Anonymous
Niet van toepassing

Bellen over WiFi: slechte kwaliteit

Hallo iedereen,

Ik heb vanaf een paar weken last van slechte audiokwaliteit als ik met WiFi bel/gebeld word. Ik hoor de andere kant prima maar mijn stem komt haperend (audio valt even weg zegmaar) de andere kant uit. De klantenservice van Vodafone heeft dit ook opgemerkt, maar zijn kunnen helaas niets doen omdat "het is je netwerk, en Vodafone heeft dus geen beeheer". Ik heb dit ook zelf getest: mijn eingen vaste lijn gebeld en inderdaad audio valt elke 5-10 seconden eventjes (half seconde) weg.
Het is niet een WiFi probleem: speedtests op mijn iPhone X zijn goed (450Mb/s down en 450 up met 5 tot 20 ms ping) ook omdat ik dit probleem op meerdere locaties heb.
Zijn er storingen bekend? Of hebben jullie een tip/oplossing? Ik hoor het graag.

Bedankt
32 Reacties 32
D-2010

Stamgast
  • 59Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Als je wilt wifi-bellen, dan kun je het beste gebruik maken van een 5GHZ-verbinding met je router. Dan heb je beduidend betere gesprekskwaliteit. Uiteraard moet je router deze mogelijkheid wel bieden.
Succes!
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing
Bedankt voor je aantwoord D-2010.
Misschien heb je mijn post niet goed gelezen: als ik op mijn toestel 450-500Mbps haal dan weet je al dat ik op 5Ghz zit. Dat is dus het probleem niet. UDP poorten 500 en 4500 zijn ook 'open'.
Speedtest screenshot.


pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik onderschrijf deze klacht.
Ik heb sinds enkele weken exact hetzelfde probleem.
2.4 of 5Ghz maakt niet uit.
Ik kan inderdaad ook iedereen prima verstaan, maar mijn stem valt met regelmaat weg
en ben soms zelfs onverstaanbaar.
Vervelend probleem, omdat ik ook in een gebied woon met zeer slechte dekking (white spot).

Peter

D-2010

Stamgast
  • 59Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Daar heb je gelijk in...
Dan zou ik het verder ook niet weten.
Toen ik over ging op 5GHZ-verbinding had ik geen problemen meer.
Hopelijk kan een Vodafone-medewerker je dan nog beter van dienst zijn.
alexstyle

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hetzelfde probleem hier:

Mijn stem valt met regelmaat weg en dat is al een paar weken zo. Eeerder nooit gehad.

Heeft niets met WiFi te maken. Verbinding is prima.

iPhone X.
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hoi eliosfederico, pvkan, alexstyle,

Vervelend dat bellen over WiFi niet goed lijkt te werken.
Ik heb de vraag intern doorgezet en kom hier op terug zodra ik antwoord heb. Bedankt voor het melden!
dolfg

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij mij is de kwaliteit ook dramatisch. Ik hoor de andere kant prima, zij mij totaal niet.
Is pas sinds enkele weken.
Iphone X, ziggo,
gjkoster

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb precies hetzelfde. Sinds een paar weken, eigenlijk na de storing van een paar dagen in november geloof ik, is de kwaliteit via WiFi naadje. Ik hoor zelf de andere kant glashelder, maar de andere kant hoort mij: hakkelig, donald duck stemmetje, erg vervormde digitale klanken.... het is maar zelfen goed.
Ik heb een glasvezel aansluiting, alle vpn porten staan open op de router, telefoon via 5ghz wifi aangesloten.

Zeg het maar. Zonder wifi bellen ben ik thuis helemaal niet bereikbaar met vodafone....
ben dus niet de enige.
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
gjkoster, dolfg, @eliosfederico, pvkan, alexstyle,

Even een kleine update:
Ik heb inmiddels met een paar collega's binnen Vodafone gesproken en het bellen via WiFi met de iPhone X is een bekend probleem.
Het is in onderzoek. Wanneer er meer bekend is, zal ik het hier laten weten.
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Sietske schreef:
@dolfg, @eliosfederico, @alexstyle,

Even een kleine update:
Ik heb inmiddels met een paar collega's binnen Vodafone gesproken en het bellen via WiFi met de iPhone X is een bekend probleem.
Het is in onderzoek. Wanneer er meer bekend is, zal ik het hier laten weten.
Hoi Sietske,
In mijn situatie betreft het een Samsing S8.

Peter
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing
Sietske

Bedankt voor je snelle reactie!

Goed om te weten dat Vodafone (eindelijk) op de hoogte is van dit probleem.
Wel vervelend dat toen ik contact heb opgenomen met de klantenservice tegen mij werd gezegd dat het probleem zeker bij mijn WiFi of provider ligt.
Ook toen ik een melding heb gestuurd naar de ''Network Crew" kreeg ik een mail terug van Jamie dezelfde strekking: "Één van de vereisten voor het bellen via WiFi is een goede WiFi-verbinding. Mocht je hiermee alsnog hinder ondervinden, willen we je aanraden even contact op te nemen met jouw provider voor het vaste internet." Ik kon dit bericht niet eens beantwoorden, want mijn melding was direct gesloten. Gelukkig heb ik dit forum gevonden, maar de eerste lijn zou toch echt de klantenservice moeten zijn.

Kortom: ik vind het zeer onprofessioneel dat jullie ervan uitgaan dat het probleem bij de klant ligt zonder eerst enig onderzoek te verrichten. Ik hoop dat jullie dit intern oppaken, zodat de klant in de toekomst wel serieus genomen wordt.

gjkoster

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sietske
Bij mij gaat het om een iPhone 6s.
Mijn partner heeft een iPhone 6, en hetzelfde probleem. Mijn WiFi is 270Mbps up and downstream, en heb geen packetloss.. Via fiber van xs4all.
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
BIj mij is ondertussen de kwaliteit niet meer te doen.
Bellen over WiFi is nu nog slechter en onbetrouwbaarder dan over 3G.
Gezien het feit dat ik in een white-spot woon heb ik uit pure noodzaak de
Femtocell maar weer afgestoft; hij doet het nog ! 😄
Daarmee mijn bereikbaarheidsprobleem voor nu even opgelost totdat bellen over WiFi
het weer doet zoals tot eind vorig jaar.

Peter
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hoi allemaal!

Ik heb doorgekregen dat dit probleem inderdaad niet alleen bij de iPhone X ligt, maar ook bij andere toestellen.
We willen jullie vragen om contact op te nemen met de Smartphone Crew via 0800-0094. Mijn collega's kunnen er dan eventueel een case voor aanmaken, zodat de betreffende afdeling hiermee aan de slag kan gaan.
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing
Hoi ,

Ik heb twee weken geleden al met de klantenservice gesproken en zij hebben toen inderdaad een case geopend. Echter deze werd na een paar dagen gesloten met de volgende reden: "Één van de vereisten voor het bellen via WiFi is een goede WiFi-verbinding. Mocht je hiermee alsnog hinder ondervinden, willen we je aanraden even contact op te nemen met jouw provider voor het vaste internet.".

Zo komen wij niet verder want we weten inmiddels dat onze WiFi niet de oorzaak van het probleem is...

bedankt voor je tip! Ik heb ook zo'n femtocell op Marktplaats gevonden en inderdaad is iets beter dan niets.
Met Vodafone gaan we lekker achteruit.

alexstyle

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb gebeld en ik kreeg te horen dat mijn netwerk het probleem is en dat Vodafone hiervoor niet verantwoordlijk is. De medewerker heeft mij afgeraden een case te openen "Schiet je toch niets op".

Moet ik maar ook opzoek naar zo'n ouderwets femtocel. Zoals iemand anders ook schreef gaan we inderdaad achteruit hier.

Je zei toch dat het probleem al bekend was??!!
ReinK

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi ,
Ik heb ook een soort 'case' aan laten maken. Er werden wat instellingen veranderd en ik werd teruggebeld door een collega. Dat was het laatste telefoontje dat ik in lange tijd zou krijgen...
Door deze gewijzigde instellingen ben ik drie weken onbereikbaar geweest! Na veelvuldig contact was er iemand zo slim om voor mijn account wifi-bellen geheel uit te schakelen. Toen was ik pas weer telefonisch bereikbaar!

Is er al wat meer bekend over wanneer wifi-bellen wat meer volwassen wordt, zodat het weer ingeschakeld kan worden met werkbare / verstaanbare kwaliteit? Voor een iPhone 6.
(De kwaliteit van de wifi is hier 100%)
Asselbergs

Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Voor mij hetzelde. iPhone 6, XS4ALL via glas, 100% WiFi, maar in en om ons nieuwe huis is niet te bellen.
Als ik de bijdragen aan dit onderwerp zo lees valt van Vodafone dus niets te verwachten.
Dat zal dan wel uitdraaien op overstappen, voor mij en mijn vrouw.
Helaas zou ik zo een, twee, drie geen provider weten die ik mijn klandizie toevertrouw. KPN is ook geen feest.
Tenzij iemand nog een beter idee heeft?
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing

Het probleem met de kwaliteit is nu opgelost. Echter, na de carrier update (vf nl 32.1) krijg ik bijna niet meer ''vodafone NL WiFi'' te zien ook als er geen signaal is. Ik heb dit op verschillende WiFi netwerken getest en het probleem blijft.

Voor de update (paar weken geleden) was mijn telefoon altijd op vodafone NL WiFi maar dan had ik problemen met de kwaliteit.

Kom op Vodafone je bent er bijna.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic