Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes

Advies voor bellen, sms'en en internetten in het buitenland

http://voda.fo/ne/84sh1Hallo allemaal, we gebruiken allemaal steeds meer het internet en dat wil je natuurlijk ook op reis. Toch zijn veel mensen daar huiverig voor. Want hoe werkt dat, wat kost het en hoe zorg je dat je die kosten onder controle houdt? Daarvoor hebben we dit topic geschreven. Hier vind je tips over het gebruik van je mobiele telefoon, laptop en tablet in het buitenland.

Hebben jullie zelf nog tips voor jullie medegebruikers? Laat het ons dan weten via een reactie, dan voegen we die info toe! Lees je liever gewoon op onze website na welke buitenland-opties we bieden, kijk dan hier.

handleiding.

Internetten
Om te kunnen internetten is er één functie in je toestel die je moet aanzetten. Elk toestel heeft een “roaming” optie. Als je deze optie aanzet geef je je toestel de mogelijkheid om een dataverbinding te maken met een buitenlands netwerk en te gaan roamen (letterlijk: zwerven). Wil je dat je toestel geen internetverbinding maakt in het buitenland, laat deze optie dan uit. Waar deze optie in jouw toestel zit vind je in de toestelhandleidingen.

Surfen, mailen, appen, facebooken, alles werkt verder gewoon als je gewend bent. Je hoeft geen instellingen te veranderen.


Wat zijn de kosten voor het gebruik van je abonnement?

Het gebruik van je abonnement in het buitenland valt over het algemeen niet binnen je bundel. Dat komt omdat je gebruik maakt van een ander netwerk dan het netwerk van je eigen provider. In de My Vodafone app vind je eenvoudig de tarieven die op jouw abonnement van toepassing zijn. Op vodafone.nl vind je een overzicht van de standaard-tarieven. Als je een particulier abonnement hebt vind je de tarieven hier. De zakelijke tarieven vind je hier.

Update: Vanaf 30 april 2016 ben je in veel gevallen goedkoper voor het gebruik van je mobiele telefoon in Europa. Lees meer over de wijzigingen voor abonnement en voor Prepaid.

Houd er rekening mee dat op de speciale netwerken van schepen en in vliegtuigen aparte tarieven gelden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciale roaming service via de satelliet. Op de specificatie van je maandelijke rekening staat er vaak een ander land vermeld, bijvoorbeeld Noorwegen of Amerika, dan waar je bent geweest. Stel dat je de ferry van Nederland naar Engeland neemt, aan boord kan het zijn dat deze speciale roaming service aangeboden wordt door bijvoorbeeld een netwerk uit Noorwegen of Amerika. Je ziet dit terug op je rekening bij 'Land'.

Tarieven Schepen 2014:
NB: deze tarieven kunnen wijzigen.
PrepaidParticulierZakelijk
Bellen naar Europa (per minuut)€ 2,34€ 1,98€ 2, 18
Bellen naar de rest van de wereld (per minuut)€ 2,34€ 1,98€ 2,18
Gebeld worden (per minuut)€ 1,88€ 1,53€ 2,18
Sms versturen (per sms)€ 0,56€ 0,56€ 0,51
Dataverkeer (per MB)€ 9,10€ 9,10€ 9,08

Tarieven in Vliegtuigen 2014:
NB: deze tarieven kunnen wijzigen

PrepaidParticulierZakelijk
Bellen vanuit het vliegtuig (per minuut)€ 4,20€ 4,50€ 3,50
Gebeld worden in het vliegtuig (per minuut)€ 1,50€ 1,85€ 1,35
Sms versturen (per sms)€ 0,55€ 0,75€ 0,42
Dataverkeer€ 0,59 per 20 KB€ 0,59 per 20 KB€ 12,5 per MB

BloX en Voordeelbundels

De standaard-tarieven in het buitenland kunnen bij regelmatig gebruik vrij duur uitvallen. Daarom hebben we een aantal abonnementen en aanvullingen op abonnementen geïntroduceerd om het gebruik van je abonnement in het buitenland aantrekkelijker te maken.

Incidenteel gebruik:
Alles-in-1 op Reis dagbundels

Ga je op vakantie, maar wil je bijvoorbeeld toch graag die prachtige vakantiefoto naar huis kunnen WhatsAppen? Dan kan dat met de voordelige Alles-in-1 op Reis Dagbundels. Er zijn 2 versies, zodat je de bundel kunt aansluiten die het beste aansluit op jouw gebruik:
Alles-in-1 op Reis Dagbundel: Je krijgt voor €2,- per dag 50 MB, 50 minuten bellen en gebeld worden en 50sms’jes. De Alles-in-1 is geldig in onze 43 Voordeellanden.
Alles-in-1 op Reis XL Dagbundel: Je krijgt voor €4,- per dag 125 MB, 125 minuten bellen en gebeld worden en 125 sms’jes. De Alles-in-1 XL is geldig in onze 43 Voordeellanden.
Alle details en wat de Voordeellanden zijn vind je hier.

hier.

Je kunt de BloX die bij jouw vakantiebestemming past aanzetten via sms of via My Vodafone. Mijn advies is om ze via My Vodafone aan te zetten. Je ziet dan onmiddellijk dat de BloX geactiveerd is door het groene vinkje er achter.

Vraag je je af wat je precies met die 30 MB kan? Kijk even hier.

Regelmatig gebruik
Kom je regelmatig in het buitenland? Dan is de Alles-in-1 mogelijk niet de goedkoopste optie voor je. Voor zakelijke klanten hebben we in dat geval het RED Business en RED Business Super abonnement. Voor particuliere klanten is er het Black abonnement.

Bij deze drie abonnementsvormen kun je in de Voordeellanden je nationale bundel gebruiken alsof je in Nederland bent. Dat wil dus zeggen dat je onbeperkt gratis belt en sms’t en dat je ook je een internetbundel hebt die je zonder extra kosten kunt gebruiken.

Daar hoef je niets voor te doen of in te stellen.

Time out
Ga je langer dan 3 maanden naar het buitenland? Dan kun je een Time Out aanvragen.
De voorwaarden vind je hier.

Hoe beschermt Vodafone je tegen onverwachte kosten?
Op een hoge rekening in de brievenbus bij thuiskomst zit natuurlijk niemand te wachten. Daarom beschermen we je op vier manieren tegen hoge kosten in het buitenland


  • Je ontvangt automatisch een sms met daarin de tarieven die gelden in een bepaald land, zodra je toestel met een buitenlands netwerk verbindt
  • Als je een buitenland-BloX aanzet (bv de Alles-in-1) krijg je een waarschuwings-sms zodra je bundel bijna leeg is.
  • Als je €60,50 aan kosten buiten je bundel of BloX maakt, dan wordt de dataverbinding van je nummer automatisch geblokkeerd
  • Het tegoed van je buitenland-bundel en alle tarieven voor het land waar je bent zijn eenvoudig in te zien via je My Vodafone app
Op die manier kom je nooit voor vervelende verrassingen te staan.



Hoe houd je zelf je verbruik in de hand

Om kosten buiten je bundel te voorkomen is het allereerst goed om te weten wat je nou eigenlijk kunt met een één MB.

Op onze website vind je een overzicht van een aantal veel voorkomende activiteiten op het internet en wat die bij benadering aan MB’s verbruiken. Dat overzicht vind je hier.


Zoals je hier kunt zien kun je met een bundel van 50 MB met een gerust hart surfen, Twitteren en Whatsappen. Alle activiteiten op het internet waarbij je "streamt", zoals online muziek luisteren of video bekijken, en het uploaden van je foto's naar een back-updienst kun je beter via de wifi van je hotel of camping doen.

Daarnaast is het belanrijk dat je een aantal dingen die je toestel automatisch doet van tevoren controleert en eventueel uitschakelt. Kijk daarvoor in het volgende kopje.



Belangrijke voorbereidingen voor je vertrekt:
Naast tijdens je vakantie goed in de gaten houden wat je verbruikt, kun je thuis al een boel voorbereidingen treffen die verbruik verkleinen.


  • Installeer de My Vodafone app.
    Onder "Abonnement" kun je controleren welke BloX je aan hebt staan en nieuwe BloX activeren. Het tegoed van buitenland-bundel zie je in de app bij "Internationaal". Ook alle tarieven en je datalimiet kun je hier controleren.
  • Download de apps die je wilt gaan gebruiken van tevoren
  • Zet het automatisch updaten van apps uit of op wifi-only
  • Zet de muziek die je wilt luisteren fysiek op je toestel, zodat je niet hoeft te streamen op vakantie
  • Deactiveer automatische back-ups zoals bv iCloud of zet deze op wifi-only
  • Zet roaming op je toestel uit zodat je toestel niet ongemerkt een dataverbinding maakt. Activeer roaming wanneer je gaat internetten
  • Overweeg het automatisch synchroniseren van sommige of al apps en accounts uit te zetten. Zo voorkom je dat je toestel direct je Alles-in-1 bundel of Wereld BloX leeg trekt met het automatisch binnenhalen van e-mail, WhatsApp, Facebookberichten, enzovoort.
  • Bekijk de opties die je toestel heeft om je dataverbruik te controleren. Android biedt bv de mogelijkheid om een limiet in te stellen aan je verbruik. Meer tips vind je hier
  • Zet een wachtwoord op je toestel en/of installeer onze Mobile Protect app
    Zo weet je zeker dat er bij diefstal of verlies niet aan je toestel gerommeld wordt en de dief kosten veroorzaakt waar jij de dupe van wordt



Algemene tips en wetenswaardigheden
Hoe nuttig je mobieltje, tablet en laptop ook zijn, sommige dingen doe je nog altijd het best een beetje retro: op papier.

Schrijf belangrijke telefoonnummers op. Denk daarbij aan de nummers van:


  • Thuisblijvers
  • Je verzekering
  • Je bank
  • Je hotel of camping
  • Je vliegmaatschappij / autoverhuurmaatschappij
  • Vodafone (voor het blokkeren van je nummer bij diefstal of verlies)

Op diverse plaatsen zijn zeer veel andere nuttige tips en lijstjes te vinden voor je vertrekt.
Bekijk bijvoorbeeld deze pagina op de site van de ANWB eens. Vollediger dan dat wordt het volgens ons niet.


Een goede reis!
55 Reacties 55
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Nog een toevoeging: het overkwam mij een paar keer dat mijn telefoon automatisch overschakelde naar een ander netwerk (bijv. E-Plus Duitsland). De dataverbinding deed het dan niet meer. Ook bij handmatig terugschakelen naar Vodafone.de bleef het internet het niet doen. Pas na geswitcht te zijn naar vliegtuigmodus werkte het weer via Vodafone.de...

Kwam een paar keer voor met een Galaxy S3.
Guidofone

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
BasT schreef:
...
 
Regelmatig gebruik
Kom je regelmatig in het buitenland? Dan is de Alles-in-1 mogelijk niet de goedkoopste optie voor je. Voor zakelijke klanten hebben we in dat geval het RED Business en RED Business Super abonnement. Voor particuliere klanten is er het RED Plus abonnement. 

Bij deze drie abonnementsvormen kun je in de Voordeellanden je nationale bundel gebruiken alsof je in Nederland bent. Dat wil dus zeggen dat je onbeperkt gratis belt en sms’t en dat je ook je internetbundel gewoon zonder extra kosten kunt gebruiken.
 
Daar hoef je niets voor te doen of in te stellen.
... 
Als ik het goed heb gelezen in de voorwaarden is dit niet helemaal juist, in het buitenland heb je volgens mij 1 GB dataverkeer tegoed bij deze abonnements vormen, ookal heb je een 4+6 GB RED-BS abo.
 
Ik probeer wat duidelijkheid daarin te krijgen en wat de kosten zijn als je over die ene GB gaat.
 
Weet iemand wat de kosten zijn als je over je limiet gaat in Nederland en de kosten als je in het buitenland over je maandelijkse limiet gaat bij deze abonnementen?
Bijvoorbeeld: je gebruikt 900mb in Nederland, en je gaat eind vd maand naar het buitenland en gebruikt daar 200mb; versus andersom: je gebruikt 900mb in het buitenland, en gebruikt daarna in Nederland 200mb.
 
 
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey Guidofone,


Je hebt inderdaad 1 GB voor de Voordeellanden: Tarievenlijst (PDF)

Ga je buiten je bundel in:
Nederland: €0.08 per MB
EU landen: €0,70 per MB
Overige Voordeellanden: €0,70 per MB

Het tarief voor de rest van der Wereld: €7,50 per MB (dit gaat sowieso niet uit je bundels)

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Zeker weten Arina? Da's meer dan het EU-tarief namelijk.

Jammer dat dit niet hetzelfde tarief is als in Nederland trouwens!
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Ik haak er even op in Ruud.. Dat zijn de tarieven voor de (zakelijke) 'buitenlandabonnementen'. Deze vallen niet onder het EU-tarief waar jij op doelt.
Caspar

Gedreven Meedenker
  • 210Posts
  • 13Oplossingen
  • 29Likes
Hoi Bas. Op deze pagina https://www.vodafone.nl/support/buitenland/kosten-op-reis.shtml lees ik dat bellen en smsen uit je bundel betaalt wordt? Of begrijp ik het verkeerd?

Voordeellanden

In Voordeellanden bel en sms je vanuit je nationale bundel naar andere Voordeellanden en naar Nederland. Je betaalt dus geen duurder buitenlands tarief.
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Goed opgemerkt. Dit betreft alleen abonnementen die gebruikt kunnen worden in voordeellanden. Kijk even op de volgende pagina om de tarieven te bekijken die bij jouw abonnement horen:
https://www.vodafone.nl/support/algemeen/alle-tarieven-en-voorwaarden.shtml?categorie=abonnementen

Ik heb intern gevraagd om het stukje tekst op de pagina die je door gaf te verduidelijken om verwarring te voorkomen.
Aram

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben afgelopen Zaterdag naar Engeland vertrokken om paar dagen in London en Wales te gaan toeren.
Nu was het op m'n werk erg druk en had ik toegezegd dat ze me om advies konden vragen terwijl ik op vakantie was. Maar dan wel whatsappen omdat ik de hele dag aan het rijden was.
Ondanks dat ik er heel zeker van ben dat ik een paar maanden geleden de buitenland blox heb aangezet kreeg ik toch een sms dat ik m'n data limiet bereikt had. Ik kon dus niet meer in m'n vodafone app kijken of de blox aan stonden en eventueel alsnog aanzetten.
Ik gebeld naar vodafone en gevraagd of ze dan alsnog de blox aan konden zetten, zo gezegd zo gedaan, alleen even de telefoon uit en aanzetten.
Kwartier en vijf keer uit en aanzetten later, geen internet.
Weer vodafone gebeld, "oh sorry meneer, u hebt nog steeds uw datalimiet bereikt dus dan blijft u geblokeerd, maar als we datalimiet mogen verhogen dan moet het weer goedkomen" ehhh, erg vaag dat je in deze tijden niet gewoon een vinkje kan zetten en dat alles weer ok is, maargoed.
Het kon een half uur duren voordat de limiet was verhoogd dus ik wachtte even, maar na een uur nog niks.
Helaas was ik daarna onderweg en ik heb geen carkit dus kon ook niet bellen.
Vijf uur later in een pauze onderweg weer geprobeerd en nog niks, ik bellen en "ja we hebben moeite met de computer die de datalimiet verhoogd.... " wat, werken jullie met jaren 80 spullen ofzo???
Maar hoe lang gaat het nog duren dan want ze kunnen me proberen te bereiken van mn werk? "Ja misschien wel 24 uur of zoiets" Allemachtig zeg, wat een organisatie.
Maar het word nog erger, drie dagen later(!!!!!) nog steeds niks, ik weer bellen en hetzelfde lamme ontwijkende antwoord, "ja sorry meneer we kunnen er echt niks aan doen hoor, het is een storing in de computer, maar op Vrijdag 1 November worde de computer gereset dus dan komt alles weer goed" Ja, dan ben ik al thuis L*L!!!
Dus Vodafone bedankt voor de rekening van 60,50 (hoef ik niks van terug te verwachten he?? Nee dat dacht ik al!) en het verkloten van m'n korte vakantie. Zodra het abbonement is afgelopen stap ik over naar een provider die z'n zaakjes wel op orde heeft.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hey Aram,

Ik kan me voorstellen dat dit echt geen prettige situatie was. Ik wil je in ieder geval mijn excuses aanbieden voor deze gang van zaken.

Neem anders toch nu nog even contact op met onze klantenservice zodat je het verhaal daar kunt uitleggen. Wellicht kunnen ze toch nog iets doen aan de kosten die je nu hebt gemaakt en aan het feit dat je door een systeemfout de resterende dagen geen verbinding meer kon maken met internet.
tinnie

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik zie ff door de bomen het bos niet meer omdat ik van kastje naar de muur word gestuurd en toch geen goed advies krijg van Vodafone.
mijn verhaal zo kort mogelijk
ik heb voor het buitenland 35 mb internet aan 2 euro per dag bij Vodafone.van de een op de andere dag kon ik in belgie niet meer inloggen en dan gebeurd het volgende.
naar de Vodafone chat
die kijken alles na en vertellen me dat ik toch internet in belgie moet hebben, dus snel naar belgie kijken , geen internet dus
terug naar huis en weer naar de Vodafone chat.
na lang zoeken en denken word me verteld dat ik naar de Vodafone winkel moet , die moeten instellingen nakijken en er maar een nieuwe simkaart inzetten
dat gedaan , meteen door naar belgie....geen internet
terug naar huis , Vodafone chat weer aangesproken , tja , ik kan dat nu niet voor u nakijken ,
u moet in belgie zijn en ons dan bellen op nummer 0654500100 en dan kan iemand u meteen helpen .kosten xxx(weet niet meer precies hoveel) eurocent per minuut.
ik weer naar belgie , geen internet , gebeld met dat nummer ...jeetje , jullie mogen het van mij eens uitproberen maar je krijgt daar echt niemand persoonlijk te spreken ...
na 4 x proberen opgegeven en dus weer naar huis en Vodafone chat maar weer geopend en eens gevraagd waar ze me nu heen gaan sturen en waar ik echte hulp kan krijgen.
helpt me daar ene marco , en die heeft me mijn hele instellingen laten veranderen ,
netwerk ,draadloos,mobiele netwerk,operators, dan bij de tekst kan niet enz....op oke klikken ,naar automatisch zoeken gaan en ook op oke klikken.
en ik moest er vooral aan denken mijn roaming alleen in het buitenland aan te zetten :S
dat las zich in mijn ogen niet echt goed aan....
ik vrees dat ik nu nog verder van huis ben en dat de rekening volgende maand pittig zal zijn .
ik weet nu dus echt niet meer wie ik wel en niet kan geloven want bij Vodafone zegt iedere persoon weer iets anders maar ik heb nog steeds geen internet in belgie:S
kostenplaatje ....7x naar belgie gereden , 4 x gebeld met Vodafone , iedere keer net op google geland en toen was het internet weg(2 euro per dag dus) en een hoop ergernis.
gisteren weer naar de vodafone winkel gegaan en daar word geopperd dat het mijn telefoon weleens kan zijn die stuk is??? in nederland werkt alles perfect , kan een telefoon ook stuk gaan op alleen internet belgie?
ik weet het echt niet meer maar leuk is toch anders....
wat moet ik hiermee?
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo @tinnie
Dat is een heel verhaal. Op basis van hetgeen er hier beschreven wordt, kan ik alleen maar mogelijke algemene oorzaken aankaarten:

- De Data Roaming Limiet*
Wanneer je deze bereikt, dan wordt het internet geblokkeerd om (hoge) kosten te voorkomen. Alle informatie over de data roaming limiet hebben we op onze website gebundeld. Je kunt de limiet per sms uitschakelen.

- Belgisch Netwerk*
Ik kan niet zien over welke tijdspanne je verhaal zich afspeelt, maar het zou een issue op het Belgische netwerk kunnen zijn. Dit kan getest worden door in België een ander netwerk te kiezen.

- Overige blokkade*
Er is een mogelijkhedi dat er op het netwerk zaken als internationaal telefoon- of dataverkeer geblokkeerd zijn.De collega's van de klantenservice ( nummer 1201) kunnen voor je nakijken of er door ons een deblokkade mogelijk is, of dat dit via je eigen toestel gedaan moet worden.

Met betrekking tot je rekening:
Hier kan ik je wel gerust stellen. Als je de Alles-in-1 op Reis bundel geactiveerd hebt, dan krijg je een notificatie bij 80% en 100% verbruik van je bundel. Dus mocht je een verbinding hebben met internet dan krijg je deze waarschuwingsberichten en wordt je zo gewaarschuwd voor mogelijke extra kosten.

Met betrekking tot je toestel:
Het lijkt niet het meest voor de hand liggend, maar het is wél zaak dat we zaken uit kunnen sluiten. Je kunt altijd je telefoon ter reparatie aanbieden in een Vodafone winkel of Belcompany. Het toestel wordt dan eventueel opgestuurd naar onze reparatiedienst, dan kan een gecertificeerd reparateur er ook nog eens naar kijken.

* Ik geef even aan wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn. Wellicht heb je een aantal van deze zaken al geprobeerd en kunnen we die uitsluiten.
jms

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dit is een mooi advies maar ik heb helaas moeten constateren dat internetten met de Blox Alles-in-een op reis vaak onmogelijk is, zoals Vodafone uit mijn facturen kan zien. Ik gebruik een Apple 3S en alles staat, zodra ik over de grens ben, echt wel goed ingesteld. Ook wordt dekking plus verbinding aangegeven maar ik krijg vaak geen kontakt met het mobiele netwerk of zo langzaam dat het onbruikbaar is. Vooral in treinen en onderweg is het een ramp. Zodra ik wifi heb (via een hotspot of in het hotel) gaat alles weer van een leien dakje, maar daar heb geen Vodafone voor nodig. Natuurlijk heb ik daarover gebeld en het antwoord was: ook bij voldoende dekking is er geen garantie voor internet. Ernstig knudde.

Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Wij beheren de netwerken in het buitenland niet, dus mocht een provider een slechtere dekking hebben, mag je van provider wisselen tot je er 1 hebt die het beter doet. Zoals je aangeeft werkt het wel maar is het langzaam of krijg je soms geen verbinding. Kies in zo'n geval voor andere providers. Niet elke provider biedt 3G op elke locatie dus wisselen zou zomaar de oplossing kunnen zijn.
loversyl

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Vodafone,

Mijn zusje gaat voor 4 maanden stage lopen in Aruba.
Ze wilt ons op de hoogte houden door te smsen/bellen en vooral te internetten.
Wat kan ze het beste doen om dat zo voordelig mogelijk te doen?
noelkoster

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik ga een paar weken naar libanon en wil gewoon inernet hebben op mijn mobiel, prepaid!
is daar een mogelijk heid voor ?
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo ,

Allereerst welkom op het forum.

Ik raad je zusje in dat geval aan om de Internet op Reis Dagbundel Wereld te gebruiken. Hiermee kun je voor € 5,- per dag 30 MB internetten. Voor de verdere tarieven raad ik je aan om de volgende pagina te raadplegen: http://voda.fo/ne/i9f4a


loversyl

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de reactie. Is er geen andere optie? Want 5 euro keer 4 maanden is nogal wat geld. En 30 mb is niet heel veel
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
loversyl schreef:
Bedankt voor de reactie. Is er geen andere optie? Want 5 euro keer 4 maanden is nogal wat geld. En 30 mb is niet heel veel

Volgens mij kan ze voor die 4 maanden beter een arubaanse simkaart kopen i.p.v. de internationale tarieven van een nederlandse provider te betalen. Al was het maar omdat ze in die vier maanden op Aruba vast ook heel veel naar arubaanse nummers gaat bellen en dat wordt met een nederlandse simkaart wel heel erg duur.
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik mis in alle tips in de openingspost een hele belangrijke:

"Bel in het buitenland zoveel mogelijk via WiFi met een VoiP-app als Skype, Viber, of een van de vele andere gratis bel-apps. En als je lang wegblijft: koop ter plekke een simkaart van een plaatselijke telefoondealer."

Hoewel... als je door Vodafone als moderator bent aangesteld kan je zo'n advies natuurlijk niet zomaar geven op een Vodafoneforum dus moet iemand anders het maar doen 😉
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic