bmns

Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

BMW ConnectedDrive 3G - van 3G naar 4G voor januari 2020

Vodafone heeft aangekondigd dat op 1 januari 2020 3G zal worden uitgeschakeld en dat toestellen die geen 4G ondersteunen geen data verbinding meer kunnen maken: https://www.vodafone.nl/van3gnaar4g/

Echter veel BMW ConnectedDrive abonnementen maken gebruik van het Vodafone 3G netwerk. Wordt deze groep door Vodafone/BMW vergeten? Of wat wordt de situatie na 1 januari 2020 voor deze abonnementen? De klok tikt maar BMW en Vodafone blijven angstig stil De BMW rijder met ConnectedDrive 3G wordt niet geinformeerd.

BMW Nederland heeft alleen in december 2018 het volgende gemeld: Deze vraag hebben wij uitstaan bij BMW AG. Wij gaan ervan uit zo spoedig mogelijk een antwoord te ontvangen.


Ik heb hier meerdere conversaties over geopend, maar worden steeds geachiveerd terwijl de oplossing nog steeds niet voor handen is. Zowel Vodafone als BMW houden BMW rijders met een ConnectedDrive 3G in onzekerheid wat er met de 3G verbinding van hun BMW gebeurt in januari 2020. Blijft het nog wel werken? wordt het langzamer? Welke ConnectedDrive diensten zijn dan nog wel bruikbaar en welke niet?

BMW levert in veel nieuwe auto's al 4G, maar er zijn nog ontzetten veel BMW's met 3G - die geen 4G kunnen. Vanaf Modeljaar 2012 t/m modeljaar 2017 zijn nieuwe BMW's geleverd met 3G. Het gaat om honderdduizenden BMW's die over 6 maanden allemaal de 3G ConnectedDrive verbinding dreigen kwijt te raken als er niet tijdig gehandeld wordt door BMW en Vodafone.

Tot op heden is er niets meer bekend gemaakt over de gevolgen voor BMW ConnectedDrive 3G en iedereen die nu de aanschaf van een gebruikte BMW overweegt kan zomaar voor de verrassing komen te staan dat het eventueel aanwezige ConnectedDrive over iets meer dan een jaar niet meer zal functioneren. Advies is om bij aanschaf van een gebruikte BMW hierover afspraken te maken met het verkopende autobedrijf.

Het is zeer teleurstellend dat BMW Nederland tot op heden hier nog geen enkele aandacht voor heeft gehad en trouwe BMW rijders niet informeert over de mogelijke impact. Het artikel van Vodafone is immer zeer duidelijk en laat geen onduidelijkheid bestaan indien er door BMW niet tijdig wordt gehandeld dat er veel BMW rijders teleurgesteld zullen worden door de BMW / Vodafone combinatie.
28 Reacties 28
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat kan ik me heel goed voorstellen @bmns. Helaas dienen zij met een statement te komen omdat het hun product is. 

bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:

Dat kan ik me heel goed voorstellen @bmns. Helaas dienen zij met een statement te komen omdat het hun product is. 


@steven: BMW Nederland is helemaal niet bezig met dit soort veranderingen. De medewerkers van BMW NL KIS zijn volledig aangewezen op informatie/ondersteuning vanuit BMW AG in Duitsland. Medewerkers van BMW NL KIS hebben zelf - ondanks alle verzoeken van klanten - ook  geen noodzaak om bij BMW AG aan te dringen voor een oplossing. Bij BMW AG in Duitsland is er geen prioriteit voor Nederlands gedoe. Vodafone NL voelt zich blijkbaar niet aangesproken om met BMW de dialoog aan te gaan. Wellicht komt er wel schot in de zaak zodra Vodafone Deutschland 3G gaat uitzetten want dan zijn er in 1 keer veel meer BMW rijders die de dupe worden van het verdwijnen van Vodafone 3G. 

Ik ga er vanuit dat er op korte termijn door BMW Nederland geen oplossing (dmv vervangen TCB door 4G versie) geboden zal worden en er - met alle gevolgen van dien en ondanks de petitie van Richard H : http://bit.ly/39nkNGJ  - gewacht zal moeten worden op het uitschakelen van Vodafone 3G in Duitsland in 2020/2021. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
bmns wrote:
Steven wrote:

Dat kan ik me heel goed voorstellen @bmns. Helaas dienen zij met een statement te komen omdat het hun product is. 


@steven: BMW Nederland is helemaal niet bezig met dit soort veranderingen. De medewerkers van BMW NL KIS zijn volledig aangewezen op informatie/ondersteuning vanuit BMW AG in Duitsland. Medewerkers van BMW NL KIS hebben zelf - ondanks alle verzoeken van klanten - ook  geen noodzaak om bij BMW AG aan te dringen voor een oplossing. Bij BMW AG in Duitsland is er geen prioriteit voor Nederlands gedoe. Vodafone NL voelt zich blijkbaar niet aangesproken om met BMW de dialoog aan te gaan. Wellicht komt er wel schot in de zaak zodra Vodafone Deutschland 3G gaat uitzetten want dan zijn er in 1 keer veel meer BMW rijders die de dupe worden van het verdwijnen van Vodafone 3G. 

Ik ga er vanuit dat er op korte termijn door BMW Nederland geen oplossing (dmv vervangen TCB door 4G versie) geboden zal worden en er - met alle gevolgen van dien en ondanks de petitie van Richard H : http://bit.ly/39nkNGJ  - gewacht zal moeten worden op het uitschakelen van Vodafone 3G in Duitsland in 2020/2021. 




Je geeft aan dat wij ons niet aangesproken voelen om met BMW de dialoog aan te gaan. Waar baseer je dit op?
Het is namelijk niet bekend of Vodafone NL hierover in gesprek is /  in gesprek is geweest met BMW. Dit wordt ook verder nergens benoemd.

De dienst wordt aangeboden door BMW. Hoe dat verder nationaal of internationaal geregeld is bij BMW, durf ik niet te zeggen. Wij leveren hierin alleen het netwerk. De dienst die in je auto zit, is een dienst vanuit BMW. Dit is dan ook de reden waarom BMW met een statement dient te komen en niet Vodafone NL.  Wij kunnen namelijk niet een statement geven over een dienst wat niet van ons is.

Bij  ons (Vodafone NL) zal het 3G netwerk in februari uitgeschakeld worden. 
Betreft het netwerk bij Vodafone DE en het uitschakelen van 3G (hier hebben wij geen inzage in), zul je bij Vodafone DE aan moeten kaarten. 

Dit betekent niet dat wij niet begrijpen dat jullie ook willen weten waaraan jullie toe zijn. 

bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:
bmns wrote:
Steven wrote:

Dat kan ik me heel goed voorstellen @bmns. Helaas dienen zij met een statement te komen omdat het hun product is. 


@steven: BMW Nederland is helemaal niet bezig met dit soort veranderingen. De medewerkers van BMW NL KIS zijn volledig aangewezen op informatie/ondersteuning vanuit BMW AG in Duitsland. Medewerkers van BMW NL KIS hebben zelf - ondanks alle verzoeken van klanten - ook  geen noodzaak om bij BMW AG aan te dringen voor een oplossing. Bij BMW AG in Duitsland is er geen prioriteit voor Nederlands gedoe. Vodafone NL voelt zich blijkbaar niet aangesproken om met BMW de dialoog aan te gaan. Wellicht komt er wel schot in de zaak zodra Vodafone Deutschland 3G gaat uitzetten want dan zijn er in 1 keer veel meer BMW rijders die de dupe worden van het verdwijnen van Vodafone 3G. 

Ik ga er vanuit dat er op korte termijn door BMW Nederland geen oplossing (dmv vervangen TCB door 4G versie) geboden zal worden en er - met alle gevolgen van dien en ondanks de petitie van Richard H : http://bit.ly/39nkNGJ  - gewacht zal moeten worden op het uitschakelen van Vodafone 3G in Duitsland in 2020/2021. 




Je geeft aan dat wij ons niet aangesproken voelen om met BMW de dialoog aan te gaan. Waar baseer je dit op?
Het is namelijk niet bekend of Vodafone NL hierover in gesprek is /  in gesprek is geweest met BMW. Dit wordt ook verder nergens benoemd.

De dienst wordt aangeboden door BMW. Hoe dat verder nationaal of internationaal geregeld is bij BMW, durf ik niet te zeggen. Wij leveren hierin alleen het netwerk. De dienst die in je auto zit, is een dienst vanuit BMW. Dit is dan ook de reden waarom BMW met een statement dient te komen en niet Vodafone NL.  Wij kunnen namelijk niet een statement geven over een dienst wat niet van ons is.

Bij  ons (Vodafone NL) zal het 3G netwerk in februari uitgeschakeld worden. 
Betreft het netwerk bij Vodafone DE en het uitschakelen van 3G (hier hebben wij geen inzage in), zul je bij Vodafone DE aan moeten kaarten. 

Dit betekent niet dat wij niet begrijpen dat jullie ook willen weten waaraan jullie toe zijn. 


Beste @Steven situaties zoals deze vragen om teamwork en commitment van iedere betrokkene. De samenwerking tussen @Vodafone en @bmw is eerder groots aangekondigd dmv persberichten. Echter is het lifecycle management van beide partijen in het partnerschap belabberd. Ik begrijp de stap van @vodafone volledig, maar @vodafone is toch echt de partner van @bmw als het gaat om connected cars. Althans dit wordt in de berichtgeving als boodschap aan de klanten afgegeven. 

De situatie rondom de ondersteuning van 3G in een BMW is niet anders dan voor een willekeurige smartphone. De chip in de communicatiemodule (vergelijkbaar met het data gedeelte van een smartphone) is beperkt tot 3G voor bepaalde BMW modellen geleverd van 2012-2017. De communicatiemodule (TCB igv 3G) van elke BMW is separaat uitwisselbaar. Dit is in de US al een keer gedaan op het moment dat AT&T afscheid heeft genomen van 2G. BMW heeft in de US iedere klant met een actief ConnectedDrive abonnement het voorstel gedaan om de communicatiemodule te vervangen door een 4G exemplaar.  

Daar waar partijen niet samenwerken zal er nooit een oplossing komen. Vodafone levert miljoenen aansluitingen voor BMW's en is voor mij een serieuze partij die samen met BMW voor een oplossing kan zorgen. Het werkt niet om naar BMW te gaan kijken en hopen dat het goed komt. De belangen zijn groter dan dat als de persberichten over de samenwerking tussen Vodafone en BMW enige waarde hebben. 

Voor de klant is er maar 1 Vodafone. Dat er per land een eigen landen organisatie bestaat zou transparant moeten zijn voor de klant. Zoals er ook maar 1 @BMW is met een wereldwijd netwerk van lokale distributeurs en dealers. 

Iedereen verantwoordelijk bij @Vodafone en @BMW in dit spectrum zou een steentje moeten bijdragen in de volgende stap van de mobiele communicatie van connected cars om connected cars connected te houden zolang dit eenvoudig te doen is .  Het vervangen van een communicatiemodule - eerder gedaan in de US - zou door @Vodafone aangejaagd kunnen worden bij @BMW in het kader van het partnerschap tussen beide partijen. Dit is mi hoe een partnerschap hoort te werken en er echt verschil kan worden gemaakt.  

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor je feedback @bmns 

Zoals je  ook eerder hebt kunnen lezen is het vanuit hier intern aangekaart. Vodafone is hiervan op de hoogte. Of er gesprekken zijn tussen BMW en Vodafone hierover, durf ik niet te zeggen. Dit zal ook niet naar ons kenbaar gemaakt worden. Ook dit heb ik al eerder aangegeven. In dit geval mag je dit aankaarten bij BMW. Vanuit Vodafone volgt hierover verder geen statement over omdat dit niet aan ons is. Ik wil je dan ook verzoeken om dit bij BMW aan te kaarten.

 

bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:

Dankjewel voor je feedback @bmns 

Zoals je  ook eerder hebt kunnen lezen is het vanuit hier intern aangekaart. Vodafone is hiervan op de hoogte. Of er gesprekken zijn tussen BMW en Vodafone hierover, durf ik niet te zeggen. Dit zal ook niet naar ons kenbaar gemaakt worden. Ook dit heb ik al eerder aangegeven. In dit geval mag je dit aankaarten bij BMW. Vanuit Vodafone volgt hierover verder geen statement over omdat dit niet aan ons is. Ik wil je dan ook verzoeken om dit bij BMW aan te kaarten.

 


Ergens ver weg op de website van @BMWNL staat het onderstaande bericht verstopt

Informatie over het uitschakelen van het 3G netwerk door Vodafone

  • Door de introductie van de nieuwe 5G mobiele standaard en voor het vrijmaken van frequenties voor verdere verbetering van 4G netwerken, beginnen netwerkbeheerders met het uitfaseren van oudere standaarden zoals 3G. De beschikbaarheid van verschillende standaarden en de timing van deze uitfasering verschillen sterk tussen regio’s en landen.
  • BMW is, ook in samenwerking met de netwerkbeheerders, aan het onderzoeken en testen welke gevolgen de uitfasering heeft en welke oplossingen we kunnen bieden.
  • BMW Group voertuigen die gebruikmaken van een 3G simkaart, schakelen automatisch over op het 2G netwerk, dat vooralsnog in alle EU lidstaten beschikbaar is.
  • Met een 2G connectie functioneren diensten zoals de eCall, BMW Intelligent Emergency Call, Teleservices en Remote Services nog steeds.
  • Door de lagere datatransfersnelheid van 2G hebben meer data-intensieve diensten een
    langere reactietijd. Voorbeelden van zulke diensten zijn: RTTI, BMW Online en het verzenden van data naar het voertuig via de Personal Assistant Service.
  • Diensten die ernstig beperkt worden door een lage datatransfersnelheid, zoals Over-the-Air Kaartupdates en Online Entertainment, kunnen helaas niet meer functioneren.
  • Kaartupdates kunnen nog altijd via USB worden uitgevoerd.
bron : bmw.nl

 

lala82

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
bmns wrote:
Steven wrote:

Dankjewel voor je feedback @bmns 

Zoals je  ook eerder hebt kunnen lezen is het vanuit hier intern aangekaart. Vodafone is hiervan op de hoogte. Of er gesprekken zijn tussen BMW en Vodafone hierover, durf ik niet te zeggen. Dit zal ook niet naar ons kenbaar gemaakt worden. Ook dit heb ik al eerder aangegeven. In dit geval mag je dit aankaarten bij BMW. Vanuit Vodafone volgt hierover verder geen statement over omdat dit niet aan ons is. Ik wil je dan ook verzoeken om dit bij BMW aan te kaarten.

 


Ergens ver weg op de website van @BMWNL staat het onderstaande bericht verstopt

Informatie over het uitschakelen van het 3G netwerk door Vodafone

  • Door de introductie van de nieuwe 5G mobiele standaard en voor het vrijmaken van frequenties voor verdere verbetering van 4G netwerken, beginnen netwerkbeheerders met het uitfaseren van oudere standaarden zoals 3G. De beschikbaarheid van verschillende standaarden en de timing van deze uitfasering verschillen sterk tussen regio’s en landen.
  • BMW is, ook in samenwerking met de netwerkbeheerders, aan het onderzoeken en testen welke gevolgen de uitfasering heeft en welke oplossingen we kunnen bieden.
  • BMW Group voertuigen die gebruikmaken van een 3G simkaart, schakelen automatisch over op het 2G netwerk, dat vooralsnog in alle EU lidstaten beschikbaar is.
  • Met een 2G connectie functioneren diensten zoals de eCall, BMW Intelligent Emergency Call, Teleservices en Remote Services nog steeds.
  • Door de lagere datatransfersnelheid van 2G hebben meer data-intensieve diensten een
    langere reactietijd. Voorbeelden van zulke diensten zijn: RTTI, BMW Online en het verzenden van data naar het voertuig via de Personal Assistant Service.
  • Diensten die ernstig beperkt worden door een lage datatransfersnelheid, zoals Over-the-Air Kaartupdates en Online Entertainment, kunnen helaas niet meer functioneren.
  • Kaartupdates kunnen nog altijd via USB worden uitgevoerd.
bron : bmw.nl

 

Mijn auto heeft helemaal geen connectie meer, dus ook geen G2… Helaasch….

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dan raad ik toch aan om dit aan te kaarten bij BMW @lala82 

bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Louis  schreef:

Dan raad ik toch aan om dit aan te kaarten bij BMW @lala82 


BMW nederland heeft februari 2020 het volgende  op haar website aangegeven

  • BMW is, ook in samenwerking met de netwerkbeheerders, aan het onderzoeken en testen welke gevolgen de uitfasering heeft en welke oplossingen we kunnen bieden.

Helaas zit er nog weinig schot in de zaak vanuit BMW. Contact met Peiker (Valeo) heeft opgeleverd dat de BMW TCB 3G  voorzien kan worden van een nieuwe NAD module. De TCB 3G is dus upgradebaar! Modules zijn uitwisselbaar door enkele schroefjes te verwijderen waardoor de TCB open kan, daarna kan de 3G NAD (opsteek module) losgekoppeld worden en de 4G NAD aangesloten worden. En dan de schroefjes weer terug.  De huidige NAD module met type V1082 moet vervangen worden door type V1140-100 waardoor de TCB 4G ondersteund.  Deze module staat ook op de Vodafone lijst met gecertificeerde IOT modules.

 

BMW Nederland heeft maar weinig op met bezitters van wat ouders BMW's en is eigenlijk te triest voor woorden. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic