Morgenrood2

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

BKR registratie

Er wordt gezegd dat je een BKR registratie krijgt als je een nieuw abonnement neemt. Ook als je al geregistreerd staat kun je eventueel geen abonnement krijgen. Geldt dit ook voor een verlenging van je abonnement?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Per 1 mei 2017 beoordelen de medewerkers van Vodafone dus, aan de hand van nauwgezette criteria, of een klant in aanmerking komt voor een smartphone op afbetaling. Met gebruikmaking van de leentoets en de inkomensgegevens van de (potentiële) klant. Dit geldt ook als er vanaf 1 mei 2017 wordt verlengd met een smartphone vanaf €250,00 die 'op afbetaling' wordt gekocht.

Eigenlijk op precies dezelfde wijze als dat je nu een krediet aangaat voor een auto,een televisie of een was-automaat.

Overigens wordt bij een positief resultaat de registratie van Vodafone gewoon toegevoegd aan de bestaande registratie(-s) bij het Bureua Krediet Registratie. Er ontstaat dus een lijst van kredietverstrekkers waar klanten kredieten en leningen hebben. Dat geldt voor nieuwe klanten van Vodafone (en andere telecom-providers) en voor klanten die vanaf 1 mei 2017 hun abonnement verlengen. En daarbij een smartphone nemen 'op afbetaling'.

Je kunt natuurlijk altijd je smartphone nog direct afrekenen. Of een goedkope smartphone van onder de €250,00 nemen. Voor SIM-only abonnementhouders zijn de nieuwe regels niet van invloed. Zij werden en worden niet geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie.

Succes!

Netwerker

Bekijk in context

22 Reacties 22
Morgenrood2
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank je wel voor je reactie, Sietske. 😄
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo,

Ik ben het niet eens met het antwoord van Moderator Sietske. Volgens mij is het zo dat vanaf 1 mei 2017 bij alle nieuwe abonnementen EN verlengingen BKR-registratie noodzakelijk, indien er een smartphone-op-afbetaling wordt gekocht. En het krediet-bedrag moet hoger zijn dan Euro 250,00
Dat geeft de website van de Autoriteit Financiële Markten tenminste aan. Dit wordt de leentoets genoemd.

Website AFM: https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/nieuws/2017/jan/eisen-reclame-mobiele-telefoons

Ik heb deze vraag voorgelegd aan het Bureau Krediet Registratie in Tiel. Maar nog geen antwoord ontvangen.

Aan Sietske het verzoek om intern bij Vodafone uit te zoeken of jouw antwoord wel correct is.

Ik hou je op de hoogte, zodra ik het antwoord van het Bureau Krediet Registratie heb ontvangen.

Succes!


Netwerker
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Netwerker,

Goed dat je het nog even aanhaalt!
Ik denk dat ik de vraag van Morgenrood2 niet helemaal goed heb begrepen.

Ik heb het nog eens nagevraagd binnen Vodafone.
Mocht je al een BKR-registratie hebben, dan kun je bijvoorbeeld geen toestel op afbetaling erbij nemen wanneer de kosten hiervan hoger zijn dan €250,-.
Mocht je nog geen BKR-registratie hebben en je wilt er een toestel bij nemen op afbetaling (waarvan de kosten hoger zijn dan €250,-), dan zul je BKR-geregistreerd worden.

'Vodafone heeft de verplichting op zich genomen een betalingsachterstand inzake de betaling van een Contractant van meer dan 60 dagen te melden bij BKR. Daarnaast mag Vodafone Persoonsgegevens van Contractant verstrekken aan derden met als doel een beoordeling van de kredietwaardigheid te maken, indien Contractant zijn (betalings)verplichtingen niet nakomt.'
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Per 1 mei 2017 beoordelen de medewerkers van Vodafone dus, aan de hand van nauwgezette criteria, of een klant in aanmerking komt voor een smartphone op afbetaling. Met gebruikmaking van de leentoets en de inkomensgegevens van de (potentiële) klant. Dit geldt ook als er vanaf 1 mei 2017 wordt verlengd met een smartphone vanaf €250,00 die 'op afbetaling' wordt gekocht.

Eigenlijk op precies dezelfde wijze als dat je nu een krediet aangaat voor een auto,een televisie of een was-automaat.

Overigens wordt bij een positief resultaat de registratie van Vodafone gewoon toegevoegd aan de bestaande registratie(-s) bij het Bureua Krediet Registratie. Er ontstaat dus een lijst van kredietverstrekkers waar klanten kredieten en leningen hebben. Dat geldt voor nieuwe klanten van Vodafone (en andere telecom-providers) en voor klanten die vanaf 1 mei 2017 hun abonnement verlengen. En daarbij een smartphone nemen 'op afbetaling'.

Je kunt natuurlijk altijd je smartphone nog direct afrekenen. Of een goedkope smartphone van onder de €250,00 nemen. Voor SIM-only abonnementhouders zijn de nieuwe regels niet van invloed. Zij werden en worden niet geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie.

Succes!

Netwerker
Shahin89

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kan ik na 1 mei bv de galaxy s8 nemen van 800euro en 550eur in 1x betalen en de reat op afbetaling?
Anonymous
Niet van toepassing
Hoi Shahin89 zodra je gaat verlengen heb je de optie om een groot gedeelte in een keer te betalen. Dit zit bij het verleng proces in. Zowel via de winkel, als via de klantenservice en online.
Shahin89

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven- thanks, en ik heb ook begrepen dat als je in 3 maanden afbetaald er ook geen BKR registratie plaatsvind. Klopt dat?
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Shahin89 ,

Nee, dat klopt niet. Alle kredieten met een looptijd van langer dan een maand, met een kredietbedrag hoger dan €250,00 worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie. Die regels gelden per 1 december 2016. De registraties voor 'smartphones op afbetaling' gelden vanaf 1 mei 2017. Ook hier weer voor een kredietbedrag van hoger dan €250,00

Succes!

Netwerker
Shahin89

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Shahin89

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Lees ook bij 12, dus 3 maandelijks mag en valt niet onde bkr!:)
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Shahin89 ,

Ik verwacht niet dat Vodafone (en andere telecom-maatschappijen) dergelijke drie-maanden-aflos-constructies gaan aanbieden. Dus dit is een theoretische discussie, die in de praktijk niet van toepassing zal zijn.


Succes!


Netwerker
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi all, we hebben een nieuw topic aangemaakt met meer informatie hierover. Klik hier om naar het topic te gaan.
belfan

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemiddag,

Wat gebeurt er als ik na 1 mei 2017 een achterstand krijg op mijn abonnement met telefoon welke is afgesloten voor 01 mei 2017 ?

Komt er dan alsnog een bkr melding van de achterstand na 01 mei 2017 of wordt de achterstand niet gemeld bij het bkr omdat het contract is afgesloten voor 01 mei en dus niet bij het bkr geregistreerd wordt ?
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
belfan

Wanneer je voor 1 mei je abonnement hebt afgesloten, zul je niet BKR-geregistreerd worden.
Hoe dit precies zit met achterstallige rekeningen durf ik niet meer zekerheid te zeggen. Ik ga hier voor je achteraan en kom hier later op terug.
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi belfan,

Ik heb het voor je nagevraagd.
Wanneer je een keer je rekening niet optijd hebt kunnen betalen, word je niet BKR-geregistreerd
Mocht bijvoorbeeld het incassobureau jou al meerdere malen hebben gevraagd om jouw rekening te betalen, dan wordt je wél BKR-geregistreerd. Dus alleen wanneer je als wanbetaler wordt gezien, kun jij BKR-geregistreerd worden.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
je kan ook voor 4,95 eenmalig of 12,50 jaarlijks. al je BKR gegevens opvragen als consument.
https://www.bkr.nl/consumenten/opvragen-gegevens/

Dan heb je gelijk overzicht hoe je zelf geregistreerd staat.
applefan

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie maar dit was mij al bekend.

Het gaat er om of bij een achterstand op oude contracten ( dus afgesloten voor 01 januari 2017 ) dit ook van toepassing is. Immers deze contracten zijn niet bij het BKR gemeld.

Dus concreet wat gebeurd er als er een achterstand ontstaat op een oud contract ( dus afgesloten voor 01 januari 2017 ) in welke status de achterstand zich dan ook bevind.

Of kun je zeggen dat er geen enkele gegevens ( dus ook geen achterstanden ) van contracten welke zijn afgesloten voor 01 Januari 2017 bij het BKR zullen worden gemeld ?

Alvast dank voor jullie antwoord




Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Hoi applefan,

Contracten afgesloten na 1 mei met een waarde van 250 euro of hoger krijgen een negatieve registratie als je 60 dagen betaalachterstand hebt. Oudere contracten die voor die datum zijn afgesloten krijgen een negatieve registratie als wij de case doorsturen naar een incassobureau ivm achterstallige betaling. Wanneer we dit doorsturen naar een incassobureau is afhankelijk van de afspraken die met je gemaakt zijn hierover. Gemiddeld moet je rekening houden met het feit dat bij een termijn van 90 dagen niet betalen, er een melding wordt gemaakt bij een incassobureau.


applefan

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemiddag Sharon,

Dank voor je reactie en inmiddels had ik al contact gezocht met de klantenservice van Vodafone die mij een ander verhaal hebben verteld waardoor er nu toch onduidelijkheid bij mij is ontstaan.

Mij is verteld dat achterstanden op oude contracten ( van voor 01 januari 2017 ) sowieso niet bij het BKR worden gemeld maar alleen bij Preventel omdat dit in de algemene voorwaarden staat.
In de algemene voorwaarden staat inderdaad niet vermeld dat er een melding bij het BKR plaatsvindt maar alleen bij Preventel.

Om de verwarring compleet te maken zijn er van Vodafone nu drie verschillende verhalen:

Sietske schreef op het forum: “Mocht bijvoorbeeld het incassobureau jou al meerdere malen hebben gevraagd om jouw rekening te betalen, dan wordt je wél BKR-geregistreerd “

Sharon schreef: “Oudere contracten die voor die datum zijn afgesloten krijgen een negatieve registratie als wij de case doorsturen naar een incassobureau ivm achterstallige betaling “ ( dus maw direct bij het doorsturen naar een incassobureau )

Telefonisch afd. betalingen: “ Achterstanden op oude contracten ( van voor 01 januari 2017 ) worden niet bij het BKR worden gemeld maar alleen bij Preventel omdat dit in de algemene voorwaarden staat “ ( en dus NIET bij het BKR ).

Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Kunnen jullie nagaan hoe het nu echt zit ?.

Ik neig toch naar het antwoord van de afdeling betalingen immers in het contract en/of voorwaarden van destijds is niet over het BKR gesproken maar alleen over Preventel.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic