sellh

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bereik 3G in tunnel

Dagelijks ga ik met het openbaar vervoer 2 maal door de Piet Heyn tunnel in Amsterdam. Voorheen, met mijn 3G verbinding, had ik in de tunnel goed bereik.
Maar sinds ik 4G heb, valt de verbinding in de tunnel weg. De indicator geeft "3G" aan, maar de verbinding valt weg.

Hoe komt dit? Als er geen 4G verbinding is, zou het apparaat toch gewoon op 3G moeten overschakelen en ontvangst geven?
In een tunnel geen bereik is niet zo erg, maar ik vrees dat als ik eens op vakantie ga in een streek waar geen 4G beschikbaar is, dat de verbinding dan ook wegvalt.
4 Reacties 4
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Dit is waarschijnlijk een configuratiefout in je toestel of in het netwerk. Als je een iPhone hebt zou je kunnen proberen om 'netwerkverbindingen herstellen' uit te voeren bij instellingen (let op: hij vergeet dan ook al je wifi-wachtwoorden!)

Het zou best kunnen dat hij daarna wel netjes 3G doet in de tunnel en daarbuiten weer 4G, zoals de bedoeling is. Ook kan het nog een configuratiefout van het Vodafone-netwerk zijn, in die tunnels hangen speciale 2G/3G-antennes en als je buiten de tunnel 4G hebt dan moet hij netjes weer overgaan naar 2G/3G in de tunnel. Zal waarschijnlijk wel snel worden opgelost als het een netwerkfout is, want er wordt redelijk actief gewerkt aan het 4G-netwerk door Vodafone. En wie weet krijgt de antenne in die tunnel ook snel 4G 🙂
sellh
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de reactie.
Ik heb geen iPhone, maar een HTC Android toestel. Maar daar zal ongetwijfeld een vergelijkbare optie in zitten. Zal ik eens proberen, bijvoorbeeld morgen als ik de tunnel weer twee maal passeer.
sellh
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb de afgelopen week diverse pogingen gedaan om in de tunnel bereik te hebben nadat ik de netwerkinstellingen opnieuw heb laten configureren.
Eén keer had ik bereik, maar verder weer helemaal niet. Het viel me ook op dat in de tunnel bij de status vaak een "H" staat in plaats van "3G" of "4G".
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Je zou nog kunnen kijken of het wel werkt als je hem vastzet op 3G zodat hij niet meer hoeft te switchen van 4G naar 3G in de tunnel. Als je dan de volgende keer buiten wel kunt internetten en in de tunnel niet meer, dan lijkt het me duidelijk dat er iets mis is in de tunnel bij Vodafone.

H is een onderdeel van 3G, en is sneller ook, dus dat is in ieder geval wel goed, in theorie dan 😛
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic