iTimo

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Alternatief buitenland product

In "My Vodafone" staat de volgende tekst;

U heeft de mogelijkheid om buitenland producten van andere providers af te nemen. U belt, sms't en internet in het buitenland dan via deze provider. Dit bekent dat ook de facturatie voor het gebruik van bellen, sms'en en data in de EU gaat verlopen via de door u gekozen provider. Deze kosten worden dus niet door ons verrekend en ziet u niet terug op de factuur die u van ons ontvangt.

Hoe gaat dit in z'n werk? Loop ik een willekeurige Vodafone winkel binnen en koop daar beltegoed? Zou een uitstekende aanvulling zijn!
26 Reacties 26
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo @iTimo
Ja zou je kunnen doen. Je bent nergens toe verplicht. Als jij in het buitenland een leuke actie van een buitenlandse aanbieder ziet, dan kun je die nemen. De afrekening van deze dienst zal in dat geval ook via de buitenlandse provider lopen.
Groeten, Per
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
@Per: ik heb dat nog nooit bij een provider gezien en er zijn al meer dan 5 vragen in 1 week tijd over die functie in de app. Misschien iets mee doen om ervoor te zorgen dat mensen snappen waar het voor bedoeld is? 😛
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hoi @RuudNL ,
Het is geen makkelijker materie. Op verzoek van de Europese Unie moet een klant in het buitenland kunnen kiezen om een (lokale) provider te gebruiken in plaats van onze Alles-in-1- op Reis (XL) bundel. Deze lokale dienst moet in de My Vodafone App geactiveerd worden. In dat geval hebben wij géén informatie over kosten en voorwaarden van deze dienst omdat deze door een buitenlandse provider aangeboden wordt.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ja, maar zet er dan in de app bij wat het betekent zodat mensen niet hierheen komen met die vraag 😛
DingeZ

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik vraag me ook af hoe het werkt. Waar moet ik naar zoeken bij de providers? Een sim-only en die overzetten op mijn nummer? Of moet het een aparte bundel zijn? Ik kan er bij die andere providers niks over vinden.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi DingeZ, de term voor een provider die zijn diensten aanbiedt binnen dit kader is een ARP, een Alternatieve Roaming Provider.

Wat je in feite doet is een abonnement afnemen bij een andere provider, specifiek voor dataverkeer in het buitenland. Je houdt dus je abonnement bij ons en blijft ook je Vodafonenummer gebruiken, maar in het buitenland of in een specifiek land verloopt bellen, sms'en en internet als je zo'n dienst neemt niet meer via ons maar via die ARP.

Omdat je wel je Vodafonenummer en sim blijft gebruiken moet via de functie in de app waar RuudNL het over had bij ons worden aangegeven dat je voor een bepaald land of meerdere landen geen gebruik meer maakt van onze diensten.

Verder verloopt alles rondom dit roaming-abonnement, van aansluiten tot gebruiken en betalen, via je ARP. Net zoals wij je niet kunnen vertellen hoe je bij onze roze of groene concurrenten een abonnement neemt, kunnen we dat voor een ARP ook niet 😉
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ik vraag me sowieso af hoeveel gebruik ervan zal worden gemaakt.

Stel je bent in Italië en je neemt zoiets af via 3. Dan zou je dus data via 3 moeten doen, maar bellen/gebeld worden via Vodafone? ... wat helaas niet werkt omdat Vodafone geen roamingovereenkomst met 3 in Italië heeft?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Ruud, goede vraag. Hele goede vraag, want ik zie dat er een foutje in mijn vorige bericht geslopen is. Er zijn twee varianten van roamen via een andere provider. De eerste is de genoemde ARP, ofwel een abonnement nemen bij een andere provider voor zowel bellen, sms'en als internetten. De andere is het LBO, Local Break Out, waarbij je alleen voor dataverkeer een bundel neemt bij een alternatieve aanbieder in het land waar je dan bent. Ik heb mijn bericht op dat punt aangepast want ik had LBO en ARP in zoverre door elkaar gehaald dat ik zei dat je bij ARP alleen voor dataverkeer een abonnement nam.

Hoe het allemaal precies gaat werken in de praktijk heb ik eerlijk gezegd niet helemaal paraat ;). Op het moment dat je een ARP of een LBO-dienst afneemt (wat je noemt zou LBO zijn) krijg je instructies over of je iets moet aanpassingen aan instellingen. Bv qua APN, netwerkinstellingen, of je op met een specifiek netwerk moet verbinden (bv 3), enzovoort.

We doen even navraag over wat hier al over bekend is. Het kan wel dat ik je het antwoord schuldig moet blijven. Enerzijds is het allemaal nog heel nieuw en zijn er nog maar weinig (geen?) aanbieders. Daarnaast zal wat je moet aanpassen mogelijk wisselen per aanbieder en zal de support vanuit Vodafone altijd beperkt zijn omdat zowel LBO als ARP by design niet via ons lopen.
erwinson

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Op 25 augustus gaat mijn nieuwe vodafone Red abonnement in en op 6 september vertrek ik voor 3 weken naar Madagascar.
Heb informatie ingewonnen bij een telecom provider genaamd Telma.
Ik wil een Prepaid Data Simkaart aanschaffen met 1Gb aan data, zonder beltegoed.
Het is dus volgens mij puur een kaartje voor alleen data.
Is deze ook te gebruiken via de My Vodafone app als alternatief buitenland product?

Is het dan puur een kwestie van het simkaart nummer intoetsen in de app of zo? (ik kan de app nog niet openen omdat ik tot 25 augustus nog bij Telfort zit)

Gr. Erwin
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @erwinson,

Bij het gerbuik van ARP blijf je altijd je eigen simkaart gebruiken. Wanneer de betreffende provider dit ook aanbiedt als ARP dan is het wel mogelijk om je eigen simkaart te blijven gebruiken. Dit zou je kunnen informeren bij Telma.

Je activeert op My Vodafone de ARP door de sms-code in te voeren.
mbrant

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo, ik woon tijdelijk in Spanje. Daar kan ik een databundel van 1,5 Gb kopen (tablet of modem) speciaal voor buitenlanders. Moet ik dan bij het activeren in de Vodafone winkel -ig aanmelden met persoonsgegevens- vragen of zij dit bij mijn Vodafone NL Red Essential abbo aanmelden?
Vervolgens zou ik dan met de pin, die ik daarop zou moeten krijgen van Vodafone NL, mij kunnen aanmelden via 'Mij Vodafone' App. En dan tevens de APN instellingen aanpassen van Vodafone Es.

Ik hoop dat ik het zo goed heb verwoord. Ik ben 71 jaar en heb het gevoel dat ik het zo goed heb uitgedoktert
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo Mbrant, Allereerst welkom op het forum. Helaas werkt het niet zoals je hebt beschreven. Je Vodafone ES aansluiting staat los van de Nederlandse My Vodafone app, instellingen en aansluiting. Dit is dus een los product. Heb je een mobiel abonnement bij ons? En wil je deze actief gaan gebruiken in Spanje?
Ferry0408

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Bas,

Alternatief Buitenland Product kan voor mij zeer aantrekkelijk gezien ik veel in Duitsland ben echter er zijn nog wat vragen. Hoe kom ik aan de Pincode en bij welke providers kan ik allemaal terecht? Daarnaast als ik in Nederland ben moet ik dit product dan weer uitschakelen en daarna weer aan als ik in Duitsland ben? En stel dat ik bij Vodafone in Duitsland een SIM-Only neem welk tarief wordt dan gehanteerd als ik bel of gebelt wordt?

Alvast bedankt!
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Beste Ferry, Terechte vragen. Ik zal wat duidelijkheid scheppen: - De pincode ontvang je zodra je je hebt aangemeld. Dit wijst zich dus vanzelf. - In principe kan elke provider besluiten dit aan te bieden. Wij hebben echter geen overzicht van providers waar je je bij aanmelden. - Als je in Nederland bent hoef je het ARP-product niet uit te schakelen. Dit heeft namelijk geen invloed op je nationale gebruik. - Je vraag over een Sim-Only abonnement bij Vodafone Duitsland kan ik niet beantwoorden en staat los van ARP. Hiervoor dien je contact op te nemen met onze collega's in Duitsland.
mbrant

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
O jee, ik kreeg geeen bericht dat je mij een antwoord stuurde. Bedankt.
Ja, ik heb een Essential red abbonement bij Vodafone. Wat ik wil is een local breakout organiseren. In Spanje kun je een tegoedbindel van 1,5 Gb kopen. Dat wordt daar geregistreerd, want ik moet hiervoor mijn ID geven. Dan wordt de bundel geactiveerd. Aangezien mijn man en ik ieder een iPhone hebben resp. 5 en 6, willen we deze bundel gebruiken in Spanje en dus op deze devices gebruiken via de Local Break-out mogelijkheid. In my Vodafone kan ik een pincode invoeren die ik -denk ik- van Vodafone moet krijgen, nadat ik de gegevens van de bundel (simkaart) heb doorgegeven. Klopt dat zo? (Het is belangrijk voor ons, omdat we de opties van Vodafone zelf van €2,- perdag te duur vinden en het aan en uitzetten vaak wordt vergeten. Zodat als je 1 telefoontje uit het buitenland krijgt, je meteen € 2,- kwijt bent.) het is ook nog eens leuk om dit uit te vinden! Niemand weet het, terwijl LBO al sind juli 2014 mogelijk zou zijn! Bedankt voor de aandacht.

Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @mbrant ,

Bij een Local Break Out (LBO), dus buitenland pakket voor alleen datagebruik, heb je geen pincode nodig. Volg de aanwijzingen op van de betreffende aanbieder die de LBO aanbiedt. Normaal moet je op aanwijzing van de LBO aanbieder de APN en eventueel netwerk instellen op dat van de LBO (APN: EUINTERNET). Wij geven geen ondersteuning hierop, neem bij vragen, klachten of suggesties hierover altijd contact op met de betreffende LBO aanbieder. Dat geldt ook wanneer je niet kunt internetten via de LBO. Houd er ook rekening meet dat je bij terugkomst in Nederland je APN moet terugzetten naar de Vodafone APN (live.vodafone.com of office.vodafone.nl (zakelijk))
mbrant

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank uw wel voor het antwoord. Maar: Nogmaals iets is mij nog steeds niet duidelijk. Moet ik bij de -in dit geval vodafone.es- aanschaf van de betreffende bundel aldaar vragen of zijn dit op mijn iPhone kunnen registreren? Iets anders snap ik niet. Ik zal zo'groet M.n bundel nogmaals kopen en de verkoper vragen om de bundel te registreren op mijn iPhone of zo?. Ik laat wel weten of dit is gelukt. Het blijft steken op; wat men nu precies moet doen om het werkzaam te krijgen op je iPhone. Niet alleen de APN wijzigen lijkt me niet genoeg.
RoJo

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
Ik wil graag een lokale alternatieve provider in Vietnam aan mijn vodafone abonnement koppelen zoals op de site beschreven. Hoe doe ik dat in de App en welke gegevens heb ik daar lokaal nodig. Thx
RoJo

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Even ter verduidelijking. In de App wordt gevraag om een pinciode die 'je van ons hebt ontvangen'. Dus een Pincode van Vodafone, denk ik dan of is dat niet juist?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic