janpro54

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Abonnement wijzigen.

M.i.v. 23/7 kon ik mijn abonnement verlengen en dat heb ik gedaan. Met een nieuwe Iphone XR en een start XL bundel. Ik heb nu een van de Red bundels, maar ik houd per maand ongeveer 80% van mijn data over en onbeperkt bellen hoeft eigenlijk ook niet. Even het advies van Vodafone geraadpleegd en die kwamen uit op start M. Tot 23/7 is nog dik 2 1/2 maand en ik dacht ik ga mijn abonnement nu al aanpassen. Maar dat kan dus niet. Zo’n 6 maanden geleden kon ik wel nog 2 stapjes omhoog, maar nu omlaag kan niet, althans niet zonder 25,- euro kosten. En dat weegt dan weer niet op tegen de winst die ik met deze downgrade zou behalen. Ik vind Vodafone een leuke organisatie, maar dit valt me tegen. De juffrouw van de klantenservice had werkelijk niet een valide argument waarom dit niet mogelijk is , behalve dat dit nu eenmaal niet kan. Pas dan je interne processen aan en zorg dat dit wel kan. Is er wellicht een andere mogelijkheid ?
8 Reacties 8
Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi janpro54
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Je hebt een aanbod gedaan om al eerder over te stappen, nog voor je oude abonnement afloopt, en daar kreeg je een toestel bij. Je gaat per 23/7 over van RED naar Smart XL. Dat staat nu eenmaal vast en daar kan je op dit moment niets meer mee doen. Pas op 23/8 (let op, 1 maand later) kan je je abonnement weer verlangen, als je dat wenst.

Op de site van Vodafone staat:
Je kunt je abonnement na één maand gratis verlagen binnen je abonnementsgroep.
Bijvoorbeeld van Red Super naar Red Essential of van Smart XL naar Smart M.

Stel dat je je abonnement nu niet had laten verlengen dan was je wel 25,- euro kwijt geweest. Volgens de website van Vodafone: Wil je verlagen naar een andere abonnementsgroep, bijvoorbeeld van een Red naar een Start abonnement, dan kost dat eenmalig € 25. (maar deze laatste regel is nu voor jou niet van toepassing).

Mijn advies: wacht gewoon nog even tot 23/8 en ga dan je abonnement verlagen van Smart XL naar Smart M. Of wel abonnement je zelf wilt natuurlijk, ik kan daar geen advies in geven. Waarom de mevrouw van de klantenservice je deze informatie ook niet heeft kunnen geven, weet ik niet. Intern even de processen aanpassen is natuurlijk niet mogelijk omdat jij nu even wenst over te stappen. Maar dat zal je zelf ook wel begrijpen. Regels zijn regels, voorwaarden zijn er ook en daar moet je je nu eenmaal aan houden.

Dus gewoon even wachten en nog even genieten van je nieuwe toestel en abonnement en dan per 23/8 overstappen. Dat is het beste advies op dit moment, denk ik 😉
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi janpro54

Welkom op de Community!
Het klopt inderdaad dat je kan downgraden. Hier zitten kosten aan verbonden van eenmalig 25,00 euro. Dit staat op onze website en bij de tarieven van je abonnement.
Zie hiervoor: https://www.vodafone.nl/support/abonnement-en-rekening/wijzigen.shtml en het screenshot in de bijlage. Deze komt uit de tarievenlijst.



Het is dan ook mogelijk om je abonnement omlaag te zetten (van Red naar Start), zolang je akkoord gaat met de kosten. Anders is dit inderdaad niet mogelijk. Dit heeft dan ook niks verder te maken met interne systemen maar met onze voorwaarden en tarieven.

De enige andere optie is wachten totdat je mag verlengen. Dit mag 4 maanden voor de einddatum.
janpro54
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor jullie reacties Energieboy en Steven. Beide leggen jullie mij opnieuw de regels en voorwaarden uit, maar daarvan was ik al op de hoogte. En daar gaat het ook niet om. Het gaat mij om het waarom van deze regels. Kort en goed als Vodafone voordeel heeft van een abonnementswijziging kan dit wel kosteloos, maar een downgrade kost 25,- euro ( hetgeen ik overigens ook nog eens een belachelijk hoog tarief vind).
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dit zijn de regels die er nu eenmaal aan vast zitten om een abonnement te wijzigen. Dat je daar je mening over hebt is logisch en ook fijn dat je dit aangeeft.

Alleen in je eerste bericht geef je de schuld aan de systemen. Terwijl de systemen hier niets mee te maken hebben. Dit is dan ook de reden dat ik gereageerd heb. Dat je het niet eens bent met de kosten bij het verlagen van je abonnement en dat je het tarief te hoog vindt, dat mag. Daar hoor je mij ook niks over zeggen. Ik leg je alleen uit dat dit genoemde voorwaarden zijn bij het verlagen janpro54

Ik heb je topic dan ook aangepast naar een discussie. Het is namelijk geen vraag wat je stelt, maar een discussie die je wilt voeren over de tarieven.

Vodafone heeft er voor gekozen om bij het verlagen van Abonnement categorie (van Red naar Start) om kosten in rekening te brengen.
Bij het verhogen heeft Vodafone er voor gekozen om dit niet te doen.

Ik zal je feedback intern aankaarten. Mocht het aangepast worden zie je dit terug in de tarievenlijst en op onze website.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
janpro54 wrote:
Kort en goed als Vodafone voordeel heeft van een abonnementswijziging kan dit wel kosteloos, maar een downgrade kost 25,- euro ( hetgeen ik overigens ook nog eens een belachelijk hoog tarief vind).

Als je nu zelf een bedrijf hebt en je verkoopt abonnementen met een toestel en je verwacht dan een omzet te behalen. Mensen gaan na 1 maand opeens hun abonnementen verlagen, waardoor je als bedrijf die omzet niet gaat behalen. Dat zou je toch zelf ook niet willen? Je moet het ook van de andere kant bekijken.

Daarom zijn er regels en dat is dat je 25,- euro moet betalen om over te stappen als je naar beneden gaat. Je kan ook besluiten om te zeggen het niet te doen. Na 6 maanden heb je pas profijt uit het verschil van abonnement want je hebt dacht ik 4,- euro ongeveer minder kosten. Zelf even kijken wat je het beste kan doen.
janpro54
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nou het begint ondertussen nog een heel issue te worden.
Kijk heren ( Steven en Energieboy ), ik ben natuurlijk niet alleen klant bij Vodafone.
Zo tank ik bij Shell waar ze er voor kiezen om de benzineprijs bij elke prijsstijging van een vat Brent-olie onmiddellijk te verhogen. Als er echter ( zoals de afgelopen week ) plotseling een dollar of acht van de prijs voor ruwe olie afgaat hebben ze ineens nog een voorraad van drie maanden en kan de benzineprijs voorlopig niet omlaag. Dat is een keuze van Shell ( en al die anderen ) en dat bevalt me niet.
Ik heb een jaar of vier geleden mijn hypotheekrente tussentijds aangepast en moest toen ( terecht ) boeterente betalen. De berekening van deze boeterente was in mijn ogen te hoog, maar de ING hield voet bij stuk. Later zijn er ( juli 2016 geloof ik ) betere regels opgelegd aan banken waardoor zij deze boeterente niet meer structureel naar zich toe konden rekenen. Ik heb toen de ING verzocht om de destijds door mij teveel betaalde boeterente terug te storten. De ING gaf toe dat dit zo was, maar koos er niet voor om mij te compenseren. En dat bevalt mij niet.
En waarom geef ik deze twee voorbeelden nu. Ik doe dat omdat er een belangrijk raakvlak is met mijn situatie bij Vodafone. En dat raakvlak is fatsoen.
Gewoon op een eerlijke manier met elkaar omgaan en niet de regels en voorwaarden zo opstellen dat de klant eigenlijk alleen wordt gewaardeerd als deze meer gaat betalen. Als dat minder is volgen er sancties ( bij jullie dus die 25,- euro )
En dan toch nog even dat kulverhaal Energieboy over het halen van een bepaalde omzet. Natuurlijk heeft het verlagen van een abonnement daar invloed op, maar dat heeft het verhogen van een abonnement natuurlijk ook. Maar daar hoor ik je niet over want dat is natuurlijk geen probleem , meer omzet.
Al met al ben ik er nu echter wel klaar mee. Ik ga deze strijd niet winnen en accepteer mijn verlies. Maar het bevalt me niet, laat dat vooral duidelijk zijn.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Kan alleen maar zeggen dat ik het jammer vind dat je er zo over denkt ik kan er verder niets aan doen, het ligt aan Vodafone. Die heeft daar z’n regels over en wat Steven al schreef. Je bent vast niet alleen met deze betaling.

Toch wens ik je een heel fijn weekend.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik snap je standpunt janpro54. Ik kan geen prijzen wijzigen die in de voorwaarden zijn opgenomen. Hoe graag je dit ook aangepast wilt zien!
Zoals ik al aangaf heb ik de feedback intern aangekaart. Hopelijk wordt het gewijzigd.We kunnen hierover blijven discussiëren maar dat heeft geen zin. Dit is omdat het in de voorwaarden staat. Daar kan ik helaas niet om heen. Toch wil ik je wel bedanken voor je feedback. Door feedback kunnen wij onze producten en diensten verbeteren.

Ik zal het topic sluiten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic