AntonAdesign

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

BTW factuur voor mijn toestel

Voor mijn nieuwe toestel heb ik een BTW factuur nodig om de BTW te kunnen terugvragen. Ik ben een zakelijke gebruiker, en voor al mijn voorgaande telefoons heb ik een factuur ontvangen, maar nu weigert men een wettelijke fatuur te verstrekken. Men zegt dat de pakbon het enige is dat ik kan krijgen.

11 Reacties 11
Roetje

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
  • De aankoop van mijn toestel en zakelijke abonnement is geplaatst op 27 november 2021.

Ik zit met hetzelfde probleem, en eigenlijk nog een stap groter. Bij de aankoop van mijn nieuwe toestel (en abonnement) zijn de eerste email berichten afkomstig van Vodafone geweigerd en verwijderd door onze spamfilter op de server. Inmiddels is dat daarna snel opgelost, en komen de berichten binnen van Vodafone.  

Het gevolg is dat met name de BTW factuur (een pakbon???) niet bij ons binnen was gekomen.. Inmiddels na een 4tal telefoontjes om de btw spec op te vragen, en ook via de “Myvodafone” app het verzoek geplaatst op 5 januari 2021, is er nog steeds geen reactie. 

  1. Waarom moet het verzoek om alsnog verstrekking van een factuur btw specificatie ondanks alle beloftes zo lang duren?? Inmiddels ten tijde van dit schrijven, 6 weken verder…….
  2. Waarom geen fatsoenlijke btw factuur zoals je van een bedrijf als Vodafone verwacht, die voldoet aan de belasting eisen die de overheid stelt?
  3. Inmiddels gaat er door mijn hoofd om het jaar contract niet te verlengen bij Vodafone. Wat kan ik nog meer aan service verwachten als ik al weken zit te wachten op een btw specificatie van de aankoop? Weinig zegt mijn gevoel bij een volgend probleem…….

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi,
Ik begrijp dat het hier om zakelijke abonnementen gaat. Deze community is voor particulieren en daarom niet zo makkelijk te beantwoorden. Het beste wat jullie kunnen doen is contact opnemen met de zakelijke klantenservice van Vodafone. Deze mensen moeten u verder kunnen helpen. 

AntonAdesign
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb van alles geprobeerd via de zakelijke klantenservice, maar nooit een factuur ontvangen. Eén keer had ik een medewerker aan de lijn die me gelijk gaf, maar daarna kreeg ik iemand aan de lijn met wie ik weer dezelfde welles-nietes discussie kreeg als eerder.

Ik heb toen de pakbon aan mijn boekhouder gegeven waarop stond vermeld dat het bedrag een incusief BTW bedrag was, en zelf het BTW-bedrag uitgerekend. Als de Belastingdienst moeilijk zou gaan doen kan ik ze de correspondentie laten zien. Dan zou Vodafone een forse naheffing en dito boete kunnen krijgen, want het ziet er naar uit dat ze de BTW niet afdragen.

Het gekke is dat ik twee jaar eerder bij mijn vorige telefoon, die ook gefinancierd was, wél een keurige factuur heb ontvangen.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Vodafone en geen BTW afdragen?
Als ze dit niet zouden doen dan had de belastingdienst daar allang op de stoep gestaan. Dus dat zal er wel niet aan de hand zijn. Zakelijke contracten hebben toch een vaste aanspreekpunt? Ik weet het niet, ken de zakelijke markt niet zo goed. 

Ik lees nog iets anders hier op de community, maar weet niet of het voor jullie van toepassing is. Dit staat er: Als het goed is, heb je bij het bestellen van je abonnement een orderbevestiging en het contract ontvangen. Hierop staan de toestelkosten met btw. (indien aangevraagd met btw). Kun je eens controleren of je daar de totale toestelkosten op terugziet met BTW? 

Weet niet of je hier iets aan hebt. Anders toch even wachten tot maandag, dan is er weer iemand van Vodafone hier online. Misschien dat die er naar kunnen kijken, als die bij de zakelijke klanten kan (zeg dit omdat dit een particuliere community is). Alvast een fijn weekend!

AntonAdesign
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor je reactie, Energieboy.

Het enige document dat wij hebben ontvangen is de "pakbon" waarop het toestelbedrag staat vermeld (dat is ongebruikelijk voor een pakbon), en dat het een bedrag is inclusief BTW. Ik heb afgewacht of bij de maandelijkse betalingen een BTW-bedrag zou worden vermeld, maar dat is niet het geval.

Een medewerker van de zakelijke klantenservice heeft mij verteld dat het probleem zit bij de financiering: als ik het toestel zonder financiering zou hebben gekocht, dan zou ik wel een factuur hebben ontvangen. Nu is het toestel betaald door de financieringsmaatschappij (dochter van Vodafone), en weigert Vodafone een factuur te verstrekken. Tekst van de medewerker.

Maar, zoals Roetje ook al heeft gezegd: Vodafone is wettelijk verplicht om een BTW factuur te verstrekken die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst.

Ik geloof in het goede in de mens, maar zou het werkelijk zo zijn, dat een multinational als Vodafone NOOIT belasting probeert te vermijden/ ontduiken? Sta jij daar als "Super Expert" garant voor?

Fijn weekend.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hi @AntonAdesign 
No Way, dat ik garant sta voor Vodafone 🤪🥴
Ik ben daar niet in dienst en krijg ook geen geld om hier online te zijn. Dus nee, ik sta zeker niet garant, voor niets wat Vodafone uitbrengt, regelt en/of doet aan alles waar ze wettelijk zelf verantwoordelijk voor zijn 😁.

Laten we even afwachten, maandag zal @Cecilia er weer zijn. Misschien dat ze toch iets voor jullie kan betekenen, maar ook daar sta ik niet voor garant 😉😊.

Wel de wens voor een goed weekend en hoop dat het snel, en goed, zal worden opgelost. 👍

Roetje

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Je citeert:

Een medewerker van de zakelijke klantenservice heeft mij verteld dat het probleem zit bij de financiering: als ik het toestel zonder financiering zou hebben gekocht, dan zou ik wel een factuur hebben ontvangen. (einde citaat)

 

Ik heb mijn toestel direct volledig betaald heb tijdens de online bestelling. Het gaat hierbij nogmaals, om een zakelijk abonnement met bijbehorende telefoon. Die factuur heb ik niet gezien. Ik heb overigens tijdens één van de meerdere gesprekken met een medewerker

zakelijk, ook de opmerking gekregen dat er geen factuur geleverd wordt maar een pakbon……. “Als ik die pakbon aan mijn boekhouder zou geven, dan weet hij wel hoe dat verwerkt kan worden in de administratie” aldus de medewerker van de zakelijke klantenservice.

Ik was echt even een paar seconden verstomd na deze opmerking, hehh?? een pakbon?? maar dat is toch geen (btw)factuur??

Vervolgens zei de medewerker dat ik er moest op vertrouwen dat mijn boekhouder dat goed kan regelen. En dat de pakbon het enige is wat er voor mij geregeld kan worden. Stom verbaasd heb ik het gesprek maar beëindigd.

En nu wacht ik nog  steeds op die “pakbonfactuur”.

 Deze manier van zaken doen, is van een uiterst amateuristisch niveau, wat totaal niet past bij een groot multinational bedrijf als Vodafone. Wat heb ik me toch vergist in deze provider…..

 

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Roetje,
Een warm welkom op de Vodafone Community. 

Laat ik eerlijk met de deur in huis vallen dat ik op dit gebied niet heel veel meer voor je kan betekenen. Zoals je al hebt kunnen lezen in dit topic is de pakbon of het contract volgens de belastingdienst het juiste document als er de BTW op vermeld staat. Op het contract en de pakbon staat altijd de totale prijs voor het toestel met en zonder BTW. Dit is dus toereikend voor het kunnen terugvragen van de BTW. Eventueel zouden mijn collega's van de zakelijke afdeling je nog het contract kunnen nasturen als je deze niet tot je beschikking hebt, maar daarvoor moet je opnieuw contact opnemen met de zakelijke klantenservice. Ik heb niet de mogelijkheid om dit na te sturen, aangezien de Community voornamelijk gericht is op particuliere aansluitingen. Het spijt mij dat ik je op dit gebied niet heel veel verder kan helpen dan de informatie die in dit topic al is verstrekt.

AntonAdesign
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Cecilia,

 

Je geeft wederom het onjuiste antwoord. In tegenspraak met de site van de Belastingdienst. Naast alle eisen waar een factuur aan moet voldoen (het contract en de pakbon voldoen daar in ieder geval niet aan) moet op een factuur het BTW- bedrag worden vermeld. Degene die de factuur uitschrijft is vanaf dat moment verplicht om de BTW af te dragen. De Belastingdienst is hier heel fel op, omdat het BTW-bedrag het eigendom is van de Staat. Een poging om de BTW niet af te dragen wordt als diefstal beschouwd, en dus een misdrijf. Het feit dat Vodafone weigert om een correcte factuur uit te schrijven zie ik als een poging om het afdragen van BTW te vermijden.

Nu alle argumenten in deze discussie al meer keren zijn aangevoerd, lijkt het me tijd om mijn contact met de VARA-TV aan te boren. Dit lijkt me iets voor het programma Kassa.

Roetje

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Cecilia,

 

Met alle respect voor jou als forum moderator, is het mij volledig duidelijk dat je absoluut geen kaas hebt gegeten hoe je een zakelijke administratie bij moet houden. Zoals AntonAdesign aangeeft, is je antwoord volledig fout.

  • Een pakbon is geen btw factuur
  • Een contract is geen btw factuur
  • Een appel is geen peer

Wellicht dat het laatst genoemde bullet punt je helder maakt zonder kennis van boekhoud administratie,  wat er nu gaande is betreffende dit probleem.

"Het spijt me dat ik je niet verder kan helpen" is voor mij inmiddels een zeer algemene uitspraak van elke Vodafone medewerker, waar het gesprek iedere keer mee eindigt, als het om dit probleem gaat.

Van het kastje naar de muur sturen krijg je van mij dan ook een dikke 10.

Ik snap er echt helemaal niets van waarom Vodafone mij niet een zakelijke btw factuur kan leveren.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @AntonAdesign en @Roetje

Dat een appel geen peer is dat weten we denk ik allemaal wel 😉 Vooropgesteld begrijp ik vanuit persoonlijk standpunt zeker dat jullie deze BTW-factuur graag willen ontvangen. Ik geef alleen aan dat ik jullie geen ander antwoord kan bieden dan mijn collega @Louis eerder al heeft gegeven in dit topic. Had ik jullie op een andere wijze kunnen voorzien van deze BTW-factuur dan lijkt het mij overduidelijk dat dat natuurlijk ook mijn voorkeur had gehad dan hier deze discussie aangaan. Zoals aangegeven heb ik die mogelijkheid niet aangezien het hier ook nog zakelijke aansluitingen betreffen. Als moderator(s) op dit forum hebben wij niet dezelfde mogelijkheden en rechten als de zakelijke klantenservice. Ik ben dus ook niet volledig bekend met alle spelregels wat betreft zakelijke mobiele aansluitingen. Vandaar ook het advies om toch hiervoor even contact op te nemen met de zakelijke klantenservice. Het is dus niet een kwestie van niet willen helpen, maar simpelweg niet kunnen helpen omdat ik niet dezelfde rechten en mogelijkheden heb als de zakelijke klantenservice. Hopelijk maakt dit de reden dan ook iets duidelijker waarom dit vraagstuk beter neergelegd kan worden bij de zakelijke klantenservice. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic