johnnyvtz1990

Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Batterij van telefoon loopt sneller leeg in bepaalde deel van België deel2

Ik wou nog even reageren op een oud topic van mij. Hierin melde ik dat mijn batterij sneller leeg loopt in een bepaalde deel van België, namelijk de provincie West-Vlaanderen.
Ik wil er nog even bij vermelden dat ik op dat moment mijn mobiele data en wifi niet aan had staan, aangezien er in het vorige topic vermeld werd dat ik roaming moest aanzetten om een ander mobiel netwerk te krijgen?


Kan het dan zijn dat het netwerk in dat gedeelte van Belgie invloed heeft op de batterij?

Batterij loopt sneller leeg in bepaald deel van Belgie | Vodafone Community

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @johnnyvtz1990,

Yes, ook dan blijft het verhaal/advies van @Steven Vodafone staan; mogelijk blijft je telefoon switchen van netwerk. Had je die tip nog wel uitgevoerd? Zolang er verbinding wordt gemaakt met een netwerk, is dat de meest aannemelijke reden.

Bekijk in context

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zodra je telefoon op automatisch staat bij het netwerk, wordt er om de zoveel tijd gescand naar nieuwe netwerken. Je telefoon maakt dan automatisch verbinding met het netwerk wat het sterkste is @johnnyvtz1990 
Indien er meerdere netwerken zijn of je bevind je op een plek waar het netwerk niet zo sterk is (minder masten), zal het toestel gaan zoeken naar andere netwerken (in de EU) in het desbetreffende land. 
Als het toestel dit vaker doet, dan kan dit ervoor zorgen dat de batterij sneller leeg is.

Het kan voorkomen dat er maar 1 of 2 netwerken beschikbaar zijn in een bepaald gebied. Dit is per land verschillend en is afhankelijk van de providers van dat land.
Je mag verbinden met ieder netwerk. De kosten in Europa voor bellen sms’en en data verbruik zijn hetzelfde als in Nederland. Het maakt dan ook niet uit of je op een partner netwerk zit of een ander netwerk.

De enige uitzondering is het maritieme netwerk (in de lucht, bergen of op zee). Deze netwerken maken het mogelijk om aan boord te bellen, smsjes te versturen of data te gebruiken via de satelliet. Op zee of in de bergen is er immers geen 3G- of 4G-verbinding beschikbaar.
Zodra je gebruik maakt van het maritieme netwerk, zullen de kosten een stuk hoger zijn.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @johnnyvtz1990,

Yes, ook dan blijft het verhaal/advies van @Steven Vodafone staan; mogelijk blijft je telefoon switchen van netwerk. Had je die tip nog wel uitgevoerd? Zolang er verbinding wordt gemaakt met een netwerk, is dat de meest aannemelijke reden.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Als je in België bent, mag je het netwerk op handmatig zetten @johnnyvtz1990.
Hierdoor blijft je toestel niet telkens zoeken naar het sterkste netwerk. Hierdoor zal het batterij verbruik lager zijn. 

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Alex Vodafone wrote:

Hi @johnnyvtz1990,

Yes, ook dan blijft het verhaal/advies van @Steven Vodafone staan; mogelijk blijft je telefoon switchen van netwerk. Had je die tip nog wel uitgevoerd? Zolang er verbinding wordt gemaakt met een netwerk, is dat de meest aannemelijke reden.

Hoi Alex,

Nee ik had de tip nog niet uitgevoerd, omdat ik nog niet in de desbetreffende provincie (West-Vlaanderen, België) ben geweest.

Toen ik er was zag ik niet dat het symbool (het grafiekje) van de verbinding van het mobiele netwerk laag stond. Dat heb ik hier soms wel op bepaalde plekken, maar dan loopt die niet sneller leeg.

Toch nog een paar vragen.

Kan ik de roaming na het vinden van een ander netwerk weer uitzetten of moet deze aanblijven?
Verbruik je dan beltegoed?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dan raad ik zeer zeker die tip aan zodra je het symbool weer ziet @johnnyvtz1990 

Ik leg je graag meer uit over roaming in de EU en daarbuiten. 
Indien je data wilt verbruiken, dient mobiele data en  roaming aan te staan. Wil je geen data verbruiken, dan dien je mobiele data en  roaming uit te zetten.
Zodra je data verbruikt bij Prepaid, gaat dit van het tegoed af. Tenzij je natuurlijk een data BloX aan hebt staan . Alle Data BloX zijn in Nederland en de EU geldig.
Meer over de mogelijkheden en de voorwaarden van de BloX van Prepaid lees je hier

Wil je alleen kunnen bellen of gebeld worden, dan hoeft roaming niet aan te staan. 

Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het graag!

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Steven Vodafone wrote:

Ik leg je graag meer uit over roaming in de EU en daarbuiten. 
Indien je data wilt verbruiken, dient mobiele data en  roaming aan te staan. Wil je geen data verbruiken, dan dien je mobiele data en  roaming uit te zetten.
Zodra je data verbruikt bij Prepaid, gaat dit van het tegoed af. Tenzij je natuurlijk een data BloX aan hebt staan . Alle Data BloX zijn in Nederland en de EU geldig.
Meer over de mogelijkheden en de voorwaarden van de BloX van Prepaid lees je hier

Wil je alleen kunnen bellen of gebeld worden, dan hoeft roaming niet aan te staan. 

Ja dat klopt, maar als ik zoek naar een mobiel netwerk verbruikt die dan beltegoed?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
johnnyvtz1990 wrote:
Steven Vodafone wrote:

Ik leg je graag meer uit over roaming in de EU en daarbuiten. 
Indien je data wilt verbruiken, dient mobiele data en  roaming aan te staan. Wil je geen data verbruiken, dan dien je mobiele data en  roaming uit te zetten.
Zodra je data verbruikt bij Prepaid, gaat dit van het tegoed af. Tenzij je natuurlijk een data BloX aan hebt staan . Alle Data BloX zijn in Nederland en de EU geldig.
Meer over de mogelijkheden en de voorwaarden van de BloX van Prepaid lees je hier

Wil je alleen kunnen bellen of gebeld worden, dan hoeft roaming niet aan te staan. 

Ja dat klopt, maar als ik zoek naar een mobiel netwerk verbruikt die dan beltegoed?

Je gaat pas data verbruiken zodra je aangemeld bent op het netwerk @johnnyvtz1990 
Het zoeken naar een netwerk/verbinding, kost geen data. 

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Steven Vodafone wrote:
johnnyvtz1990 wrote:
Steven Vodafone wrote:

Ik leg je graag meer uit over roaming in de EU en daarbuiten. 
Indien je data wilt verbruiken, dient mobiele data en  roaming aan te staan. Wil je geen data verbruiken, dan dien je mobiele data en  roaming uit te zetten.
Zodra je data verbruikt bij Prepaid, gaat dit van het tegoed af. Tenzij je natuurlijk een data BloX aan hebt staan . Alle Data BloX zijn in Nederland en de EU geldig.
Meer over de mogelijkheden en de voorwaarden van de BloX van Prepaid lees je hier

Wil je alleen kunnen bellen of gebeld worden, dan hoeft roaming niet aan te staan. 

Ja dat klopt, maar als ik zoek naar een mobiel netwerk verbruikt die dan beltegoed?

Je gaat pas data verbruiken zodra je aangemeld bent op het netwerk @johnnyvtz1990 
Het zoeken naar een netwerk/verbinding, kost geen data. 

Ja precies. Als ik alleen roaming aanzet om een mobiel netwerk te zoek dan verbruik toch geen prepaid tegoed?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat klopt inderdaad @johnnyvtz1990. Zolang roaming maar uitblijft.

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Steven Vodafone wrote:

Dat klopt inderdaad @johnnyvtz1990. Zolang roaming maar uitblijft.

Ja maar dat heb ik toch juist nodig om een mobiel netwerk te zoeken?
Ik snap het even niet meer.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Nee, je hebt geen data nodig om te zoeken naar een ander netwerk @johnnyvtz1990 :).
Dit is omdat de simkaart de verbinding maakt met een netwerk via de antenne in je toestel met een mast in de buurt. 
Zodra dit gebeurd, wordt er gezocht naar netwerken die beschikbaar zijn. Zodra je een netwerk selecteert, wordt je met dat netwerk verbonden. Daarna kun je pas data verbruiken op dat netwerk. 

Je kunt dit uitproberen door in Nederland je mobiele data uit te zetten. Vervolgens ga je via de instellingen naar een netwerk zoeken. In Nederland zul je een foutmelding krijgen zodra je probeert te verbinden met een ander netwerk. Je kunt daarna het netwerk terugzetten op Vodafone. 

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Steven Vodafone wrote:

Nee, je hebt geen data nodig om te zoeken naar een ander netwerk @johnnyvtz1990 :).
Dit is omdat de simkaart de verbinding maakt met een netwerk via de antenne in je toestel met een mast in de buurt. 
Zodra dit gebeurd, wordt er gezocht naar netwerken die beschikbaar zijn. Zodra je een netwerk selecteert, wordt je met dat netwerk verbonden. Daarna kun je pas data verbruiken op dat netwerk. 

Je kunt dit uitproberen door in Nederland je mobiele data uit te zetten. Vervolgens ga je via de instellingen naar een netwerk zoeken. In Nederland zul je een foutmelding krijgen zodra je probeert te verbinden met een ander netwerk. Je kunt daarna het netwerk terugzetten op Vodafone. 

Oké.

Want als ik nu roaming zou willen inschakelen in Nederland dan kan dat niet zonder dat ik eerst mijn mobiele gegevens heb aangezet?

Werkt dat in het buitenland ook zo?

Als ik dit mag geloven hoef ik roaming helemaal niet aan te zetten.
Hoe zit dat precies?

https://handleidingen.vodafone.nl/samsung/galaxy-j4-plus-android-8-1/connectiviteit/kies-een-netwerk...

https://community.ben.nl/buitenland-76/hoe-kan-ik-handmatig-netwerk-selecteren-in-het-buitenland-216...

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat klopt, voor roaming moeten de mobiele gegevens ingeschakeld zijn. Deze kun je in het buitenland ook uit laten staan @johnnyvtz1990.

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Oké dus al ik een ander mobiel netwerk wil zoeken hoeft roaming dus niet aan?
Als de handleiding op jullie site 

https://handleidingen.vodafone.nl/samsung/galaxy-j4-plus-android-8-1/connectiviteit/kies-een-netwerk...

Hier zij je van wel

 

 

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
johnnyvtz1990 wrote:

Oké dus al ik een ander mobiel netwerk wil zoeken hoeft roaming dus niet aan?
Als de handleiding op jullie site 

https://handleidingen.vodafone.nl/samsung/galaxy-j4-plus-android-8-1/connectiviteit/kies-een-netwerk...

Hier zij je van wel

 

Klopt, maar daar staat ook bij vermeld dat roaming aan moet staan als je data wilt verbruiken. 

 

 

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ja klopt. Dus als ik het volg zoals beschreven staat in de handleiding dan kan ik switchen naar een andere provider.

Zoals ik misschien al aangaf speelde het probleem toen ik geen wifi, data of andere zaken zoals bluetooth of gps had aanstaan. Bij het batterijverbruik zag ik niet direct wat ervoor zorgde, waardoor de batterij sneller leeg liep. Wel zag ik de groene streep sneller naar 

Kan het zijn dat als ik een andere provider zoek er geen in de buurt is?
Betaal ik gewoon hetzelfde tarief als ik in het buitenland op een andere provider zit, die geen partner is van vodafone?
 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zodra je telefoon op automatisch staat bij het netwerk, wordt er om de zoveel tijd gescand naar nieuwe netwerken. Je telefoon maakt dan automatisch verbinding met het netwerk wat het sterkste is @johnnyvtz1990 
Indien er meerdere netwerken zijn of je bevind je op een plek waar het netwerk niet zo sterk is (minder masten), zal het toestel gaan zoeken naar andere netwerken (in de EU) in het desbetreffende land. 
Als het toestel dit vaker doet, dan kan dit ervoor zorgen dat de batterij sneller leeg is.

Het kan voorkomen dat er maar 1 of 2 netwerken beschikbaar zijn in een bepaald gebied. Dit is per land verschillend en is afhankelijk van de providers van dat land.
Je mag verbinden met ieder netwerk. De kosten in Europa voor bellen sms’en en data verbruik zijn hetzelfde als in Nederland. Het maakt dan ook niet uit of je op een partner netwerk zit of een ander netwerk.

De enige uitzondering is het maritieme netwerk (in de lucht, bergen of op zee). Deze netwerken maken het mogelijk om aan boord te bellen, smsjes te versturen of data te gebruiken via de satelliet. Op zee of in de bergen is er immers geen 3G- of 4G-verbinding beschikbaar.
Zodra je gebruik maakt van het maritieme netwerk, zullen de kosten een stuk hoger zijn.

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt nog voor je antwoord. Voor mij is alles nu duidelijk.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Heel graag gedaan @johnnyvtz1990!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic