terrein niet functioneerde zoals het hoorde. We hebben de mast meerdere keren geprobeerd weer volledig werkend te krijgen. Op dit moment onderzoeken we de oorzaak van het probleem, omdat we graag willen weten wat er mis ging. Zo kunnen we dit hopelijk in de toekomst voorkomen.

In het algemeen kan het altijd gebeuren dat er op een onvoorzien moment een mast of een onderdeel hiervan problemen vertoont, het is en blijft technologie. We hebben onze voorbereidingen getroffen met betrekking tot dit festival maar dit soort dingen kunnen altijd gebeuren. Uiteraard zullen we dezelfde voorbereidingen ook op andere grote festivals treffen, om ervoor te zorgen dat iedereen gewoon gebruik kan maken van zijn toestel. Maar laten we eerlijk zijn, op een festival gaat het toch vooral om de muziek! Hopelijk hebben degene die op Pinkpop zijn geweest een te gek festival gehad! Ik zelf was er ook en het waren 3 geweldige dagen:).

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Da's wel zuur natuurlijk, staat er een mast, gaat-ie stuk. Hopelijk volgend jaar beter. Toen ik voor het laatst op Pinkpop was (niet dit jaar, was al uitverkocht), was Vodafone nog de enige provider die het er goed deed 😉
Friesian
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 143Posts
  • 6Oplossingen
  • 57Likes
Hallo topic-beantwoorders. (dan vergeet ik niemand.) 😉

Het ging mij niet specifiek om Pinkpop.
Ik woon zelf in de buurt waar een jaarlijks XXL muziekfestijn terugkeert.
En wat de muziek betreft, ik vroeg al thuis:
Hoe laat begint de muziek, door al de herrie hoor ik het niet. 😄 (meerdere podia, meerdere muziekstijlen.

Om terug te gaan naar mijn vraag.
Ik heb een alarminstallatie, waarbij het mogelijk kan zijn/worden dat er een sim geplaatst wordt.
(klimaatregeling, functioneren van elektro-installatie.)
Dus bereikbaarheid is dan een belangrijk gegeven.

i.i.g. Iedereen bedankt voor jullie reacties, en nog een prettig weekend.

Groet,
Friesian
Friesian
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 143Posts
  • 6Oplossingen
  • 57Likes
Hallo iedereen die dit leest.

Ik wil even iets verduidelijken.
Ik woon, werk (eigen bedrijf) in de buurt waar een groot muziekfestival wordt gehouden.
Het volume op een dergelijk festival ligt al erg hoog, 13 podia.
Ergens gaat het geluid naartoe, daar waar het wordt teruggekaatst erg hard, vooral het basgeluid.
Wanneer ik zeg dat deuren en ramen staan te denderen dan is dat waarheidsgetrouw.
Ik verzorg dieren daar springen letterlijk de golfplaten qua geluid.
Zonder goede gehoorbescherming zou ik het daar niet lang volhouden.

Mocht er een bepaald beeld zijn ontstaan, dan hoop ik dat deze toelichting duidelijkheid verschaft.

Groet,
Friesian
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hi @Annabelle_

Ging de tijdelijke mast weer stuk op de Zwarte Cross? Want net als op Pinkpop was Vodafone daar het netwerk waar je niet meer zo veel mee kon door de grote drukte.
KPN en T-Mobile bleven het prima doen...

Ben benieuwd wat de verklaring van Vodafone is en wat eraan wordt gedaan om het in de toekomst wel goed te laten gaan.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic