Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes

Advies voor bellen, sms'en en internetten in het buitenland

http://voda.fo/ne/84sh1Hallo allemaal, we gebruiken allemaal steeds meer het internet en dat wil je natuurlijk ook op reis. Toch zijn veel mensen daar huiverig voor. Want hoe werkt dat, wat kost het en hoe zorg je dat je die kosten onder controle houdt? Daarvoor hebben we dit topic geschreven. Hier vind je tips over het gebruik van je mobiele telefoon, laptop en tablet in het buitenland.

Hebben jullie zelf nog tips voor jullie medegebruikers? Laat het ons dan weten via een reactie, dan voegen we die info toe! Lees je liever gewoon op onze website na welke buitenland-opties we bieden, kijk dan hier.

handleiding.

Internetten
Om te kunnen internetten is er één functie in je toestel die je moet aanzetten. Elk toestel heeft een “roaming” optie. Als je deze optie aanzet geef je je toestel de mogelijkheid om een dataverbinding te maken met een buitenlands netwerk en te gaan roamen (letterlijk: zwerven). Wil je dat je toestel geen internetverbinding maakt in het buitenland, laat deze optie dan uit. Waar deze optie in jouw toestel zit vind je in de toestelhandleidingen.

Surfen, mailen, appen, facebooken, alles werkt verder gewoon als je gewend bent. Je hoeft geen instellingen te veranderen.


Wat zijn de kosten voor het gebruik van je abonnement?

Het gebruik van je abonnement in het buitenland valt over het algemeen niet binnen je bundel. Dat komt omdat je gebruik maakt van een ander netwerk dan het netwerk van je eigen provider. In de My Vodafone app vind je eenvoudig de tarieven die op jouw abonnement van toepassing zijn. Op vodafone.nl vind je een overzicht van de standaard-tarieven. Als je een particulier abonnement hebt vind je de tarieven hier. De zakelijke tarieven vind je hier.

Update: Vanaf 30 april 2016 ben je in veel gevallen goedkoper voor het gebruik van je mobiele telefoon in Europa. Lees meer over de wijzigingen voor abonnement en voor Prepaid.

Houd er rekening mee dat op de speciale netwerken van schepen en in vliegtuigen aparte tarieven gelden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciale roaming service via de satelliet. Op de specificatie van je maandelijke rekening staat er vaak een ander land vermeld, bijvoorbeeld Noorwegen of Amerika, dan waar je bent geweest. Stel dat je de ferry van Nederland naar Engeland neemt, aan boord kan het zijn dat deze speciale roaming service aangeboden wordt door bijvoorbeeld een netwerk uit Noorwegen of Amerika. Je ziet dit terug op je rekening bij 'Land'.

Tarieven Schepen 2014:
NB: deze tarieven kunnen wijzigen.
PrepaidParticulierZakelijk
Bellen naar Europa (per minuut)€ 2,34€ 1,98€ 2, 18
Bellen naar de rest van de wereld (per minuut)€ 2,34€ 1,98€ 2,18
Gebeld worden (per minuut)€ 1,88€ 1,53€ 2,18
Sms versturen (per sms)€ 0,56€ 0,56€ 0,51
Dataverkeer (per MB)€ 9,10€ 9,10€ 9,08

Tarieven in Vliegtuigen 2014:
NB: deze tarieven kunnen wijzigen

PrepaidParticulierZakelijk
Bellen vanuit het vliegtuig (per minuut)€ 4,20€ 4,50€ 3,50
Gebeld worden in het vliegtuig (per minuut)€ 1,50€ 1,85€ 1,35
Sms versturen (per sms)€ 0,55€ 0,75€ 0,42
Dataverkeer€ 0,59 per 20 KB€ 0,59 per 20 KB€ 12,5 per MB

BloX en Voordeelbundels

De standaard-tarieven in het buitenland kunnen bij regelmatig gebruik vrij duur uitvallen. Daarom hebben we een aantal abonnementen en aanvullingen op abonnementen geïntroduceerd om het gebruik van je abonnement in het buitenland aantrekkelijker te maken.

Incidenteel gebruik:
Alles-in-1 op Reis dagbundels

Ga je op vakantie, maar wil je bijvoorbeeld toch graag die prachtige vakantiefoto naar huis kunnen WhatsAppen? Dan kan dat met de voordelige Alles-in-1 op Reis Dagbundels. Er zijn 2 versies, zodat je de bundel kunt aansluiten die het beste aansluit op jouw gebruik:
Alles-in-1 op Reis Dagbundel: Je krijgt voor €2,- per dag 50 MB, 50 minuten bellen en gebeld worden en 50sms’jes. De Alles-in-1 is geldig in onze 43 Voordeellanden.
Alles-in-1 op Reis XL Dagbundel: Je krijgt voor €4,- per dag 125 MB, 125 minuten bellen en gebeld worden en 125 sms’jes. De Alles-in-1 XL is geldig in onze 43 Voordeellanden.
Alle details en wat de Voordeellanden zijn vind je hier.

hier.

Je kunt de BloX die bij jouw vakantiebestemming past aanzetten via sms of via My Vodafone. Mijn advies is om ze via My Vodafone aan te zetten. Je ziet dan onmiddellijk dat de BloX geactiveerd is door het groene vinkje er achter.

Vraag je je af wat je precies met die 30 MB kan? Kijk even hier.

Regelmatig gebruik
Kom je regelmatig in het buitenland? Dan is de Alles-in-1 mogelijk niet de goedkoopste optie voor je. Voor zakelijke klanten hebben we in dat geval het RED Business en RED Business Super abonnement. Voor particuliere klanten is er het Black abonnement.

Bij deze drie abonnementsvormen kun je in de Voordeellanden je nationale bundel gebruiken alsof je in Nederland bent. Dat wil dus zeggen dat je onbeperkt gratis belt en sms’t en dat je ook je een internetbundel hebt die je zonder extra kosten kunt gebruiken.

Daar hoef je niets voor te doen of in te stellen.

Time out
Ga je langer dan 3 maanden naar het buitenland? Dan kun je een Time Out aanvragen.
De voorwaarden vind je hier.

Hoe beschermt Vodafone je tegen onverwachte kosten?
Op een hoge rekening in de brievenbus bij thuiskomst zit natuurlijk niemand te wachten. Daarom beschermen we je op vier manieren tegen hoge kosten in het buitenland


  • Je ontvangt automatisch een sms met daarin de tarieven die gelden in een bepaald land, zodra je toestel met een buitenlands netwerk verbindt
  • Als je een buitenland-BloX aanzet (bv de Alles-in-1) krijg je een waarschuwings-sms zodra je bundel bijna leeg is.
  • Als je €60,50 aan kosten buiten je bundel of BloX maakt, dan wordt de dataverbinding van je nummer automatisch geblokkeerd
  • Het tegoed van je buitenland-bundel en alle tarieven voor het land waar je bent zijn eenvoudig in te zien via je My Vodafone app
Op die manier kom je nooit voor vervelende verrassingen te staan.



Hoe houd je zelf je verbruik in de hand

Om kosten buiten je bundel te voorkomen is het allereerst goed om te weten wat je nou eigenlijk kunt met een één MB.

Op onze website vind je een overzicht van een aantal veel voorkomende activiteiten op het internet en wat die bij benadering aan MB’s verbruiken. Dat overzicht vind je hier.


Zoals je hier kunt zien kun je met een bundel van 50 MB met een gerust hart surfen, Twitteren en Whatsappen. Alle activiteiten op het internet waarbij je "streamt", zoals online muziek luisteren of video bekijken, en het uploaden van je foto's naar een back-updienst kun je beter via de wifi van je hotel of camping doen.

Daarnaast is het belanrijk dat je een aantal dingen die je toestel automatisch doet van tevoren controleert en eventueel uitschakelt. Kijk daarvoor in het volgende kopje.



Belangrijke voorbereidingen voor je vertrekt:
Naast tijdens je vakantie goed in de gaten houden wat je verbruikt, kun je thuis al een boel voorbereidingen treffen die verbruik verkleinen.


  • Installeer de My Vodafone app.
    Onder "Abonnement" kun je controleren welke BloX je aan hebt staan en nieuwe BloX activeren. Het tegoed van buitenland-bundel zie je in de app bij "Internationaal". Ook alle tarieven en je datalimiet kun je hier controleren.
  • Download de apps die je wilt gaan gebruiken van tevoren
  • Zet het automatisch updaten van apps uit of op wifi-only
  • Zet de muziek die je wilt luisteren fysiek op je toestel, zodat je niet hoeft te streamen op vakantie
  • Deactiveer automatische back-ups zoals bv iCloud of zet deze op wifi-only
  • Zet roaming op je toestel uit zodat je toestel niet ongemerkt een dataverbinding maakt. Activeer roaming wanneer je gaat internetten
  • Overweeg het automatisch synchroniseren van sommige of al apps en accounts uit te zetten. Zo voorkom je dat je toestel direct je Alles-in-1 bundel of Wereld BloX leeg trekt met het automatisch binnenhalen van e-mail, WhatsApp, Facebookberichten, enzovoort.
  • Bekijk de opties die je toestel heeft om je dataverbruik te controleren. Android biedt bv de mogelijkheid om een limiet in te stellen aan je verbruik. Meer tips vind je hier
  • Zet een wachtwoord op je toestel en/of installeer onze Mobile Protect app
    Zo weet je zeker dat er bij diefstal of verlies niet aan je toestel gerommeld wordt en de dief kosten veroorzaakt waar jij de dupe van wordt



Algemene tips en wetenswaardigheden
Hoe nuttig je mobieltje, tablet en laptop ook zijn, sommige dingen doe je nog altijd het best een beetje retro: op papier.

Schrijf belangrijke telefoonnummers op. Denk daarbij aan de nummers van:


  • Thuisblijvers
  • Je verzekering
  • Je bank
  • Je hotel of camping
  • Je vliegmaatschappij / autoverhuurmaatschappij
  • Vodafone (voor het blokkeren van je nummer bij diefstal of verlies)

Op diverse plaatsen zijn zeer veel andere nuttige tips en lijstjes te vinden voor je vertrekt.
Bekijk bijvoorbeeld deze pagina op de site van de ANWB eens. Vollediger dan dat wordt het volgens ons niet.


Een goede reis!
55 Reacties 55
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo Rick,

Hoe heb je je verbruik precies nagekeken? Het kan namelijk zo zijn dat je (onbewust) meer data hebt verbruikt of je toestel automatisch heeft gedownload enz.

Wat betreft de tekst van de sms: dat kan een fout in de tekst of het systeem zijn. Dit staat in ieder geval los van het verbruik.

P.S. Ik heb je 2e bericht verwijderd en je 1e bericht aangepast. Je kunt je eigen post aanpassen door de tekst te bewerken.
guppie1

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goeiemorgen , ik moet zeggen ik heb een red plus abonnement en het beviel me goed ik betaal 95 euro p.m ik kwam nooit boven me databundel uit maar nu door dat Facebook dat de filmpjes automatisch gedownload worden heb ik dikke rekeningen gehad en nu kom ik dus niet meer in het buitenland op Facebook alleen als er Wi-Fi in de buurt is gebruik nu alleen maar Whats App en af en toe ff internetten en dat scheelt een hele hoop ik blijf nu binnen me 2 GB en dat wil ik graag zo houden , en alleen moest het internetten in het buitenland wat sneller gaan is soms erg traag ik zit veel in Duitsland , Zweden en Denemarken gr Marcel
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @guppie1 ,

De auto-play van de Facebook video's kun je ook laten stoppen.
Doe dit al volgt: Apps > Facebook > Instellingen > Bij algemene instellingen zie je staan video's automatisch afspelen, klik dan op uit.
antoine

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik maak gebruik van de Alles in 1 reisbundel voor 2€ per dag. Dat ging altijd wel goed, maar ik merk nu dat je veel sneller dan voorheen door je data heen bent. En dan ben je dus al heel snel verplicht om om op de XL bundel over te schakelen. Krijg je dan de kosten voor Alles in 1 reis en Alles in 1 reis XL voor 1 dag doorberekend, met andere woorden betaal je dan voor 1 dag 6€? Dat vind ik dan weer behoorlijk prijzig.

Zelfde met terugschakelen van XL naar Alles in 1: je hebt een dag XL aangehad en verwacht de volgende dag aan Alles in 1 standaard (€2) genoeg te hebben. Wanneer schakel je terug, en krijg je dan niet alsnog voor de dag waarop je terugschakelt zowel een standaard als een XL alles in 1 reis dagbundel in rekening gebracht? Je hebt immers een internetverbinding nodig om te kunnen in- en uitschakelen.

Al met al heb ik de indruk dat de standaard Alles in 1 Reis bundel er een stuk minder bruikbaar op is geworden, en je in het buitenland duurder uit bent ten opzichte van vorig jaar. En dat met dezelfde telefoon als vorig jaar, dus daaraan kan het niet liggen. Dat vind ik jammer. Gaat hier nog iets aan gebeuren?
Anonymous
Niet van toepassing
Hey antoine

Dit ligt puur aan hoe je je telefoon gebruikt, wat open staat op de achtergrond, wat de telefoon zelf nodig heeft aan data voor de software en op welk netwerk je zit. Zie voor meer tips ook http://forum.vodafone.nl/t5/Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijven...

Tevens kun je de bloxen ook aansluiten via sms. Het hoeft dus niet perse via internet. Wat ik altijd zlf doe in het buitenland en ik moet een keer switchen dan bij de melding van 80 procent zet ik de andere al aan mocht ik data nodig hebben (via mv)
Moet ik wel zeggen dat ik standaard xl variant aan heb staan.
Anonymous
Niet van toepassing
Sms ALLES OP REIS AAN naar 4000 of sms ALLES XL AAN naar 4000
antoine

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maar dan betaal je op zo'n dag dat je switcht van normaal naar XL dus je standaard bundel PLUS je XL bundel? Prijzige geschiedenis...
Anonymous
Niet van toepassing
Bij prepaid raad ik je aan totdat de bevestiging van het smsje is binnengekomen de dataroaming uit te laten staan (heb je geen internet voor nodig) of via wifi via de my vodafone app dit aan te zetten.
Je betaald dus alleen het smsje.

Bij abonnementen kun je dit al in nederland aanzetten. In nederland is dit een slapende blox en pas zodra je in het buitenland bent (voordeellanden) springt de blox aan. Om 00:00 uur Nederlandse tijd sprint de blox automatisch weer naar het hele tegoed en zodra je de telefoon dan gebruikt springt hij automatisch aan.
jordy284

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik kan in nederland wel me simkaart gebruiken maar in engeland zegt die dat die het vodafone netwerk niet mee kan verbinden ligt dit dan aan me simkaart of aan me instellingen ik ben nu al paar dagen niet bereikbaar en kan niks de roaming gaat wel aan.. maar kan niet verbinden met vodafone uk.
Wat kan ik hier aan doen?
alcatrez

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo, heb zakelijk red super, hiermee kan ik onder andere 150 min naar het buitenland bellen en 1000gb in het buitenland internetten. Nu kom ik met beide niet uit.
Ben er niet in geslaagd een voordelige manier te vinden om deze blokken uit te breiden of incidenteel te vergroten.
Graag zou ik advies krijgen,
alvast dank.

Ron
JudithJDI

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Ron,

Ik heb exact hetzelfde probleem en heb een aantal malen contact opgenmen met de helpdesk, maar tot dusverre heb ik behalve een aantal extra Blox (die nog niet voldoende bieden) geen passende oplossing kunnen vinden.

Heb jij hier inmiddels een goede oplossing voor gevonden?

Groeten,
Judith
alcatrez

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Judith,
Nee, helaas geen oplossing gekregen,
grt
ron

Anonymous
Niet van toepassing
Hi en

Extra Bellen naar het buitenland bundel

Belt u veel naar het buitenland? Voor €5 per maand kunt u 50 minuten extra bellen vanuit Nederland naar 51 landen. Dit is alleen mogelijk bij het red business super abonnement. Tevens zodra deze aangezet is loopt hij tot einde contract. Meer informatie vind je hier https://www.vodafone.nl/zakelijk/shop/mobiel/abonnement/red-business-super.shtml

jmbl

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het nieuwe tarief voor internetten in de EU is 6 cent per MB.

Als je op een dag maar een klein beetje internet (en je kunt met 10 MB best wat doen) dan is het voordeliger om de blox ALLES OP REIS uit te zetten. Als de blox aan staat betaal je voor die 10 MB €2.00, als de blox uit staat kost 10 MB maar € 0,60.

En voor bellen geldt hetzelfde: 10 minuten bellen kost zonder blox € 0,60. Met blox was je € 2.00 kwijt geweest.

Pas als je denkt dat je meer dan 25 MB gaat gebruiken en ook nog meer dan 5 minuten gaat bellen is het gebruik van de blox de moeite waard. Maar bij 50 MB is de blox al weer uitgeput.

Het was vroeger al heel vervelend als je de blox ALLES OP REIS aan had staan, dat je dan bij het minste of geringste al direkt voor € 2.00 werd aangeslagen. Bijvoorbeeld voor één e-mail sturen of een paar minuten bellen ... Maar dat hoeft nu niet meer zo duur uit te vallen!

Mijn conclusie: de bloxen voor buitenland zijn na de invoering van de nieuwe tarieven niet meer zo interessant. Vooral niet meer voor zuinige gebruiker.
Anonymous
Niet van toepassing
Bedankt voor je feedback ik zal het intern doorgeven.
Charilotte

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De alles in een wereldbundel werkt niet eens op prepaid, dus ik zou een simkaart daar kopen 'chippie' en tijdelijk gebruiken. Dat is het voordeligst
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic