Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes

Algemeen wat vragen m.b.t. Super User.

Nog erg rustig op dit "Super User" board.

Ik werd uitgenodigd voor dit deel van het forum, maar begrijp nog niet helemaal goed de bedoeling.
Is het dan bedoeld voor meer diepgaande info en is er binnen dit deel misschien meer interactie mogelijk met een hoger liggend technisch of bestuurlijk kader bij Vodafone, om achterliggend beleid ten aanzien van productverbeteringen te beïnvloeden en te sturen?

Als voorbeeld de "Wishlist" om functies aan DrayTek modem firmware en Entone TV-decoder te verbeteren. Als alles meezit hoop ik zelf omstreeks mei-juni een werkende glasvezel connectie met Vodafone te hebben. (Begin april na Pasen begint men hier de glasvezel in de straat aan te leggen).

In het begin zal ik een dubbele internetconnectie hier blijven houden. (Reggefiber adviseert pas het oude abonnement op te zeggen als het nieuwe glasvezel-abonnement volledig probleemloos functioneert).

Het zou een optie kunnen zijn om bijv. verbeteringen aan de firmware van een DrayTek modem/router als beta op het modem bij mij te kunnen installeren en uit te testen, zolang ik een dubbel abonnement heb. Als we een afspraak met Vodafone kunnen maken om een extra vergoeding er tegenover te stellen in de vorm van tijdelijk een "gratis" abonnement voor de tijd dat ik een dubbel abonnement heb, ben ik ook bereid het oude abonnement nog wat langer (2-3 maanden ?) te laten doorlopen om zodoende Vodafone langer de gelegenheid te bieden firmware versies te testen.

Ik denk dat uiteindelijk elke gebruiker gediend is met de verbeteringen waar ieder kennelijk al zo lang om vraagt.

Van wat ik in de uitgebreide gebruiksaanwijzing lees van de Draytek (vanaf < HIER > te downloaden), zou de modem met de standaard firmware reeds voldoende mogelijkheden bieden om zowel IPTV als apart VLAN netwerk in te kunnen stellen, als voor het internet (in een ander VLAN), gescheiden per netwerkpoort.

Vanuit die standaard firmware zou van hartenlust kunnen worden geëxperimenteerd, en als dan een goed werkende set-up is gemaakt voor zowel TV, internet (goede standaard WiFi instellingen), VoIP (juiste instellingen voor nummerherkenning telefoon). De configuratie als back-up te worden weggeschreven (standaard wel een optie met de originele firmware).
De enige "Vodafone" verandering voor een firmware zou dan eigenlijk bestaan uit het vastleggen van die configuratie binnen de firmware zelf, zodat bij een router-reset, precies die juiste instellingen worden ingeladen. Want dat lijkt me wel belangrijk voor de "doorsnee gebruiker".

Als Vodafone dat met een paar andere "Super User" gebruikers eveneens afspreekt die op hun beurt feedback geven, komt men veel sneller tot een gedegen goed werkende configuratie. Dit soort verbeteringen zou eigenlijk speerpunt moeten zijn in de dienstverlening. Het verdient zich uiteindelijk zelf weer dubbel en dwars terug in tevredenheid van klanten. Daar waar geen problemen zijn, (of althans vermindering van problemen), wordt klantenservice ook minder belast op dit terrein met vragen erover. Het komt de organisatie ten goede.

Ik hoop dat er een zinvolle discussie uitvloeit die zoden aan de dijk zet.
1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Gino_
Expert
Expert
  • 661Posts
  • 27Oplossingen
  • 2Likes
Hey @speedfighter & @Babylonier !

Leuk om te horen dat jullie dit wel interessant vinden en dat de nieuwe firmware enthousiast ontvangen wordt. Zodra er ook maar iets gaat gebeuren qua beta test of iets anders zijn jullie de eersten die dit zullen horen:D

Bekijk in context

8 Reacties 8
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Babylonier,

Het Super User Forum Board is alleen zichtbaar voor Super Users, zoals jij. En ik.
Het is niet zichtbaar voor andere Forum Users. Vandaar dat het nog rustig is op dit Forum Board.

De bedoeling van dit Forum Board is inderdaad dat (gespecialiseerde) Super Users feedback geven aan Vodafone over alles wat hen opvalt, ergert of irriteert. Of onze wensen uiten over de produkten en diensten van Vodafone. Jij geeft zelf al een voorbeeld. Daar is dit Forum Board onder andere voor bedoeld.

Vanuit Vodafone is het wel noodzakelijk dat gespecialiseerde Moderators en Netwerk-techneuten naar dit Forum Board kijken. Dan denk ik aan Moderator @Alan en @Marc- Maar ook aan product-specialisten van Vodafone Thuis.

Alleen zij kunnen jou inhoudelijke feedback geven met betrekking tot jouw wensen. En de keuzes die Vodafone heeft gemaakt met betrekking tot voor-ingestelde instellingen.

Welkom op dit Forum Board voor Super Users. En hopelijk krijg je een goede feedback terug van eerdervermelde Moderators of Netwerk-techneuten.

Succes!

Netwerker
Babylonier
Expert topicstarter
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
Ik zie dat al een aantal van de gewenste features in de wishlist inmiddels zijn ingewilligd
met de nieuwe firmware voor de DrayTek 2132F < HIER > Mooi !!

Tegen de tijd dat bij mij de modem geinstalleerd zal worden, (bij de daadwerkelijke oplevering van glasvezel), zal het modem wel direct met de nieuwe firmware zijn uitgerust.
Vervalt daarmee waarschijnlijk al meteen de vraag om voorlopig dubbele accounts aan te moeten houden, om beta firmware versies te kunnen testen.

Kudo voor Vodafone op dit punt. Dat mag ik graag zien.

Gino_
Expert
Expert
  • 661Posts
  • 27Oplossingen
  • 2Likes
Fijn om te horen dat je tevreden bent met de firmware update die eraan zit te komen voor de Draytek modems.

Nog even als toevoeging op @Netwerker :
Dit gedeelte van het forum is inderdaad toegankelijk voor onze Super Users: De gebruikers die dagelijks actief zijn en heel veel kennis hebben van de producten 😄 Het beta programma dat je voorstelt lijkt me wel erg interessant, wellicht dat we hier in de toekomst iets mee kunnen doen! Op dit board kunnen we natuurlijk onderling communiceren maar we willen natuurlijk ook de informatie delen met de rest van de community.
Maartje
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 207Likes
Hi! Ik sluit me graag aan bij @Gino_ en @Netwerker ! We hebben dit board speciaal voor onze super users aangemaakt aangezien we jullie hulp en input op het forum ontzettend waarderen. We hebben daarom een apart stukje van het forum alleen voor jullie aangemaakt. Als jullie vragen of opmerkingen hebben, niet alleen inhoudelijk over Vodafone producten of topics op het forum, maar ook voor de moderators dan lezen we dat graag in dit board!
Babylonier
Expert topicstarter
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
@Gino_ schreef:

Het beta programma dat je voorstelt lijkt me wel erg interessant,
wellicht dat we hier in de toekomst iets mee kunnen doen!

Met in ieder geval nu de mogelijkheid van een back-up van de configuratie-instellingen van de DrayTek router, praktisch gezien een stuk makkelijker om daarmee "test-instellingen" uit te wisselen. Je stelt in dat geval per e-mail (of op een server) even het back-up configuratie-bestand ter beschikking. De ander leest het in, reboot, en de ander heeft dezelfde set-up.

Bij vergelijkbare hulp m.b.t. routerinstellingen voor een NAS, en bijv. een "draagbare router" (met accu) om een digitale camera op afstand te bedienen, heb ik met dat soort trucjes van uitwisseling configuratie-bestand heel vlot andere gebruikers kunnen helpen.

We komen daar in de toekomst wel op terug. Eerst hier maar eens glasvezel en daadwerkelijk de kennismaking met de nieuwe firmware van de DrayTek die nu wordt uitgerold.

speedfighter
Expert
Expert
  • 1053Posts
  • 32Oplossingen
  • 2Likes
Goed om te horen dat vodafone wil meedenken en hier voor gebruikt maakt van Super Users.
De nieuwe firmware voor de draytek 2132 is in elke geval een goed begin.




Gino_
Expert
Expert
  • 661Posts
  • 27Oplossingen
  • 2Likes
Hey @speedfighter & @Babylonier !

Leuk om te horen dat jullie dit wel interessant vinden en dat de nieuwe firmware enthousiast ontvangen wordt. Zodra er ook maar iets gaat gebeuren qua beta test of iets anders zijn jullie de eersten die dit zullen horen:D
Alan
Expert
Expert
  • 533Posts
  • 19Oplossingen
  • 4Likes
Hi allemaal,

Ik kijk uit naar de gesprekken die we hier met elkaar kunnen voeren. Voor nu wens ik jullie alvast een goed weekend! 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

VoLTE Roaming met Vodafone

VoLTE roaming betekent: bellen over 4G in het buitenland. In Nederland is bellen over 4G al in gebruik maar in het buitenland is deze functionaliteit nog niet overal mogelijk. Mobiel internetten doe j...

Geplaatst in Tips van Vodafone