bmns

Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

BMW ConnectedDrive 3G - van 3G naar 4G voor januari 2020

Vodafone heeft aangekondigd dat op 1 januari 2020 3G zal worden uitgeschakeld en dat toestellen die geen 4G ondersteunen geen data verbinding meer kunnen maken: https://www.vodafone.nl/van3gnaar4g/

Echter veel BMW ConnectedDrive abonnementen maken gebruik van het Vodafone 3G netwerk. Wordt deze groep door Vodafone/BMW vergeten? Of wat wordt de situatie na 1 januari 2020 voor deze abonnementen? De klok tikt maar BMW en Vodafone blijven angstig stil De BMW rijder met ConnectedDrive 3G wordt niet geinformeerd.

BMW Nederland heeft alleen in december 2018 het volgende gemeld: Deze vraag hebben wij uitstaan bij BMW AG. Wij gaan ervan uit zo spoedig mogelijk een antwoord te ontvangen.


Ik heb hier meerdere conversaties over geopend, maar worden steeds geachiveerd terwijl de oplossing nog steeds niet voor handen is. Zowel Vodafone als BMW houden BMW rijders met een ConnectedDrive 3G in onzekerheid wat er met de 3G verbinding van hun BMW gebeurt in januari 2020. Blijft het nog wel werken? wordt het langzamer? Welke ConnectedDrive diensten zijn dan nog wel bruikbaar en welke niet?

BMW levert in veel nieuwe auto's al 4G, maar er zijn nog ontzetten veel BMW's met 3G - die geen 4G kunnen. Vanaf Modeljaar 2012 t/m modeljaar 2017 zijn nieuwe BMW's geleverd met 3G. Het gaat om honderdduizenden BMW's die over 6 maanden allemaal de 3G ConnectedDrive verbinding dreigen kwijt te raken als er niet tijdig gehandeld wordt door BMW en Vodafone.

Tot op heden is er niets meer bekend gemaakt over de gevolgen voor BMW ConnectedDrive 3G en iedereen die nu de aanschaf van een gebruikte BMW overweegt kan zomaar voor de verrassing komen te staan dat het eventueel aanwezige ConnectedDrive over iets meer dan een jaar niet meer zal functioneren. Advies is om bij aanschaf van een gebruikte BMW hierover afspraken te maken met het verkopende autobedrijf.

Het is zeer teleurstellend dat BMW Nederland tot op heden hier nog geen enkele aandacht voor heeft gehad en trouwe BMW rijders niet informeert over de mogelijke impact. Het artikel van Vodafone is immer zeer duidelijk en laat geen onduidelijkheid bestaan indien er door BMW niet tijdig wordt gehandeld dat er veel BMW rijders teleurgesteld zullen worden door de BMW / Vodafone combinatie.
28 Reacties 28
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi bmns

Het 3G netwerk gaat inderdaad verdwijnen. Ik zal je vraag intern stellen. Mocht ik een antwoord krijgen dan hoor je van mij.
bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:
Hoi bmns

Het 3G netwerk gaat inderdaad verdwijnen. Ik zal je vraag intern stellen. Mocht ik een antwoord krijgen dan hoor je van mij.

Dag @Steven , bedankt voor jouw reactie namens @vodafone . Bij BMW, maar ook bij Audi en Mercedes zit het iets complexer in elkaar. De telematica unit die de communicatie van de auto met het netwerk van Vodafone verzorgt is beperkt tot 3G hardware. De telematica unit zal dus vervangen moeten worden indien het 3G signaal niet meer beschikbaar is.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik heb helaas nog geen terugkoppeling bmns
Zodra ik meer weet, laat ik het weten.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik heb nog geen terugkoppeling gehad bmns
Ik heb vandaag nog om een update gevraagd.
bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:
Ik heb nog geen terugkoppeling gehad bmns

Ik heb vandaag nog om een update gevraagd.


Bedankt Steven , hopelijk komt er snel duidelijkheid. Helaas heb ik ook niets meer van BMW Nederland vernomen
Ik heb het idee dat het nog niet zo leeft, maar de gevolgen in januari 2020 zullen veel BMW klanten betreffen met een 3G ConnectedDrive verbinding.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dat vermoeden heb ik ook. Maar zodra ik meer weet, dan laat ik het weten bmns.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ze zijn op dit moment hierover nog in gesprek. Ik heb geen update ontvangen bmns
Heb je nog iets vernomen van BMW?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik heb helaas nog geen update.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Dit is misschien een heel erg domme reactie, maar kan er geen ander simkaartje in? Bij T-Mobile blijft 3G het langst bestaan.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Goede vraag RuudNL bmns ik durf het helaas niet te zeggen of dit zo werkt. Ik meen van een andere BMW gebruiker begrepen te hebben dat vanuit Vodafone Group dit geregeld is met een E-sim. Maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen.
Het is in ieder geval een afspraak tussen Vodafone Group en BMW. Vanuit hier is het aangekaart. Maar helaas krijg ik geen terugkoppeling. Zodra ik meer weet, laat ik dit weten.
bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven klopt, de communicatie modules (TCB) van BMW hebben een e-sim. echter de hardware van de TCB die in een BMW met 3G ConnectedDrive abonnement zit is van wat ik weet beperkt tot 3G. Of de TCB omgezet kan worden naar 4G weet ik niet anders zou de TCB zou in mijn perceptie vervangen moeten worden door een TCB die 4G ondersteunt. BMW nederland heeft nog steeds geen reactie gegeven
Janis

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Een andere TCB erin levert een nieuw probleem op. Als je connected diensten hebt afgenomen dan zijn die gekoppeld aan e-SIMM ID en IMEI. Volgens dit forum zul je de e-SIMM over moeten zetten en de hardware waarin de IMEI opgeslagen zit.

https://cartechnology.co.uk/showthread.php?tid=37323&page=3

Het zou mooi zijn als BMW met een oplossing komt, maar BMW ( en met name de dealers) kennende hebben ze niet veel oog voor hun oude modellen. De (in hun ogen) "echte" BMW rijder koopt wel een nieuwe auto 😉

Maar ik zou het zomaar mis kunnen hebben, ik hoop het, want sommige functies van BMW connected (hoe instabiel ze ook zijn) zijn best handig.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Vanuit hier heb ik helaas ook nog geen antwoord Janis.
Mocht er vanuit Vodafone een update komen betreft BMW, dan laat ik dit direct weten. Mochten jullie in de tussentijd een update krijgen, dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hebben jullie al een update ontvangen vanuit BMW bmns Janis ?
Zover ik weet dient BMW hierover met een statement te komen.
Janis

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
BMW NL belde vandaag (zaterdag ochtend), wel netjes. BMW Duitsland belooft dat de BMW eigenaren geen last zullen ondervinden van het verdwijnen van 3G bij Vodafone. HOE ze dat gaan oplossen, dat weet BMW NL niet.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Vanuit hier heb ik de terugkoppeling gekregen dat als er indien vragen zijn hierover, jullie terecht kunnen bij BMW.
Netjes dat ze contact hebben opgenomen met je Janis!
Janis

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nooit meer iets gehoord van BMW. En vandaag kan ik al geen bestemmingen meer van googlemaps naar mijn auto sturen. Maar dat kan een andere oorzaak hebben.

Ik denk niet dat er over 10 dagen een oplossing is.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik denk het ook niet @Janis. Echter gaat dit via BMW. Vanuit ons zal er geen officieel statement komen. Inmiddels weet ik wel dat in februari pas het 3G netwerk wordt stopgezet wordt.

bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Janis wrote:

Nooit meer iets gehoord van BMW. En vandaag kan ik al geen bestemmingen meer van googlemaps naar mijn auto sturen. Maar dat kan een andere oorzaak hebben.

Ik denk niet dat er over 10 dagen een oplossing is.

BMW Nederland laat niets van zich horen. Helaas tot op heden geen enkel bericht van BMW nederland over de echte gevolgen.

ConnectedDrive online entertainment heeft toch echt een fatsoenlijke bandbreedte nodige en zal niet meer functioneren nadat 3G uitgeschakeld is.

Er zijn meer BMW rijders die zich terecht zorgen maken . http://bit.ly/2QVi8gH

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic