Steven wrote:
bmns wrote:
Steven wrote:
Dat kan ik me heel goed voorstellen @bmns. Helaas dienen zij met een statement te komen omdat het hun product is.
@steven: BMW Nederland is helemaal niet bezig met dit soort veranderingen. De medewerkers van BMW NL KIS zijn volledig aangewezen op informatie/ondersteuning vanuit BMW AG in Duitsland. Medewerkers van BMW NL KIS hebben zelf - ondanks alle verzoeken van klanten - ook geen noodzaak om bij BMW AG aan te dringen voor een oplossing. Bij BMW AG in Duitsland is er geen prioriteit voor Nederlands gedoe. Vodafone NL voelt zich blijkbaar niet aangesproken om met BMW de dialoog aan te gaan. Wellicht komt er wel schot in de zaak zodra Vodafone Deutschland 3G gaat uitzetten want dan zijn er in 1 keer veel meer BMW rijders die de dupe worden van het verdwijnen van Vodafone 3G.
Ik ga er vanuit dat er op korte termijn door BMW Nederland geen oplossing (dmv vervangen TCB door 4G versie) geboden zal worden en er - met alle gevolgen van dien en ondanks de petitie van Richard H : http://bit.ly/39nkNGJ - gewacht zal moeten worden op het uitschakelen van Vodafone 3G in Duitsland in 2020/2021.
Je geeft aan dat wij ons niet aangesproken voelen om met BMW de dialoog aan te gaan. Waar baseer je dit op?
Het is namelijk niet bekend of Vodafone NL hierover in gesprek is / in gesprek is geweest met BMW. Dit wordt ook verder nergens benoemd.
De dienst wordt aangeboden door BMW. Hoe dat verder nationaal of internationaal geregeld is bij BMW, durf ik niet te zeggen. Wij leveren hierin alleen het netwerk. De dienst die in je auto zit, is een dienst vanuit BMW. Dit is dan ook de reden waarom BMW met een statement dient te komen en niet Vodafone NL. Wij kunnen namelijk niet een statement geven over een dienst wat niet van ons is.
Bij ons (Vodafone NL) zal het 3G netwerk in februari uitgeschakeld worden.
Betreft het netwerk bij Vodafone DE en het uitschakelen van 3G (hier hebben wij geen inzage in), zul je bij Vodafone DE aan moeten kaarten.
Dit betekent niet dat wij niet begrijpen dat jullie ook willen weten waaraan jullie toe zijn.
Beste @Steven situaties zoals deze vragen om teamwork en commitment van iedere betrokkene. De samenwerking tussen @Vodafone en @bmw is eerder groots aangekondigd dmv persberichten. Echter is het lifecycle management van beide partijen in het partnerschap belabberd. Ik begrijp de stap van @vodafone volledig, maar @vodafone is toch echt de partner van @bmw als het gaat om connected cars. Althans dit wordt in de berichtgeving als boodschap aan de klanten afgegeven.
De situatie rondom de ondersteuning van 3G in een BMW is niet anders dan voor een willekeurige smartphone. De chip in de communicatiemodule (vergelijkbaar met het data gedeelte van een smartphone) is beperkt tot 3G voor bepaalde BMW modellen geleverd van 2012-2017. De communicatiemodule (TCB igv 3G) van elke BMW is separaat uitwisselbaar. Dit is in de US al een keer gedaan op het moment dat AT&T afscheid heeft genomen van 2G. BMW heeft in de US iedere klant met een actief ConnectedDrive abonnement het voorstel gedaan om de communicatiemodule te vervangen door een 4G exemplaar.
Daar waar partijen niet samenwerken zal er nooit een oplossing komen. Vodafone levert miljoenen aansluitingen voor BMW's en is voor mij een serieuze partij die samen met BMW voor een oplossing kan zorgen. Het werkt niet om naar BMW te gaan kijken en hopen dat het goed komt. De belangen zijn groter dan dat als de persberichten over de samenwerking tussen Vodafone en BMW enige waarde hebben.
Voor de klant is er maar 1 Vodafone. Dat er per land een eigen landen organisatie bestaat zou transparant moeten zijn voor de klant. Zoals er ook maar 1 @BMW is met een wereldwijd netwerk van lokale distributeurs en dealers.
Iedereen verantwoordelijk bij @Vodafone en @BMW in dit spectrum zou een steentje moeten bijdragen in de volgende stap van de mobiele communicatie van connected cars om connected cars connected te houden zolang dit eenvoudig te doen is . Het vervangen van een communicatiemodule - eerder gedaan in de US - zou door @Vodafone aangejaagd kunnen worden bij @BMW in het kader van het partnerschap tussen beide partijen. Dit is mi hoe een partnerschap hoort te werken en er echt verschil kan worden gemaakt.