Erg mooi dat je zo ver weg zit maar dat is dan ook weer het probleem. Vodafone Nederland valt binnen de EU en daar zijn hele mooie afspraken mee gemaakt. Want als je binnen de EU naar een ander land gaat dan gebruik je gewoon je eigen databundel, dat is toch geweldig. Je kan natuurlijk je toestel zo gebruiken dat je geen andere data gebruikt, maar daar zitten een aantal handelingen in die je moet nemen voor je naar een land gaat buiten de EU en dat vraagt wat tijd (maar je kan het wel aanpassen, als het moet). Het is soms ook veel makkelijker om in het land zelf een SIMkaart te kopen en deze in je toestel te stoppen, dat scheelt een hoop kosten.
Vodafone kan overigens niets doen aan de kosten vanuit buiten de EU. Die zijn zo hoog, die moeten ze doorberekenen aan de klant en hebben dan als extra service die Alles-in-1 op reis dagbundel aangemaakt zodat je toch even snel goedkoper het internet kan gebruiken. De kosten zijn echt super hoog, dat is het probleem van de landen buiten de EU. Eigenlijk zou ik zeggen, ga klagen bij de providers in VS en Canada, die maken de kosten zo hoog. Maar ga dan ook gelijk langs de EU om te regelen dat ze ook buiten de EU de kosten laag houden of via je databundel kan gebruiken 😉.
Het is en blijft altijd weer erg lastig, buiten de EU op vakantie gaan. Mijn advies, koop daar een SIMkaart en gebruik deze of gebruik een Wifi waarvan je zeker bent dat die veilig is, desnoods met een VPN verbinding. Of toch de kosten accepteren als je maar heel even online gaat om je bank zaken te regelen (maar zorg dan in Nederland dat je alles, wat automatisch mag/moet uploaden, uit hebt gezet). Desondanks wens ik je nog een fijne vakantie, of als je al terug bent, dat je het leuk hebt gehad!