Sunnyboy

Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Alles-in-1 Wereld Dagbundel

Ik heb een reis gemaakt naar mijn dochter in Australië en heb daar op haar advies een lokale simkaart gekocht zodat ik geen hoge roamingskosten van mijn eigen provider Vodafone zou hebben.

Voor de reis ben ik nog wel even naar een Vodafone winkel gegaan om me goed te informeren omtrent eventuele kosten buiten Europa.

De Alles-in-1 Wereld Dagbundel staat aan bij de start van je Vodafone abonnement (Voor € 5 krijg je 30 MB, 30 belminuten en 30 sms'jes. En je kunt 30 minuten gebeld worden zonder extra kosten, ongeacht waarvandaan je gebeld wordt.)
Zorg ervoor dat de optie 'roaming' aanstaat op je toestel. Anders kun je de bundel niet gebruiken.

Vol vertrouwen op reis gegaan en geen gebruik gemaakt van genoemde "Alles-in-1 Wereld Dagbundel", tot ik op de terugreis op een luchthaven buiten de EU moest wachten. Aldaar gedacht laat ik die "Alles-in-1 Wereld Dagbundel eens proberen", dan kan ik even in de vervolgvlucht controleren. Niet lang daarna hoorde ik 2 maal bericht van de sms app. In de eerste werd gemeld dat met "Alles-in-1 Wereld Dagbundel" was verbruikt en in de tweede vrijwel direct daarna dat ik mijn data limiet van €60,50 had verbruikt!

Tijdens navraag bij Vodafone werd mij verteld dat zodra je de Vodafone sim aanzet de "Alles-in-1 Wereld Dagbundel" direct gaat werken en allerlei zaken gaat bijwerken, zoals de mail accounts en allerlei andere apps, waardoor je in "No time" door je 30 MB heen bent! En je daarna automatisch overgaat naar het gebruiken van maximaal €60,50 aan kosten!

Mag ik hier melden dat ik mij genomen voel. Ik ben dus in de Vodafone winkel niet goed geïnformeerd, terwijl ook op de Vodafone website nergens een waarschuwing staat dat dit gaat gebeuren. Wel staat er duidelijk "Zorg ervoor dat de optie 'roaming' aanstaat op je toestel. Anders kun je de bundel niet gebruiken".

Dus moet ik nu voor die aktie € 5 + € 60,50 aftikken in mijn volgende maandafrekening.

Zoals gemeld, voel ik me genomen door Vodafone medewerkers, zowel als de Vodafone website en merk met klem op dat Vodafone haar informatie omtrent het bovenstaande aanpast en.... iets doet met de extra kosten die ik moet voldoen!

Mijn Vraag is een advies aan Vodafone: Geef bij advies zowel als op de website aan wat er Gebeurt als je "De Alles in een wereld dagbundel gebruikt", namelijk dat alles op je telefoon onmiddelijk wordt gesynchroniseerd, zoals je mail programma's, je Google accounts, je Facebook, en nog veel meer, want dat heeft toch bijna iedereen standaard aanstaan".

 

Ondanks mijn met correspondentie met Vodafone omtrent het bovenstaande heb ik inmiddels mijn volgende rekening ontvangen, met als buitenbundel bedragen €5 + €60,50.

Heb er toch een rare smaak aan overgehouden!!!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sunnyboy
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dag Lycke,

 

ja, dat had ik al door. Toch bedankt voor jullie tijd en wat betreft het gedoe met Vodafone, ik zie wel en wacht af wat Vodafone doet,

 

groetjes

 

Bekijk in context

6 Reacties 6
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Sunnyboy 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Ik kan het me, als mede klant, goed voorstellen dat je hiervan bent geschrokken. Maar na het lezen moet ik eerlijk bekennen dat je ook eigen verantwoordelijkheid hebt. Je hebt in ieder geval al een hele slimme dochter die je een waarschuwing heeft gegeven dat je beter een locale simkaart kan kopen om bereikbaar te zijn en/of zelf op internet te gaan. Zelf verwacht ik dan wel dat je ook wel weet dat als je online gaat met je mobiel dat dan je mobiel als een malle rond gaat zoeken op internet om zichzelf volledig weer up to date te brengen en te zorgen dat alles op orde is. 

Je noemt een zin op die op de website staat maar ik lees ook deze extra informatie: Let er wel op dat je de BloX ook activeert op het moment dat je buiten de EU een telefoongesprek aanneemt of als je smartphone automatisch software updatet, synchroniseert of je een app-notificatie ontvangt. Dit zegt toch ook al wel dat je smartphone automatisch updatet en/of allemaal app's afgaat via je databundel. Je mag hem lezen zoals je wilt, mij zegt het wel dat je daarmee moet oppassen. Daarnaast heb je een mobiel en weet je wanneer je toestel is uit geweest en weer aangaat, dat deze dan alles opzoekt. 

Wat er is besproken tijdens je winkel bezoek kan ik niet over oordelen, daar ben ik niet bij geweest. Als ze daar, uit service, niet hebben genoemd dat je gelijk wat data gebruikt is dat misschien niet handig. Maar nogmaals, ik ben er niet bij geweest en kan daar niet over oordelen. Het is in ieder geval wel goed dat je het hier laat weten en daarmee andere klanten helpt om dit bij hun te voorkomen. Voor nu heeft de klantenservice wel gelijk en zal je deze kosten moeten betalen, dat is mijn ervaring hier op de community, na zoveel jaren als Super Expert (ben geen medewerker van Vodafone). Je zou misschien je klacht eens kunnen indienen via het klachtenformulier van Vodafone en kenbaar maken dat je het er niet mee eens bent. Daar zitten mensen die zullen je klacht beoordelen. Wie niet 
waagt, die niet wint, zullen we maar zeggen! En wie weet passen ze ook hun website aan met een betere waarschuwing om mensen erop te wijzen dat ze moeten zorgen dat de telefoon niet automatisch alles update zodra je de telefoon aanzet (al lukt dat niet met alle apps maar veel wel). 

Sunnyboy
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dag Energieboy,

 

bedankt voor de snelle reactie!

 

Zoals aangegeven in m'n eerdere schrijven ben ik naar een Vodafone winkel gegaan om toch nog eens na te gaan wat de mogelijkheden zijn en waar mogelijke voetangels en klemmen liggen!
Mij werd door de Vodafone medewerker verteld dat speciaal voor als je buiten de EU toch gebruik wilt maken van je telefoon Vodafone een Alles-in-1 Wereld Dagbundel heeft en dat die op automatisch aanstaat. Dat wil zeggen dat je voor 5 euro per dag (= tot 23.59 uur) 30 minuten kunt bellen of gebeld worden, ook 30 x SMS en ook nog 30 MB aan data kunt gebruiken. Mijn vraag aan de medewerker was direct of die 30 MB wel voldoende zou zijn voor bijvoorbeeld het binnenhalen van e-mails. Diens antwoord hierop was dat het binnenhalen van e-mails niet veel MB gebruikt en die 30 MB ruim voldoende is. Er werd niets gezegd over automatisch allerlei gegevens binnenhalen of synchroniseren!

Na vertrek van Schiphol heb ik simpelweg de Vodafone sim uitgezet door bij Netwerk en Internet het aan/uit schuifje op zwart (grijs) te zetten, waardoor mijn telefoon middels mijn Vodafone abonnement niets meer deed en er dus ook verder geen buitenbundel betalingen behoefden te worden gedaan. Na aankomst in Australië aldaar een simkaart aangeschaft en deze laten aansluiten en activeren door de verkoper aldaar. Zo goed al goed!

Nu ik de laatste facturen heb ontvangen blijkt dat ik in de maand mei 5 euro moet betalen voor de Alles-in-1 Wereld Dagbundel! Zo ook voor de maand juni. Waarom weet ik niet, misschien per ongeluk met het wisselen van simkaarten!


Het gebeuren op 29 juli 2022, op de luchthaven van San Francisco:

Nadat ik de Vodafone sim in de betreffende simkaartsleuf van mijn telefoon op aan had gezet en uiteraard bij Mobiel netwerk (van Vodafone) ook de Mobiele data, kreeg ik niet lang daarna de volgende berichten van Vodafone:

 

1  Vodafone bericht op donderdag 28 jul 18:49: Welkom in de Verenigde Staten van Amerika je maakt nu gebruik van de voordelige Alles-in-1 op Reis Wereld Dagbundel en kunt voor slechts 5 euro per dag 30 minuten bellen, 30 minuten gebeld worden, 30 SMS versturen en 30 MB internetten. Je betaalt alleen op de dagen dat je er gebruik van maakt. Of sluit Alles-in-1 op Reis XL Wereld Dagbundel aan. Gebruik je meer dan geldt het lokale tarief. Je datalimiet staat op 50 euro excl. BTW. Kijk voor meer details in de My Vodafone app. Voor informatienummers gelden hogere tarieven. Voor meer informatie over alle tarieven en hulpdiensten ga naar www.vodafone.nl/buitenland Prettig verblijf gewenst, Vodafone.

 

2  Vodafone bericht op donderdag 28 juli 20.03 Hoi! Even een update: je zit nu op 80% van je 30 MB. Geen zorgen, we sturen je een berichtje als je bundel echt op is. Dan betaal je een buitenbundel tarief. Je kunt zelf je verbruik bijhouden in de My Vodafone app.

 

3  Vodafone bericht op donderdag 28 jul. (direct aansluitend aan het hierboven getoonde bericht) Ai! Je data voor vandaag is nu echt op. Vanaf nu betaal je een buitenbundel tarief tot je je datalimiet hebt bereikt. Daarna kun je niet meer internetten. Check je limiet op de My Vodafone app.

 

4  Vodafone bericht op donderdag 28 jul. (direct aansluitend aan het hierboven getoonde bericht) Hoi! Even een update: je zit nu op 80% van je datalimiet (60,50 euro). Wil je je datalimiet voor internet in het buitenland verhogen naar 90,75 euro? SMS "datalimiet 90 aan" naar 4000 of pas je datalimiet aan in de My Vodafone App.

 

N.B. De door mij te verwachten e-mails had ik al binnengehaald middels de vrije WiFi van de luchthaven. Direct daarna heb ik uiteraard direct WiFi weer uitgedaan om te voorkomen dat gespuis in mijn gegevens kon komen!!!
Na het aanzetten van de Vodafone sim heb ikzelf slechts 2 dingen gedaan, namelijk even in de app van de luchtvaart onderneming gekeken of er veranderingen waren. En niet lang daarna even middels google gecontroleerd wat de elektrische spannen op de luchthaven is, 110 of 220 Volt, niet meer. Daarna kwamen de boven getoonde berichten 2, 3 en 4 binnen, waarop ik "uiteraard" de Vodafone sim direct heb uitgeschakeld.

 

Ik wil hier nogmaals benadrukken dat ik het zeer vreemd vind dat er nergens door Vodafone personeel en de Vodafone berichten en de site wordt gesproken over het direct op internet gaan zoeken om berichten, wat dies meer zij! En... dat de diverse Vodafone medewerkers zich direct afzijdig hielden door te zeggen, "Maar ja meneer, het is toch logisch dat de telefoon naar berichten gaat zoeken en gaat synchroniseren".


Ikzelf heb na al dit gedoe eens geprobeerd om alle apps die mogelijkerwijze op internet zoeken op te sporen en ze uit te zetten door op "NU STOPPEN of UITSCHAKELEN" te toetsen. Niet eenvoudig, akelige waarschuwingen dat dan allerlei apps niet meer zouden werken en vreemd gedrag zouden laten zien!!! En.... Google is helemaal erg!

Mijn verzoek is dan ook om de Alles-in-1 Wereld Dagbundel niet als zaligmakend aan te duiden op de site zowel als door personeel. Geef daarbij i.i.g. aan wat te doen om niet voor verassingen te komen staan zoals mij is overkomen.

 

Mogelijk is er ergens in de telefoon een instelling waar alles waar automatisch gebruik van wordt gemaakt uit te schakelen!

 

Ik hoop op een positieve reactie van jezelf, maar nog meer van de onderneming Vodafone.

 

Met vriendelijk groeten.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Sunnyboy
Een warm welkom hier op de Vodafone Community. 

Ik kan mij zeker voorstellen dat je hier een rare nasmaak aan hebt overgehouden. Helemaal omdat je je vooraf bewust hebt laten adviseren, zodat je niet voor ongewenste verrassingen komt te staan. De totale kosten die nu zijn berekend buiten de bundel á €65,50 probeerde je juist op deze wijze te voorkomen. Jouw gevoel kan ik mij dan ook zeker voorstellen, maar zoals hier ook al is aangegeven komt er ook een bepaalde eigen verantwoordelijkheid bij kijken. Dat maakt deze situaties ook altijd erg lastig. Ik ga dan ook direct eerlijk zijn, dat ik via de Community niet iets kan betekenen voor je wat betreft de kosten, de informatievoorziening in de winkel of de overige verzoeken qua communicatie omtrent deze bundel. Mijn advies hierin zou zijn om dit echt bij de klachtenafdeling neer te leggen. Zij hebben hierin meer mogelijkheden. Je kunt hen een bericht sturen via ons webformulier door te kiezen voor 'een klacht'. 

Sunnyboy
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dag Cecilia,

wie dan ook wat zegt m.b.t. het onderhavige; ik heb nog niemand horen zeggen dat de gehele procedure onbehoorlijk is zoals Vodafone vanaf het begin tot hier aan toe laat blijken!

Zoals je zelf al hebt opgemerkt probeerde ik juist het gebeuren te voorkomen. Toch is het gebeurd en niemand van Vodafone heeft zich dit aangetrokken. Het systeem van het gebruik maken De Alles-in-1 Wereld Dagbundel klopt niet zoals het door Vodafone website en medewerkers wordt aangereikt. Vodafone doet zeer verrukt over het Alles-in-1-Wereld terwijl het zoals blijkt toch niet dat brengt wat wordt voorgespiegeld.

 

Nadat ik dus de Vodafone sim had ingeschakeld krijg ik een bericht zoals altijd wanneer je een ander land binnengaat, in het onderhavige geval:

1 Vodafone bericht op donderdag 28 jul 18:49: Welkom in de Verenigde Staten van Amerika, etc.

Dan een dik uur later bericht 2: om 20.03 Hoi! Even een update: je zit nu op 80% van je 30 MB. Geen zorgen, we sturen je een berichtje als je bundel echt op is. Dan betaal je een buitenbundel tarief. Je kunt zelf je verbruik bijhouden in de My Vodafone app.

Voor ik echter actie kon ondernemen n.a.v. bericht 2 kreeg ik direct bericht 3 en 4. Wat heeft dan bericht 1 of bericht 2 voor zin?

3 Vodafone bericht op donderdag 28 jul. (direct aansluitend aan het hierboven getoonde bericht) Ai! Je data voor vandaag is nu echt op. Vanaf nu betaal je een buitenbundel tarief tot je je datalimiet hebt bereikt. Daarna kun je niet meer internetten. Check je limiet op de My Vodafone app.

4 Vodafone bericht op donderdag 28 jul. (direct aansluitend aan het hierboven getoonde bericht) Hoi! Even een update: je zit nu op 80% van je datalimiet (60,50 euro). Wil je je datalimiet voor internet in het buitenland verhogen naar 90,75 euro? SMS "datalimiet 90 aan" naar 4000 of pas je datalimiet aan in de My Vodafone App.

 

Van geen enkele Vodafone medewerker heb ik gehoord hier eens in te duiken en nagaan of hier misschien iets kan worden verbeterd. Kennelijk is het erg moeilijk voor Vodafone om te erkennen dat door hun schuld iets negatiefs is gebeurd en hier direct iets aan te doen. Wat ik met mijn actie beoog is niet zo zeer, een restitutie te krijgen, maar meer nog dan wat mij is overkomen ook anderen kan overkomen en dat Vodafone van zins is hier actie te ondernemen. Doordat ik echter tot nu toe niets van dien aard heb gemerkt wordt de door mij genoemde rare smaak alleen maar heviger.

Mag ik Vodafone vragen de hand in eigen boezem te steken en actie te ondernemen? Of gaat dit blijken ijdele hoop te zijn.

 

Met vriendelijke groeten.

 

N.B. Ik heb het probleem ook aangemeld via het webformulier, zoals je voorstelt, maar ik heb ook daar niet veel fiducie in.

N.B. Van mijn kant heb ik al enige uurtjes verspild. Ik heb gebeld, ben in de winkel geweest, heb contact gezocht via Facebook enz.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

"Mag ik Vodafone vragen de hand in eigen boezem te steken en actie te ondernemen? Of gaat dit blijken ijdele hoop te zijn."

Zoals gezegd, hoe stom ook, via de Community kunnen we hier simpelweg niets mee en vanuit ons kun je op dit gebied dus geen actie verwachten (ik ben maar gewoon eerlijk). De klachtenafdeling waarbij je je klacht hebt neergelegd, kan hierin het meeste. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal netjes met je wordt afgerond! 

Sunnyboy
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dag Lycke,

 

ja, dat had ik al door. Toch bedankt voor jullie tijd en wat betreft het gedoe met Vodafone, ik zie wel en wacht af wat Vodafone doet,

 

groetjes

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic