Anonymous
Niet van toepassing

Bellen over WiFi: slechte kwaliteit

Hallo iedereen,

Ik heb vanaf een paar weken last van slechte audiokwaliteit als ik met WiFi bel/gebeld word. Ik hoor de andere kant prima maar mijn stem komt haperend (audio valt even weg zegmaar) de andere kant uit. De klantenservice van Vodafone heeft dit ook opgemerkt, maar zijn kunnen helaas niets doen omdat "het is je netwerk, en Vodafone heeft dus geen beeheer". Ik heb dit ook zelf getest: mijn eingen vaste lijn gebeld en inderdaad audio valt elke 5-10 seconden eventjes (half seconde) weg.
Het is niet een WiFi probleem: speedtests op mijn iPhone X zijn goed (450Mb/s down en 450 up met 5 tot 20 ms ping) ook omdat ik dit probleem op meerdere locaties heb.
Zijn er storingen bekend? Of hebben jullie een tip/oplossing? Ik hoor het graag.

Bedankt
32 Reacties 32
alexstyle

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ervaar hetzelfde probleem met iPhone X. Het duurt uren voordat hij eindelijk op vodafone NL WIFi gaat. Eenmaal vebonden de kwaliteit is prima.
Ook als ik bijvoorbeeld buiten ga, als ik weer thuis kom duur het weer uren (zonder 3G/2G signaal) voordat hij op vodafone NL WiFi springt.

Weer slecht geregeld Vodafone
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi eliosfederico, alexstyle,

Zoals jullie in het andere topic waarschijnlijk hebben gelezen heb ik op 2 maart een update gegeven wat betreft de kwaliteit van het bellen via WiFi. Dit zou inderdaad nu helemaal in orde moeten zijn.
Ik lees dat jullie na de update andere problemen ervaren. Ik zal dit wederom intern door moeten geven. Zodra ik meer weet/hoor, laat ik het hier weten.

Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
alexstyle, eliosfederico, zoals eerder toegezegd hebben we navraag gedaan. Daarbij hebben we het volgende begrepen:

- Op iPhones kan Vodafone niet sturen of standaard VoWiFi of juist niet gebruikt wordt
- De voorkeur is standaard het mobiel netwerk, de switch naar VoWiFi gebeurt wanneer netwerk niet sterk genoeg is
- Het toestel bepaalt zelf of het netwerk sterk genoeg is. Is de signaalsterkte goed genoeg om (in theorie) probleemloos en met goede kwaliteit te kunnen bellen dan schakelt je toestel zelf dus niet over naar VoWiFi
- Als toestel niet schakelt, dan zou de signaalsterkte goed genoeg moeten zijn (of misschien zit je een beetje op het randje?)

Samengevat:
- Het toestel doet zo zijn selectie voor VoWiFi of gewoon 3g/4g
- Hoe is de kwaliteit daadwerkelijk, klopt deze logica of heb je problemen met bellen als je niet op VoWiFi zit

In alle gevallen waarbij de kwaliteit niet goed is kan een melding worden gemaakt bij onze Network Crew. Volg hiervoor de stappen op http://voda.fo/ne/fiper
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing
Beste ,
Zoals eerder in mijn post geschreven: ik heb totaal geen signaal in mijn woning.
Eerder (voor de laatste carrier update van Vodafone), sprong de iPhone meteen op WiFi bellen. Dit gebeurt nu niet meer. Ik blijf dus zonder signaal voor 30 tot 60 minuten voordat hij op WiFi bellen springt.

Vroeger kon ik hem gewoon op plane mode zetten en zodra deze modus uit was stond hij weer meteen op WiFi bellen. Dit is nu niet meer zo en zodra de plane mode uitgaat moet ik weer 30 tot 60 minuten wachten.

Dit is erg irritant en ik weet het zeker dat het niet zo hoort.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
eliosfederico, ik begrijp dat het erg irritant is. Heb je het inmiddels ook al laten onderzoeken via onze Network Crew? Dat kan via http://voda.fo/ne/fiper. Mogelijk helpt ook het terugzetten van de fabrieksinstellingen.
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing
ik heb je een PB gestuurd.
sndr85

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ervaar hetzelfde probleem op carrier versie 32.1 met een iPhone 6.
De telefoon springt niet of nauwelijks naar WiFi (ook niet bij slecht signaal). Als ik vliegtuig mode aanzet en WiFi activeer wel, maar indien ik vliegtuig mode uitzet dan springt de telefoon weer van VoWiFi af.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi sndr85

Je zult hiervoor Wi-Fi aan moeten hebben staan zodat hij vanzelf over springt. Kun je voor mij eens controleren onder de instellingen bij mobiele netwerk, of onderaan slimme netwerkwissel aanstaat? (Deze optie zorgt ervoor dat de telefoon met het sterkste signaal verbind en daar blijft hij ook op.
Je kunt eventueel eens proberen met deze optie uit en aan en dan controleren of het verschil maakt etc.
sndr85

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Steven,
Uiteraard staat WiFi aan. Onder Instellingen -> Mobiel netwerk zie ik geen optie "Slimme netwerkwissel". Het betreft een iPhone 6 met iOs 11.4.1.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Zie je als je daar helemaal noaar ondere scrolt bij mobiele netwerk sndr85 Wi-fi assistentie of slimme netwerk wissel staan?
Kan ook zijn dat deze bij de opties staat (instellingen - mobiele netwerk - opties
sndr85

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven WiFi assistentie optie zie ik wel staan, maar slimme netwerk wissel niet.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dan mag je daar eens mee testen. Slimme netwerkwissel en Wi-fi assistentie is hetzelfde, alleen het een is voor Android en de ander voor Apple 🙂
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Topic gesloten en gearchiveerd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic