dirkw

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Abonnement afgelopen toch betalen voor toestel

Gisteren had ik de klantenservice aan de telefoon over het aflopen van mijn abonnement (eigenlijk dat van mijn vrouw). Ze heeft een abonnement met toestel en betaalt daar veel geld voor. Omdat we zelf niet goed opgelet hebben is in maart het contract afgelopen en hebben we het niet omgezet naar een ander abonnement. Helaas is er bij Vodafone ook iets misgegaan en heeft ze geen waarschuwing gehad. Het gevolg is dat ze nu betaalt voor een toestel dat al afbetaald is. Het verschil tussen het abonnement met toestel en het vergelijkbare SO- abonenment is zo'n 30 euro. Dat er iets misgegaan is bij het waarschuwen kan me nog voorstellen maar zelf zou ik het normaal vinden dat ze ons het verschil tussen de abonnementen teruggeven: ze laten ons immers betalen voor een toestel dat al van ons is. Bij de klantenservice hebben ze wel begrip maar geen oplossing en de klacht/ opmerking die ik via de site indiende is slecht en maar ten dele beantwoord en direct gesloten. Ben ik de enige die dit wel erg slechte service voor een vaste klant vind?
1 Reactie 1
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Dirkw,

Er is een heel groot verschil tussen wat jij "normaal" vindt. En datgene wat jij contractueel hebt afgesproken met Vodafone. Het contract en de Algemene Voorwaarden zijn de overeenkomst tussen jou en Vodafone. Daar ben je mee akkoord gegaan. En daar heb je destijds je handtekening onder gezet. Je hebt er dus mee ingestemd, of je dat nu redelijk vindt of niet. Die afspraken in dat contract gelden nu nog steeds, totdat de overeenkomst wordt be-eindigd. Met inachtneming van een opzegtermijn van dertig dagen.

Eén van de voorwaarden in dat contract is dat het abonnement na de "einddatum" stilzwijgend wordt voortgezet met dezelfde tarieven als tijdens de eerste looptijd van de overeenkomst. Dus ook na twaalf of vier-en-twintig maanden loopt de overeenkomst gewoon verder, als er niet is opgezegd. Tegen dezelfde Algemene Voorwaarden. En tegen dezelfde tarieven en bepalingen. Dat jij dat nu als oneerlijk en onredelijk ervaart, doet niets terzake. Dat de smartphone al is afbetaald, doet eveneens niet terzake. Feit is dat er door jou niet tijdig is opgezegd. En feit is ook dat de overeenkomst stilzwijgend wordt voortgezet.

Vodafone is niet verplicht jou tijdig te waarschuwen. Je kunt dus geen aanspraak maken op het feit dat Vodafone geen waarschuwing heeft verzonden. Dat is geen fout van Vodafone. Het is gewoon niet gebruikelijk om klanten tegen de einddatum van hun contract te waarschuwen.

Verzekerings-overeenkomsten en bankaire overeenkomsten worden ook altijd stilzwijgend verlengd.
Dat geldt ook voor zorgverzekeringen en energie-contracten en drinkwater-leverings-contracten en gas-leverings-contracten en abonnementen.
Dat is nu eenmaal de gewoonte in Nederlands Overeenkomsten Recht.

Je kunt nu wel overstappen naar een goedkoper Sim-only alternatief. Of naar een andere telecom-provider.

Ik kan mij voorstellen dat dit niet het antwoord is dat je wilde vernemen.
Maar feit is dat de Algemene Voorwaarden van de Overeenkomst die jij hebt gesloten, bindend zijn. Daar zijn alle afspraken tussen jou en Vodafone op gebaseerd. Dat is de grondslag van de Overeenkomst. Daar ben je mee akkoord gegaan, toen je je handtekening plaatste op de Overeenkomst.

De Overheid is bezig met Regels om telecom-providers te dwingen om smartphone-included-abonnementen automatisch om te laten zetten naar SIM-ONLY-abonnementen. Dus nadat de smartphone na twaalf of vier-en-twintig maanden is afbetaald. De zogenaamde initiële periode die in je contract staat. Lees op Consuwijzer.nl en Rijksoverheid.nl meer over deze plannen van de Overheid.

Succes!
Netwerker
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic